Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog og strømsystem (Jernbanen i dag)

af gamle ole2, 8/6 2017, 20:23 (2507 dage siden)

Har man nogensinde overvejet at gå over til et nyere vekselstrømsystem?
Man ville vel næppe i dag have valgt et jævnstrømsystem 1500/1700 V.
(vel vidende at nuværense S-tog omformer jævnstrøm til vekselstrøm)

Ole

S-tog og strømsystem

af Svend, 8/6 2017, 22:23 (2507 dage siden) @ gamle ole2

Har man nogensinde overvejet at gå over til et nyere vekselstrømsystem?
Man ville vel næppe i dag have valgt et jævnstrømsystem 1500/1700 V.
(vel vidende at nuværense S-tog omformer jævnstrøm til vekselstrøm)

.
Det er ikke godt at vide, men se lige her:
http://kørestrøm.dk/tredjeskinne.php

--
Svend

Avatar

S-tog og strømsystem

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 9/6 2017, 09:15 (2506 dage siden) @ Svend

Vil da bare lige præcisere at Metroen kører 750V jævnstrøm, ikke vekselstrøm.
I toget ændres til vekselstrøm.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

S-tog og strømsystem

af re20000, 8/6 2017, 22:23 (2507 dage siden) @ gamle ole2

Har man nogensinde overvejet at gå over til et nyere vekselstrømsystem?

Det har man, det bliver for dyrt og vil lukke hele s-togsnettet ned i lang tid

Man ville vel næppe i dag have valgt et jævnstrømsystem 1500/1700 V.

Næppe!

(vel vidende at nuværense S-tog omformer jævnstrøm til vekselstrøm)

Ole

Nold

S-tog og strømsystem

af Niels Buch, 9/6 2017, 08:53 (2506 dage siden) @ re20000

Har man nogensinde overvejet at gå over til et nyere vekselstrømsystem?

Det har man, det bliver for dyrt og vil lukke hele s-togsnettet ned i lang tid


Da man ændrede kørestrømmen på Chur - Arosa banen i Schweiz i 1997 fra 2400 V jævnstrøm til 11 kV vekselstrøm, skete det nærmest mellem 2 tog (ifølge en DVD jeg har om banen), men jeg erkender at der naturligvis er forskel på en enkelt bane på små 26 km og hvor man har rullende materiel klar fra andre baner og så til S-banen.

Hilsen
Niels

S-tog og strømsystem

af esni, Frederikssund, 9/6 2017, 19:36 (2506 dage siden) @ Niels Buch

Har man nogensinde overvejet at gå over til et nyere vekselstrømsystem?

Det har man, det bliver for dyrt og vil lukke hele s-togsnettet ned i lang tid

Da man ændrede kørestrømmen på Chur - Arosa banen i Schweiz i 1997 fra 2400 V jævnstrøm til 11 kV vekselstrøm, skete det nærmest mellem 2 tog (ifølge en DVD jeg har om banen), men jeg erkender at der naturligvis er forskel på en enkelt bane på små 26 km og hvor man har rullende materiel klar fra andre baner og så til S-banen.

Hilsen
Niels

Da Lyon - Geneve banens sidste delstrækning til Geneve skulle omstilles fra 1500 V DC til 25 kV AC var den lukket i ca 6 uger, men der omfattede projektet også at stykket tættest på Geneve ble ombygget fra enkeltspor parallelt med et dobbeltspor med 15 kV til et system med 3 parallelle spor , hvor hver enkelt blokafsnit kunne skiftes imellem 15 og 25 kV

S-tog og strømsystem

af steenth, 9/6 2017, 09:02 (2506 dage siden) @ re20000

Har man nogensinde overvejet at gå over til et nyere vekselstrømsystem?

Det har man, det bliver for dyrt og vil lukke hele s-togsnettet ned i lang tid

Holland har planer om at gå fra 1500 V jævnstrøm til 25.000 V vekselstrøm, så de har udviklet et ophæng, som kan klare begge strømsystemer. Så i dag kører de stadig på 1500 V, men når de er klar skrifter de. Det er reelt spørgsmål at have materiel, som kan klare begge strømsystemer, som blokkere pt. Men det tager tid at udskrifte ophæng...

Mvh
Steen

S-tog og strømsystem

af esni, Frederikssund, 10/6 2017, 10:10 (2505 dage siden) @ steenth

Har man nogensinde overvejet at gå over til et nyere vekselstrømsystem?

Det har man, det bliver for dyrt og vil lukke hele s-togsnettet ned i lang tid


Holland har planer om at gå fra 1500 V jævnstrøm til 25.000 V vekselstrøm, så de har udviklet et ophæng, som kan klare begge strømsystemer. Så i dag kører de stadig på 1500 V, men når de er klar skrifter de. Det er reelt spørgsmål at have materiel, som kan klare begge strømsystemer, som blokkere pt. Men det tager tid at udskrifte ophæng...

Mvh
Steen

Det bliver så anden gang de skifter - Holland startede med 10 kV vekselstrøm for ca 100 år siden

S-tog og strømsystem

af steenth, 11/6 2017, 13:27 (2504 dage siden) @ esni

Har man nogensinde overvejet at gå over til et nyere vekselstrømsystem?

Det har man, det bliver for dyrt og vil lukke hele s-togsnettet ned i lang tid


Holland har planer om at gå fra 1500 V jævnstrøm til 25.000 V vekselstrøm, så de har udviklet et ophæng, som kan klare begge strømsystemer. Så i dag kører de stadig på 1500 V, men når de er klar skrifter de. Det er reelt spørgsmål at have materiel, som kan klare begge strømsystemer, som blokkere pt. Men det tager tid at udskrifte ophæng...

Mvh
Steen


Det bliver så anden gang de skifter - Holland startede med 10 kV vekselstrøm for ca 100 år siden

Det var kun et enkelt bane - Hofpleinlijn - som fik det system og konverterede det i 1920'erne til det nuværende system.

S-tog og strømsystem

af S. Andersen, 9/6 2017, 01:55 (2507 dage siden) @ gamle ole2

(vel vidende at nuværense S-tog omformer jævnstrøm til vekselstrøm)

Jaeh, men strømmen fra køreledningerne kan ikke bruges direkte til traktion. Eltogene på fjernbanen omformer vekselstrømmen fra køreledningen til jævnstrøm og så tilbage igen til en regulerbar vekselstrøm til banemotorerne.

På samme måde med ME'ernes hovedgenerator, som producerer vekselstrøm som ensrettes til jævnstrøm og så tilbage til vekselstrøm.

S-tog og strømsystem

af ulca, 9/6 2017, 09:32 (2506 dage siden) @ S. Andersen

(vel vidende at nuværense S-tog omformer jævnstrøm til vekselstrøm)


Jaeh, men strømmen fra køreledningerne kan ikke bruges direkte til traktion. Eltogene på fjernbanen omformer vekselstrømmen fra køreledningen til jævnstrøm og så tilbage igen til en regulerbar vekselstrøm til banemotorerne.

På samme måde med ME'ernes hovedgenerator, som producerer vekselstrøm som ensrettes til jævnstrøm og så tilbage til vekselstrøm.

Nemlig, der er to ret væsentlige forskelle på den vekselstrøm som anvendes på fjernbanens køreledninger, og den som anvendes til deres traktion (banemotorer).

1. Kørestrøm har 1 fase + nul, dvs. 2 poler (1 fase i køreledningen samt 1 nul i skinnen). Strømmen til traktion har 3 faser + nul.

2. Kørestrømmen har en konstant ret høj spænding (25 KV) med konstant frekvens (50 Hz, som i vores stikkontakter), hvilket bl.a. er for at mindske spændingstabet over længere afstande. Strømmen har en variabel spænding (op til 3.000 V) og ligeledes variabel frekvens (på op til 200 Hz), og ved en 3-faset asynkron motor (som anvendes af (næsten?) alt nyere elektrisk materiel på jernbanen, inkl. litra EA, litra ER og S-togene + og på diesel-elektriske lokomotiver, bl.a. ME) er det karakteristisk at det er strømmens frekvens som har indflydelse på motorens omdrejningstal mens spændingen har indflydelse på dens trækkraft..

At man, så efter sigende, skulle være nået dertil hvor der findes vekselrettere (omformere) som kan ændre (veksel-)strømmens frekvens uden at skulle bruge en mellemkreds som arbejder på jævnstrøm, er en ganske anden side af sagen.

S-tog og strømsystem

af Togtosse, København, 10/6 2017, 11:43 (2505 dage siden) @ gamle ole2

Så længe S-togsnettet kun dækker et begrænset område, vil det nok ikke ske. Det er mere på fjernstrækningerne, at vekselstrøm har en klar fordel fremfor jævnstrøm.
Ser man på S-baner, metroer og sporveje rundt omkring i verden, kører de som regel også på jævnstrøm.

S-tog og strømsystem

af gamle ole2, 12/6 2017, 11:49 (2503 dage siden) @ gamle ole2

Ja det er ikke så simpelt.
minder lidt om strøkrigen mellem Edisson og Tessla/westinghouse- DC-AC i 1800-tallet.

Ole

Avatar

S-tog og strømsystem

af Gert, Aalborg, 12/6 2017, 13:08 (2503 dage siden) @ gamle ole2

Jo - og så er det mere simpelt i dag, hvor elektronik i togene laver den tilførte forsyning om til det, man har fundet mest effektivt at bruge til togets fremdrift.
Så selv om man kan synes, at en DC forsyning virker gammeldags - så er det i lokaltog som S-tog og metroer ligegyldigt - ja måske endog en fordel, for så skal man ikke først ensrette vekselspændingen om bord i toget til DC.

Gert

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak