Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mo 1835 vender hjem (Generelt)

af Andreas E Jørgensen, 8/4 2017, 18:43 (2574 dage siden)

Til info for alle :)

DSB Mo 1835 er sammen med DSB Bf 328 overtaget pr. 2017 af Østsjællandske Jernbaneklub fra Angelner Dampfeisenbahn
Den vil inden længe blive kørt til Køge hvor den efter reperationsarbejde indgår i vores tog

Dato for hjemtransport er endnu ikke fastlagt

Mvh Andreas, ØSJK
[image]

Mo 1835 vender hjem

af re20000, 8/4 2017, 19:57 (2574 dage siden) @ Andreas E Jørgensen

Det lyder spændende, stort tillykke med det!
Hvor meget skal der repareres og har i givet noget materiel i bytte?

Nold

Mo 1835 vender hjem

af Andreas E Jørgensen, 8/4 2017, 20:56 (2574 dage siden) @ re20000

Det lyder spændende, stort tillykke med det!
Hvor meget skal der repareres og har i givet noget materiel i bytte?

Nold

Den skal i grove træk kun serviceres og have svejst lidt rust :)

Mo 1835 vender hjem

af Steff, 8/4 2017, 20:24 (2574 dage siden) @ Andreas E Jørgensen

Go´aften

Fuld knald på fra Struer og skråt ned til Hjerm, krydsning med lyntoget.
MO 1835 i "originaludførelse" med 3-fronts lys, Danmarks første kvindelige Tgf., Bo L. som Lkf.
Normaltog, men sikkert p.g.a. de mange skolebørn en ekstra Mo´er. Husker ikke lige hvorfor.
Bemærk den ovale mærkat på overgangspladen, det er en "sticker" fra dens nuværende ejer, der blev påsat, da det blev fastlagt, at det var denne motorvogn, der skulle til Tyskland.
Iøvrigt en bemærkelsesværdig periode, da netop litra Mo var på vej ud og flere steder kunne man se fotografer forevige "de sidste ture" med den "evindelige motorvogn".
[image]
Billedet er fotograferet den 6. maj 1983 kl. 1842.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Altid glædeligt når DK igen bliver beriget med en tidligere DSB´er, der kommer hjem fra udlandet. Tillykke til Køge.

--
Steffen Dresler

Mo 1835 vender hjem

af TeamBaumann, Hjordkær, 9/4 2017, 13:30 (2573 dage siden) @ Andreas E Jørgensen

Det bliver spændende, når den skal krydse Danmark igen :-)
Glæder mig når I ved hvornår den skal hentes og transporteres med hensyn til dato og tider .

Her er nogle fotos, hvor den har være ud at køre ved diverse events.

[image]
Flensburg, 26/4-1987 - arkiv: Baumann
[image]
Hamburg-Altona, 3/3-1989 - arkiv: Baumann
[image]
ukendt sted ( måske Süderbrarup? ), 1991 - arkiv: Baumann

[image]
Kappeln, 13/5-2010 - foto: Baumann

Mo 1835 vender hjem

af caprani ⌂, København, 9/4 2017, 14:28 (2573 dage siden) @ Andreas E Jørgensen

Hjerteligt tillykke til ØSJK - og os alle :-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Mo 1835 vender hjem

af Erling Pedersen, 10/4 2017, 09:55 (2572 dage siden) @ Andreas E Jørgensen

Stort tillykke til ØSJK.

Så skal vi have byttet til eller købt Cls 718 i tønder !!

Ville være flot med 1835 med Cll og Cls.

Godt at spare omløb, bare skifte ende.

Dejligt med endnu en Mo i Danmark.

Glæder mig til at se den med Cll og Cle vognene

Venlig hilsen Erling.

Mo 1835 vender hjem

af Jens V, 10/4 2017, 13:32 (2572 dage siden) @ Erling Pedersen

Stort tillykke til ØSJK.
Så skal vi have byttet til eller købt Cls 718 i tønder !!
Ville være flot med 1835 med Cll og Cls.
Godt at spare omløb, bare skifte ende.
Dejligt med endnu en Mo i Danmark.
Glæder mig til at se den med Cll og Cle vognene


Lidt malurt i det ellers nærmest overfyldte glædes-bæger: Godkendelser. Er det mon overvejet?

Mo 1835 vender hjem

af Mickpedersen, 10/4 2017, 19:00 (2572 dage siden) @ Jens V

Nu kender jeg lidt hvad der er sket, kender nogle fra den tyske klub, Øsjk kom ikke med det bedste bud, Øsjk var bare gode venner med en fra den tyskeklub. Men hvad fanden, 1835 passer vel godt mellem alt det andet rusten lort i Køge. Jeg tænker lidt de har ingen hal, det var vist et krav. Men nu når jeg er medlem af djk, så får vi snart en Mo'er selv.

Mo 1835 vender hjem

af Jens V, 10/4 2017, 19:25 (2572 dage siden) @ Mickpedersen

Nu kender jeg lidt hvad der er sket, kender nogle fra den tyske klub, Øsjk kom ikke med det bedste bud, Øsjk var bare gode venner med en fra den tyskeklub. Men hvad fanden, 1835 passer vel godt mellem alt det andet rusten lort i Køge. Jeg tænker lidt de har ingen hal, det var vist et krav. Men nu når jeg er medlem af djk, så får vi snart en Mo'er selv.


Det var ikke den tone, jeg lagde op til!

Men et seriøst spørgsmål. Det er ikke ligefrem enkelt at få godkendt et (nyt) gammelt køretøj nuomdage...

Mo 1835 vender hjem

af Nicolai Pulkkinen, sjælland, 10/4 2017, 21:18 (2571 dage siden) @ Mickpedersen

Kære alle
også Mick som åbenbart har lidt ondt i rumpen over at vi i Østsjællandske Jernbaneklub har overtaget MO 1835.
Det er sket i et samarbejde med Angelner Dampfeisenbahn MO 1835 blev udbudt til de danske veterantogsorganisationer og vi var nogle foreninger der bød på dem. Østsjællandske Jernbaneklub som jeg repræsenterer her, vi skriver normaltvis ikke herinde. Men vi gør en undtagelse nu.
Yderligere kommentarer og spørgsmål omkring 1835 eller andet af Øsjk materiel kan rettes til undertegnede pr mail
Togpulkkinen@gmail.com
Vi har fuldt ud styr på godkendelsproccessen hos Trafik,bygge og bolig styrelsen.


Og kære "Mick" du er velkommen i Køge jeg har arbejdstøjet klar til dig
Og ellers lad os glæde os over at vi får en ekstra MO til Danmark

På østsjællandske Jernbaneklubs bestyrelses vegne

Nicolai Pulkkinen driftsansvarlig
Jakob Halleby materielansvarlig

Mo 1835 vender hjem

af Mickpedersen, 10/4 2017, 22:01 (2571 dage siden) @ Nicolai Pulkkinen

Hvis man går ind på Facebook og søger på en person fra Øsjk, kan man se at personen er venner med en af dem der sider høj i angelner. Jeg ved at det ikke var det bedste bud der vandt. Men pga venskab fik øsjk den. Føj siger jeg bare, og Nikolai jeg er i Jyllands så nej tak og vil kun arbejde under ordenlig forhold. I har ikke brug for et lokomotiv som kan lave damp, da i ikke har vogne som har brug for det, i har rusten vogn og lokomotiver. Jeg tro det er fordi i vil hindre andre i at få den.

Mo 1835 vender hjem

af Nicolai Pulkkinen, sjælland, 10/4 2017, 22:28 (2571 dage siden) @ Mickpedersen

Kære "Mick"
Jeg kan hører det er længe siden du har været i Køge og du kender vidst ikke tilstanden på materiellet i Køge.
Jeg kan hører du er meget fortørnet over at du ikke har fået 1835 til din veteranklub. Jeg ønsker for dig at din forening får noget hos Danmarks Jernbanemuseum når de udskiller materiel.
Og at man er venner med nogle for andre foreninger er vel ikke forbudt?

Hvis du ønsker at tilsvine østsjællandske Jernbaneklub yderligere vil jeg bede dig kontakte mig på det lille brev i toppen og ellers bruge alt din Energi på at sætte veterantog i stand i stedet for at tilsmudse og være fortørnet over at materiellet bliver bevaret.
Dette er sidste besked fra mig.
Og skulle du komme til Køge ligger der 2 styk fribilletter til kørsel med østsjællandske jernbaneklub.
Ha en dejlig aften

De bedste hilsner
Nicolai Pulkkinen
Østsjællandske Jernbaneklub

Mo 1835 vender hjem

af Egon Schmidt, 11/4 2017, 07:19 (2571 dage siden) @ Nicolai Pulkkinen

Mick kunne jo bare samme med sine venner fra djk gå i gang med mo 1848 og 1829.
Og lad være med at gå op i hvem folk er venner på facebook
Egon

Mo 1835 vender hjem

af LHJ, 10/4 2017, 23:00 (2571 dage siden) @ Mickpedersen

Hvis man går ind på Facebook og søger på en person fra Øsjk, kan man se at personen er venner med en af dem der sider høj i angelner. Jeg ved at det ikke var det bedste bud der vandt. Men pga venskab fik øsjk den. Føj siger jeg bare, og Nikolai jeg er i Jyllands så nej tak og vil kun arbejde under ordenlig forhold. I har ikke brug for et lokomotiv som kan lave damp, da i ikke har vogne som har brug for det, i har rusten vogn og lokomotiver. Jeg tro det er fordi i vil hindre andre i at få den.


Jeg er helt på det rene med, at nærværende forum i modsætning til det historiske (der er visse deltager endog betegnes "herreværelset") normalt er åbent for lidt mere letbenet snik-snak, rygter, sladder og fantasterier - og sådan skal det også være; på den måde kan vi alle være med.

Men her er vi vist nået ned på "sandkasseniveauet" ...:-(

Spar os venligst for mere af den slags! Få din mor til at skifte din fyldte ble, Mick Pedersen, og lad hende købe en fin rød plasticskovl og en spand, som du kan lege med, nu du tilsyneladende må undvære en MO-vogn i denne omgang.

vh
LH

PS: Uanset hvad man måtte mene om Angelner Dampfeisenbahn, er de selvfølgelig i deres gode ret til at sælge deres køretøjer til hvilken som helst pris - eller for den sags skyld forære dem væk. Tilsvarende er ØSJK, uanset hvad man måtte mene om dem, herunder hvad de måtte have brug for eller ikke, i deres gode ret til at købe hvilket som helst køretøj, som måtte blive dem tilbudt, og til lige præcis den pris, som de måtte kunne blive enige med sælgeren om.

Avatar

Mo 1835 vender hjem

af Erik H, Frederikssund, 11/4 2017, 16:39 (2571 dage siden) @ Andreas E Jørgensen

Det er da glædeligt at høre.:-)
Jeg undrer mig bare over én ting - hvorfor er der gitter foran frontruderne, når der jo tydeligvis er gummiindfattede ruder af lamineret glas. det samme gælder for MO 554.

Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Mo 1835 vender hjem

af UTJ, 13/4 2017, 10:11 (2569 dage siden) @ Erik H

Det er da glædeligt at høre.:-)
Jeg undrer mig bare over én ting - hvorfor er der gitter foran frontruderne, når der jo tydeligvis er gummiindfattede ruder af lamineret glas. det samme gælder for MO 554.

Det er bare museumskitch

--
ئۇلغىك

DSB MO1805ContecRail
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak