Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland? (Generelt)

af Dennis Kruse pedersen, 12/4 2017, 16:58 (2569 dage siden)

Hej alle sammen jeg er ved at lave et project i skolen om Højhastighed tog i Nordjylland.

I den forbindes kun jeg godt bruger lidt mere hjælp. jeg skal have lavet en beregning på hvordan det ca. vil koste at bygge min Højhastighed tog i Nordjylland ide til min rapport så vil jeg være glad. Men da jeg igen anelser har om hvad sådan nået byggeri vil kunde koster. Så jeg vil høre jer om der er nogle her en inde om eller vil kun bistå mig med fagligt hjælp.

Venlig hilsen Dennis Kruse Pedersen:-D :-D

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Svend, 12/4 2017, 17:25 (2569 dage siden) @ Dennis Kruse pedersen

Hej alle sammen jeg er ved at lave et project i skolen om Højhastighed tog i Nordjylland.

I den forbindes kun jeg godt bruger lidt mere hjælp. jeg skal have lavet en beregning på hvordan det ca. vil koste at bygge min Højhastighed tog i Nordjylland ide til min rapport så vil jeg være glad. Men da jeg igen anelser har om hvad sådan nået byggeri vil kunde koster. Så jeg vil høre jer om der er nogle her en inde om eller vil kun bistå mig med fagligt hjælp.

Venlig hilsen Dennis Kruse Pedersen:-D :-D

.
Måske du kan finde hjælp og inspiration her
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=17696

--
Svend

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Dennis Kruse pedersen, 12/4 2017, 17:44 (2569 dage siden) @ Svend

desvære kan jeg ikke finde nogle priser der inde på det link men tak alligevel

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Bongo-Anders, 12/4 2017, 18:14 (2569 dage siden) @ Dennis Kruse pedersen

Hvis du kan bruge det til noget er en opgradering af den 120 kilometer lange Sydbanen fra Ringsted til Rødby prissat til 9,5 mia.

Et projekt der består af opgradering til 200 km/h fra 160/120 km/h og dobbeltspor Vordingborg Rødby og elektrificering.

Dog er den nye Storstrømsbro til cirka 4 milliarder ikke inkluderet.

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Svend, 12/4 2017, 18:36 (2569 dage siden) @ Dennis Kruse pedersen

desvære kan jeg ikke finde nogle priser der inde på det link men tak alligevel

Du skal lige gøre dig klart allerførst, hvad (og hvor fra og hvor til - Nordjylland er et vidt begreb) du vil opgradere til:

- 180 km/t, 200 km/t .....
- Dobbeltspor
- Ny bro over Limfjorden
- Elektrificering
mm osv

Prøv derefter at Google (f eks) "hastighedsopgradering Nordjylland" - og du vil finde en masse brugbare henvisninger ;-)

--
Svend

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Dennis Kruse pedersen, 12/4 2017, 19:39 (2569 dage siden) @ Svend

hejsa i kan få love at se det jeg her lavet ind til vidre på min rapporthar er min seneste udgave af rapport

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Dennis Kruse pedersen, 12/4 2017, 20:26 (2569 dage siden) @ Svend

tak men jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Svend, 12/4 2017, 22:23 (2569 dage siden) @ Dennis Kruse pedersen

tak men jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål

.
Jo, men det er sådan noget de helt store rådgivere bruger meget tid på at beregne - der er ikke en facitliste som man lige kan slå op i.
Du må i gang med internettet og finde tilsvarende projekter rundt om verden og omsætte dem til dine strækninger. Og alligevel vil du regne meget skævt (medmindre du lægger en enorm sikkerhed ind som buffer). Se bare hvordan det er gået med (f eks) den københavnske Metro (og vel også letbanen i Aarhus).

--
Svend

Avatar

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af BoergeOf61, Randers C, 12/4 2017, 21:04 (2569 dage siden) @ Dennis Kruse pedersen

Jeg kan ikke bistå med faglig bistand. Det bedste, jeg kan gøre, er søgning på internettet, hvor jeg fandt bl.a. denne artikel om højhastighedsbaner i Spanien. I den står bl.a. gennemsnitspriser på "With a price tag of €14m per kilometre, its average cost is the same as France, and lies well below that of Germany (€22m per-km), Italy (€40m) or Japan (€30m).". Disse beløb skal så ganges med ca. 7,5 for at få danske kroner og dernæst med antal km.
Med en vejlængde på 110 km. fra Aalborg til Skagen vil det koste mellem 11,5 og 33 mia. kr. alene for jernbane uden tog.

Dertil skal lægges tog. Iflg. Euroinvestor afgav franske SNCF ordre på 15 togsæt til i alt mere end €400 mio. svarende til 200 mio. danske kr. pr. togsæt hvert med 556 siddepladser fordelt på to etager.
Spanske Renfe købte nogle lidt billigere tog sidste år til 168,5 mio. kr. pr. togsæt med en topfart på 330 km/t og 500-600 siddepladser. Det svarer til omkring fire IC3-togsæt, så der vil være god plads det meste af tiden nord for Aalborg.

I Nordjylland må du selv overveje, om du også vil prøve at finde prisen på en fast forbindelse over Kattegat til Gøteborg.

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Dennis Kruse pedersen, 12/4 2017, 21:57 (2569 dage siden) @ BoergeOf61

så vit jeg kan se er hastigheden over 3000 km/t jeg skal kun nå ca 210 km/t

Avatar

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af BoergeOf61, Randers C, 13/4 2017, 11:51 (2568 dage siden) @ Dennis Kruse pedersen

så vit jeg kan se er hastigheden over 3000 km/t jeg skal kun nå ca 210 km/t


Der er vist et nul for meget i den tekst. Det er ikke givet, prisen for jernbanen bliver meget lavere af det. For Timemodellen blev regnet med 13,5 mia. kr. for strækningen Odense - Aarhus, hvor vejlængden er 145 km. Jeg ved ikke, hvor lang jernbanen er, men den spanske pris for 145 km. højhastighedsbane er ca. 15,2 mia. kr.

Prisen for tog med en topfart på 210 km/t kender jeg ikke, men det må være til at finde ud af, hvad andre landes togselskaber betaler for sådanne intercitytog.

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af Fwronah, 13/4 2017, 17:03 (2568 dage siden) @ BoergeOf61

Der er vist et nul for meget i den tekst. Det er ikke givet, prisen for jernbanen bliver meget lavere af det. For Timemodellen blev regnet med 13,5 mia. kr. for strækningen Odense - Aarhus, hvor vejlængden er 145 km. Jeg ved ikke, hvor lang jernbanen er, men den spanske pris for 145 km. højhastighedsbane er ca. 15,2 mia. kr.

Med hensyn til at beregne afstanden langs banen mellem stationerne kan du benytte TIB (Trafikal Information om Banestrækningen). Eksempel: Kilometreret fra København H ligger Odense i km 160,3, mens Fredericia ligger i km 220,6. Kilometreret fra Fredericia ligger Aarhus H imidlertid i km 108,5, så jeg regner mig frem til at afstanden mellem Odense og Aarhus H er 168,8 km.

Det hjælper dog ikke umiddelbart på det konkrete ang. prisen :-(

Avatar

hjælp til prisen på at byg/opgrader jernbane i Nordjylland?

af BoergeOf61, Randers C, 13/4 2017, 17:56 (2568 dage siden) @ Fwronah

Det hjælper dog ikke umiddelbart på det konkrete ang. prisen :-(


Nej, men det må være godt nok til en teoretisk beregning. Det vises heller ikke, hvor mange broer og tunneler der indgår i de forskellige priser. I budgettet for Timemodellen indgår en ny strækning omkring Vejle, mens det er uklart, om de nævnte europæiske højhastighedslinjer er nye linjer.

Noget andet er, at jeg opdagede, at nogle priser for tog indgår i rapporten om Timemodellen, jeg linkede til. Mit indtryk af priserne for tog er, at priserne stiger meget, når topfarten kommer over 200 km/t, mens forskellen fra 210 km/t til 320 km/t er mindre målt pr. togmeter. En udfordring for danske forhold er, at de hurtige tog har kapacitet svarende til ca. 4 IC3-tog med deraf følgende overkapacitet på nogle strækninger. Mellem Aarhus og København er et sådant togsæt næsten for lidt, mens to togsæt næsten er for meget. En anden udfordring kan være, at prisen for forskellen på 200 km/t og 300 km/t kan være faldende.

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak