Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omfordeling af tog på lokalbaner (Generelt)

af ulca, 12/5 2017, 08:42 (2539 dage siden)

Som navnet siger kommer dette indlæg til at omhandle hvordan tog på lokalbaner (eller om man vil, privatbaner) er blevet omfordelt. Til at begynde med tager jeg udgangspunkt i den østlige del af landet:

Som bekendt blev der i 1997 leveret 13 stk. IC2 fra Adtranz, ofte kaldet en simpel udgave af IC3. I første omgang fordeltes de med 4 stk. til Lollandsbanen, 6 stk. til GDS-HFHJ og 3 stk.

Siden, i 2007, skete der en omfordeling af disse tog. Helt specifikt arrangeredes det at Lollandsbanen kunne købe de 6 stk. fra Lokalbanen (som GDS-HFHJ efter en større fusion var blevet en del af), således at sidstnævnte kunne anskaffe yderligere togsæt af typen Lint41.
Baggrunden herfor var den, at man stod med 6 stk. IC2, 4 stk. RegioSprinter (arvet fra Nærumbanen), og samtidig ønskede at anskaffe et større antal (27 stk.) nye tog til at erstatte de sidste Y-tog. Dermed ville man ende med 3 typer togsæt, hvilket ville være besværligt af flere årsager.
Samtidig havde Lollandsbanen siden leveringen af sine IC2 i 1997 ønsket sig at anskaffe flere tog af denne type, dels fordi at de var (og er) noget nær perfekt egnet til banens behov og ønsker, dels at kunne afskaffe de sidste Y-tog. Men der blev, som bekendt, aldrig produceret flere af disse tog, og ligesom Lokalbanen ønskede Lollandsbanen ikke at have flere typer togsæt hvis det kunne undgås.

Så da nogen fik en ide var de to baner hurtige til at reagere: Lollandsbanen ville købe de 6 stk. IC2 som Lokalbanen ejede og kunne samtidig udrangere sine sidste Y-tog. Derved kunne Lokalbanen nøjes med en knap så stor bevilling til at anskaffe sig de tog man ønskede, dels gennem indtægt fra salget, dels takket være en bestilling på 27 tog som gav et godt udgangspunkt ved forhandling forud for indkøb (om man så fik en rabat, og givet fald hvor stor, ved jeg ikke).

Ovenstående var i mine øjne en glimrende løsning, idet det sikrede at begge baner fik et stort antal (Lollandsbanen ialt 10 stk. IC2, Lokaltog ialt 27 stk. Lint41) ens tog på sine strækninger, med de fordele som følger af et mindre reservedelslager og mulighed for større bestillinger af f.eks. reservedele (når/hvis f.eks. IC2 med næsten 20 år i drift fik eller skal have foretaget udskiftning af motorer og gearkasser).

Omfordeling af tog på lokalbaner

af andersj, Aalborg, 12/5 2017, 09:40 (2539 dage siden) @ ulca

HHGB havde også et Desiro togsæt som man solgte til Nordjyske Jernbaner i samme omgang.

--
Mvh Anders

Omfordeling af tog på lokalbaner

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 16/5 2017, 19:08 (2535 dage siden) @ ulca
redigeret af mhv_vsvt, 16/5 2017, 19:28

I første omgang fordeltes de med 4 stk. til Lollandsbanen, 6 stk. til GDS-HFHJ og 3 stk.

- og de sidste 3 var/er:
OHJ-HTJ MF 1021 - FF 1121 "LØVEN"
OHJ-HTJ MF 1022 - FF 1122 "HERCULES"
OHJ-HTJ MF 1023 - FF 1123 "ORION"

Og det vil sige at der blev leveret sæt 21 - 23 og 40 til 49 af 1997 IC-2-erne - er det korrekt?

Og jeg har altid haft en drøm om at se sæt 21 - 23 opgraderet til samkørsel med IC-3 så man kunne have direkte tog Kbh - Holbæk - Nykøbing Sj.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Omfordeling af tog på lokalbaner

af Poul Andersen, 16/5 2017, 22:57 (2535 dage siden) @ mhv_vsvt

I første omgang fordeltes de med 4 stk. til Lollandsbanen, 6 stk. til GDS-HFHJ og 3 stk.

- og de sidste 3 var/er:
OHJ-HTJ MF 1021 - FF 1121 "LØVEN"
OHJ-HTJ MF 1022 - FF 1122 "HERCULES"
OHJ-HTJ MF 1023 - FF 1123 "ORION"

Og det vil sige at der blev leveret sæt 21 - 23 og 40 til 49 af 1997 IC-2-erne - er det korrekt?

Og jeg har altid haft en drøm om at se sæt 21 - 23 opgraderet til samkørsel med IC-3 så man kunne have direkte tog Kbh - Holbæk - Nykøbing Sj.

MF/FS sæt 1 - 4 til Lollandsbanen.
- - - 21 - 23 til Odsherreds Jernbane og Høng - Tølløse Jernbane.
- - - 41 - 46 til Gribskovbanen og Frederiksværkbanen.

Mvh. Poul.

Omfordeling af tog på lokalbaner

af ulca, 17/5 2017, 13:18 (2534 dage siden) @ mhv_vsvt

Og jeg har altid haft en drøm om at se sæt 21 - 23 opgraderet til samkørsel med IC-3 så man kunne have direkte tog Kbh - Holbæk - Nykøbing Sj.

Samme drøm har jeg haft om dem alle, men det var en af de funktioner som blev sparet væk. Som det er formuleret i bogen om IC3 fik man et fastlagt beløb (vistnok 250 - 300 millioner kroner) til 13 togsæt, og så måtte man vurdere hvilke funktioner som kunne undværes, gøres enklere eller billigere.

Rent teknisk skulle der være anvendt næsten samme computer i førerbordet (FBC), dog kun én (IC3 består styringsmæssigt af to tog som rent teknisk kan køre selvstændigt, så hvis styringen i den lokale motorvogn hvor lokofører sidder ikke virker kan han skifte til den anden) og ændret en smule pga. en nyere generation styring af de forskellige systemer. Så en opdatering af softwaren eller en gateway (som helt simpelt er en art tolk mellem forskellige computer-sprog) burde sagtens kunne gøre det muligt. Men om det så nogensinde bliver til noget, er et godt spørgsmål.

I øvrigt havde DSB efter sigende planer om at anskaffe et antal af disse IC2 (MF/FS) for lige knap 20 år siden, men der blev ikke afsat midler til dette. Årsagen skulle have størrelse (længde), vægt og et par andre ting, men en hurtig sammenligning med f.eks. MQ (Desiro) og andre viser at de er nogenlunde jævnbyrdige.

Omfordeling af tog på lokalbaner

af Andersen, 17/5 2017, 16:40 (2534 dage siden) @ ulca

I øvrigt havde DSB efter sigende planer om at anskaffe et antal af disse IC2 (MF/FS) for lige knap 20 år siden, men der blev ikke afsat midler til dette. Årsagen skulle have størrelse (længde), vægt og et par andre ting, men en hurtig sammenligning med f.eks. MQ (Desiro) og andre viser at de er nogenlunde jævnbyrdige.

DSB burde vel ha' fortsat elektrificering i 90'erne/00'erne, samt anskaffet IC-udgave af IR4 (måske med lavgulv) samt IC2 og måske supplerende IC3

Så havde man fået opfyldt den våde ønskedrøm om totalt standardiseret drift og materiale

Omfordeling af tog på lokalbaner

af ulca, 17/5 2017, 21:04 (2534 dage siden) @ Andersen

I øvrigt havde DSB efter sigende planer om at anskaffe et antal af disse IC2 (MF/FS) for lige knap 20 år siden, men der blev ikke afsat midler til dette. Årsagen skulle have størrelse (længde), vægt og et par andre ting, men en hurtig sammenligning med f.eks. MQ (Desiro) og andre viser at de er nogenlunde jævnbyrdige.


DSB burde vel ha' fortsat elektrificering i 90'erne/00'erne, samt anskaffet IC-udgave af IR4 (måske med lavgulv) samt IC2 og måske supplerende IC3

Så havde man fået opfyldt den våde ønskedrøm om totalt standardiseret drift og materiale

Ja, men den daværende regering anså den fortsatte elektrificering som værende "spild af penge", ud fra en betragtning af at DSB havde anskaffet 96 stk. IC3 leveret frem til 1991. Så det foreløbige behov for videre elektrificering var ikke til stede, efter datidens opfattelse. At så det var grundet politiske prioriteringer at projektet blev ikke bare lidt men ganske meget forsinket, pga. varierende tilskud til projektet; tjah, det er så en helt anden sag.

Omfordeling af tog på lokalbaner

af BoA, Herlev, 17/5 2017, 22:35 (2534 dage siden) @ ulca

Hej ulca.
DSB havde anskaffet 96 stk. IC3 leveret frem til 1991.
Det er 92 sæt frem til 1998, og øget til 96 med 4 sæt "Kustpilen" fra 1991 i 2003.
Mvh. Bjørn Andrup

Omfordeling af tog på lokalbaner

af UTJ, 18/5 2017, 01:38 (2533 dage siden) @ ulca

Ja, men den daværende regering anså den fortsatte elektrificering som værende "spild af penge", ud fra en betragtning af at DSB havde anskaffet 96 stk. IC3 leveret frem til 1991. Så det foreløbige behov for videre elektrificering var ikke til stede, efter datidens opfattelse. At så det var grundet politiske prioriteringer at projektet blev ikke bare lidt men ganske meget forsinket, pga. varierende tilskud til projektet; tjah, det er så en helt anden sag.

Det var i høj den daværende Banestyrelse som selv gjorde arbejdet med at tage elektrificeringen til Århus af bordet. Man elektrificerede ikke bare, men ønskede alle mulige og umulige udretninger, baner gennem Ejer Bavnehøj osv i samme moment. I stedet for 'bare' at tage den eksisterende infrastruktur, tilpasse signaler og opsætte køretråd. Det ville politikerne altså bare ikke, for det blev jo dermed ikke et begrænset projekt, men et rigtig mange mange mia projekt. Og når elektrificeringen pludselig bliver til en bane gennem Ejer Bavnehøj, ja, så beder man jo nærmest om et "nej". Også selv om alle masterne var indkøbt (de står nu på S-banen).

--
ئۇلغىك

Omfordeling af tog på lokalbaner

af Georg Schmidt, 17/5 2017, 21:52 (2534 dage siden) @ ulca

[image]


[image]
Sæt 1041 i Tisvildeleje 1999.

M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak