Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Bent Larsen, Kalundborg, 18/5 2017, 16:32 (2534 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej
Den er nok kun til skrot, men hvis der fortsat er behov for sådan en vogn, har JBM 2 stk. de vil af med ifølge listen i Jernbanen 2/2017. Her den ene i Kalundborg.
Vh
Bent Larsen.
[image]

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Egon Schmidt, 18/5 2017, 18:52 (2534 dage siden) @ Bent Larsen

Vognen tilhøre Rail service Ved Erik Jessen Rødekro
Egon

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af jmp ⌂, Vejle, 18/5 2017, 19:28 (2534 dage siden) @ Egon Schmidt

Og vognen i Kalundborg er ikke samme type som vognen i Rødekro.

Jan

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Bent Larsen, Kalundborg, 18/5 2017, 23:28 (2533 dage siden) @ jmp

Hej
Ja det er da helt rigtigt hvad skriver, men de har da det til fælles at det er sovevogne.
Vh
Bent Larsen

Avatar

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af mss ⌂, 23/5 2017, 01:01 (2529 dage siden) @ Bent Larsen

Nåh ja, same-same. Hvad skal man også bevare mere end en af dem for, De er jo blå som CIWL vognen på museet :-P

Museet foreslår nok snart reduktion til følgende bevarede vogne:
1 rød vogn
1 brun vogn
1 blå vogn
Vogne i andre farver kan overvejes.

Obs: Ironi kan forekomme.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Bent Larsen, Kalundborg, 23/5 2017, 08:43 (2529 dage siden) @ mss

Hej
Som museums vogn er vognen i Kb ikke noget samler projekt, men som jeg skriver, hvis der fortsat er behov for en sovevogn. Det den er bedst er i en mini udgave af "Venice Simplon-orient-express" men det vil aldrig være rentabelt, og svenskerne har vel allerede martriel der er køreklart.
Vh
Bent Larsen

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Svend, 23/5 2017, 13:29 (2529 dage siden) @ Bent Larsen

Som museums vogn er vognen i Kb ikke noget samler projekt .....

.
Fordi?

--
Svend

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af jmp ⌂, Vejle, 23/5 2017, 13:39 (2529 dage siden) @ Bent Larsen

Som museums vogn er vognen i Kb ikke noget samler projekt


Hvor ved du det fra? Vognen er oprindelig en tysk vogn (type WLABmh 174). Har du virkelig tjek på, at ingen tysk klub ønsker sig sådan en?

Desuden hænder det, at veterantogsforeninger har sove-/liggevogne som overnatningsmulighed for det frivillige personale -- ikke for at bruge dem i deres normale veterantog.

Men det er rigtigt, at den ikke har nogen som helst _dansk_ _museal_ værdi. Den har nemlig ikke rigtig været brugt i Danmark.

Jan

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Bent Larsen, Kalundborg, 23/5 2017, 13:49 (2529 dage siden) @ jmp

Hej
Undskyld at jeg kom med min egen mening om vognens bevaringsværdig ?
vh.
Bent Larsen

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Svend, 23/5 2017, 15:20 (2529 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Undskyld at jeg kom med min egen mening om vognens bevaringsværdig ?
vh.
Bent Larsen

.
Ingen grund til undskyldninger - folk må mene alt det de lyster. Det kunne blot være fint at høre, hvorfor du synes, at vognen ikke er bevaringsværdig (historisk uinteressant, dårlig stand, for moderne, ikke dansk, ikke original, eller .......??).

--
Svend

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Bent Larsen, Kalundborg, 23/5 2017, 16:16 (2529 dage siden) @ Svend

Hej
Ifølge Jernbanen er den i god stand, men som jeg skriver er det nok ikke lige charter tog med sovevogne der står øverst på listen i DK. Remisserygterne siger også den plaget indvendig af mus, men da jeg ingen foto dokumentation har, så skal man være forsigtig med sådanne påstande her.
vh
Bent Larsen

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af jmp ⌂, Vejle, 28/5 2017, 02:02 (2524 dage siden) @ jmp

Som museums vogn er vognen i Kb ikke noget samler projekt

Hvor ved du det fra? Vognen er oprindelig en tysk vogn (type WLABmh 174). Har du virkelig tjek på, at ingen tysk klub ønsker sig sådan en?


Der fik jeg lige jinxet ...

Det forlyder, at et par dage efter mit indlæg blev vognen sat til salg på en tysk liste, hvor veteranbaner udbyder materiel til hinanden!

Jan

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Svend, 28/5 2017, 07:09 (2524 dage siden) @ tjesp02

Den er god nok. Der er sat to sovevogne til salg sammen med en Henschel DH 440.

http://www.vdmt.de/wp/index.php/such-und-angebotsliste-2

.
Citat:

Dreiachsige Diesellok Henschel DH 440, ex DSB, guter Zustand, Motor im Zusammenbau, Standort Odense (Dänemark), Angebote bis zum 15. Juni 2017 erbeten, Foto unter steinhauer@vdmt.de
DJM 25.5.2017 A 1.2/17/009

Er det Jernbanemuseets Henschel MH 203 der er sat til salg?

[image]

--
Svend

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af togman, 28/5 2017, 07:24 (2524 dage siden) @ Svend

Ja

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Svend, 28/5 2017, 07:27 (2524 dage siden) @ togman
redigeret af Svend, 28/5 2017, 08:04

Ja

.
Den skulle aldrig have været malet blå. Ingen i Odense ved åbenbart at det er et tidligere DSB-lokomotiv ;-) :-D

Den er god nok:
[image]

--
Svend

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af TeamBaumann, Hjordkær, 28/5 2017, 09:36 (2524 dage siden) @ Svend

Er det fordi den er IKKE-dansk bygget lokomotiv, siden de vil af med den???

Jeg kommer nok aldrig til at forstå museets politik :-D

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Svend, 28/5 2017, 10:09 (2524 dage siden) @ TeamBaumann

Er det fordi den er IKKE-dansk bygget lokomotiv, siden de vil af med den???

Jeg kommer nok aldrig til at forstå museets politik :-D

.
Det kan også være at man starter fra en ende af: Alt der er blåt skal ud som det første......
Spøg til side. Det er nødvendigt at skille sig at med det man ikke ønsker eller magter at vedligeholde, men Henschel MH´en havde jeg ikke lige ventet skulle forsvinde (til udlandet?). En liste over tiloversblevet materiel findes i seneste nummer af DJKs blad JERNBANEN. Vi må håbe på, at noget af det mere spændende (og privatbanetypiske) materiel formidles videre til diverse jernbaneklubber.

--
Svend

Avatar

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af mss ⌂, 28/5 2017, 10:36 (2524 dage siden) @ Svend

Den liste bliver bare kortere og kortere.

Det burde efterhånden være tydeligt for enhver, at museets ledelse ikke er til for at bevare historisk jernbanemateriel, men er en moderne offentlig ledelse der kun har til opgave at skære, skære, skære af kagen til der ikke er noget tilbage.
Min mistillid er total.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Allan Støvring-Nielsen, 28/5 2017, 20:42 (2524 dage siden) @ mss

Når maskinen nu i nogle måneder har figureret på museets "tilovers" liste, er det vel ikke overraskende, at se den til salg rettet mod det tyske marked, hvor der nok er større sandsynlighed for at finde en køber.

At maskinen overhovedet eksisterer i dag skyldes jo at JKAB hentede den hos Uniscrap på Sydhavnen kort tid før den skulle ophugges. Da resterne af JKAB så endte i Struer, som senere fik DSB's/BDKs oprydningsprojekt at føle, stod maskinen endnu engang til ophugning. Så den har ikke været bevaringsværdig i museets optik fra begyndelsen.

Der er andre ting jeg kommer til at savne mere end den, men håber da at den finder en god ejer syd for grænsen :-)

Allan

[image]

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Bent Larsen, Kalundborg, 28/5 2017, 21:26 (2524 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej
Farven skulle være god nok syd for grænsen hvis man kan sammenligne 1:1 med 1:87 HobbyTrade sælger mange af deres 3 koblede Henchel lok. I den originale fabriksfarve som DH 440.
Vh
Bent Larsen

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af jmp ⌂, Vejle, 28/5 2017, 21:40 (2524 dage siden) @ Bent Larsen

DH 440 er Henschels typebetegnelse. Der blev bygget i alt 6 stk.

Jan

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Peter Christensen, 29/5 2017, 05:20 (2523 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Tja, nu må se om nogen bider til bollen....

Jeg ved ikke hvor trælse EBA kan være, men krav om dokumentation for både ditten og datten kan afspore hvad som helst her.
Umiddelbart kan argumentet med at lokomotivet har kørt i Tyskland næppe bruges (det er jo kun turen fra Kassel til Danmark, som lokomotivet har kørt i Tyskland).

Og nej - meget af det dokumentation som forlanges i dag blev ganske enkelt ikke lavet ved lokomotivets levering.
Så det er MEGET op af bakke at stykke det nødvendige sammen - hvis overhovedet muligt.

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af jmp ⌂, Vejle, 28/5 2017, 10:14 (2524 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg kommer nok aldrig til at forstå museets politik :-D


Det virker lidt, som om denne gruppes læsere ikke har fattet den forandring, DSBM/DJM har været igennem de seneste år.

- Det fastansatte værkstedspersonale er forsvundet

- Der er mindre direkte statsstøtte

- Der køres ikke længere på DSB's licens. Der køres nu på samme betingelser som de "private" veteranbaner (Steffs udtryk) og det har forøget dokumentationskravet væsentligt

- DJM må ikke længere køre/udleje materiel til egentlige kommercielle kørsler (skærvetog, måletog osv.)

De har simpelthen alt for meget materiel i forhold til de nye krav og mængden af frivillige og penge. En løsning er at prøve at omsætte det materiel, andre vil have. Eller de kunne gøre som DJK og bygge en række vognhaller, hvor materiellet langsomt kan forfalde.

Prøv at forstå, at betingelserne for DJM er ændret drastisk. Hvis man ikke er tilfreds med DJM, må man møde op som frivillig og/eller aflevere en stor pose penge.

Jan

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Svend, 28/5 2017, 10:19 (2524 dage siden) @ jmp

Prøv at forstå, at betingelserne for DJM er ændret drastisk. Hvis man ikke er tilfreds med DJM, må man møde op som frivillig og/eller aflevere en stor pose penge.

.
Man kan også vælge at melde sig ud af Museumsklubben. Så vidt er det dog ikke kommet for mig - endnu .........

--
Svend

Avatar

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af mss ⌂, 28/5 2017, 10:52 (2524 dage siden) @ jmp

. Eller de kunne gøre som DJK og bygge en række vognhaller, hvor materiellet langsomt kan forfalde.

Eller vente på bedre tider? De haller er netop bygget for at tidens tand ikke æder materiellet op imens det venter på sin tur til at blive restaureret.

Tror man hos jernbanemuseet virkelig at man er de eneste der kan vurdere hvad der er bevaringsværdigt?
Det er både arrogant og decideret indskrænket at tænke sådan.

Det gælder om at BEVARE. Ikke om at alt skal skal være nyrestaureret og køreklart. I fremtiden kan opstå en my erkendelse omkring materiel man finder "ikke bevaringsværdigt" i dag. Hvad skal man så gøre når det hele er blevet skrottet eller solgt til højest bydende?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af jmp ⌂, Vejle, 28/5 2017, 10:58 (2524 dage siden) @ mss

Du lyder helt enkelt som en, der har penge nok og ikke behøver bekymre dig om, hvad tingene koster.

DJM har fået deres økonomi og ressourcer nedskåret voldsomt de seneste år og er simpelthen nødt til at indskrænke. Og det tramper givetvis på en masse menneskers følelser.

Jan

PS.: Som jeg har forstået det, planlægger DJM at bygge en vognhal i Marslev.

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Børge Kronika, 28/5 2017, 12:00 (2524 dage siden) @ jmp

Hej

Hvad med Jernbanemussets to Frich, vil man også sælge dem ?

Børge:-)

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Svend, 28/5 2017, 14:49 (2524 dage siden) @ jmp

PS.: Som jeg har forstået det, planlægger DJM at bygge en vognhal i Marslev.

.
Det er da mægtigt. Så kan MH 203 blive placeret der ;-)

--
Svend

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af thomash, 28/5 2017, 15:21 (2524 dage siden) @ mss

. Eller de kunne gøre som DJK og bygge en række vognhaller, hvor materiellet langsomt kan forfalde.

Eller vente på bedre tider? De haller er netop bygget for at tidens tand ikke æder materiellet op imens det venter på sin tur til at blive restaureret.

Tror man hos jernbanemuseet virkelig at man er de eneste der kan vurdere hvad der er bevaringsværdigt?
Det er både arrogant og decideret indskrænket at tænke sådan.

Det gælder om at BEVARE. Ikke om at alt skal skal være nyrestaureret og køreklart. I fremtiden kan opstå en my erkendelse omkring materiel man finder "ikke bevaringsværdigt" i dag. Hvad skal man så gøre når det hele er blevet skrottet eller solgt til højest bydende?

I stedet for at du konstant sidder og flæber her i forummet, hvorfor så ikke glæde sig over de ting de bevarer og som med større sandsynlighed, vil kunne ses i det danske landskab på et eller andet tidspunkt?

Det må godt nok være trælst konstant at have behov for at skulle brokke sig sådan, i guder jeg fatter det ikke.

/Thomas.

Jernbanemuseets MH 203 sat til salg ??

af Langelandsbanen, 29/5 2017, 10:08 (2523 dage siden) @ thomash

"I stedet for at du konstant sidder og flæber her i forummet, hvorfor så ikke glæde sig over de ting de bevarer og som med større sandsynlighed, vil kunne ses i det danske landskab på et eller andet tidspunkt?

Det må godt nok være trælst konstant at have behov for at skulle brokke sig sådan, i guder jeg fatter det ikke."

Det er da omend endnu mere træls at man gang på gang skal mindes om at det åbenbart ikke er tilladt at have en mening om nogle af de millioner der til flyder jernbanemuseet fra vores fælles "pengekasse".

Eller en mening om hvad man som besøgende (En vigtig indtægt for DJM) gerne vil se/opleve (Hvad dælen havde et arrangement som udstillingen af pressefoto med jernbaner at gøre?)

Selvfølgelig har man da lov til at have en mening og den bør ikke kategoriserses som brok bare fordi man er uenig.

Men bortset fra det, så er JEG enig med mss ang. brugen af vognhaller.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af H N Nielsen2, 23/5 2017, 11:39 (2529 dage siden) @ Bent Larsen

Erik Jessen har lavet den om inden i, så der er ikke længere sovepladser i den. Der er dog kommet en form for bar, også i den gule han har.

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Niklas Bygdestam, 31/5 2017, 06:16 (2521 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Den er nok kun til skrot, men hvis der fortsat er behov for sådan en vogn, har JBM 2 stk. de vil af med ifølge listen i Jernbanen 2/2017. Her den ene i Kalundborg.
Vh
Bent Larsen.
[image]


En WLABmh174. Finns intresse för dessa idag i Danmark?

Förövrigt finns sådana i Sverige fast de heter WL33 i Sverige. 3 av dem står som "hotell" utanför Gävle, medan 2 är i drift även om de inte går så mycket i nattåg idag.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af Niklas Bygdestam, 31/5 2017, 06:12 (2521 dage siden) @ gaest

Fra Twitter:

https://twitter.com/brsjdk/status/865065710413901824

Vognen ser noget medtaget ud, og der er muligvis lidt rynker i taget, så den kan have sat sig lidt på grund af varmen.


Den brända vagnen var en vagn typ T2S. Det fanns bara 2 st sådana i Danmark. Finns den den andra verkligen kvar på museum?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Brand i måleledsagevogn i Rødekro.

af jmp ⌂, Vejle, 31/5 2017, 09:42 (2521 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Den brända vagnen var en vagn typ T2S. Det fanns bara 2 st sådana i Danmark. Finns den den andra verkligen kvar på museum?


Den anden vogn, WLABm 460, tilhører jernbanemuseet; men er udbudt til salg på den i et andet indlæg nævnte salgsliste.

Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak