Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane på Amager? (Generelt)

af William Hansen, Slagelse, 25/4 2017, 08:54 (2550 dage siden)

Jeg har siddet og kigget lidt på Amager og den gamle Amagerbane, men jeg faldt over noget som ligner et gammelt stykke jernbane som umiddelbart ikke ser ud til at have været en del af Amagerbanen. Jeg har taget et screenshot af området på google maps og for mig ser det ud som om at der har løbet et stykke jernbane fra østenden af Tårnby st. igennem Tårnby city Park og videre ad Præstemarksvej for at ende oppe ved Kongelundsvej. Er der nogen der ved om der har været jernbane på denne linie og hvad det eventuelt har været til?
[image]

Jernbane på Amager?

af Jesper KD, 25/4 2017, 09:01 (2550 dage siden) @ William Hansen

Jeg har siddet og kigget lidt på Amager og den gamle Amagerbane, men jeg faldt over noget som ligner et gammelt stykke jernbane som umiddelbart ikke ser ud til at have været en del af Amagerbanen. Jeg har taget et screenshot af området på google maps og for mig ser det ud som om at der har løbet et stykke jernbane fra østenden af Tårnby st. igennem Tårnby city Park og videre ad Præstemarksvej for at ende oppe ved Kongelundsvej. Er der nogen der ved om der har været jernbane på denne linie og hvad det eventuelt har været til?
[image]

Hej William!
Oprindeligt var motorvejen til Københavns Lufthavn en meget kort en, som udgik fra vandtårnet (Englandsvej/Tårnbyvej). Da den blev forlænget til motorvejen over Kalvebod, blev strækningen det sidste stykke til vandtårnet til Tårnby City Park. Den øvrige del tror jeg måske har været planlagt som gennemgående vej til Sjællandsbroen, uden at det nogensinde er blevet til noget - men måske andre ved mere?

Mvh. Jesper

Jernbane på Amager?

af SBRH, Tønder, 25/4 2017, 14:02 (2550 dage siden) @ Jesper KD

Som Allan T skriver, så har der ikke været en jernbane, hvilket også fremgår af dette kort fra 1950.

[image]

--
mvh
Søren Rødgaard Henriksen

Jernbane på Amager?

af Thomas de Laine ⌂, København, 25/4 2017, 14:23 (2550 dage siden) @ Jesper KD

Den øvrige del tror jeg måske har været planlagt som gennemgående vej til Sjællandsbroen, uden at det nogensinde er blevet til noget - men måske andre ved mere?


Det kan bekræftes. Hensigten var, at Lufthavnsmotorvejen Vandtårnet-Lufthavnen, der var åbnet 1960-61, senere skulle kunne forlænges til Sjællandsbroen, sådan at den stødte til Vejlands Allé omtrent ved Bella Center. I stedet blev der senere bygget motorvej mellem Avedøre Holme og Tårnby samt Centrumforbindelsen op til Sjællandsbroen. Se evt. denne folder.

Jernbane på Amager?

af Allan T, 25/4 2017, 09:05 (2550 dage siden) @ William Hansen

Jernbane har det ikke været.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak