Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere" (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 31/5 2017, 10:47 (2493 dage siden)

Dumme pendlere ?????

[image]


DSBs pressemeddelelse af d.d. kl. 10.03:


"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere på forsinkelser

Så er der nyt til de omkring 500.000 danskere, der hver dag tager toget på arbejde, i skole eller noget helt tredje. Fra i dag, onsdag den 31. maj, vil de blive mødt af en ny avis PÅ SPORET, der giver viden om kommende sporarbejder, forsinkelser og andet, som DSB’s stamkunder kommer til at opleve i den kommende tid:

”Vi vil gerne sikre, at pendlerne får en rimelig forklaring på de ting, der påvirker eller kommer til at påvirke deres daglige togrejse. Jernbanen er en byggeplads i de næste år, der laves spor, signaler og strækninger elektrificeres. PÅ SPORET skal være med til at give pendlerne bedre information om, hvorfor de fra tid til anden generes med ændringer eller forsinkelser på deres daglige rejse,” siger Lars Kaspersen, kommunikationsdirektør i DSB.

PÅ SPORET udgives af DSB. Avisen bliver lagt i alle landets tog og ligger på dsb.dk. Avisen tager udgangspunkt i de spørgsmål, der er relevante for pendlerne og er ikke tænkt som et reklamemagasin for DSB:

”Vi skal ikke konkurrere med dagbladene, men vi har et behov for at kunne give vores stamkunder fakta og perspektiv uafhængigt af den daglige nyhedsstrøm. Vi vil give pendlerne plads i avisen – og der kommer også til at være historier, der tager pendlernes problemer eller kritik op. Det er vigtigt, at avisen er troværdig,” siger Lars Kaspersen.

Læs avisen

PÅ SPORET:

- er planlagt til at udkomme kvartalsvis
- udkommer i 50.000 eksemplarer fra onsdag 31. maj 2017
- uddeles i alle tog og ligger på dsb.dk"


M.v.h.
Niels

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af Gæst1, 31/5 2017, 11:41 (2493 dage siden) @ Niels Munch

Dumme pendlere ?????

Det meste indhold ligner noget Banedanmark burde sende ud - kombineret med ret unyttige praktiske oplysninger om buskørsler og omlægninger, hvor der alligevel henvises til Rejseplanen, som jeg antager, at de fleste pendlere har vænnet sig til at bruge på daglig basis.

Men ideen om mere information er da god. Jeg havde måske nok forventet lidt mere "anvendelig og praktisk" information - men ideen med at man først får informationen, når du ER i toget - eller hvis du tjekker et helt fjerde medie end rejseplanen.dk, bane.dk eller dinoffentligetransport.dk har jeg ikke helt fanget.

Men respekt til DSB for at udgivet et nyt trykt medie i en digital tidsalder :-)

Mon ikke det integreres i Ud&Se på et tidspunkt? Jeg skal nok læse dem begge alligevel.

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af Niels Munch, 31/5 2017, 11:50 (2493 dage siden) @ Gæst1

Med en frekvens på kvartalsvis udgivelse går sagerne hurtigt i glemmebogen - ikke mindst hos journalisterne, der hverken er pendlere eller har tid til at sætte sig ind i sagerne.

DSBs svar på Sean Spicer bliver ikke arbejdsløs p.g.a. dette initiativ.

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af andersj, Aalborg, 31/5 2017, 12:24 (2493 dage siden) @ Niels Munch

Det er sjovt at meget brugbare informationer for pendlere som eksempelvis at en lang række myldretidstog ikke kører i sommerferien, eller at Nordjyske Jernbaner overtager driften i Vendsyssel og mellem Aalborg og Skørping fra august med en udvidet køreplan.
Men det er nok kun positive og mere eller mindre ubrugelige historier der må komme med i denne propaganda avis. Der er eksempelvis to artikler om punktligheden på hhv. fjern- og S-banen hvor man viser "Kundepunktligheden" uden at skrive hvordan DSB definere hvad "Kundepunktligheden" er for hhv. fjern- og S-banen.

Det er også ganske morsomt at pendlerrepræsentanten de har interviewet på bagsiden pendler på og er repræsentant for en Arriva strækning (Struer-Langå-Aarhus H). Især fordi underoverskriften til artiklen lyder sådan:
"På de fleste DSB-strækninger er der etableret pendlergrupper med en fast repræsentant, der har kontakten til DSB. Det er stamkunder, der frivilligt og ulønnet arbejder med en fælles ambition om at gøre det endnu mere attraktivt at tage toget. Du kan møde en af de omkring 30 pendlerrepræsentanter her ved stambordet"

Idéen er god, men udførelsen dårlig. Det er lidt ligesom medarbejdermagasinet "Ind & Se" hvor alt males rosenrødt, selvom der bag facaden er en del problemstillinger som åbenbart ikke tåler dagens lys og som medarbejderne må læse om i eksterne medier.

--
Mvh Anders

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af Scharfenberg, 31/5 2017, 17:06 (2493 dage siden) @ andersj

Det er også ganske morsomt at pendlerrepræsentanten de har interviewet på bagsiden pendler på og er repræsentant for en Arriva strækning (Struer-Langå-Aarhus H). Især fordi underoverskriften til artiklen lyder sådan:
"På de fleste DSB-strækninger er der etableret pendlergrupper med en fast repræsentant, der har kontakten til DSB. Det er stamkunder, der frivilligt og ulønnet arbejder med en fælles ambition om at gøre det endnu mere attraktivt at tage toget. Du kan møde en af de omkring 30 pendlerrepræsentanter her ved stambordet"

Idéen er god, men udførelsen dårlig. Det er lidt ligesom medarbejdermagasinet "Ind & Se" hvor alt males rosenrødt, selvom der bag facaden er en del problemstillinger som åbenbart ikke tåler dagens lys og som medarbejderne må læse om i eksterne medier.

Det er en fællesstrækning, der rigtignok for det meste betjenes af Arriva, men der kører jo også DSB-tog mellem Langå og Aarhus H. Vel egentlig okay at de også lader pendlere på fællesstrækningerne komme til orde.

Men ja, hvis DSB informerer for lidt, er det for galt. Hvis DSB informerer for meget, er det for galt.

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af Gæst1, 1/6 2017, 09:51 (2492 dage siden) @ Scharfenberg

Men ja, hvis DSB informerer for lidt, er det for galt. Hvis DSB informerer for meget, er det for galt.

Min kritik er såmænd ikke af mægden af information. Men mere relevansen. Der står ikke rigtig andet end et link til Baneavisen og Rejseplanen kunne have klaret.

Notitserne om sporarbejde og omlægninger er reelt informationsløse - i en meget nær fremtid, hvor Google, Drivenow, Car2go osv med meget store spillere bag, tilbyder individuelle transportløsninger med online opdatering af alternativer og status, får intetsigende trykt masseinformation som dette DSB til at fremstå unødigt umoderne og måske ligefrem arrogante, og det er synd.
Ikke at ideen med at forklare HVORFOR pendlerne skal pines er dårlig. Der er bare ikke information om, HVOR MEGET den enkelte påvirkes af det her. Altså en "what´s in it for me". Har DSB stadig begrebet "Tvangskunder"?

Med vanlig skepsis imod DSBs meget politiske orientering (der er som bekendt en diskussion om "udbud vs Mandat til at lade DSB købe for 20 mia kr tog" i syne i horisonten), virker det egentlige formål med denne avis, mere at være en "se nu, hvordan DSB kan samle hele Jernbanen og være den koordinerende faktor...så lad kan I godt give os et mandat til at fortsætte" end et egentligt "Banedanmark laver dét her, fordi Polikerne har visioner om détte her, og det betyder dét her for lige netop dín rejse på dén dag"

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af UTJ, 1/6 2017, 10:25 (2492 dage siden) @ Gæst1

Jeg er i den grad enig - det egentlige formål kan i tilfældet DSB sagtens være et andet, eller i det mindste opfylde flere målsætninger. Men mon ikke løbet er kørt for DSB og det er de sidste krampetrækninger vi observerer.

Jeg bemærkede mig arrangementerne med buskørsel til Hillerød i Kr. Himmelfart - de var da en hel avis værd, både fordi det var umuligt at forklare tydeligt i den grafik DSB viste (DSB vil jo ikke mere vise en køreplan), dels fordi der med sikkerhed skulle godt med aviser til at underholde under det tidsspilde som buskørslen bevirker.

DSB har ikke og får aldrig de "små" kunder i fokus - alene den store kunde, nemlig de 179 folketingsmedlemmer. Andersj gav i øvrigt en fin beskrivelse.......:-P

--
ئۇلغىك

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af Jens Hansen, 1/6 2017, 20:48 (2492 dage siden) @ UTJ

Der tager du ganske fejl. Polikerne tør ikke røre DSB. De overlever også denne kontraktperiode.

Avatar

DSB, politik og ændrede holdninger

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/6 2017, 21:51 (2492 dage siden) @ Jens Hansen

Der tager du ganske fejl. Polikerne tør ikke røre DSB. De overlever også denne kontraktperiode.


Jeg tror såmænd godt, politikerne "tør røre" DSB. Der er pt bare ikke et politisk flertal for det. Men det flertal kan komme og man kan sagtens forestille sig permanent grænsekontrol i murstensbygninger vekslet med topskattelettelser og omvendt. I det spil kan en nuværende holdning til DSB sagtens ændre sig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSB, politik og ændrede holdninger

af Gæst1, 2/6 2017, 08:38 (2491 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

. I det spil kan en nuværende holdning til DSB sagtens ændre sig.

Mon ikke det reelt står og falder med, om politikerne synes Staten (DSB) skal købe for 20 mia kroner nye tog, eller om andre "private" skal "have lov"? Hvis DSB ikke ejer togene i fremtiden, er det jo også nemmere, at spørge andre, hvad de skal have for at køre - og det skal man jo alligevel, da EU har vedtaget fuld konkurrenceudsættelse på jernbanen.

SOm en af politikerne skrev i en helt anden anledning: "Aldrig mere en Combus sag" - og Jernbanen er jo reelt det eneste transportområde, hvor politkkerne af uklare grunde mener, at staten skal have sit eget operatørselskab.

Staten ejer ikke busser eller færger længere....

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af Peter Christensen, 1/6 2017, 20:29 (2492 dage siden) @ Gæst1

Man begynder at spekulere på hvad de laver i DSBs kommunikationsafdelingen....virker som at de har sovet lidt i timen, da konceptet med avisen blev udtænkt.

Måske har de blot været optagede med at benchmarke deres performance up front i en business to business outsourcing win-win situation af deres sigmaSix black belt og Prince II best practices?

Avatar

"Ny avis skal gøre togpendlerne klogere"

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 2/6 2017, 07:27 (2491 dage siden) @ Peter Christensen

Måske har de blot været optagede med at benchmarke deres performance up front i en business to business outsourcing win-win situation af deres sigmaSix black belt og Prince II best practices?

Der er vist en der har gået til bullshit bingo I en længere periode dér. Jeg tror du har pladen fuld... :-D :-D ;-)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh


Hectorrail

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak