Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotiver i DK i dag uden trykluft? (Generelt)

af Claus Madsen, 21/4 2017, 23:31 (2559 dage siden)

Tilfældigvis kom dette lokomotiv op på forsiden: R 954, og billederne fra Berlin 1921 med den glatte kedel fik mig til at tænke: er der bevaret damplokomotiver i DK i dag uden trykluftudstyr?

Link ordnet 23:36

Damplokomotiver i DK i dag uden trykluft?

af ulca, 22/4 2017, 10:37 (2559 dage siden) @ Claus Madsen

Tilfældigvis kom dette lokomotiv op på forsiden: R 954, og billederne fra Berlin 1921 med den glatte kedel fik mig til at tænke: er der bevaret damplokomotiver i DK i dag uden trykluftudstyr?

Link ordnet 23:36

Uden at være helt sikker, mener jeg at enkelte damplokomotiver på Museumsbanen Maribo - Bandholm ikke har trykluftudstyr, eller for den sags skyld vakuums-udstyr; og at de derfor kun har mekaniske bremser drevet af håndkraft.

De fleste damplokomotiver fra DSB er, mig bekendt, udstyret med trykluftsanlæg. Dette skyldes at man i bl.a. Tyskland udrustede langt hovedparten af, hvis ikke alle, jernbanevogne og lokomotiver med trykluftsbremser i perioden fra 1918 - 1927, så af hensyn til f.eks. transittrafik var de lande som tyskerne handler med nødt til at følge efter. Og med tyskernes dominerende position hvad angår industri, og efter 2. Verdenskrig politik, i Europa er det hovedparten af EU.

Damplokomotiver i DK i dag uden trykluft?

af Dampfmeisteren ⌂, 22/4 2017, 11:49 (2559 dage siden) @ Claus Madsen

Ingen af maskinerne på jernbanemuseet udrangeret før 1949 har trykluftudstyr.

Dvs: B45, Cs 246, Fs263, G78, P125 m.v.
Desuden ser N186 heller ikke ud til at have trykluftudstyr.
SVJ 1 har vist heller ikke trykluftudstyr.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Damplokomotiver i DK i dag uden trykluft?

af Claus Madsen, 22/4 2017, 17:16 (2559 dage siden) @ Dampfmeisteren

Tak for svaret. Jernbanemuseet er selvfølgelig det logiske svar.

Damplokomotiver i DK i dag uden trykluft?

af esni, Frederikssund, 22/4 2017, 20:28 (2559 dage siden) @ Dampfmeisteren

Ingen af maskinerne på jernbanemuseet udrangeret før 1949 har trykluftudstyr.

Dvs: B45, Cs 246, Fs263, G78, P125 m.v.
Desuden ser N186 heller ikke ud til at have trykluftudstyr.
SVJ 1 har vist heller ikke trykluftudstyr.

Bevaret kan være som museumsobjekt, eller som 'kørende' objekt
Gåseøjnene fordi denne egenskab har en begrænset holdbarhed.

SVJ1 fx var oprindeligt købt for at blive bevaret som kørende enhed, men har bl.a. p.g.a. manglende trykluft (men vel ikke kun derfor?) været hensat siden ØSJS 7 blev køreklar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak