Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"1. klasse"??? (Jernbanen i dag)

af gamle ole2, 21/5 2017, 12:20 (2504 dage siden)

Gennem mange år kørte jeg til møder i Århus og Ålborg fra Kh på 1./buisness/etc og hvad det ellers har heddet. Det var ok i salgsvognens tid og DSB sørgede for kaffe mm. Jeg reservede altid enkeltsæde i "salonen" i IIC3- men fik et kulturchock med IC4. En blanding af McDonald og italensk plastic og ingen ordentlig plads ("1.")
De sidste gange efter ophør af salgsvogn var der en kande med kogt vand, noget ilde smagende pulver og en stak tilfældige blade samt dansk vand.
Er det virkelig stadig det man betaler +50pct for?- på ICtogene. Formodentlig også regionaltogs "!" standard?

Ole

"1. klasse"???

af YBS, 21/5 2017, 12:30 (2504 dage siden) @ gamle ole2

Jeg er enig i kritikken af IC4 - 1. klasse bør indeholde bedre plads, og i tog til langture kun 3 sæder i bredden - ligesom IC3 (og DD til regionaltrafik).
Det er også det man ser som standard i vores nabolande.

Prisen er så heller ikke +50% mere, men et fast tillæg på 40 kr. i regionaltog og 150 kr. i øvrige tog (IC+LYN+EC+ICE+?).

"1. klasse"???

af LasseG, 21/5 2017, 13:18 (2504 dage siden) @ YBS

Det er også det man ser som standard i vores nabolande.

Eller nogle af dem, både Norge og Sverige kører nu fint med 2+2 på 1.

--
[image]

"1. klasse"???

af YBS, 21/5 2017, 16:17 (2504 dage siden) @ LasseG

Norge har slet ikke 1. klasse.
Sverige har 2+2 i nogle regionaltog (dobbeltdækker), men 2+1 i 200 og IC vogne, som bruges til fjerntrafik.

"1. klasse"???

af LasseG, 21/5 2017, 19:46 (2504 dage siden) @ YBS

Norge har slet ikke 1. klasse.

NSB komfort ? Måske ikke ligefrem en særlig afdeling. Men det understøtter stadigt ikke dit argument med vores nabolande ;)

Sverige har 2+2 i nogle regionaltog (dobbeltdækker), men 2+1 i 200 og IC vogne, som bruges til fjerntrafik.

Det er sådan set rigtigt nok for SJ's gamle tog men for de nye fjerntog, eksempelvis X55(/SJ3000), er det 2+2:

http://www.jarnvag.net/vagnguide/x55

--
[image]

"1. klasse"???

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 21/5 2017, 20:36 (2503 dage siden) @ LasseG

Sverige har 2+2 i nogle regionaltog (dobbeltdækker), men 2+1 i 200 og IC vogne, som bruges til fjerntrafik.


Det er sådan set rigtigt nok for SJ's gamle tog men for de nye fjerntog, eksempelvis X55(/SJ3000), er det 2+2:

http://www.jarnvag.net/vagnguide/x55

Hej

[image]
Det svenske konstruktionsprofil er større end det danske og det er udnyttet maksimalt i X55 og Itino.
Foto på Umeå C den 28. august 2015.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

"1. klasse"???

af LasseG, 21/5 2017, 23:09 (2503 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Sverige har 2+2 i nogle regionaltog (dobbeltdækker), men 2+1 i 200 og IC vogne, som bruges til fjerntrafik.


Det er sådan set rigtigt nok for SJ's gamle tog men for de nye fjerntog, eksempelvis X55(/SJ3000), er det 2+2:

http://www.jarnvag.net/vagnguide/x55


Hej

Det svenske konstruktionsprofil er større end det danske og det er udnyttet maksimalt i X55 og Itino.

Men på trods af en større fritrumsprofil har man stadigt valgt at gå fra 2+1 til 2+2 fra X2 til X55, ligesom DSB valgte det fra IC3 til IC4 ...

--
[image]

Avatar

"1. klasse"???

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/5 2017, 02:07 (2503 dage siden) @ LasseG

Sverige har 2+2 i nogle regionaltog (dobbeltdækker), men 2+1 i 200 og IC vogne, som bruges til fjerntrafik.


Det er sådan set rigtigt nok for SJ's gamle tog men for de nye fjerntog, eksempelvis X55(/SJ3000), er det 2+2:

http://www.jarnvag.net/vagnguide/x55


Hej

Det svenske konstruktionsprofil er større end det danske og det er udnyttet maksimalt i X55 og Itino.


Men på trods af en større fritrumsprofil har man stadigt valgt at gå fra 2+1 til 2+2 fra X2 til X55, ligesom DSB valgte det fra IC3 til IC4 ...

Eller rettere - takket være det større (bredere) fritrumsprofil kan man slippe afsted med 2+2 uden at det virker klemt som det gør i IC4. :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"1. klasse"???

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 22/5 2017, 10:53 (2503 dage siden) @ LasseG


Men på trods af en større fritrumsprofil har man stadigt valgt at gå fra 2+1 til 2+2 fra X2 til X55, ligesom DSB valgte det fra IC3 til IC4 ...

X2 har ikke stort konstruktionsprofil da den hælder i kurver (bankning), så de er ikke sammenlignelige mht plads i bredde.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

"1. klasse"???

af gamle ole2, 21/5 2017, 18:38 (2504 dage siden) @ YBS

Ok. Det med priserne nu var jeg ikke obs på.

Ole

"1. klasse"???

af jmp ⌂, Vejle, 21/5 2017, 20:02 (2504 dage siden) @ gamle ole2

Her er et prishint mere: Hvis du skal med en bestemt afgang og 2. klasse orange er udsolgt, så bemærk at 1. klasse orange normalt ligger prismæssigt på samme niveau som 2. klasse fuld pris + pladsbillet.

Jan

"1. klasse"???

af Andersen, 21/5 2017, 13:06 (2504 dage siden) @ gamle ole2

Gennem mange år kørte jeg til møder i Århus og Ålborg fra Kh på 1./buisness/etc og hvad det ellers har heddet. Det var ok i salgsvognens tid og DSB sørgede for kaffe mm. Jeg reservede altid enkeltsæde i "salonen" i IIC3- men fik et kulturchock med IC4. En blanding af McDonald og italensk plastic og ingen ordentlig plads ("1.")
De sidste gange efter ophør af salgsvogn var der en kande med kogt vand, noget ilde smagende pulver og en stak tilfældige blade samt dansk vand.
Er det virkelig stadig det man betaler +50pct for?- på ICtogene. Formodentlig også regionaltogs "!" standard?

Ole

Enig! 1. Klasse burde prompte afskaffes!
Jeg rejser selv hver dag mellem Fredericia og Kolding, tit med IC4-regionaltoget Esbjerg-Aarhus. Om jeg begriber hvorfor de fortsat hårdhændet opretholder 1. Klasse her, standarden er nøjagtig den samme, ingen bruger afdelingen.
Hvis resten af toget er fyldt er vi vist nogen som alligevel vover os derind. Når der så en sjælden gang er togfører på, må man så bruge påskuddet om at "øh der havde jeg ikke lige set" og spille dum.
Det logiske ville være at nedgradere, så man fik en identisk hvileafdeling i hver ende istedet.

"1. klasse"???

af Jørgen Pagh Jensen, 21/5 2017, 14:14 (2504 dage siden) @ Andersen

Mon ikke de fleste 1.kl. passagerer betaler ekstra for at opnå god plads og ro på rejsen? Forplejning og sædernes bredde betyder nok mindre.

"1. klasse"???

af kme, 21/5 2017, 15:25 (2504 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Mon ikke de fleste 1.kl. passagerer betaler ekstra for at opnå god plads og ro på rejsen? Forplejning og sædernes bredde betyder nok mindre.

"God plads" og sædebredde plejer at hænge sammen. DSBs problem er nærmere at de ikke kan differentiere deres produkter. Hvis der er samme sæder og samme service på 1. og 2. klasse tror pokker da at kunderne er ligeglade. Når IC og Lyntog stopper på samme stationer kan Lyn ikke bære et særgebyr. Hvad er rimeligheden i at Lyn til Esbjerg stopper i Lunderskov, Vejen og Bramming? Al respekt for de byer, men de har altså IC og lokaltog i forvejen.

DSB burde sammenligne sig med luftfartsselskaberne, ikke Kjøbenhavns Sporveje.

"1. klasse"???

af jmp ⌂, Vejle, 21/5 2017, 15:32 (2504 dage siden) @ kme

Hvad er rimeligheden i at Lyn til Esbjerg stopper i ...


Din køreplan er over sidste salgsdato. Der kører ikke lyntog til Esbjerg mere.

Jan

"1. klasse"???

af kme, 21/5 2017, 15:57 (2504 dage siden) @ jmp

Hvad er rimeligheden i at Lyn til Esbjerg stopper i ...

Din køreplan er over sidste salgsdato. Der kører ikke lyntog til Esbjerg mere.

Du har ret. Der kører ikke længere lyntog fra landets største by, gennem den 3. største, den 7. største og til den 5. største. Jeg fejllæste Rejseplanen.

Jeg undres. Nå, men jeg forstår jo heller ikke logikken i at have 1. og 2. klasse med sammen sæder i samme togvogne og samme (manglede) service.

"1. klasse"???

af Jørgen Pagh Jensen, 21/5 2017, 16:29 (2504 dage siden) @ kme

Ja, så lykkedes det mig igen at formulere mig upræcist. Med "god plads" mente jeg: Mange ubesatte sæder. Sådan er det oftest på 1. kl. Hvis alle sæder er besatte, betyder sædebredden naturligvis noget. Man kunne også tilføje: Rolige medpassagerer. Dem kan man også finde andre steder, f.eks. i stillezoner, men på 1. kl. er medpassagerne ofte særligt rolige.

Kørte engang på 1.kl. i et ICE til Hamborg, fordi der var et tilbud, som gjorde billetten billigere end på 2.kl. Til min overraskelse blev 1.kl. invaderet af en dansk børnefamilie, som vel havde benyttet det samme tilbud. Endnu større overraskelse: Børnene var eksemplariske. Lidt af et sidespring, men det er faktisk den eneste gang, jeg har kørt på 1.kl. i over 40 år.
[image]
God plads på 1. kl. i ICE til Hamborg. De tomme sæder skyldes, at jeg tog billedet under overfarten.

Avatar

"1. klasse"???

af gaest, 21/5 2017, 17:43 (2504 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Den eneste gang jeg har kørt på første klasse var i en gammel Ag vogn med nogle kolossale hjulflader, i et intercity fra København til Fredericia. Efter færgen fandt jeg en tom plads på anden klasse i en B vogn med runde hjul.

"1. klasse"???

af Morten Flindt Larsen, 21/5 2017, 16:36 (2504 dage siden) @ kme

Mon ikke de fleste 1.kl. passagerer betaler ekstra for at opnå god plads og ro på rejsen? Forplejning og sædernes bredde betyder nok mindre.


"God plads" og sædebredde plejer at hænge sammen. DSBs problem er nærmere at de ikke kan differentiere deres produkter. Hvis der er samme sæder og samme service på 1. og 2. klasse tror pokker da at kunderne er ligeglade. Når IC og Lyntog stopper på samme stationer kan Lyn ikke bære et særgebyr. Hvad er rimeligheden i at Lyn til Esbjerg stopper i Lunderskov, Vejen og Bramming? Al respekt for de byer, men de har altså IC og lokaltog i forvejen.

DSB burde sammenligne sig med luftfartsselskaberne, ikke Kjøbenhavns Sporveje.

Siden slutningen 1960'erne er der sket en gradvis indsnævring af spændet mellem komforten på 2. klasse og 1. klasse. Det skyldes både den stadigt mere udbredte lighedsideologi i det offentlige og togenes postulerede konkurrence med privatbilismen. Hvad det sidstnævnte angår, er det dog vist et fåtal, der generelt vægter togets siddekomfort højere end privatbilens for det meste langt hurtigere transport fra dør til dør. Når folk har valgt at have bil frem for at bruge bus og tog, er det generelt på grund af bilens overlegne fleksibilitet og rejsetid - ikke på grund af siddekomforten.
Som det er tilfældet for togene, så er de almindelige personbiler i tidens løb blevet komfortmæssigt forbedrede, og derfor har jernbanerne naturligvis også i takt hermed opgraderet komforten i togene; hos DSB blot ikke på 1. klasse. At have en lavere standard på 2. klasse end nu, ligesom man har det f.eks. i Tyskland, burde ikke indebære nogen større risiko for passagerfrafald, idet hovedparten af dem, der benytter tog på 2. klasse er tvangskunder, som ikke har noget frit valg mellem tog og bil. Havde de det, benyttede de naturligvis det hurtigste og mest komfortable transportmiddel. Og et togsæde koster nu en gang stort set det samme at bygge, uanset vognklassen.
Og her er det så, at det lighedsideologien kommer ind i billedet. DSB er ejet af det offentlige og har på mange områder fungeret som det offentliges forlængede arm på det sociale område; det går derfor bare ikke, at en vis type danskere kan se, at der er nogle, som betaler 50 % mere for at rejse på 1. klasse, som søreme også får 50 % mere for pengene. Det kan man tillade sig hos det privat, men ikke hos det offentlige. Klasseforskelle i samfundet er pr. definition noget skidt, så det skal vi ikke have for meget af.
Det er egentlig noget underligt noget, for selv i Østblokken var der i sin tid større forskel på 1. og 2. klasse, end der er hos DSB i dag. Men der var der jo heller ikke en så udbredt privatbilisme.

Venlig hilsen
Morten

"1. klasse"???

af Jørgen Pagh Jensen, 21/5 2017, 20:32 (2503 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nogenlunde det samme sagde min far også altid, når vi kom til at snakke om, at 1.kl. findes. Han døde i 1991. Men emnet vækker altid stærke følelser og ideologiske meninger. Præcis hvordan den politiske indblanding i togsædernes bredde har fundet sted rent historisk, står en smule uklart for mig.

Forskellen på 1. og 2. klasse i "standardtog i Tyskland"

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/5 2017, 08:08 (2503 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og et togsæde koster nu en gang stort set det samme at bygge, uanset vognklassen.

Det er ikke korrekt. Generelt differencieres der voldsomt mellem 2. klasse og 1. klasse. Idet komfortniveauet på 2. klasse dog generelt søges øget med større sædeafstand, bedre beslysning og tæpper på gulvene.

i det tyske er der flere ret grundige manualer for, hvad der skal være på 1. klasse hhv 2. klasse. Eksempelvis har "tysken" generelt defineret følgende for 1. klasse i regionaltog:

  • Tæpper på gulvet
  • Stikdåser ved hver plads (typisk 1,5 siddepladser pr stikdåse)
  • Større andel af borde (istedet for klapborde)
  • Bagagehylder af glas
  • Læselamper
  • Sædebredde 550 mm
  • Sæder betrukket af læder
  • Sæderyggen kan indstilles (lænes tilbage)
  • 2+1 bestoling (grundet de ekstra brede sæder)

På 2. klasse gælder:

  • Laminat på gulvet
  • Stikdåser ved hver plads (typisk 2 siddepladser pr stikdåse)
  • Større andel af "flystole opstilling"
  • Bagagehylder af stål
  • Sædebredde 450 mm
  • Sæder betrukket med velour (nakkestøtte evt med læder)
  • Sædet kan ikke indstilles
  • 2+2 bestoling


Hermed bliver prisen pr siddeplads for første klasse noget større, end for anden klasse. Overskudsgraden på 1.klasses billetter oplyses ikke til at være større, men en del 1. klasses rejsende vil ikke benytte toget, hvis komforten ikke er god nok. Det er altså mere et spørgsmål om at iltrække rejsende nok.

I Fjerntrafik uden statsbetaling, er der ofte 4-5 forskellige komfortklasser, for netop at tiltrække flest mulige rejsende. En af de store "megatrends" der kigges på pt er en exact styring via mobilen, på hvilken komfort klasse du benytter i toget, således at du kun betaler for det valg du træffer ombord på toget - herunder særlige ståpladsarealer, hvor prisen er ekstra lav.

Med venlig hilsen

Lasse
Bombardier

Forskellen på 1. og 2. klasse i "standardtog i Tyskland"

af Morten Flindt Larsen, 22/5 2017, 09:46 (2503 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Og et togsæde koster nu en gang stort set det samme at bygge, uanset vognklassen.


Det er ikke korrekt. Generelt differencieres der voldsomt mellem 2. klasse og 1. klasse. Idet komfortniveauet på 2. klasse dog generelt søges øget med større sædeafstand, bedre beslysning og tæpper på gulvene.

i det tyske er der flere ret grundige manualer for, hvad der skal være på 1. klasse hhv 2. klasse. Eksempelvis har "tysken" generelt defineret følgende for 1. klasse i regionaltog:

  • Tæpper på gulvet
  • Stikdåser ved hver plads (typisk 1,5 siddepladser pr stikdåse)
  • Større andel af borde (istedet for klapborde)
  • Bagagehylder af glas
  • Læselamper
  • Sædebredde 550 mm
  • Sæder betrukket af læder
  • Sæderyggen kan indstilles (lænes tilbage)
  • 2+1 bestoling (grundet de ekstra brede sæder)

På 2. klasse gælder:

  • Laminat på gulvet
  • Stikdåser ved hver plads (typisk 2 siddepladser pr stikdåse)
  • Større andel af "flystole opstilling"
  • Bagagehylder af stål
  • Sædebredde 450 mm
  • Sæder betrukket med velour (nakkestøtte evt med læder)
  • Sædet kan ikke indstilles
  • 2+2 bestoling


Hermed bliver prisen pr siddeplads for første klasse noget større, end for anden klasse. Overskudsgraden på 1.klasses billetter oplyses ikke til at være større, men en del 1. klasses rejsende vil ikke benytte toget, hvis komforten ikke er god nok. Det er altså mere et spørgsmål om at iltrække rejsende nok.

I Fjerntrafik uden statsbetaling, er der ofte 4-5 forskellige komfortklasser, for netop at tiltrække flest mulige rejsende. En af de store "megatrends" der kigges på pt er en exact styring via mobilen, på hvilken komfort klasse du benytter i toget, således at du kun betaler for det valg du træffer ombord på toget - herunder særlige ståpladsarealer, hvor prisen er ekstra lav.

Hejsa,

Mine betragtninger om, hvad et togsæde koster at bygge, går på de danske forhold, ikke de tyske, hvor forskellene er større. Mange af de features, som den tyske 1. kl. manual beskriver, er dansk standard på 2. klasse; f.eks. udbredt brug af faste borde i stedet for klapborde. Og jo, sædemodul og benplads koster naturligvis mere på 1. klasse, ligesom udnyttelsegraden (belægningsprocenten) også er mindre. Når jeg skrev "koster nogenlunde det samme at bygge", så var det ud fra en betragtning om, at der i Danmark godt kan bygges togsæder med er større spænd i produktionsomkostningerne for de to kategorier, end det nu er tilfældet. Som du også selv skriver, vil en del rejsende ikke benytte 1. klasse, hvis komforten ikke er god nok, men som det er nu, i Danmark, oplever jeg, at mange rejsende benytter 2.
klasee frem for 1. klasse, fordi de minimale forskelle, der ef mellem de to komfortniveauer ikke animerer dem til at benytte 1. klasse. De kører eksempelvis på 2. klasse hvileplads, hvor de kan få præcis den samme fred og ro og nogenlunde samme pc-muligheder som på 1. klasse, blot (i princippet) 50 % billigere. Det synes jeh minder lidt om dårligt købmandsskab.

Vh
Morten

Avatar

Forskellen på 1. og 2. klasse i "standardtog i Tyskland"

af BoergeOf61, Randers C, 22/5 2017, 12:26 (2503 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Som du også selv skriver, vil en del rejsende ikke benytte 1. klasse, hvis komforten ikke er god nok, men som det er nu, i Danmark, oplever jeg, at mange rejsende benytter 2. klasee frem for 1. klasse, fordi de minimale forskelle, der ef mellem de to komfortniveauer ikke animerer dem til at benytte 1. klasse.


Forskellene er kun minimale, hvis der er siddepladser på både 1. og 2. klasse. Selv må jeg dog indrømme, at jeg fortrinsvis rejser på 1. klasse i danske tog, når det indgår i en international rejse. En billet til 1. klasse kan bruges på 2. klasse, hvis der ikke er plads på 1. klasse, mens det modsatte koster et tillæg.

De kører eksempelvis på 2. klasse hvileplads, hvor de kan få præcis den samme fred og ro og nogenlunde samme pc-muligheder som på 1. klasse, blot (i princippet) 50 % billigere.


Ja, men en anden forskel er, at passagerer kun er forpligtede til at være stille i en lille del af 1. klasse afdelingen. Tidligere blev 1. klasse endda udvidet med hvileafdelingen i IC3.

At regne (var: Forskellen på 1. og 2. klasse ...)

af jmp ⌂, Vejle, 22/5 2017, 14:39 (2503 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

klasee frem for 1. klasse, fordi de minimale forskelle, der ef mellem de to komfortniveauer ikke animerer dem til at benytte 1. klasse. De kører eksempelvis på 2. klasse hvileplads, hvor de kan få præcis den samme fred og ro og nogenlunde samme pc-muligheder som på 1. klasse, blot (i princippet) 50 % billigere. Det synes jeh minder lidt om dårligt købmandsskab.


Lige en utidig bemærkning:

Er 2. klasse 50% billigere end 1. klasse?

Hvis 1. klasse er 50% dyrere end 2. klasse, så er 2. klasse 33% billigere end 1. klasse!

Jan

Forskellen på 1. og 2. klasse i "standardtog i Tyskland"

af gamle ole2, 22/5 2017, 13:59 (2503 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg husker i hvertdald fra 80erne og senere at tyskerne fik proppet langt flere ind i 2.kl. materielet, f.ex. dobbeltdækkerne og fætrene til Bn mf.
men er der ikke noget med at spisevogne (og sovevogne) i Tyskland nærmest er afskaffet så potentielle 1. kl. passager så bliver færre, samtidig med at flybiletter er blevet meget billigere?

Ole

Forskellen på 1. og 2. klasse i "standardtog i Tyskland"

af andersj, Aalborg, 22/5 2017, 14:08 (2503 dage siden) @ gamle ole2

Jeg husker i hvertdald fra 80erne og senere at tyskerne fik proppet langt flere ind i 2.kl. materielet, f.ex. dobbeltdækkerne og fætrene til Bn mf.
men er der ikke noget med at spisevogne (og sovevogne) i Tyskland nærmest er afskaffet så potentielle 1. kl. passager så bliver færre, samtidig med at flybiletter er blevet meget billigere?

Ole

På en del strækninger i Tyskland kan det ikke betale sig rent tidsmæssigt at benytte rutefly. Det er rigtigt at Deutsche Bahn ikke længere kører nattog, men ÖBB har overtaget en del af togene. Der er dog stadig spisevogne i størstedelen af fjerntogene, omend Deutsche Bahn ikke kan lave overskud på dem.
I de nye ICE 4 udgør 1. klasse ca. 20-25% af toget alt efter om det er udgaven med 7 eller 12 vogne. Mit indtryk er at 1. klasse stadig er populært i Tyskland, endda også i nogle regionaltog kan der være en god belægning på 1. alt efter hvilke tilbud der er. Omkring Hamburg koster det kun 2 Euro pr. billet at opgradere til 1. klasse i regionaltogene uanset om man rejser alene eller på gruppebillet.

--
Mvh Anders

Avatar

Forskellen på 1. og 2. klasse i "standardtog i Tyskland"

af BoergeOf61, Randers C, 22/5 2017, 15:36 (2503 dage siden) @ andersj

På en del strækninger i Tyskland kan det ikke betale sig rent tidsmæssigt at benytte rutefly. Det er rigtigt at Deutsche Bahn ikke længere kører nattog, men ÖBB har overtaget en del af togene. Der er dog stadig spisevogne i størstedelen af fjerntogene, omend Deutsche Bahn ikke kan lave overskud på dem.


I hvert fald er der bistro eller en lille restaurant i de fleste fjerntog. RZD kører også et nattog gennem Tyskland. Rejsende på 1. klasse behøver ikke engang at gå hen i bistroen eller restauranten, men kan få mad og drikkevarer serveret ved sin plads.

Noget andet er, at tog har erstattet nogle indenrigsfly, så flypassagerer kan blive henvist til tog mellem hovedlufthavn og destination el. udgangspunkt.

"1. klasse"???

af gamle ole2, 21/5 2017, 18:45 (2504 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Måske rigtigt nok, men en ulempe er dog ved sammenkobling af mange IC3 togsæt, f.ex. i Frederikcia, blir et rend af mennesker mellem togsættene og den stillekupe salonen jo er,(bortset fra at motorlarmen jo også høres tydeligt i stille3kupeen).
Det der med gennemtrækket mellem sættene oplever man dog ag gode drunde ikke i IC4:-D

Ole

"1. klasse"???

af Jens Hansen, 22/5 2017, 06:37 (2503 dage siden) @ Andersen

Det er meget bevist fra DSBs side, fremtidens tog skal være en og samme togtype. Det betyder så at 1. Kl. Som bruges i fjerntog, nødvendigvis så også kører lokalt.

"1. klasse"???

af Hedegaard, 27/5 2017, 14:15 (2498 dage siden) @ gamle ole2

Man savner lidt den nytænkning som der herskede indenfor DSB i 80'erne. Man havde APO-lyntoget, som var udstyret med konference-kupe. Det samme havde man på CKM vognene, og da IC3 kom frem havde man en klasse over 1. som hed "Salon", hvor du kunne flytte sæderne rundt som du havde lyst til, og der var bla. en fax-maskine og printer tilgængelig. DSB var med disse tiltag faktisk langt foran for deres tid i forhold til andre europæiske operatører, og prøvede faktisk at skabe en Business Class model, som flyselskaberne i dag har patent på.

"1. klasse"???

af YBS, 27/5 2017, 20:36 (2497 dage siden) @ Hedegaard

Jeg kan huske forkert, men jeg mener at "salon" var et tiltag i MA-lyntogene, da de blev omdøbt til "Sølvpil".

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak