Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mordet i Orientekspressen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/3 2011, 13:19 (4790 dage siden)

Hercule Poirot: Mordet i Orientekspressen
Originaltitel: Agatha Christies Poirot: Murder On The Orient Express
Engelsk krimi fra 2010.
DR1 mandag d. 14/3 22:00 - 23:30

Hercule Poirot er på vej hjem til London om bord på den luksuriøse Orientekspres. En snestorm tvinger toget til at standse samtidig med, at en passager findes myrdet med adskillige knivstik. Poirot er sikker på, at morderen stadig er på toget, og nu er det op til den lille belgiske detektiv og hans små, grå celler at løse gåden.

-----------------------------------------

Er det noget man bør bruge 1½ time på? Jeg er normalt ikke til krimier, for det er altid butleren, der er morderen...

--
[image]

Mordet i Orientekspressen

af SFJ .., 14/3 2011, 14:24 (4790 dage siden) @ Tommy Nilsson

Poirot er da meget hyggelig, med gamle biler og det hele. ...Eller i værd fald dem med ham jeg har set. ;-)

Mordet i Orientekspressen

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/3 2011, 14:54 (4790 dage siden) @ SFJ ..

Jeg synes nu også at han er en ganske fornøjelig fætter at slappe af til, og der er jo netop en masse dejlige gamle maskiner af enhver slags at nyde samtidig med. For dem der ser det jævnligt; Læg mærke til den store bygning der tit går igen, men i en ny rolle hver gang, tit som sygehus, lufthavn eller hotel ;-)
Men har nu altid ment at det var morderen der var butleren :-D

--
[image][image][image]

Mordet i Orientekspressen

af Hedegaard, 14/3 2011, 15:14 (4790 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har set denne film (altså den nye udgave fra 2010) Den kan VARMT anbefales. David Suchet er en skøn Poirot, og den måde han udleverer replikkerne i denne film er ganske enkelt fantastisk. Nu har denne film-serie jo kørt siden starten af 90'erne, og jeg synes at de alle er gode, men det helt særlige ved Orientekspres historien er, at Poirot er langt mere følelsesmæssigt involveret i sagen end han plejer at være, og det er noget som David Suchet rammer perfekt. Den tale som han giver i slutningen af dette afsnit gav mig nærmest gåsehud. Manden er en genial skuespiller.

Mordet i Orientekspressen

af KimC, 14/3 2011, 15:18 (4790 dage siden) @ Hedegaard

Lille David Suchet er genial til formålet.
Rent jernbanemæssigt kan jeg dog bedst lide den fra 1970'erne.

Og så et sidekick, Sherlock Holmes filmene med Jeremy Brett (DR2 fredage 20.00-20.50) har jævnligt nogle flotte jernbanescener.

Avatar

Mordet i Orientekspressen

af Per Hauberg, 15/3 2011, 00:12 (4789 dage siden) @ Tommy Nilsson

Suchet er fin som Poirot, men den suverænt bedste filmatisering af "Orientekspressen" er helt sikkert 1974-udgaven med superstjerner i selv de mindste biroller. Albert Finney er ligeså fremragende som han er uigenkendelig som Hercule Poirot. Kan du lide tv-udgaven, skal du helt sikkert gøre dig ulejligheden at få fat på Sidney Lumets biografversion. Gammel nok til at være på tilbud, hvis den overhovedet kan hittes nogen steder i dag.

vh

Per

Mordet i Orientekspressen

af Holger Sørensen, Hedehusene, 15/3 2011, 13:34 (4789 dage siden) @ Per Hauberg

Enig i hvad der er den bedste udgave. Jeg har den på VHS, men kan ikke mere kopiere.
Og det samme gælder for andre klassikere: Sherlock Holmes skal selvfølgelig være Basil Rathbone og Miss Marple skal være Margareth Rutherford, hvor der også i de oprindelige udgaver er meget med engelsk jernbane. Alle senere udgaver for bl.a. TV er vand ved siden af. Med få undtagelser bliver klassikere kun dårligere af at blive genindspillet.
Der findes et meget interessant opslagsværk: "Railways on the Screen" af John Huntley, Forlag Ian Allan 1993.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) :-) ;-)

Mordet i Orientekspressen

af KimC, 15/3 2011, 13:45 (4789 dage siden) @ Holger Sørensen

Enig i hvad der er den bedste udgave. Jeg har den på VHS, men kan ikke mere kopiere.
Og det samme gælder for andre klassikere: Sherlock Holmes skal selvfølgelig være Basil Rathbone og Miss Marple skal være Margareth Rutherford, hvor der også i de oprindelige udgaver er meget med engelsk jernbane.

Den udgave af Mordet i Orientekspressen er uovertruffen. Man har rigtig formået at fange stemningen i og omkring et internationalt tog der skal på langfart.
Sherloch Holmes udgaverne med Jeremy Brett er nu også ganske gode, og der er ofte jernbaneindslag i dem. Men Rathbone udgaverne er virkelig gode.
Og så er der Margaret Rutherford som Miss Marple. Hun nåede desværre kun at indspille 4 Miss Marple episoder. Den med jernbanerne er 16.50 fra Paddington, der er til gengæld også meget. De tre andre er der ikke noget jernbanemæssigt i.
Netop i 16.50 spiller Joan Hickson som senere blev ("den kedelige") Miss Marple med som køkkendame.

Mordet i Orientekspressen

af L.H. Jensen, 15/3 2011, 14:00 (4789 dage siden) @ KimC

Og så er der Margaret Rutherford som Miss Marple. Hun nåede desværre kun at indspille 4 Miss Marple episoder. Den med jernbanerne er 16.50 fra Paddington, der er til gengæld også meget. De tre andre er der ikke noget jernbanemæssigt i.
Netop i 16.50 spiller Joan Hickson som senere blev ("den kedelige") Miss Marple med som køkkendame.

Dette har intet med jernbane at gøre - undskyld - men der har allerede været flere indlæg med meget lidt jernbanerelevans, så ...:
Det er kan godt være, at Joan Hickson er "den kedelige Miss Marple", men hun er dog den, der svarer bedst til Agatha Christies beskrivelse af Miss Marple i bøgerne. Tilsvarende er David Suchet nærmest formet efter forfatterens egen beskrivelse af Poirot i bøgerne. Og de gør det begge briliant!
Omvendt er således er Margaret Rutherford helt forkert, og det samme er Peter Ustinov som Poirot - alligevel er vi nogle, der (er så gamle at vi) alligevel synes, at de er HELT perfekte :-)
Men vi kan vel alle blive enige om at den nyeste Miss Marple i den nyeste serie er "castet" helt forkert, og at instruktøren i øvrigt burde smides overbord på dybt vand med en sæk bremsesand (så fik vi alligevel lidt jernbane med) om halsen - ikke ...?
Mvh LH
(så lover at holde sig til jernbane-emner fremover)

Mordet i Orientekspressen

af Holger Sørensen, Hedehusene, 29/6 2011, 09:47 (4683 dage siden) @ L.H. Jensen

Om Miss Marple skal jeg vist se at få læst et par af bøgerne for at danne mig et skøn om hvordan karakteren egentlig er tænkt fra forfatterens side. Men min umiddelbare opfattelse har hidtil været at Margaret Rutherford fremstiller en slagfærdig kvinde som passer til min opfattelse af Miss Marple sekunderet af den forsigtige herre på den trehjulede cykel (som i andre sammenhæng: én smart og én lidt naiv!).
Undskyld jeg er kørt lidt af sporet!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Mordet i Orientekspressen

af Poul Erik Bjerre, 15/3 2011, 14:45 (4789 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej.

Så vidt jeg kunne se, var denne uges "Mordet i orientekspressen" optaget i en kulisse - eller i hvert fald det meste af den.

Men er der nogen, der kan svare på, om man rent faktisk i dag ville være i stand til at oprangere noget, der ligner en køreklar "Orientekspres" fra den gang?

M.v.h. Poul Erik.

P.S. Jeg synes i øvrigt, at David Suchet er ganske aldeles uovertruffen som Hercules Poirot.

Mordet i Orientekspressen+billeder

af Steff, 15/3 2011, 15:34 (4789 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Godaften Poul Erik!

jeg er helt sikker på, at man ved fælles hjælp kan oprangere en "Orient Express" både som en 1930´er og en efterkrigs udgave.
Jeg er ikke helt sikker på hvilke selskaber der nu ejer vognene, da det jo tit sker i den branche, at der skiftes "operatør". Det ER jo noget frygteligt dyrt stads at vedligeholde og køre med.
Løsligt har jeg hurtigt talt efter og der findes ca. 45 til 50 ex CIWL vogne af typerne sovevogne typerne Lx, Y, YT, spisevogne, bagagevogne samt de såkaldte "Pullmann" vogne (de tofarvede), der indledningsvis kørte i helt specielle løb.
København havde faktisk besøg af en "Orientexpress" 11/12 juli 1986, se vedlagte billeder.
[image]
ME 1535 trækker af med Orientexpress 12. juli 1986 kl. 0928 fra Kh.
[image]
Bagtoget med en håndfuld sovevogne type Lx mv.

I England findes yderligere ca. 15 Pullmann vogne, der kører? den engelske del af Orientexpressen fra London og til Dover Marine eller Folkstone.

--
Steffen Dresler

Mordet i Orientekspressen

af KimC, 16/3 2011, 03:57 (4788 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej.

Så vidt jeg kunne se, var denne uges "Mordet i orientekspressen" optaget i en kulisse - eller i hvert fald det meste af den.

Og de udeoptagelser der var af damptoget var sådan lidt "Polar Express" agtige.
Særligt synes jeg det virkede usansynligt at der lå pulversne på røgkameret samtidigt med at der kom røg op ad skorstenen.

Kamera, lys og lydudstyr til filmsoptagelser fylder ganske meget, og vil ikke kunne være i en sovevogns kupe hvis der også skal være plads til skuespillerne, så der er de nødt til at bruge kulisser.

Nu kommer jeg i tvivl om der findes to indspilninger af Mordet i Orient expressen med David Suchet. Jeg mener at have set en hvor toget strander på en station, og man bruger et afrakket diesellokomotiv der ligner noget fra en eller anden godsoperatør.

Mordet i Orientekspressen

af LasseG, 16/3 2011, 09:32 (4788 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Orientekspressen sidste gang den var i Dk

af Steff, 28/6 2011, 22:37 (4684 dage siden) @ Ulrik Ernst

Orientexpressen til Danmark i 2012.

Som tidligere skrevet får Danmark sikkert besøg af ”Orient Express” i 2012. Sidste gang vi havde ”fint” besøg var den 11. -12. juli 1986. Dengang var det i udgaven fra rejseforanstalteren ”Interflug”. Det var en skøn blanding af vogne fra det tidligere Internationale spise- og sovevognsselskab (CIWL), både de kendte blå vogne, samt de nok ikke så kendte Pullmann salonvogne samt vogne fra ”Syd-Express”. Ud over disse et par tidligere Deutsche Reichsbahn Gesellschaft ”Rheingold” vogne. Den rigtige Orientekspres bestod normalt af et par bagagevogne, en spisevogn og to til tre sovevogne. Men antallet og typer varierede gennem årene. Men det kan man meget bedre læse om i diverse bøger om netop dette tog.
Så rent jernbanehistorisk havde toget der besøgte os dengang overhovedet slet ikke noget at gøre med Orient-ekspressen. Men toget er jo heller ikke for ”nørder” udi det historiske, men for ”absolut rige nørder” med hang til en luksusrejse anno 1930-1950. Altså oplevelsen at blive sørget for og vartet op for i tidsånden fra før verden gik af lave. Ikke en rejse, men en oplevelse.
Det bliver spændende at se hvilke vogne man nu har samlet.
Her to billeder fra dengang.
[image]
DSB litra ME 1535 trækker af med Orient-Express fra spor 5 kl. 0928 12-07-1986 mod Korsør. Vognen bag lokomotivet er en CIWL type Y, serie II nr. 3851 bygget hos Breda i 1940. Den blev anvendt af det medfølgende personale.
[image]
Bagtoget med WL 3537A – WL 3542 A – WSP cuis. 4013 (Fleche d´Or).

--
Steffen Dresler

Orientekspressen sidste gang den var i Dk

af re20000, 28/6 2011, 23:20 (4684 dage siden) @ Steff

Til den slags oplevelser, hvor prisen er underordnet, ville det da være rimeligt at forvente en E- eller P- maskine. Til nød 1101. Det ser altså lidt sjusket ud med en rød-sort maskine foran de stilige blå vogne. Og så snakker vi ikke noget om ATC...

Nold

Avatar

Orientekspressen i Danmark 1996?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2011, 20:41 (4658 dage siden) @ Steff

Orientexpressen til Danmark i 2012.

Som tidligere skrevet får Danmark sikkert besøg af ”Orient Express” i 2012. Sidste gang vi havde ”fint” besøg var den 11. -12. juli 1986.

Orientekspressen skulle angiveligt også have gæstet Danmark i 1996 jf. her. Har "vi" billeder af det (hvis det altså er rigtigt).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Orientekspressen i Danmark 1996?

af OD, Od, 24/7 2011, 20:52 (4658 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Orientekspressen skulle angiveligt også have gæstet Danmark i 1996 jf. her. Har "vi" billeder af det (hvis det altså er rigtigt).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Fra TA 500:

SSB, Bern har bestilt kørsel med passagerer i "Venice Simplon Orient-Express.

4/11-96

IP 6436 Rf 13.15-Kh 15.24 / IP 6473 Kh 19.15-Rf 22.11

Oprangering: MZ+12 vogne (trækkraft til Kh var MZ 1450).

Orientekspressen sidste gang den var i Dk

af h087 ⌂, køge, 13/5 2012, 01:52 (4364 dage siden) @ Steff

Hej

faldt over denne oprangering fra 5.11.86 som jeg har fået fra en bekendt - vist ham der kørte toget - og så må der jo have været en senere Orient på besøg!!
.
mvh
henning h087

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Orientekspressen i Danmark 4.-5. april 2012

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2011, 16:54 (4658 dage siden) @ Ulrik Ernst
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 24/7 2011, 17:23

lige for af følge op på en ældre diskution så kommer Orientekspressen til København og Århus i April 2012

Det har jf. ovenstående tidligere været annonceret, at Orientekspresen kører i Danmark i april 2012. Men de eksakte datoer har manglet. De kan nu udledes her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Orientekspressen i Danmark 4.-5. april 2012

af Steff, 24/7 2011, 22:11 (4658 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

”Orientekspressen”, der besøger Danmark næste år til april, er det forkortede og nok mere populære end korrekte navn for rejsebureauforetagendet
”The Venice Simplon-Orient-Express” (VSOE). Dette rejsebureau havde sin start den 1. maj 1982.
Da de sidste luksusvogne tilhørende ”Det internationale sovevogns- og spisevogns selskab” (CIWL) stoppede med at køre i 1975, blev nogle af disse solgt på en auktion i 1977 til forretningsmanden (og jernbaneentusiasten) James B. Sherwood. Frem til starten på kørslen i maj 1982, lykkedes det at samle i alt ca. 35 tidligere CIWL vogne af forskellig konfiguration og type. De fleste vogne var af de tidligere luksussovevogntyper LX og YT, et antal Pullman vogne med og uden køkken, et antal spisevogne samt rejsegodsvogne mv. Mange af de købte vogne, blev anvendt som reservedele og flere blev ombyggede til servicevogne for personalet. Senere blev en del vogne afhændet.
James B. Sherwoods ønske var at udbyde en rejseoplevelse ud over det sædvanlige til et kræsent og velhavende publikum, under dække af 1930´ernes luksustog sammenholdt med mystikken omkring det berømte CIWL luksustog ”Orientekspressen”. Dette kørte oprindeligt strækningen Calais – Paris – Milano – Venedig – Beograd – Sofia – Istanbul, første gang i 1883.
[image]
Orientexpress i 1888.

I dag råder VSOE over følgende vogne:
Sovevogne:
S1 3309, S1 3425, Lx 3473, Lx 3482, Lx 3483, Lx 3525, Lx 3539, Lx 3543, Lx 3544, Lx 3552, Lx 3553, Lx 3555.
Spisevogne (ombyggede Pullman vogne af VSOE til formålet):
WR 4095 type "Etoile du Nord", WR 4110 type "Etoile du Nord" og WR 4141 type "Cote d’Azur.
Barvogn (ombyggede af VSOE til formålet):
WR 3674.
Servicevogne (for det medfølgende personale):
YT 3912 og YT 3915.

De fleste af vognene har i dag indbygget moderne tekniske installationer, ligesom de fleste vogne har fået ombyttede deres oprindelige P eller PP bogier til en moderne Schlieren- eller MD-type, der tillader en højere maksimalhastighed samt giver en bedre gang i sporet.
Det er derfor IKKE en Orientekspres i den jernbanehistoriske og dermed korrekte gamle stand der besøger Danmark (har jo ALDRIG kørt hér i landet), men en rejsemæssig og kulinarisk oplevelse i form af et tog, bestående af tidligere CIWL vogne, hvoraf de fleste nok aldrig har kørt i den originale Orientekspres. Men det gør nok ikke oplevelsen ringere!! Og jeg ville da godt have taget en tur, for bare at nyde kørslen, de rette drinks, samværet og spisningen, ikke sandt? Men hér rækker en ”fed” statspension nok ikke til andet end en billet til Hovedstadsområdet! Så må man glædes over at nogen har råd og dermed er med til at bevare nogle jernbanehistorisk fantastisk flotte og spændende vogne.

NB: Den ”Orientekspress” der gæstede Danmark i 1986 var ikke fra VSOE med et andet rejsebureau, der udbød luksustogrejser, nemlig ”Intraflug”. Dengang rådede det over 5 Pullman-vogne, 2 spisevogne, 11 sovevogne og 2 servicevogne.
[image]
Billeder herfra har også været vist i anden tråd.

--
Steffen Dresler

Avatar

Orientekspressen i Danmark 4.-5. april 2012

af Gert, Aalborg, 24/7 2011, 22:21 (4658 dage siden) @ Steff

Nogen der har en ide om billetpriser på sådan en oplevelse?

Gert

Avatar

Orientekspressen i Danmark 4.-5. april 2012

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2011, 22:41 (4658 dage siden) @ Gert

Nogen der har en ide om billetpriser på sådan en oplevelse?

Fra kr. 28.450,- jf. her.

Men kan også fået "billigere" (fra 690 EUR) i den ordinære trafik jf. her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Orientekspressen i Danmark 4.-5. april 2012

af Gert, Aalborg, 24/7 2011, 22:55 (4658 dage siden) @ Dampfmeisteren

Jo det er da en slat der krøver nogen opsparing - især når man er på efterløn.

Gert

Orientekspressen i Danmark 4.-5. april 2012

af Tim Jonasen, 25/7 2011, 16:23 (4657 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der DSB, der skal køre toget eller?

Hilsen
Tim Jonasen

Orientekspressen i Danmark 4.-5. april 2012

af Mathias N. Dyhr, 11/9 2011, 21:51 (4609 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når man kigger på linket til De danske vinrejser, står der 2013 på deres hjemmeside. Er det en fejl derinde?

Vh. Mathias

Avatar

Orientekspressen i Danmark 4.-5. april 2012

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2011, 22:00 (4609 dage siden) @ Mathias N. Dyhr

Når man kigger på linket til De danske vinrejser, står der 2013 på deres hjemmeside. Er det en fejl derinde?

Vh. Mathias

Nej, det tror jeg ikke. Men de har simpelthen - efter at jeg skrev mit oprindelige indlæg - flyttet arrangementet et helt år (og det er altså ikke mig, der er tosset - uagtet, at flere måske mener at have bevis herfor;-)).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Orientekspressen i Dk 10-11 april eller 12-13 april 2013

af Woodi, 25/12 2011, 15:22 (4504 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg begynder at have troen på, at dette arrangement ikke bliver til noget, netop så mange forskellige infoer og skiftende datoer, gør at nogen begynder at få mistroen på projektet i det hele taget.

--
[image]

Orientekspressen i Dk 10-11 april eller 12-13 april 2013

af Winther, Karlskov, 25/12 2011, 19:32 (4504 dage siden) @ Woodi

Hej
Inden du farer hen for at afbestille skulle du måske læse hvad det er de skriver!
D.10-11 april 2013 kører toget til København fra Venetzia og d.12-13 april 2013
kører de fra København til Venetzia.
Mvh
Bent

Orientekspressen i Dk 10-11 april eller 12-13 april 2013

af Woodi, 26/12 2011, 15:46 (4503 dage siden) @ Winther

Men det er jo stadigvæk et år senere end tidligere annonceret 4.-5. april 2012.

--
[image]

Billige jernbane T-shirts


Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak