Kære Dennis
Som Lasse T også har skrevet, skal du benytte noget eksisterende. Det er tåbeligt at genopfinde den dybe tallerken igen, ikke sandt?
Det du ønsker at fremstille, er desværre ikke bare at udregne en afstand (mellem to stationer/holdt) med en fiktiv hastighed og dividere dette for at få en køretid. Det er det de politiske- og trafik planlæggerne gør og er ren teori, der jo ikke kan ikke lade sig gøre i virkeligheden. Men det kan danne grundlag for strækningsplanlægning og hvilket materiel, der i så fald skal kunne anvendes. Den grove metode (og rigtige anvendte) er som følger med små forskelligheder
Ved planlægning af køretider skal du vide:
• HVAD ER MÅLET.
• Hvilken slags overbygning, der skal anvendes (skinnetyper, ballast, sveller), det giver det tilladte akseltryk (både statisk som dynamisk).
• Køretidstabeller med hvilke togart (grundhastighed og maksimalhastighed togene skal køre).
• Stigningstabeller med hvilke stigninger og fald der er, der er afgørende for hastighed og dermed tid og eventuelle strækningsafsnit der gør, at hastigheden skal nedsættes, kurver o.lign. og
• Beregninger for start, stop og holdt.
Alle disse faktorer beregnes der så ud fra de ønskede mål og når dette er gjort, kan du så ”bestille” det materiel du ønsker (bl.a. sædeantal, komfort mv.) og som kan løse på planlagte opgaver.
MEN hvis jeg var dig, ville jeg tage udgangspunkt i den under bygning nye strækning mellem København Gb langs Sydmotorvejen til Køge og herfra langs Vestmotorvejen til Ringsted.
I dette plankompleks ligger der beregninger for flere typer tog bl.a. også højhastighedstog (dansk) og disse må du næsten direkte kunne projektere over til, hvor du ønsker at bygge jernbane.
Beregninger og det hele er lavet for dig allerede.
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Går det helt galt, kan du jo spørge en folketingstrafikpolitiker, dér er der nemlig ingen problemer, kun teknikaliteter der skal løses Og det er selvoplevet flere gange, så det skal nok passe. Men det er jo en anden historie .