Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Slut med Hillerød kmp

af Erik H, Frederikssund, 26/5 2017, 19:50 (2526 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det skal nok blive godt - når det altså engang kommer til at virke.... i 2020 :-/

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Slut med Hillerød kmp

af SebastianRA, 26/5 2017, 20:05 (2526 dage siden) @ Erik H

Nu er du lige lovlig optimistisk :-D :-D :-D

Avatar

Slut med Hillerød kmp

af Erik H, Frederikssund, 26/5 2017, 21:54 (2526 dage siden) @ SebastianRA

Jeg ved det godt.... 2025 er nok mere realistisk, men det var for ikke at tage nejhatten for meget ned om ørerne :-D :-D :-D

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Slut med Hillerød kmp

af Østjyden, 26/5 2017, 22:18 (2526 dage siden) @ Erik H

Sikke dog en negativ indstilling at have til alt, hvad der med jernbaner at gøre. Kendes ordet "OPTIMISME" slet ikke i dette forum? :-( :-(

M v h
P L Jørgensen

Avatar

Slut med Hillerød kmp

af Erik H, Frederikssund, 27/5 2017, 10:08 (2526 dage siden) @ Østjyden

For mit egen vedkommende kan jeg kun sige, at jeg ikke har noget imod jernbanerne, tværtimod, men med alle de skandaler der har været, er det ikke underligt, at tilliden efterhånden forsvinder. Det nok mest grelle eksempel er skandalen omkring IC 2 og IC 4 togene, men hvad: ingen kvaler, skatteyderne betaler!

Mvh.
Erik h

--
Erik H
[image] [image]

Slut med Hillerød kmp

af esni, Frederikssund, 26/5 2017, 20:40 (2526 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Se TV2 Lorry: https://www.tv2lorry.dk/nyheder/24-05-2017/1930/en-sporskifte-aera-er-slut?autoplay=1#p...

M.v.h.
Niels


-----------------------------

Tak til Niels for linket. Herligt lille link, men utrolig trist.

Hilsen, TAK,

Erik V.
www.evp.dk

De siger at CAPP er designet i 1912, men installeret i starten af 50'erne.

Betyder det at det er et 1912 anlæg?
Blev anlægget installeret i forbindelse med HFHJ's omlægning til 'Midtbanetraceen'?

Slut med Hillerød kmp

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/5 2017, 20:59 (2526 dage siden) @ esni


De siger at CAPP er designet i 1912, men installeret i starten af 50'erne.

Betyder det at det er et 1912 anlæg?
Blev anlægget installeret i forbindelse med HFHJ's omlægning til 'Midtbanetraceen'?


Nej.,46 er en videreudvikling af 1912 modellen. Bl.a. med større håndtag

Hillerøds anlæg er fra 1952 da det gamle anlæg blev saboteret under besættelsen i 1943-1944.

Flemming J :-)

Slut med Hillerød kmp (2 fotos)

af Niels Munch, 26/5 2017, 22:40 (2526 dage siden) @ Flemming Jakielski

Hillerøds anlæg er fra 1952 da det gamle anlæg blev saboteret under besættelsen i 1943-1944.


[image]Kommandoposten på Hillerød Station efter sabotagen d. 2. juli 1944. Nationalmuseets Samlinger, Frihedsmuseet FHM-23919.

[image]Hillerød - En sikringsteknikker arbejder på centralapparatet i kommandoposten. Fotodato: 1952. Delsamling: Københavns Foto-Service.
DJM billedarkiv DJM01-00004279.


M.v.h.
Niels

Slut med Hillerød kmp

af LasseG, 27/5 2017, 11:53 (2526 dage siden) @ Flemming Jakielski


De siger at CAPP er designet i 1912, men installeret i starten af 50'erne.

Betyder det at det er et 1912 anlæg?
Blev anlægget installeret i forbindelse med HFHJ's omlægning til 'Midtbanetraceen'?

Nej.,46 er en videreudvikling af 1912 modellen. Bl.a. med større håndtag

Hillerøds anlæg er fra 1952 da det gamle anlæg blev saboteret under besættelsen i 1943-1944.

Hvordan blev driften så afviklet i de 8 mellemliggende år ?

--
[image]

Slut med Hillerød kmp

af jmp ⌂, Vejle, 27/5 2017, 12:13 (2526 dage siden) @ LasseG

Hillerøds anlæg er fra 1952 da det gamle anlæg blev saboteret under besættelsen i 1943-1944.


Hvordan blev driften så afviklet i de 8 mellemliggende år ?


Formodentlig ligesom man gør nu om dage -- aflåste sporskifter, mundtlige og skriftlige køretilladelser. Sådan gjorde man for nogle få år siden i Holbæk, efter at sikringsanlægget var brændt. Man kan så evt. vha. diverse reservedele bygge enkelte centralbetjente skifter/signaler op -- ikke nødvendigvis med nogen form for sikring. Da sikringsanlægget i Skjern brændte for ca. 15 år siden, satte man bare almindelige kontakter op til udkørselssignalerne. Oppe=rød, nede=grøn.

Jan

Slut med Hillerød kmp

af Jens H. Bondesen, 27/5 2017, 22:24 (2525 dage siden) @ LasseG

Nej.,46 er en videreudvikling af 1912 modellen. Bl.a. med større håndtag

Ja, og bygget af Dansk Signal Industri.
De fabrikker, der havde leveret 1912-anlæggene, havde ikke rigtig kapacitet til noget i årene efter 1945.
(Tyske fabrikker)

Hillerøds anlæg er fra 1952 da det gamle anlæg blev saboteret under besættelsen i 1943-1944.


Hvordan blev driften så afviklet i de 8 mellemliggende år ?

Det hang (hænger?) der en beskrivelse af i Kmp Hillerød. Frit efter hukommelsen var der 12 mand i døgndrift til at omstille sporskifter mv.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Slut med Hillerød kmp

af Erling Pedersen, 28/5 2017, 07:45 (2525 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Frem til genindvielsen af sikkerhedsanlægget i Hillerød blev togene indrangeret, en portør hentede toget ved indkørselsignalet, passerede flere uaflåste sporskifter, som evt. skulle lægges tilbage afhængig af hvilket perronspor toget kom ind i og hvilken perron næste tog skulle udrangeres fra af portøren.
Kommandoposten gav selvfølgelig de nødvendige tilladelser til henholdsvis ud og indrangering.

Det samme skete i Frederikssund i myldretiden hvor der blev benyttet et perronspor der ikke kunne sættes signal til, helt frem til 1989 hvor S.toget og den nye station blev taget i brug.

Med venlig hilsen
Erling

Avatar

Slut med Hillerød kmp

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/5 2017, 02:45 (2526 dage siden) @ Niels Munch

Hvordan er arbejdsdelingen egentlig mellen Lokltogs FC i Hillerød og kmp? Jeg har været med til indkørsel nordfra fra Slotspavillonen hvor vi måtte vente ved I signalet. Der ringede vi til FC og fik indkørsel til Spor 12 (mener jeg). Hvor slutter FC's domæne og kmp starter?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slut med Hillerød kmp

af AVZ, 27/5 2017, 10:27 (2526 dage siden) @ Michael Deichmann

Næppe spor 12, da det er på sydsiden og benyttes af hurtigtogene til Hundested.

Fra Slotspavillionen køres normalt til spor 14 eller spor 0. Veterantog, hvor lokomotivet skal løbe om, skal nok i spor 14. Da der også kan køres til spor 16 og spor 4-nord, er skinnebusserne set i spor 4-nord, hvis de ikke skal returnere straks.

Allan

Slut med Hillerød kmp

af Flemming Jakielski, Rødovre, 27/5 2017, 10:32 (2526 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvordan er arbejdsdelingen egentlig mellen Lokltogs FC i Hillerød og kmp? Jeg har været med til indkørsel nordfra fra Slotspavillonen hvor vi måtte vente ved I signalet. Der ringede vi til FC og fik indkørsel til Spor 12 (mener jeg). Hvor slutter FC's domæne og kmp starter?


Spor 12 og Slotspavillonen passer ikke sammen. Det er et spor HFHJ bruger sammen med spor 11 i sydenden af stationen. Jeg kan ikke forestille mig de store ændringer. Lokalbanerne frem til de respektive I signaler og, fremover, så DCTC fjernstyringen på S- banen for resten af stationen.

Flemming J ;-)

Avatar

Slut med Hillerød kmp

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/5 2017, 05:50 (2525 dage siden) @ Flemming Jakielski

Hvordan er arbejdsdelingen egentlig mellen Lokltogs FC i Hillerød og kmp? Jeg har været med til indkørsel nordfra fra Slotspavillonen hvor vi måtte vente ved I signalet. Der ringede vi til FC og fik indkørsel til Spor 12 (mener jeg). Hvor slutter FC's domæne og kmp starter?

Spor 12 og Slotspavillonen passer ikke sammen.

OK - nu havde jeg ikke lige en sporplan foran mig - jeg husker at det var et for føreren lidt uventet spor vi kom ind i.
Men tilbage til hovedspørgsmålet - hvordan er det delt?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slut med Hillerød kmp

af Svend, 28/5 2017, 06:55 (2525 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvordan er arbejdsdelingen egentlig mellen Lokltogs FC i Hillerød og kmp? Jeg har været med til indkørsel nordfra fra Slotspavillonen hvor vi måtte vente ved I signalet. Der ringede vi til FC og fik indkørsel til Spor 12 (mener jeg). Hvor slutter FC's domæne og kmp starter?

,
Lokaltogs domæne slutter ved stationsgrænsen (indkørselssignalet). Alle hovedspor er en del af Banedanmarks infrastruktur.

En lidt ældre udgave af TIB:

[image]

--
Svend

Avatar

Slut med Hillerød kmp

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/5 2017, 22:09 (2524 dage siden) @ Svend

Lokaltogs domæne slutter ved stationsgrænsen (indkørselssignalet). Alle hovedspor er en del af Banedanmarks infrastruktur.

Tak Svend. Det forklarer jo også at vores ankomst kom lidt bag på ham vi ringede til, som jo så må have været Hillerød kmp og ikke Lokaltogs FC. Særtoget, der var et materieltog, kørte naturligvis på toganmeldelse og den havde stationsbestyreren vist lige overset. ;-)
Når jeg nu ser din sporplan er jeg ret sikker på at vi kom ind i spor 16. Det var nemlig IKKE et af de sædvanlige GDS spor.
Turen var Skt. Hans aften og vi skulle senere køre til Tisvilde og holdt i vel 30 minutter og ventede på at passagererne skulle dukke op. Jeg benyttede ventetiden til at tage nogle foto, som jeg ikke lige kan finde.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slut med Hillerød kmp

af Svend, 28/5 2017, 22:59 (2524 dage siden) @ Michael Deichmann

Lokaltogs domæne slutter ved stationsgrænsen (indkørselssignalet). Alle hovedspor er en del af Banedanmarks infrastruktur.

Tak Svend. Det forklarer jo også at vores ankomst kom lidt bag på ham vi ringede til, som jo så må have været Hillerød kmp og ikke Lokaltogs FC. Særtoget, der var et materieltog, kørte naturligvis på toganmeldelse og den havde stationsbestyreren vist lige overset. ;-)
Når jeg nu ser din sporplan er jeg ret sikker på at vi kom ind i spor 16. Det var nemlig IKKE et af de sædvanlige GDS spor.
Turen var Skt. Hans aften og vi skulle senere køre til Tisvilde og holdt i vel 30 minutter og ventede på at passagererne skulle dukke op. Jeg benyttede ventetiden til at tage nogle foto, som jeg ikke lige kan finde.

.
Hvis i er ankommet i spor 16 har det været på en indrangeringstilladelse (som du kan se, er/var der ikke mulighed for at stille signal til spor 16). Mon ikke det var spor 4 ? For øvrigt kan der jo være andre årsager til at i måtte holde foran stationen for at afvente signal ;-)

--
Svend

Slut med Hillerød kmp

af TeamBaumann, Hjordkær, 27/5 2017, 11:02 (2526 dage siden) @ Niels Munch

Kommer den tingest til museum ... måske Danmarks Jernbanemuseet eller Tekniks Museum i Helsingør
eller bliver den skrottet / klippet i små stykker?
Hvad er planer med den - nogen der har real bud / kendskab hvad der vil ske med den bagefter?

Slut med Hillerød kmp

af Fwronah, 27/5 2017, 12:15 (2526 dage siden) @ TeamBaumann

Se denne artikel på TV2 Lorry: Derfor kører S-tog ikke

Her beskrives det til sidst, at det skal afmonteres og delene skal bruges i andre anlæg i Jylland. Så mon ikke, at enkelte dele af det kan komme til stationer med elektromekaniske sikringsanlæg som i Skørping, Hjørring, Horsens mv.?

Slut med Hillerød kmp

af kiminfarum, 27/5 2017, 13:02 (2525 dage siden) @ Fwronah

Her beskrives det til sidst, at det skal afmonteres og delene skal bruges i andre anlæg i Jylland. Så mon ikke, at enkelte dele af det kan komme til stationer med elektromekaniske sikringsanlæg som i Skørping, Hjørring, Horsens mv.?


Hvor mange er der efterhånden tilbage, som har ekspertisen til at reparerer sådanne anlæg?
Det kan da ikke være mange.

Slut med Hillerød kmp

af Jens H. Bondesen, 27/5 2017, 22:30 (2525 dage siden) @ kiminfarum

Hvor mange er der efterhånden tilbage, som har ekspertisen til at reparerer sådanne anlæg?
Det kan da ikke være mange.

Det går nu nok. Det er i hvert fald ikke der, skoen trykker.
"At der ikke kan være mange", der kan reparere elektromekaniske sikringsanlæg, svarer vel nogenlunde til at sige, at der ikke kan være mange, der kan reparere damplokomotiver.

--
Venlig hilsen
Jens H B


DSB MX1045ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak