Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er et tog? (Jernbanen i dag)

af Jørgen Pagh Jensen, 14/5 2017, 23:11 (2510 dage siden)

Måske er det et helt åndssvagt spørgsmål i dette forum, men har nogen en præcis definition på et tog? Årsagen til spørgsmålet findes her - i Kalundborg så jeg i dag en vogn med påskriften "Må ikke sættes i tog".
[image]

[image]
Jeg kan jo godt forstå, at vognen ikke skal indsættes i myldretidstog mod København for at skaffe ekstra pladser - men hvis den overhovedet bevæger sig - trukket af noget trækkraft - er der så ikke tale om et tog? Har nogen en definition på, hvad der skal til, for at et tog er et tog?

Hvad er et tog?

af Bent Larsen, Kalundborg, 14/5 2017, 23:46 (2510 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hej
Jeg ved heller ikke hvad den skal bruges til, men den holdt der allerede i torsdags da MY 1146 var i Kalundborg med UFM 120. Trolien er det ikke den gamle " Knagsted" ?
vh.
Bent Larsen

Hvad er et tog?

af Niels Bak, 15/5 2017, 07:05 (2510 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Jeg har ikke den tekniske betegnelse, men kan måske forsøge mig med en etymologisk.

Tog betyder noget der bevæger sig i følge. Optog, korstog, selv data i udtog.

Så det må betyde, at den ikke må kobles med andre vogne eller køretøjer - ud over trækkraften forstås. Altså er det ikke sikkert, at der er en definition for hvad der er "et tog" som den ikke må sættes i, men at der er det for begrebet "at sætte i tog". Med betydningen, at der ikke må kobles fx en arbejdsvogn med materialer bagpå.

Årsagen kender jeg ikke, men det mest nærliggende er vel at vognen ikke har godkendte bremser eller robusthed i tilfælde af en kraftig opbremsning eller kollission.

Hvad er et tog?

af Svend, 15/5 2017, 10:03 (2509 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Måske er det et helt åndssvagt spørgsmål i dette forum, men har nogen en præcis definition på et tog?

.
Sikkerhedsreglementet:
"Et tog er trækkraftenhed/-er med eller uden tilkoblede
jernbanekøretøjer, der er tildelt et for døgnet unikt tognummer
og en køreplan mellem mindst to togfølgestationer."

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak