Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Noget om rådgivning (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/5 2017, 20:46 (2533 dage siden)

Man er først klog, når man ved, at der er noget, man ikke ved. Hedder det vist nok.

Jeg ved ikke, om jeg er klog. Men jeg ved, at der er noget, jeg ikke ved. Og jeg ved, at det er en god idé, at købe sig til professionel rådgivning på de områder, hvor ens viden ikke slår til og jeg har derfor i årenes løb brugt penge på advokat, ingeniør, landmåler, it-konsulent, arkitekt m. v.

Den rådgivning, jeg har modtaget, har indtil nu altid været i orden. Skulle der være sket det, at jeg havde været utilfreds med en rådgiver, kunne jeg have udskiftet vedkommende med en anden. Jeg kunne med andre ord have stemt med fødderne.

Men det kan politikerne ikke, når vi taler om den (økonomiske) rådgivning, som de modtager fra Banedanmark. Jeg bliver simpelthen træt i hovedet, hver gang jeg læser, at Banedanmark igen har skønnet forkert.

Jeg skal ikke trætte jer med den seneste sag. I hvert fald ikke i større omfang:

Som bosiddende i Aalborg og glad for at køre med tog, ser jeg frem til at kunne køre fra Aalborg til København på 3 timer. Et politisk flertal har besluttet, at det skal kunne lade sig gøre. En forudsætning herfor er bl. a., at det over store dele af strækningen Aalborg-Hobro skal være muligt at køre 200 km/t (i dag er hastigheden 120 km/t, hvilket er lavt for en dobbeltsporet strækning med lyntog og intercitytog.)

Banedanmark måtte for nogle år siden kaste håndklædet i ringen og meddele, at de havde regnet forkert - at køre 200 km/t ville koste 300-400 mio. kr. mere end beregnet. Man indstillede derfor de videre undersøgelser.

Så prøvede man at regne på 160 km/t og i dag måtte man så krybe til korset og meddele, at det oprindelige estimat på 76,1 mio. kr. for en 160 km/t-løsning nu pludselig hedder 167,6 mio. kr. - og det endda uden at sporreglerne er blevet lavet om. Man er i stedet begyndt at tolke sporreglerne på en anden måde.

Jeg forstår ikke, at politikerne finder sig i så dårlig en rådgivning. Det bliver naturligvis ikke bedre af, at den siddende minister er jernbanehader; men jeg synes såmænd ikke, at rådgivningen er meget bedre, i de perioder hvor ministeren er af en anden politisk observans.

Er man interesseret i Banedanmarks Kristian-forklar-mig-røv-notat, kan det læses her:

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/324/1758214.pdf

og ministerens følgebrev til udvalget kan læses her:

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/324/1758213.pdf

Som det fremgår, beder Banedanmark politikere om at bestemme sig inden 31. maj 2017 - det er om 14 dage!

Ærgerligt, at politikerne ikke kan gå et andet sted hen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Noget om rådgivning

af Gæst1, 17/5 2017, 21:30 (2533 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det samme gælder ift tog, hvor politikerne kun kan rådgive sig hos DSB.

Departementet har grundliggende været uændret siden 2008, og det er en offentlig hemmelighed, at departementschefen er den egentlige magthaver, og at han egenrådigt styrer landets transportpolitik....og han kan ikke lide Timemodellen, så derfor kommer den næppe, så må virkeligheden tilpasses strategien...

Noget om rådgivning

af UTJ, 18/5 2017, 01:31 (2533 dage siden) @ Gæst1

Det samme gælder ift tog, hvor politikerne kun kan rådgive sig hos DSB.

Departementet har grundliggende været uændret siden 2008, og det er en offentlig hemmelighed, at departementschefen er den egentlige magthaver, og at han egenrådigt styrer landets transportpolitik....og han kan ikke lide Timemodellen, så derfor kommer den næppe, så må virkeligheden tilpasses strategien...

Virkeligheden er at det tager godt en time at køre i bil fra Aalborg til Århus. Det tager vel også kun godt en time at flyve fra Aalborg til Købehavn.

Timemodellen og "samfundskontrakten" som én person i departementet har 'opfundet' har jo nu i en del år været DSB's værktøj til at køre jernbanen i sænk på. Og DSB har kunne henholde sig til at udskudte og "måske-planer" jo ikke kunne betyde hverken konkurrence eller andre tog. Me dep-chefen har jo været med til togfond og den fornyede samfundskontrakt som "bare lige blev vedtaget", som ren foræring til DSB, uden krav om nogetsomhelst.

--
ئۇلغىك

Noget om rådgivning

af Jens Hansen, 18/5 2017, 16:56 (2532 dage siden) @ UTJ

Jeg mindes at have hørt at ministeriets chef kommer fra finansministeriet!

Og som vi har set de seneste år er det jo lykkedes dem at ødelægge en hel del, skat, dong etc.

Men det er ikke problemet, problemet er at vi har overladt styret til politikere, som ikke kan eller vil tage magten!

Noget om rådgivning

af ThomasTT, 18/5 2017, 20:06 (2532 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forhåbentlig kunne eskalerende omkostninger ved en 200 km/t løsning nord for randers få politikere til at genoverveje muligheden for en helt ny bane Aarhus-Randers langs motorvejen. Det kunne både muliggøre timeplan uden at køre 200 km/t længere nordpå og give mere plads til lokale tog omkring både Aarhus og Aalborg.

Men det er selvfølgelig ikke nemt, hvis beregninger af sådanne alternativer også kommer til at sejle

Avatar

Noget om rådgivning

af BoergeOf61, Randers C, 18/5 2017, 20:13 (2532 dage siden) @ ThomasTT

Forhåbentlig kunne eskalerende omkostninger ved en 200 km/t løsning nord for randers få politikere til at genoverveje muligheden for en helt ny bane Aarhus-Randers langs motorvejen.


Næppe så længe arealet, der kunne bruges til det, er udlagt til letbane.

Noget om rådgivning

af ThomasTT, 18/5 2017, 20:25 (2532 dage siden) @ BoergeOf61

Forhåbentlig kunne eskalerende omkostninger ved en 200 km/t løsning nord for randers få politikere til at genoverveje muligheden for en helt ny bane Aarhus-Randers langs motorvejen.

Næppe så længe arealet, der kunne bruges til det, er udlagt til letbane.

Der kommer næppe letbane til randers. Det vil koste milliarder og rejsetiden bliver næppe under en time.

En ny jernbane langs motorvejen vil både spare hastighedsopgraderinger nordpå samt den næsten milliard kroner staten alternativt vil bruge på at sende hurtige tog langs det nuværende meget snørklede og meget lokale spor.

Avatar

Noget om rådgivning

af BoergeOf61, Randers C, 18/5 2017, 21:13 (2532 dage siden) @ ThomasTT

Der kommer næppe letbane til randers. Det vil koste milliarder og rejsetiden bliver næppe under en time.


Det er muligt men ligegyldigt, så længe Randers Kommune har reserveret arealet til letbanen. Se Ko. 5 og 6 på s. 63 i kommuneplanen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak