Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Noget om IT - måske lidt OT (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2017, 22:21 (2563 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 12/4 2017, 22:33

Jeg vil gerne delagtiggøre jer i et ("lille") problem, som måske også andre er stødt ind i eller vil støde ind i.

Det drejer sig om Dropbox.

Som nogle af jer måske vil vide, har jeg en række nørd-hjemmesider (se links nedenfor). De er alle sammen etableret i Google og er i princippet gratis. De tekster, I kan læse på siderne, ligger i Google, men de billeder, I kan se, ligger ikke på Google, men er alle links til billeder, der ligger i Dropbox.

På samme måde er de allerfleste af de billeder, jeg viser her i forum - og på det andet forum - alle links til billeder, som reelt ligger i Dropbox.

Dropbox har meddelt, at den måde at linke på, som jeg anvender, "går død" pr. 1. september 2017. Og det er ikke noget, man kan betale sig fra hos Dropbox. "Ske vil ske".

Jeg har været ude i forskellige overvejelser, om jeg skulle etablere egen webserver. Alle IT-kyndige fraråder mig det.

Jeg har haft mit problem "i udbud" ved tre forskellige IT-firmaer. Det ene firma svarede aldrig. Det andet firma ville forsøge at sælge mig et webhotel. Det tredje firma var yderst seriøst, men kunne ikke finde en løsning.

Sidstnævnte firma bragte dog en mulig løsning på bane: Jeg lader siderne ligge på Google. Men i stedet for at linke til filer placeret i Dropbox, flytter jeg filerne til Google drev og linker hertil i stedet.

Nævnte firma brugte tid på at undersøge, om man kunne lave et "script", der løb mine eksisterende hjemmesider igennem og rettede de gamle links, der pegede på Dropbox-biblioteker og -filer, til at lade links pege på Google drev biblioteker og -filer. Men et sådan script kunne ikke "opfindes".

Jeg er nu kommet frem til, at jeg så må ændre links side for side. Det gøres ved at åbne html-koden for hver enkelt (under)side og ved hjælp af "find-og-erstat" rette links.

Inden jeg kaster mig over opgaven, der er ret omfangsrig, hører jeg gerne jeres input.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

PS: De 5.275 indlæg, som jeg i årenes løb har produceret til dette forum og det andet forum, vil i et vist omfang være værdiløse efter 1. september 2017 - hvilket primært gælder de indlæg, der indeholder billede-links. Skal disse links fortsat være virksomme, vil det kræve, at Tommy gennemtrawler den samlede html-programmering af de to fora, og det er nok ikke muligt.

Noget om IT - måske lidt OT

af krabsen, 12/4 2017, 23:25 (2563 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

At lave et script, der gennemløber dine gamle sider og tilretter eksterne billedlinks er altså ikke raketvidenskab, hvis der er adgang til html-filerne.

Så opgaven er at finde et andet sted at opbevare billederne. Lægger du dem hos Google er det vigtigt at du læser deres licensbetingelser meget grundigt - jeg ville selv finde på noget andet.:-(

Jeg er enig i, at egen webserver er no-go, så mit første forslag ville også være at leje sig ind på et webhotel, men for at kunne give et kvalificeret forslag skal vi vide noget om mængder:
- hvor mange html-sider (selvom det er det mindste af det)?
- hvor mange billedfiler?
- hvor meget diskplads - altså hvor store er billederne?

mvh
Krabsen

Avatar

Noget om IT - måske lidt OT

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2017, 21:21 (2561 dage siden) @ krabsen

Jeg er enig i, at egen webserver er no-go, så mit første forslag ville også være at leje sig ind på et webhotel, men for at kunne give et kvalificeret forslag skal vi vide noget om mængder:
- hvor mange html-sider (selvom det er det mindste af det)?
- hvor mange billedfiler?
- hvor meget diskplads - altså hvor store er billederne?


Det drejer sig om 14 hjemmesider med samlet 3.094 underliggende html-sites. I Dropbox ligger 56.351 billedfiler (næsten alle jpg-filer), der fylder ca 124 GB. I skrivende stund vises langtfra alle billedfiler på hjemmesiderne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Noget om IT - måske lidt OT

af nielsm, 17/4 2017, 09:14 (2558 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er en temmelig stor mængde. Hvis du gerne vil kunne henvise til et hvilket som helst billede efter behov, uden at skulle flytte det rundt på billedhosten/aktivt uploade det, kommer du også til at have en relativt stor løsning. De færreste almindelige webhoteller vil synes om at du har et stort billedarkiv i den stil liggende.

Et forslag kan være Amazon S3, det er bygget til at lagre store mængder filer og kunne levere dem til web-brug også. En af fordelene er at man kun betaler efter forbrug, dvs. mængde lagret over tid, samt mængde overførsel. Det er også den største ulempe, at omkostningen er variabel og kan være svær at forudsige, da den afhænger af hvor meget dine billeder bliver vist.
S3 alene har dog ikke nogen brugervenlig metode til at uploade og styre på, der er kun et API rettet mod programmører, du vil være nødt til at finde noget tredjeparts-software som kan anvende det API og give en mere fornuftig brugerflade oven på det. Jeg ved det findes, men har ikke erfaring med nogen konkrete ting.

Noget om IT - måske lidt OT

af PF, 13/4 2017, 09:32 (2562 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Notepad++ har en fantastisk søg og erstat funktion, her kan du åbne adskillige html filer på én gang, og vælge søg og erstat i alle de åbne filer.

Noget om IT - måske lidt OT

af krabsen, 13/4 2017, 10:05 (2562 dage siden) @ PF

Notepad++ har en fantastisk søg og erstat funktion, her kan du åbne adskillige html filer på én gang, og vælge søg og erstat i alle de åbne filer.

Ikke så nyttigt her - linkene går til forskellige eksterne filer, så alle links er unikke (afhængigt af hvad løsningen bliver på den fremtidige billedlagring ;-) )

Derfor skal der formentligt et script til..

Noget om IT - måske lidt OT

af AndreasM, 13/4 2017, 11:34 (2562 dage siden) @ krabsen

Notepad++ har en fantastisk søg og erstat funktion, her kan du åbne adskillige html filer på én gang, og vælge søg og erstat i alle de åbne filer.


Ikke så nyttigt her - linkene går til forskellige eksterne filer, så alle links er unikke (afhængigt af hvad løsningen bliver på den fremtidige billedlagring ;-) )

Derfor skal der formentligt et script til..

Jo da, hvis den valgte søg/erstat funktion understøtter regex, så kan man komme virkelig langt uden script.

Desuden ser Thomas' link ud til at være ret konsistente i opbygningen, så er søg/erstat slet ikke umuligt.

Noget om IT - måske lidt OT

af Kristoffer, 13/4 2017, 20:49 (2562 dage siden) @ AndreasM

...
Jo da, hvis den valgte søg/erstat funktion understøtter regex, så kan man komme virkelig langt uden script.
...


[image]

I forhold til problemet med billedopbevaring, hva’ med flickr?

Noget om IT - måske lidt OT

af krabsen, 13/4 2017, 21:23 (2562 dage siden) @ AndreasM


Derfor skal der formentligt et script til..


Jo da, hvis den valgte søg/erstat funktion understøtter regex, så kan man komme virkelig langt uden script.

Det er jeg grundliggende ikke uenig i. Men i konteksten (TBN's formodede kendskab til programmering :-P ) regner jeg regex til kategorien 'script' ud fra den betragtning at det kræver et lidt dybere kendskab end en søg/erstat funktion i en teksteditor.

Den bedste problemløsningsmodel afhænger af hvilken strategi han vælger til opbevaring af fotos fremover.
Og der mangler vi info om mængder for at kunne rådgive kvalificeret.

Hjemmesides billeder skal flytte - måske lidt OT

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/4 2017, 00:58 (2561 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg vil gerne delagtiggøre jer i et ("lille") problem, som måske også andre er stødt ind i eller vil støde ind i.

Det drejer sig om Dropbox.

Som nogle af jer måske vil vide, har jeg en række nørd-hjemmesider (se links nedenfor). De er alle sammen etableret i Google og er i princippet gratis. De tekster, I kan læse på siderne, ligger i Google, men de billeder, I kan se, ligger ikke på Google, men er alle links til billeder, der ligger i Dropbox.

På samme måde er de allerfleste af de billeder, jeg viser her i forum - og på det andet forum - alle links til billeder, som reelt ligger i Dropbox.

Dropbox har meddelt, at den måde at linke på, som jeg anvender, "går død" pr. 1. september 2017. Og det er ikke noget, man kan betale sig fra hos Dropbox. "Ske vil ske".

Jeg har været ude i forskellige overvejelser, om jeg skulle etablere egen webserver. Alle IT-kyndige fraråder mig det.

Som en, der selv så småt har taget hul på egen webserver, synes jeg lige, du må fortælle os noget mere om dine IT-kundskaber, samt hvilken Internetforbindelse, du har, inden vi skal afskrive den mulighed.

Som du selv er inde på, mangler du et sted at have billederne liggende, og det kunne være hos dig selv.

  • Er din Internetforbindelse åben døgnet rundt?
  • Har du en offentligt IP-adresse, og er det enten så nogenlunde fast eller er der et fast navn tilknyttet? Det sidste gælder f.eks. for kunder hos YouSee. Du bruger Google Sites til dine nørd-hjemmesider, som derfor har både IPv4 og IPv6, så det bedste er, hvis det også kommer til at gælde for dine billeder.
  • Ssrveren kan enten være en computer, du lader stå tændt, men har din router mulighed for at tilsluttte en harddisk, typisk via USB, er det måske også en mulighed.

Det er ikke nødvendigt at registrere et domæne til serveren, der skal have billederne liggende, men man slipper for at skulle rette alle henvisningerne i sine HTML sider igen, hvis der bliver brug for at skifte webhotel (eller Internetudbyder, hvis du vælger at have billederne liggende hos dig selv).

Jeg har haft mit problem "i udbud" ved tre forskellige IT-firmaer. Det ene firma svarede aldrig. Det andet firma ville forsøge at sælge mig et webhotel. Det tredje firma var yderst seriøst, men kunne ikke finde en løsning.

Sidstnævnte firma bragte dog en mulig løsning på bane: Jeg lader siderne ligge på Google. Men i stedet for at linke til filer placeret i Dropbox, flytter jeg filerne til Google drev og linker hertil i stedet.

Google Drive opfylder ønsket om at have både IPv4 og IPv6, hvilket er en forbedring i forhold til Dropbox, men har du tjekket, om Google Drive tillader den måde at blive brugt på, både nu og i fremtiden?

Nævnte firma brugte tid på at undersøge, om man kunne lave et "script", der løb mine eksisterende hjemmesider igennem og rettede de gamle links, der pegede på Dropbox-biblioteker og -filer, til at lade links pege på Google drev biblioteker og -filer. Men et sådan script kunne ikke "opfindes".

Så svært er det nu ikke. Unix har en flere årtier lang tradition for at kunne bearbejde tekst maskinelt. Forudsat, at man kan få adgang til HTML filerne fra en computer med de sædvanlige Unix-værktøjer (som f.eks. på en af de utallige GNU/Linux distributioner, FreeBSD, OpenBSD, NetBSD eller sådan noget), er opgaven derfor en barneleg. Noget i retning af

find -name '*.html' -exec sed -i.bak -e 's_https\?://dl\.dropbox\(usercontent\)\?\.com/u/7341176/_https://NyServer/Osv/_g' -- '{}' +

(retter både dl.dropbox.com og dl.dropboxusercontent.com og både med http og https til at pege på den nye server) hvor find finder filerne, indsætter filnavnene, hvor der står '{}' + og derefter kører kommandoen, der begynder med sed, som udfører selve søg-og-erstat funktionen (s_gammel tekst_ny tekst_g) med backup gemt i *.html.bak. Når alt er afprøvet og det er gået godt, slettes *.html.bak nemt med

find -name '*.html.bak' -exec rm -- '{}' +

Det er sådan et par "one-liners", der får en ellers uoverkommelig opgave overstået hurtigere, end man kan nå at sige "hovsa". Derfor er en backup en god ide.

Brugere af Windows kan tage et kig på Cygwin og MSYS, der har til formål at gøre værktøjerne fra Unix-verdenen tilgængelige under Windows.

Jeg kender ikke Google Sites, som du benytter. Hvilken form for adgang har du til siderne? Hvordan foregår det, når du redigerer siderne? Jeg hentede et par af dine havnebanesider ned for at afprøve ovenstående, og det ser meget maskingenereret ud, som om det er skrevet i en web-baseret formular, lidt ligesom når man redigerer en wikiside. Spørgsmålet er derfor, om Google Sites understøtter, at man kan hente sidernes kildetekst hjem til sig selv, for at rette dem, og sende dem tilbage til Google Sites igen.

Nu har du vel tjekket, om Google Sites har en funktion, der kan bruges til at rette billedlinks i massevis med? Du er vel næppe den første med det behov, og du bliver i ethvert tilfælde ikke den sidste, når det drejer sig om alt, der henviser til Dropbox. Hvis funktionen ikke allerede er der, kan det måske være, at den nu bliver tilføjet.

Jeg er nu kommet frem til, at jeg så må ændre links side for side. Det gøres ved at åbne html-koden for hver enkelt (under)side og ved hjælp af "find-og-erstat" rette links.

Den slags har man maskiner til. Jeg synes, du ikke skal finde dig i et webhotel, der står i vejen for maskinel rettelse af indholdet.

PS: De 5.275 indlæg, som jeg i årenes løb har produceret til dette forum og det andet forum, vil i et vist omfang være værdiløse efter 1. september 2017 - hvilket primært gælder de indlæg, der indeholder billede-links. Skal disse links fortsat være virksomme, vil det kræve, at Tommy gennemtrawler den samlede html-programmering af de to fora, og det er nok ikke muligt.

Det er ikke nødvendigvis sværere end med dine hjemmesider, men lad os tage en ting ad gangen.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Thomas Boberg Nielsens hjemmesider m. m.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/9 2017, 15:38 (2417 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg vil gerne delagtiggøre jer i et ("lille") problem, som måske også andre er stødt ind i eller vil støde ind i.

Det drejer sig om Dropbox.

Som nogle af jer måske vil vide, har jeg en række nørd-hjemmesider (se links nedenfor). De er alle sammen etableret i Google og er i princippet gratis. De tekster, I kan læse på siderne, ligger i Google, men de billeder, I kan se, ligger ikke på Google, men er alle links til billeder, der ligger i Dropbox.

På samme måde er de allerfleste af de billeder, jeg viser her i forum - og på det andet forum - alle links til billeder, som reelt ligger i Dropbox.

Dropbox har meddelt, at den måde at linke på, som jeg anvender, "går død" pr. 1. september 2017. Og det er ikke noget, man kan betale sig fra hos Dropbox. "Ske vil ske".

Jeg har været ude i forskellige overvejelser, om jeg skulle etablere egen webserver. Alle IT-kyndige fraråder mig det.

Jeg har haft mit problem "i udbud" ved tre forskellige IT-firmaer. Det ene firma svarede aldrig. Det andet firma ville forsøge at sælge mig et webhotel. Det tredje firma var yderst seriøst, men kunne ikke finde en løsning.

Sidstnævnte firma bragte dog en mulig løsning på bane: Jeg lader siderne ligge på Google. Men i stedet for at linke til filer placeret i Dropbox, flytter jeg filerne til Google drev og linker hertil i stedet.

Nævnte firma brugte tid på at undersøge, om man kunne lave et "script", der løb mine eksisterende hjemmesider igennem og rettede de gamle links, der pegede på Dropbox-biblioteker og -filer, til at lade links pege på Google drev biblioteker og -filer. Men et sådan script kunne ikke "opfindes".

Jeg er nu kommet frem til, at jeg så må ændre links side for side. Det gøres ved at åbne html-koden for hver enkelt (under)side og ved hjælp af "find-og-erstat" rette links.

Inden jeg kaster mig over opgaven, der er ret omfangsrig, hører jeg gerne jeres input.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

PS: De 5.275 indlæg, som jeg i årenes løb har produceret til dette forum og det andet forum, vil i et vist omfang være værdiløse efter 1. september 2017 - hvilket primært gælder de indlæg, der indeholder billede-links. Skal disse links fortsat være virksomme, vil det kræve, at Tommy gennemtrawler den samlede html-programmering af de to fora, og det er nok ikke muligt.


Tak til alle der har bidraget med råd og dåd i denne trælse sag.

Jeg har med overlæg afventet, at det skulle blive 1. september 2017, så jeg ved selvsyn kunne konstatere, om Dropbox virkelig ville hælde deres kunder ned ad brættet på den nævnte måde. Det ville de!

De har jer, der har frekventeret en eller flere af mine hjemmesider de seneste dage, vil have opdaget, at næsten samtlige billeder er forsvundet. Og på tilsvarende vis vil mange af mine tidligere indlæg på jernbanen.dk også være billedløse.

Der er iværksat følgende proces:

1) I løbet af nogle dage vil der blive offentliggjort links til "frosne" udgaver af mine hjemmesider, som de så ud pr. 31. august 2017. Disse "nødsider", der gerne skulle indeholde alle de billeder, man er vant til at se, vil være tilgængelige, så længe jeg arbejder på at opdatere de ægte udgaver af mine hjemmesider - en proces der forventes at tage resten af året.

2) For de, der måtte være interesseret, kan meddeles, at jeg har fravalgt Google Drev, Microsoft OneDrive og Onlime, idet der ikke "public" kan linkes direkte til filer deri. Jeg har i stedet valgt at arbejdere videre med Amazon S3, som også en enkelt bidragsyder har nævnt som en mulighed.

3) Jeg regner med, at jeg som nævnt får mine hjemmesider op at køre igen. Til gengæld må man leve med, at billederne i mine tidligere indlæg på jernbanen.dk (bortset fra de billeder der er uploaded direkte til jernbanen.dk) vil være forsvundet permanent. Jeg vil dog på et tidspunkt producere en "opskrift", som, hvis man bruger den, vil kunne bringe læseren hen til de forsvundne billeder.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Dropbox og Thomas Boberg Nielsens hjemmesider m. m.

af Rask Ingemann Lambertsen, 5/9 2017, 18:51 (2417 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har med overlæg afventet, at det skulle blive 1. september 2017, så jeg ved selvsyn kunne konstatere, om Dropbox virkelig ville hælde deres kunder ned ad brættet på den nævnte måde. Det ville de!

Emnet har lige været vendt på SJK Postvagnen. Måske er der noget i tråden "Bildvisning, en förändring...", som kan hjælpe dig, om ikke andet på kort sigt.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Thomas Boberg Nielsens indlæg på jernbanen.dk

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2017, 09:45 (2334 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

leve med, at billederne i mine tidligere indlæg på jernbanen.dk (bortset fra de billeder der er uploaded direkte til jernbanen.dk) vil være forsvundet permanent. Jeg vil dog på et tidspunkt producere en "opskrift", som, hvis man bruger den, vil kunne bringe læseren hen til de forsvundne billeder


Skulle man læse et af mine ældre indlæg og ærgre sig over forsvundne billeder kan man ændre følgende del af linket fra

dl.dropboxusercontent.com/u/7341176

til

s3.eu-central-1.amazonaws.com/thomasbobergnielsen

Er der tale om meget gamle links skal man ændre følgende del af linket fra

dl.dropbox.com/u/7341176

til

s3.eu-central-1.amazonaws.com/thomasbobergnielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Thomas Boberg Nielsens indlæg - auto-udskiftning af adresse

af Jones, 27/11 2017, 18:19 (2334 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

leve med, at billederne i mine tidligere indlæg på jernbanen.dk (bortset fra de billeder der er uploaded direkte til jernbanen.dk) vil være forsvundet permanent. Jeg vil dog på et tidspunkt producere en "opskrift", som, hvis man bruger den, vil kunne bringe læseren hen til de forsvundne billeder

Skulle man læse et af mine ældre indlæg og ærgre sig over forsvundne billeder kan man ændre følgende del af linket


Skulle man læse mange af Thomas' ældre indlæg, kan man også automatisere processen ved at have sig et magisk bookmark i sin browser, kaldet en "bookmarklet", som man kan trykke på for at ændre linket. Den kan med fordel placeres i din browsers Bookmark Toolbar for let tilgang. Den kan hedde hvad som helst, og skal have følgende adresse (én lang linje):

javascript:function fix(elmname, attrname) {for (let elm of document.querySelectorAll(elmname+'['+attrname+'*=".com/u/7341176/"]')) {elm.setAttribute(attrname, 'http://s3.eu-central-1.amazonaws.com/thomasbobergnielsen/' + elm.getAttribute(attrname).split('.com/u/7341176/')[1]);console.log(elm);}}; fix('a', 'href'); fix('img', 'src');


(Virker i hvert fald i Firefox og Chrome, kan ikke sige om andre)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak