Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog"oplevelser" ved Gardasøen? (Generelt)

af Togturisten, 28/5 2017, 11:10 (2497 dage siden)

Hej meget kompetente forum :-)
Jeg skal til Gardasøen på 14 dages ferie i juni måned. Jeg er begunstiget med 2 børnebørn, der gerne vil ud at køre med tog med morfar. Helst ikke hovedbaner, men små hyggelige sidebaner og gerne smalspor.
Er der nogen der har nogle gode erfaringer med noget "spændende" i det område?
På forhånd tak for hjælpen

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af dr42 ⌂, 28/5 2017, 12:42 (2497 dage siden) @ Togturisten

Små hyggelige sidebaner kan man nok ikke mere tillade sig at underholde i denne tidsalder, heller ikke i Italien - se kortet. Så det bliver nok spadserture. God fornøjelse! .)
[image]

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af jmp ⌂, Vejle, 28/5 2017, 13:02 (2497 dage siden) @ Togturisten

Ikke helt tæt på Garda; men Domodossala-Locarno skulle være en udmærket oplevelse.

Jan

Avatar

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af BoergeOf61, Randers C, 28/5 2017, 13:19 (2497 dage siden) @ Togturisten

har ingen erfaringer, men fandt dette kort med beskrivelse inspireret af andre svar. På Trenitalias hjemmeside kan ses, der kører både regionaltog og eksprestog mellem Verona og Desenzano de Garda, og regionaltog er billigst. (I videoen under linket til eksprestog ankommer toget i 3:32, og forlader perronen i 5:13)

Kortet ser således ud: [image]

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af Niels Munch, 28/5 2017, 13:29 (2497 dage siden) @ Togturisten
redigeret af Niels Munch, 28/5 2017, 13:44

De nærmeste FS-stationer er følgende:

Peschiera
Rejsemål: Brenzone, Torri del Benaco, Garda, Bardolino, Affi, Lazise, Castelnuovo, Peschiera del Garda, Valeggio sul Mincio.

Desenzano
Rejsemål: Pozzolengo, Sirmione, Desenzano, Lonato, Padenghe, Moniga, Manerba, Polpenazze, Soiano del Lago, Puegnago, San Felice del Benaco, Salò, Gardone Riviera, Toscolano Maderno, Gargnano.

Rovereto
Rejsemål: Valvestino, Magasa, Tignale, Tremosine, Limone, Riva del Garda, Nago-Torbole, Arco, Dro, Drena, Malcesine.

De nævnte rejsemål ved Gardasøen kan nås med bus fra respektive 3 stationer.

Afhængig af udgangspunktet ville jeg nok forsøge at nå den metersporede, elektriske Trento–Malè–Marilleva jernbane på Verona-Bolzano linien.
PS: Se også http://www.railfaneurope.net/list/italy/italy_tt.html .


M.v.h. & go' ferie
Niels

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af Togturisten, 30/5 2017, 10:32 (2495 dage siden) @ dr42

Se-se. Det lyder bedre end vandretur - selvom det heller ikke er at foragte.
Tak for tippet :-)

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af Togturisten, 29/5 2017, 15:46 (2496 dage siden) @ Togturisten

Hej meget kompetente forum :-)
Jeg skal til Gardasøen på 14 dages ferie i juni måned. Jeg er begunstiget med 2 børnebørn, der gerne vil ud at køre med tog med morfar. Helst ikke hovedbaner, men små hyggelige sidebaner og gerne smalspor.
Er der nogen der har nogle gode erfaringer med noget "spændende" i det område?
På forhånd tak for hjælpen

TAK til alle for jeres svar.

Jeg må jo indrømme, at sidst jeg kørte med en hyggelig (smalsporet) sidebane i Italien var i det forrige årtusind! Nærmere betegnet i 1970'erne på Sicilien: Circum Etnea. En 3 timers tur rundt om Etna. Jeg var eneste turist i toget. Men der var mange lokale rejsende.
Jeg glemmer aldrig at mens vi kørte gennem appelsinlunde standsede lokoføreren pludselig toget (ude på strækningen). Åbnede fordøren. Gik hen og plukkede 3 appelsiner fra et træ. Op i toget igen. Hen til mig - og overrakte mig med et smil de 3 appelsiner samt sagde noget italiensk, som jeg ikke forstod. Men meningen forstod jeg. Det glemmer jeg aldrig.

PS: har lysbilleder fra turen som jeg gerne ville vise her. Desværre har jeg lige tabt min scanner fra hylden og ned på gulvet. Selvom plastic og glas holdt til denne hårdhændede behandling er den gået i 'udu' - motoren låser sig fast når den har scannet en "side" med 3 billeder. Øv.

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af Togturisten, 29/5 2017, 17:14 (2496 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Jeg lover at lægge dem op lige så snart jeg har fået repareret scanneren - alternativt købt en anden.

Sjovt som vores rejser ligner hinanden. Jeg boede også i Taormina. Og tog FS som du gjorde, derefter FCE hele turen, og sluttelig retur med FS. Det var før Internettet, så det var lidt besværligere at skaffe sig oplysninger dengang. For slet ikke at tale om billetkøb i Giarre-Riposto. De kiggede mere på mig end jeg gjorde på dem. Togturister var vist ikke noget dagligt syn dengang.

Og jeg tog også færgen fra Messina til fastlandet. Og var i øvrigt med en lille bane 'derovre', men har glemt hvad det var for én (hukommelsen er ikke hvad den har været).

Avatar

Circum Etnea

af EH6762, Birkerød, 29/5 2017, 19:41 (2496 dage siden) @ Togturisten

Hej igen

Jeg besøgte Circum etnea i 2010, hvor jeg boede i Giadini-Naxos. Desværre var der sporombygning, hvor en del af strækningen var erstattet af busser, så det blev kun til turen fra Giarra til Randazzo. Der er også et par billeder fra Alcantara, som var nærmeste station fra vores hotel. Ironisk nok lå resterne af den normalsporede bane fra Alcantara til Randazzo der stadig.

Mange hilsener

Kristian[image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af Togturisten, 16/2 2019, 22:39 (1868 dage siden) @ Niels Munch

Hej,

Jeg gad nok se dine 1970'er billeder fra Circumetnea; jeg var der selv i år 2000: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=31601 .

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels.
Så lykkes det. Jeg kan ikke huske hvor mange billeder jeg tog. Men jeg har omsider fået gang i scanningen og her er et par billeder fra Circumetnea.

De 2 første billeder er fra endestationerne; 3. billede mener jeg er fra Taormina - men jeg er ikke sikker.
[image]
[image]
[image]

Tog"oplevelser" ved Gardasøen?

af Niels Munch, 19/2 2019, 17:29 (1865 dage siden) @ Togturisten

Kære Poul,

Tak for kigget på de spændende, ældre motorvogne fra denne spændende bane!

Billede nr. 3 er ganske rigtigt FS Stazione Taormina-Giardini.

Gerne flere fotos fra Italien!

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak