Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland (Generelt)

af ulca, 21/5 2017, 20:04 (2531 dage siden)

På siden Lollandsbanen-privat.dk bringer manden bag siden et klip fra den lokale avis vedrørende den gamle bane Maribo - Holeby - Rødbyhavn. Her vil jeg dog lige bringe et par bemærkninger:

* Landsforeningen Danske Jernbaner referer til kommunens kommuneplan som de kalder visionær hvad angår transportområdet, idet at det nævnes at man vil re-etablere den gamle Rødbybane, evt. som letbane. Her er jeg for så vidt enig, hvis altså ikke det var fordi at man jvf. kommuneplanen ikke har planer vedrørende en forbindelse til den nye station syd for Holeby, men istedet vil føre banen fra Holeby til Rødby via den gamle tracé. Ikke videre visionært at afkoble Vest- og Midt-Lolland fra den opgraderede bane til Femern, omend at en ændret linjeføring vil betyde at enten skal der etableres en ny station i eller syd for Rødby, eller at strækningen mellem Rødby og Rødbyhavn skal slå et ordenligt knæk mod øst for at ramme den nye station.

* Det nævnes i artiklen at man håber at kunne anvende samme sportype som fra 1874, hvilket ville kunne give nye trafikale muligheder. Først fra 1908 begyndte en udskiftning af strækningsporet til 32 kg/m., hvad der dengang skulle være et (meget) kraftigt for en privatbane; men er det ikke lige i underkanten for en moderne bane, og selvom det kun skulle være en "letbane"? I øvrigt mener jeg også, at man i løbet af 1960erne udskiftede det meste af strækningsporet til 45 kg/m. på Nakskov - Nykøbing F. med brugte DSB skinner (hvor man simpelthen skar de nedkørte ender af, svejsede skinnerne sammen til en større længde, og lagde den slidte "inderside" yderst på nye sveller), men om det også skete på Rødbybanen ved jeg ikke. Men er normen i dag ikke 45 kg/m. eller måske endda 60 kg/m. på visse hovedstrækninger?

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af Togtosse, København, 21/5 2017, 21:14 (2531 dage siden) @ ulca
redigeret af Togtosse, 21/5 2017, 21:54

45 kg/m var i mange år standard på DSB's hovedstrækninger. Det var nok til 20 tons akseltryk og 120 km/t (140 km/t ?). De fleste sidebaner og privatbaner havde et lettere spor - 32 eller 37 kg/m.

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af ulca, 21/5 2017, 21:58 (2531 dage siden) @ Togtosse

Ok, det var jeg så ikke umiddelbart klar over. Men at man på Lollandsbanen fik skiftet spor til 45 kg/m. allerede i 1960erne, ganske vist brugte fra DSB, undrer mig for så vidt ikke, og jeg mener at man fik skiftet sporet i løbet af 1980erne til nye spor af samme standard.
Helt frem til skibsværftet i Nakskov lukkede i slutningen af 1980erne blev der kørt mange tons stål dertil, og ligeledes har der også været kørt rigtig mange tons sukker fra fabrikken i Nakskov, men også den øvrige strækning har set rigtig meget trafik. Og det siger vel også lidt, at de fleste krydsningspor (eller vigespor) på hovedstrækningen (Nakskov - Nykøbing F.) er 250 - 300 meter, hvilket vistnok er ret langt men alligevel skete det efter MXernes ankomst ofte at godstogene var for lange til krydsningsporene og i stedet måtte køre lige igennem hovedsporene ...

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af Togtosse, København, 21/5 2017, 22:08 (2531 dage siden) @ ulca

Det lyder meget sandsynligt, at Lollandsbanen fik 45 kg/m-spor i 1960'erne på grund af godsmængderne. For 45 kg/m blev introduceret allerede i 1920'erne og 1930'erne på DSB's hovedstrækninger. 60 kg/m blev introduceret i 1960'erne, hvor de dengang nye MA-lyntog skulle køre med op til 160 km/t (det blev så kun til 140 km/t i den planmæssige drift).

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af Anders Madsen, 22/5 2017, 09:49 (2530 dage siden) @ ulca

På siden Lollandsbanen-privat.dk bringer manden bag siden et klip fra den lokale avis vedrørende den gamle bane Maribo - Holeby - Rødbyhavn. Her vil jeg dog lige bringe et par bemærkninger:

* Landsforeningen Danske Jernbaner referer til kommunens kommuneplan som de kalder visionær hvad angår transportområdet, idet at det nævnes at man vil re-etablere den gamle Rødbybane, evt. som letbane. Her er jeg for så vidt enig, hvis altså ikke det var fordi at man jvf. kommuneplanen ikke har planer vedrørende en forbindelse til den nye station syd for Holeby, men istedet vil føre banen fra Holeby til Rødby via den gamle tracé. Ikke videre visionært at afkoble Vest- og Midt-Lolland fra den opgraderede bane til Femern, omend at en ændret linjeføring vil betyde at enten skal der etableres en ny station i eller syd for Rødby, eller at strækningen mellem Rødby og Rødbyhavn skal slå et ordenligt knæk mod øst for at ramme den nye station.

* Det nævnes i artiklen at man håber at kunne anvende samme sportype som fra 1874, hvilket ville kunne give nye trafikale muligheder. Først fra 1908 begyndte en udskiftning af strækningsporet til 32 kg/m., hvad der dengang skulle være et (meget) kraftigt for en privatbane; men er det ikke lige i underkanten for en moderne bane, og selvom det kun skulle være en "letbane"? I øvrigt mener jeg også, at man i løbet af 1960erne udskiftede det meste af strækningsporet til 45 kg/m. på Nakskov - Nykøbing F. med brugte DSB skinner (hvor man simpelthen skar de nedkørte ender af, svejsede skinnerne sammen til en større længde, og lagde den slidte "inderside" yderst på nye sveller), men om det også skete på Rødbybanen ved jeg ikke. Men er normen i dag ikke 45 kg/m. eller måske endda 60 kg/m. på visse hovedstrækninger?

Der har indsneget sig et par unøjagtigheder i journalistens omtale.
Landsforeningen Danmarks Jernbaner har udarbejdet høringssvar til kommuneplanen for Lolland Kommune bl.a. foranlediget af debatten i denne tråd.
Landsforeningen har indsendt forslag til baneforbindelse mellem havnen og stationen i Nakskov samt banetransport af det indsamlede husholdningsaffald fra omlastestationen i Nakskov til kraftvarmeværket i Nykøbing F. Hovedtemaet i høringssvaret handler om åbning for banedrift på det eksisterende banetracé for Holebybanen frem til den nye station, som Banedanmark skal etablere øst for Rødby. Landsforeningen ønsker at forbinde strækningen for Lollandsbanen med den nye station. Dette skal ikke ske via en letbane-løsning. Derimod er det ganske fornuftigt og giver god mening at giver mulighed for etablering af banedrift, hvor jernbanemateriel fra Lollandsbanen kan videreføres til den nye station eller forventet regionaltog fra Burg via Femern Bælt-forbindelsen kan videreføres til Maribo, altså et banesystem/type der kan samarbejde med eksisterende jernbane. Dette vil efter landsforeningens opfattelse give sammenhængende jernbaneforbindelser. Forslaget skal også ses i lyset af, at der er risiko for, at den
internationale jernbanetrafik ikke standser ved en lille station på Lolland, selvom det står højt på Lolland Kommunes ønskeseddel. Hensigten med de kommende jernbaneudbygninger er hurtige forbindelser mellem metropolerne. Det naturlige standsningssted i vores landsdel er i den henseende Nykøbing F. Mere konkret ønsker landsforeningen, at eksisterende baneselskaber dels kan etablere standsningssteder ved genoprettelse af banedriften på den tidligere strækning, og dels får mulighed for at etablere sporforbindelse fra et sted på banetracéen mellem Holeby og Rødby frem til det nye stationsområde.

Avisomtale vedr. kommuneplan for Guldborgsund Kommune:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=119353

Avisomtale vedr. kommuneplan for Lolland Kommune:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=119409

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af ulca, 22/5 2017, 10:30 (2530 dage siden) @ Anders Madsen

Der har indsneget sig et par unøjagtigheder i journalistens omtale.

Okay, dem havde jeg ikke lige set.

Landsforeningen Danmarks Jernbaner har udarbejdet høringssvar til kommuneplanen for Lolland Kommune bl.a. foranlediget af debatten i denne tråd.

Har du tilfældigvis et link til dette høringssvar?

Landsforeningen har indsendt forslag til baneforbindelse mellem havnen og stationen i Nakskov samt banetransport af det indsamlede husholdningsaffald fra omlastestationen i Nakskov til kraftvarmeværket i Nykøbing F.

Det lyder umiddelbart som en fin ide, men dels vil det enten medføre en re-etablering af havnebanen og forlængelse af denne til omlastestationen eller et nyt spor på en bro fra f.eks. Nørrevold til det gamle værftsområde og tværs over dette.

Hovedtemaet i høringssvaret handler om åbning for banedrift på det eksisterende banetracé for Holebybanen frem til den nye station, som Banedanmark skal etablere øst for Rødby. Landsforeningen ønsker at forbinde strækningen for Lollandsbanen med den nye station. Dette skal ikke ske via en letbane-løsning. Derimod er det ganske fornuftigt og giver god mening at giver mulighed for etablering af banedrift, hvor jernbanemateriel fra Lollandsbanen kan videreføres til den nye station eller forventet regionaltog fra Burg via Femern Bælt-forbindelsen kan videreføres til Maribo, altså et banesystem/type der kan samarbejde med eksisterende jernbane.

Ja, det giver god mening og en forlængelse fra den tidligere station i Holeby til det sted hvor Mosevej og Ladhavevej er ført over banen er ret vist ret lige til. I den forbindelse er det måske værd at nævne, at oprindelig var der planer om at føre en (færge) forbindelse til Tyskland via Maribo i starten af 1870erne, men de tyske investorer trak sig ud af projektet.

Dette vil efter landsforeningens opfattelse give sammenhængende jernbaneforbindelser. Forslaget skal også ses i lyset af, at der er risiko for, at den internationale jernbanetrafik ikke standser ved en lille station på Lolland, selvom det står højt på Lolland Kommunes ønskeseddel. Hensigten med de kommende jernbaneudbygninger er hurtige forbindelser mellem metropolerne. Det naturlige standsningssted i vores landsdel er i den henseende Nykøbing F.

Enig, umiddelbart er Nykøbing F. det logiske knudepunkt for banetrafik på Lolland og Falster. Men Banedanmark har da selv inkluderet en løsning med et par gennemgående hovedspor, 4 sporskifter og to vigespor med sideliggende perroner (hvor perronerne altså skulle ligge yderst) i deres forslag, med plads til et antal busser.

Mere konkret ønsker landsforeningen, at eksisterende baneselskaber dels kan etablere standsningssteder ved genoprettelse af banedriften på den tidligere strækning, og dels får mulighed for at etablere sporforbindelse fra et sted på banetracéen mellem Holeby og Rødby frem til det nye stationsområde.

Altså nærmest en løsning ala. Østbanen så man på et passende sted syd for Holeby placerer en forgreningsstation? Og så enten kører samme type tog på begge strækninger (Rødby/Rødbyhavn) hhv. Ny Holeby måske med samkørsel mellem Maribo og Holeby, eller lader f.eks. Regionaltog via Femern køre via Maribo?
Her kunne en mulighed være ca. midt mellem Østervej og Nystedvej, hvor den eksisterende tracé drejer mod vest; her burde placering af et sporskifte og lidt signaler ikke være nogen større udfordring. Den mulighed burde være ret nem at gå til, navnlig fordi at det mulighed at anvende væsentlig større kurver end hvis man tog en mere nordlig rute; her er det navnlig Lolland-Falster Lufthavn som ligger i vejen.

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af Anders Madsen, 27/9 2017, 16:23 (2402 dage siden) @ ulca

Der har indsneget sig et par unøjagtigheder i journalistens omtale.


Okay, dem havde jeg ikke lige set.

Landsforeningen Danmarks Jernbaner har udarbejdet høringssvar til kommuneplanen for Lolland Kommune bl.a. foranlediget af debatten i denne tråd.


Har du tilfældigvis et link til dette høringssvar?


Bedre sent end aldrig! Høringssvaret fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner til kommuneplanen for Lolland Kommune findes på side 21-24 på linket.
http://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/media/309204/Borgernes-bemaerkninger-indsigelser-...

Kort beskrivelse af resultatet af høringssvaret:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=122375

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af Svend, 27/9 2017, 22:47 (2402 dage siden) @ Anders Madsen

Der har indsneget sig et par unøjagtigheder i journalistens omtale.


Okay, dem havde jeg ikke lige set.

Landsforeningen Danmarks Jernbaner har udarbejdet høringssvar til kommuneplanen for Lolland Kommune bl.a. foranlediget af debatten i denne tråd.


Har du tilfældigvis et link til dette høringssvar?

Bedre sent end aldrig! Høringssvaret fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner til kommuneplanen for Lolland Kommune findes på side 21-24 på linket.
http://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/media/309204/Borgernes-bemaerkninger-indsigelser-...

Kort beskrivelse af resultatet af høringssvaret:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=122375

.
Så bliver det nok til noget.

--
Svend

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af UTJ, 28/9 2017, 03:41 (2402 dage siden) @ Svend

Der ligger en sidebane fra Maribo Station med strækning nordpå som besidder passende letbanemateriel.

[image][image]

Men jeg ved ikke om denne operatør har kapacitet til også at befare en letbane til Rødby.
:-P

--
ئۇلغىك

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af Morten Flindt Larsen, 28/9 2017, 13:24 (2401 dage siden) @ UTJ

Der ligger en sidebane fra Maribo Station med strækning nordpå som besidder passende letbanemateriel.

[image][image]

Men jeg ved ikke om denne operatør har kapacitet til også at befare en letbane til Rødby.
:-P

De har vel noget henstående materiel, som med de fornødne bevillinger kan renoveres, og bliver det derefter indsat på den nye bane og bemandet med entusiaster, så vil det da tiltrække nogle rejsende - i hvert fald i weekender i sommersæsonen.

Vh
M:-Drten

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af Svend, 28/9 2017, 14:44 (2401 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


De har vel noget henstående materiel, som med de fornødne bevillinger kan renoveres, og bliver det derefter indsat på den nye bane og bemandet med entusiaster, så vil det da tiltrække nogle rejsende - i hvert fald i weekender i sommersæsonen.

.
Hvis der er mangel på normalsporsentusiaster er der jo den mulighed, at smalsporsentusiaster træder til. Som det kan ses på kortet, kan det ved (gen)anvendelse af linjeføringer for de tidligere roebaner være muligt at komme tæt på den nye station i Holeby. Det vil også give en større fladedækning - det meste af Lolland vil have mulighed for at køre dertil direkte med jernbane.

Bare en idé, men man kan undre sig over, at ingen andre har fået den tanke tidligere.....

[image]

--
Svend

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af UTJ, 28/9 2017, 15:52 (2401 dage siden) @ Svend

Jamen, jeg ser at du har fjernet den direkte bane mellem Nagelsti og Rødbyhavn. Det er måske meningen at Femern-forbindelsen skal omlægges forbi Maribo - traceen ligger der, lige til at elektrificere. Og inden forbindelsen bliver færdig kan kørestrømmen fodre el-skinnecykler......eventuelt låne Ankan i Linköping:
[image]

--
ئۇلغىك

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland

af Rask Ingemann Lambertsen, 27/9 2017, 18:04 (2402 dage siden) @ ulca

* Det nævnes i artiklen at man håber at kunne anvende samme sportype som fra 1874, hvilket ville kunne give nye trafikale muligheder.

Jeg forstår i stedet forslaget på den måde, at der på tracéen fra 1874 anvendes samme sportype som på den øvrige jernbane på Lolland i modsætning til f.eks. et letbanespor. Forslaget burde nok have været formuleret mere præcist.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak