Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB-boss: Vi kan køre uden statstilskud i 2030

af Peter Christensen, 12/5 2017, 21:19 (2540 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Må være at betragte som en forsinket aprilsnar.....

Spøg til side - er det ikke ca. 2 mia. DSB får hvert år for at kunne afvikle gæld og nedskrive IC4?
Træk dem ud først - så kan vi se på resten bagefter.

DSB-boss: Vi kan køre uden statstilskud i 2030

af andersj, Aalborg, 12/5 2017, 21:32 (2540 dage siden) @ Peter Christensen

Må være at betragte som en forsinket aprilsnar.....

Spøg til side - er det ikke ca. 2 mia. DSB får hvert år for at kunne afvikle gæld og nedskrive IC4?
Træk dem ud først - så kan vi se på resten bagefter.

Jeg tror nu det er meget realistisk. Du må huske på at de dyre lokalbaner som Svenborgbanen, Lille Syd, Vendsysselbanen og Vejle-Struer forsvinder fra DSB´s drift. Dyre fordi DSB ikke har mulighed for at drive dem effektivt, måske lige med undtagelse af Svendborgbanen. IC4 som regionaltog er dyrt, og den store afstand fra depoterne i Aalborg og Næstved til værkstederne i Aarhus og Fredericia gør det ekstra dyrt.

Sammenhængen mellem driftsbillige el-tog og de største strækninger i Danmark gør at man med stor sandsynlighed kan køre uden driftstilskud på sigt. Men det er jo også først i 2030 hvor det sidste IC4 gerne skulle være skrottet og flåden være moderne og økonomisk.

--
Mvh Anders

DSB-boss: Vi kan køre uden statstilskud i 2030

af andersj, Aalborg, 12/5 2017, 21:26 (2540 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

http://finans.dk/erhverv/ECE9569232/dsbboss-vi-kan-koere-uden-statstilskud-i-2030/?ctxr...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Man kunne forestille sig at der blev udbudt tre pakker i Danmark, en dieselpakke, en el-pakke og S-tog.
Dieselpakken er den som allerede i 2021 skal udbydes og omfatter udover Arrivas nuværende kørsel også Odense-Svenborg og Vejle-Struer.
El-pakken vil omfatte: Aalborg/Esbjerg/Sønderborg/Flensborg-Fredericia-København samt alle statslige regionaltog på Sjælland.

Men hvis DSB mener at de kan køre uden tilskud på elnettet så er der større potentiale i at lade private konkurrere med DSB på fri trafik som man ser i Østrig med Westbahn og i Sverige med bla. MTR Express, end at afholde et udbud, for hvad skal man afgøre udbuddet med hvis der ikke er nogen kontraktbetaling?

--
Mvh Anders

DSB-boss: Vi kan køre uden statstilskud i 2030

af Svend, 12/5 2017, 21:28 (2540 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Vi kan køre uden statstilskud i 2030 " .... men det er slet ikke sikkert at de får lov til at bevise det ;-) ;-)

--
Svend

DSB-boss: Vi kan køre uden statstilskud i 2030

af Gæst1, 12/5 2017, 22:14 (2540 dage siden) @ Svend

Ved den nuværende passagerflugt fra fjerntrafikken, vil der kun være S-tog og regionaltrafik på Sjælland tilbage i 2030.

Iøvrigt komplet ligegyldigt, for EU har vedtaget at al jernbanetrafik skal være konkurrenceudsat (udbud eller uden betaling/statslig kontrakt) i 2023. Det er vist den danske implementering af dette direktiv, som DSB forsøger at udskyde....

For nogle år siden mente DSB at kunne kære Kystbanen 40% billigere - med rimelig nye tog, som de selv vedligeholdte. Det kostede som bekendt en mia gæld. Hvorfor skulle de kunne gøre det 100% billigere nu?

DSB-boss: Vi kan køre uden statstilskud i 2030

af Svend, 13/5 2017, 07:22 (2539 dage siden) @ Gæst1

Iøvrigt komplet ligegyldigt, for EU har vedtaget at al jernbanetrafik skal være konkurrenceudsat (udbud eller uden betaling/statslig kontrakt) i 2023. Det er vist den danske implementering af dette direktiv, som DSB forsøger at udskyde....

'
Netop!

--
Svend

DSB-boss: Vi kan køre uden statstilskud i 2030

af Jens Hansen, 13/5 2017, 10:44 (2539 dage siden) @ Svend

Kunne være relevant at Flemming Jensen forklarede under hvilke betingelser det skulle realiseres.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak