Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Præsentationer fra gårsdagens Banekonference (Generelt)

af Gæst1, 16/5 2017, 15:17 (2508 dage siden)

...ligger nu på www.banekonference.dk under "program"

Dog som vanligt ikke DSBs præsentation om "Fremtidens Tog", der helst skal holdes så hemmelig som muligt - hvor det mest interessante ved præsentationen var formuleringerne om "DSB vurderer at det mest gavnlige for DSB er", der i al fald ikke begravede rygterne om at "Fremtidens Tog"s primære funktion er at sikre DSB imod udbud af togtrafikken gennem "som minimum" at lade DSB eje og vedligeholde alle tog - evt gennem et nyt "statsligt selskab bestående af DSB medarbejdere". Sikkert en udmærket løsning, men beslutningen herom, er nok ikke DSBs....

Det klingede også underligt, at DSB mente, at Jernbanen ville være en byggeplads frem til 2030 med alle de nye baner, der skulle bygges - men samtidig at Timemodellen ikke realiseres grundet manglende økonomi, og der derfor ikke er behov for hurtige tog....

Det blev endnu mere kikset, da tonen blev ændret til at Fremtidens Tog var for "Danmark" og ikke bare for DSB. Men det kan også være fordi det bare lyder underligt, når en (iøvrigt ganske kompetent og sympatisk) tysker på engelsk forklarer, hvad der er bedst for Danmark...

På direkte forespørgsel fra en tilhører, måtte DSB da også bekende, at de faktisk ikke har mandat til at købe tog, og at der ikke foreligger et politisk forlig, hvor rammerne for Fremtidens Tog indgår...men det lød som om, at dét heller ikke var nødvendigt, for det hele var "fikset" i forvejen....

Lover i al fald spændende for de kommende politiske forhandlinger...

Præsentationer fra gårsdagens Banekonference

af Bent Larsen, Kalundborg, 16/5 2017, 17:15 (2508 dage siden) @ Gæst1

Hej
Ja det bliver spændende i Nordvestnyt i går var der et indlæg om NV banen, her var der politiker der mente at der kun skulle eltog til Holbæk, for nu kom der motorvej hele vejen til Kalundborg. Der stod ikke noget om Holbæk Kalundborg om det skulle være med dieseltog , skinnecykler eller bus til dem der ikke havde bil, og selv køre til Holbæk for at tage toget til København. Men der stod også at hensyn til materiel. skulle det helst være det samme over hele Sjælland.
vh
Bent Larsen

Præsentationer fra gårsdagens Banekonference

af Ib Jensen, 16/5 2017, 19:47 (2508 dage siden) @ Gæst1

at Timemodellen ikke realiseres grundet manglende økonomi, og der derfor ikke er behov for hurtige tog....


Mig bekendt eksisterer det politiske forlig om Togfonden DK stadig. Uanset hvad DSB måtte mene eller ej. Og de togsæt, der skal indkøbes, vil kunne køre Timemodellen. Uanset hvad DSB måtte mene eller ej.

Det bliver først interessant, den dag forliget eventuelt måtte blive opsagt.

Indtil det måtte ske, vil Togfonden DK's delprojekter blive gennemført i den takt pengene findes dertil - enten via de reducerede olieskatteindtægter eller via Finansloven i øvrigt.

Præsentationer fra gårsdagens Banekonference

af Jens Hansen, 18/5 2017, 17:03 (2506 dage siden) @ Ib Jensen

Flemming Jensen, DSBs direktør, har jo fundet de vise sten - han kan køre tingene uden tilskud.

DSB får i dag 4.3 mia. kr i tilskud - dvs. finansieringen til togfondens ca. 30 mia. er skaffet på 7 år.

Men skal der skaffes så mange penge - i togfonden er der jo penge til materiel, men det kan DSB jo finansiere uden tilskud! Øh - hvordan hænger det lige sammen.

Et andet spørgsmål som måske også er en tanke værd - Post Norden har problemer fordi der er ansat tjenestemænd. DSB har også en hel del af dem - hvordan tackler DSB så lige det.

Umiddelbart må jeg tro at DSBs meldinger, uanset om det er materiel eller tilskud, er alle for at kast grus i maskinen. Og det skal nok lykkes, politikerne kan jo ikke mande sig op til at handle!

Præsentationer fra gårsdagens Banekonference

af jmp ⌂, Vejle, 18/5 2017, 19:29 (2506 dage siden) @ Jens Hansen

Der er ikke penge til materiel i Togfonden.dk.

Jan

Præsentationer fra gårsdagens Banekonference

af Jens Hansen, 19/5 2017, 12:47 (2505 dage siden) @ jmp

Okay - det var jeg ikke klar over.

Men så bliver det jo nemmere, at få realiseret Togfonden, når materiellet kommer gratis via Flemming Jensen!

Præsentationer fra gårsdagens Banekonference

af Gæst1, 19/5 2017, 14:22 (2505 dage siden) @ Jens Hansen

Men så bliver det jo nemmere, at få realiseret Togfonden, når materiellet kommer gratis via Flemming Jensen!

...men det gør det jo ikke. Det skal finansieres gennem statsbetalingen (4 mia/år) frem til 2030...

Hvis DSB er gældfrie i 2020, er der mulighed for en ganske god opsparing ved at få 40 mia indtil de skal køre gratis.

DSBs Fremtidens Tog anskaffes iøvrigt ikke til Timemodellen, men for at sikre, at Timemodellen ikke gennemføres (for så risikerer der at blive åbnet for konkurrenter). Stuntet med at "køre gratis" er et forsøg på at undgå udbud, og en (måske lidt utidig) indblanding i de kommende politiske beslutninger, hvor netop den danske implementering af EUs krav om at jernbanen som den sidste transportform også skal konkurrenceudsættes fra 2023, skal forhandles på plads.

Mon ikke DSB fejllæser EUs mål om konkurrenceudsættelse af passagertransport på skinner som om, at det kun er statsbetalt trafik, der skal udbydes - og ved at køre gratis, tror de sikkert, at de så kan slippe for konkurrence....
Hvis DSB kan køre det hele gratis, må der nødvendigvis være nogle, der gerne vil betale for en franchise i stedet - eller også skal det være muligt for alle at køre gratis, hvilket vil sige, at DSB ikke må eje stationerne, værkstederne, billetsalget eller sågar have "fælles trafikinformation" med Banedanmark

Svenska-lok
Indsend billeder

Jernbanebøger

Letbyggede Motortog Fra Uerdingen/Duewag

Letbyggede Motortog Fra Uerdingen/Duewag. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak