DF: Brinttog ikke nu! (Generelt)
En vel lidt kæk overskrift;
http://folkebladetlemvig.dk/lemvig/DF-Glem-alt-om-brinttog/artikel/278923
men meningen er at Lemvigbanen kan godt slukke deres drømme om brinttog pt.!
af Jens Hansen, 10/5 2017, 11:24 (2542 dage siden)
En vel lidt kæk overskrift;
http://folkebladetlemvig.dk/lemvig/DF-Glem-alt-om-brinttog/artikel/278923
men meningen er at Lemvigbanen kan godt slukke deres drømme om brinttog pt.!
af Ib Jensen, 10/5 2017, 12:50 (2542 dage siden) @ Jens Hansen
At give Midtjyske Jernbaner kørslen på strækningen Skjern-Holstebro uden udbud er lige så tåbeligt, som da man gav Nordjyske Jernbaner kørslen Frederikshavn-Skørping uden udbud.
Man har - endnu engang - ingen garanti for at få den bedste kvalitet til den laveste pris. Hvorfor skulle lige præcis Midtjyske Jernbaner - af alle jernbaneoperatører i hele verden - være bedst og billigst til at levere lige præcis den vare?
af Frank Poulsen, 10/5 2017, 13:03 (2542 dage siden) @ Ib Jensen
Og hvad bliver det egentlig til med Køge - Roskilde... Nu er der kun halvandet år til at den nye bane over Ringsted åbner og det hedder sig togene fra Næstved skal køre af den nye bane til København og der har været snak om at Østbanen (Lokaltog) skal køre igennem til Roskilde... Men er der bekræftet noget? Er der gjort tiltag for indkøb af flere tog? eller forventes det bare DSB kører Køge - Roskilde alene indtil videre, fordi ingen træffer beslutning i tide... Men der kan man jo sige det også er en banestrækning der gives uden at være i udbud, hvis det bliver til Østbanen...
af Gæst1, 10/5 2017, 16:55 (2542 dage siden) @ Frank Poulsen
Bare rolig. Banen København - Ringsted åbner næppe til tiden, og forbindelsen til Køge - Haslev er allerede udskudt til start 2019, og afhængig af Signalprogrammets optimistiske verdenssyn.
Mit bud er at DSB kører på den lille syd 2020 med, og derefter flyttes desiroerne til midt og vestjylland.
af Jens Hansen, 10/5 2017, 13:33 (2542 dage siden) @ Ib Jensen
Så vidt jeg har forstået, drejer det sig ikke om "bedst og billigst" her i Aalborg.
Pointen er, at det er billigere end DSB - dvs. Transportministeriet kan tjene (spare) en skilling, hvilket Finansministeriet og de chefer i Transportministeriet, som kommer fra Finansministeriet, godt kan lide.
af andersj, Aalborg, 10/5 2017, 15:22 (2542 dage siden) @ Jens Hansen
Så vidt jeg har forstået, drejer det sig ikke om "bedst og billigst" her i Aalborg.
Pointen er, at det er billigere end DSB - dvs. Transportministeriet kan tjene (spare) en skilling, hvilket Finansministeriet og de chefer i Transportministeriet, som kommer fra Finansministeriet, godt kan lide.
Det er et forsøg, muligvis inspireret af Tyskland hvor de enkelte delstater selv står for at udbyde regionaltrafikken. I det her tilfælde har man overdraget bestilleransvaret fra staten til Region Nordjylland. Staten sparer ikke noget ved det, men man har fra regionens side lovet at man kan tilbyde mere kørsel for de samme penge. Fordelen ved at bestilleransvaret ligger lokalt er at man kan tilpasse driften efter anden offentlig transport hvor bestilleransvaret også ligger hos regionerne.
På sigt vil kørslen så nok skulle udbydes i lighed med busruterne.
--
Mvh Anders
af Jens Hansen, 10/5 2017, 19:45 (2542 dage siden) @ andersj
Staten sparer, men det er selvfølgeligt ikke populært alle steder!
af OnAir112 , 11/5 2017, 19:41 (2541 dage siden) @ Ib Jensen
Mjba har kørt til Spjald tidligere og det er sikkert beregninger herfra, som ligger til grund for ideen.
Og så har de ikke det bureaukrati som andre operatører har.
Om det så skal være brint eller dieseltog, må beregningerne jo vise.
Men start med diesel og lav forsøg med brint.
Vi skal fremad og ikke stå¨i stampe med alt det kævl.
Mjba kan og vil.
Så la dem da
--
OnAir112
Paul
af Keld H. Mikkelsen, 11/5 2017, 21:14 (2541 dage siden) @ OnAir112
Mjba har kørt til Spjald tidligere og det er sikkert beregninger herfra, som ligger til grund for ideen.
Og så har de ikke det bureaukrati som andre operatører har.
Om det så skal være brint eller dieseltog, må beregningerne jo vise.
Men start med diesel og lav forsøg med brint.
Vi skal fremad og ikke stå¨i stampe med alt det kævl.
Mjba kan og vil.
Så la dem da
Hvordan kommer man til Spjald med tog ?
af Niels Munch, 11/5 2017, 21:17 (2541 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen
Mjba har kørt til Spjald tidligere og det er sikkert beregninger herfra, som ligger til grund for ideen.
Og så har de ikke det bureaukrati som andre operatører har.
Om det så skal være brint eller dieseltog, må beregningerne jo vise.
Men start med diesel og lav forsøg med brint.
Vi skal fremad og ikke stå¨i stampe med alt det kævl.
Mjba kan og vil.
Så la dem da
Hvordan kommer man til Spjald med tog ?
Med RØHJ !
af OnAir112 , 12/5 2017, 08:06 (2540 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen
Sludder.
Det var Ølgod jeg mente.
--
OnAir112
Paul
af andersj, Aalborg, 11/5 2017, 21:21 (2541 dage siden) @ OnAir112
Mjba har kørt til Spjald tidligere og det er sikkert beregninger herfra, som ligger til grund for ideen.
Og så har de ikke det bureaukrati som andre operatører har.
Om det så skal være brint eller dieseltog, må beregningerne jo vise.
Men start med diesel og lav forsøg med brint.
Vi skal fremad og ikke stå¨i stampe med alt det kævl.
Mjba kan og vil.
Så la dem da
Det smarteste rent økonomisk ville være at indlemme Vemb-Thyborøn i det kommende udbud af strækningerne på Fyn og i Vestjylland og nedlægge værkstedet i Lemvig. Alternativet kan meget vel være lukning indenfor få år hvis ikke driftsøkonomien forbedres betydeligt. Det er jo nogenlunde det samme der skete på Vestbanen.
--
Mvh Anders
af Peter Christensen, 11/5 2017, 21:39 (2541 dage siden) @ andersj
Det smarteste rent økonomisk ville være at indlemme Vemb-Thyborøn i det kommende udbud af strækningerne på Fyn og i Vestjylland og nedlægge værkstedet i Lemvig. Alternativet kan meget vel være lukning indenfor få år hvis ikke driftsøkonomien forbedres betydeligt. Det er jo nogenlunde det samme der skete på Vestbanen.
Du glemmer faktoren "Martha".....
af OnAir112 , 12/5 2017, 08:10 (2540 dage siden) @ Peter Christensen
Det er fuldstændig rigtigt.
Martha faktoren må vi ikke glemme.
Navnlig når hun nu går ind i politik også.
Mjba må ikke indlemmes i "gruppen" af fejlslagne operatører (DSB)
Vi har en velfungerende bane her og det skal den gerne blive ved med.
Togene er slidte, ja, men de fungerer i modsætning til nye andet steds. Jeg nævner ikke type
Og vi får vel også nye på et tidspunkt, måske leasede, hvilket nok er den bedste løsning.
--
OnAir112
Paul
af gaest, 12/5 2017, 08:40 (2540 dage siden) @ OnAir112
Det er fuldstændig rigtigt.
Martha faktoren må vi ikke glemme.
Navnlig når hun nu går ind i politik også.
Mjba må ikke indlemmes i "gruppen" af fejlslagne operatører (DSB)
Vi har en velfungerende bane her og det skal den gerne blive ved med.
Togene er slidte, ja, men de fungerer i modsætning til nye andet steds. Jeg nævner ikke type
Og vi får vel også nye på et tidspunkt, måske leasede, hvilket nok er den bedste løsning.
Ideen med brinttog er god nok, men teknologien ska modne lidt endnu. Det kan blive enden på alt for en udkantsbane hvis de ender med at stå med noget der ikke kan køre.
På den anden side ville det være dumt at anskaffe dieseltog der kan og skal holde i 25 år eller mere.
Så måske var den værd at se på om ikke lynetterne kan levetidsforlænges en 5 års tid. Det får de ikke flere lynetter af, men indtil videre kører Arriva på de strækninger der skal have nyt signalsystem, deres Lint skal aligevel udrustes med det nye system, som vi da også lige skal se udrullet - og i drift - først.
af andersj, Aalborg, 10/5 2017, 15:37 (2542 dage siden) @ Jens Hansen
En vel lidt kæk overskrift;
http://folkebladetlemvig.dk/lemvig/DF-Glem-alt-om-brinttog/artikel/278923
men meningen er at Lemvigbanen kan godt slukke deres drømme om brinttog pt.!
Citat fra artiklen:
- Glem alt om brinttog. Det er en spændende teknologi, men det bliver ikke inden for de næsten 15 år, at det har sin gang på jord.
Det kunne være at Kim Christiansen skulle have deltaget i studieturen for Transportudvalget tidligere på året: http://www.alstom.com/dk/press-centre/2017/03/alstom-prasenterer-sit-emissionsfri-tog-c...
--
Mvh Anders
af Gæst1, 10/5 2017, 15:54 (2542 dage siden) @ andersj
Det kunne være at Kim Christiansen skulle have deltaget i studieturen for Transportudvalget tidligere på året: http://www.alstom.com/dk/press-centre/2017/03/alstom-prasenterer-sit-emissionsfri-tog-c...
Det gjorde han vist også. Det er en stående joke på "Borgen", at transportudvalget brugte timer i bus til Salzgitter, og så kunne hydrogentoget ikke køre. Men de fik lov til at røre det
Som det forlyder: "tog der ikke virker har vi nok af"
Givetvis ganske uretfærdigt overfor Alstom, der sikkert har lagt mange kræfter i besøget.
af andersj, Aalborg, 10/5 2017, 16:04 (2542 dage siden) @ Gæst1
Det kunne være at Kim Christiansen skulle have deltaget i studieturen for Transportudvalget tidligere på året: http://www.alstom.com/dk/press-centre/2017/03/alstom-prasenterer-sit-emissionsfri-tog-c...
Det gjorde han vist også. Det er en stående joke på "Borgen", at transportudvalget brugte timer i bus til Salzgitter, og så kunne hydrogentoget ikke køre. Men de fik lov til at røre det
Som det forlyder: "tog der ikke virker har vi nok af"Givetvis ganske uretfærdigt overfor Alstom, der sikkert har lagt mange kræfter i besøget.
Det vidste jeg så ikke, men derfra og til at sige 15 år er trods alt voldsomt. Ikke engang IC4 er 15 år forsinket.
--
Mvh Anders
af Gæst1, 10/5 2017, 16:52 (2542 dage siden) @ andersj
Det vidste jeg så ikke, men derfra og til at sige 15 år er trods alt voldsomt. Ikke engang IC4 er 15 år forsinket.
Mon ikke han i virkeligheden prøver at sige, at til genudbuddet i midt og Vestjylland (som Lemvigbanen skal læne sig op af) skal man ikke købe hydrogentog (hvis der skal købes nye tog), men når pakken skal udbydes igen om ca 15 år, skal en erstatning for de 43 Lint tog findes, og her giver det god mening med hydrogentog.
af gaest, 10/5 2017, 17:43 (2542 dage siden) @ andersj
Det gjorde han vist også. Det er en stående joke på "Borgen", at transportudvalget brugte timer i bus til Salzgitter, og så kunne hydrogentoget ikke køre. Men de fik lov til at røre det
Som det forlyder: "tog der ikke virker har vi nok af"Givetvis ganske uretfærdigt overfor Alstom, der sikkert har lagt mange kræfter i besøget.
Belært af IC4, og sikkert snart også signalprogrammet, synes jeg der er god grund til at være lidt konservativ. Det er en udkantsbane, hvis de ender med noget der ikke kan køre eller bliver uventet dyr i drift, kan det blive disse baners død.
Det vidste jeg så ikke, men derfra og til at sige 15 år er trods alt voldsomt. Ikke engang IC4 er 15 år forsinket.
Nej ikke endnu, men som tiden går bliver de det. Ophugningen er så småt begyndt, nogen IC4 kommer næppe i drift, ligesom ganske mange IC2 ikke kommer det.