Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prøvekørsler på Letbanen (Generelt)

af Asger Christiansen, 24/6 2017, 01:59 (2496 dage siden)

Der er prøvekørsler i gang flere steder på Letbanen. Der køres mellem Tranbjerg og Mårslet samt mellem Mårslet og Malling.

Andre kørsler foretages fra DOKK1 på Århus havn og op ad Randersvej og ud til Skejby Sygehus. I dag var Tango sæt nr. 3 læsset med 15 tons sand i sække for at teste kørsel under belastning. Her er prøvetoget på Randersvej mellem Danmarks Radio og Ringvejen. Flere steder på Tango'en er der midlertidigt monteret klodser af flamingo - det er for at afprøve de sporfrie forhol


[image]

Prøvekørsler på Letbanen

af Peter W, 27/6 2017, 07:08 (2492 dage siden) @ Asger Christiansen
redigeret af Peter W, 27/6 2017, 07:20

I øvrigt.
Hvad er det for signalsystem, der skal køres efter. Igennem byen ser det ud til at letbanen kører efter almindelig lysregulering (dog med "bus-lysregulering"), hvorimod der på Aarhus H er opsat noget, der minder om S-togs signalering. Hvorledes bliver det på strækningerne mod henholdsvis Grenaa og Odder samt fra Lisbjerg til Lystrup.
mvh Peter

Prøvekørsler på Letbanen

af AVZ, 27/6 2017, 07:49 (2492 dage siden) @ Peter W

Du kalder det "bus-lysregulering", men det er oprindeligt et sporvogns-signal, som herhjemme er benyttet af busserne. Det benyttes i en del byer med sporvogne/letbaner og er formentlig med i "BOSTRAP"-regelsættet.

Vh Allan

Prøvekørsler på Letbanen

af Svend, 28/6 2017, 11:03 (2491 dage siden) @ Peter W

I øvrigt.
Hvad er det for signalsystem, der skal køres efter.

.
Det spørgsmål er stadig ikke besvaret. Bevares, det bliver BOSTRAB på "sporvognsstrækningerne" men hvilket regelsæt skal anvendes på de egentlige jernbanestrækninger?
Letbanen har dog lettet låget en smule her: http://www.letbanen.dk/2223.aspx

--
Svend

Prøvekørsler på Letbanen

af jaer, 28/6 2017, 17:39 (2491 dage siden) @ Svend

I øvrigt.
Hvad er det for signalsystem, der skal køres efter.

.
Det spørgsmål er stadig ikke besvaret. Bevares, det bliver BOSTRAB på "sporvognsstrækningerne" men hvilket regelsæt skal anvendes på de egentlige jernbanestrækninger?
Letbanen har dog lettet låget en smule her: http://www.letbanen.dk/2223.aspx

Letbanen får sine egen Trafikale Sikkerheds Forskrifter (TSF) der giver grundlaget for trafikafviklingen. Og dertil en mængde andre dokumenter, da man jo ikke kan drive eller køre jernbanetrafik i Danmark uden store mængder af regler, normer osv osv. (hvem sagde "papirløst samfund"?). Regelsættet dækker hele Aarhus Letbanes infrastruktur, opdelt efter tracé-typen:
- Eget tracé = de "gamle" jernbanestrækninger
- Særligt tracé = adskilt trafik , eksempelvis Randersvej
- Delt tracé = hvor der er blandet trafik, som pt. er havneområdet

Det er BOStrab, der er grundlaget på "by-delen" ("Særligt tracé", f. eks. Randersvej og "Delt trace"
f. eks. havnen). Her køres der som udgangspunkt på sigt, med Dækningssignaler ved sporskifter og ellers på Letbanesignaler i lyskryds med gadesignalanlæg.

Dækningssignalet viser sporskiftets/-ernes stilling, når der er fastlagt en rute hen igennem sporskiftet og dette har kontrol. Ellers vises "Stop" (hvidt kryds). Signalet kan kombineres med et Letbanesignal (hvilket sker ved Nørreport/Kystvejen-krydset).

Uden for "bybanen", dvs. de "gamle" strækninger til Odder og Grenå køres der med linjeblok og signaler på traditionelvis, idet dog signalgivningen er simplificeret, og den er understøttet af et ATP-system (visse komponenter er ETCS-komponenter; og nej, lad nu være at tænke DSB/BDK ATP, dette system kan meget mere). Hovedsignalerne kan vise Stop (rødt lys), "Kør (i afvigende gren)" (gul nedadpegende trekantet lys) og "Kør (i ret gren)" (grønt lys).

MVH Jan

Prøvekørsler på Letbanen

af Peter W, 30/6 2017, 07:03 (2489 dage siden) @ jaer

Tak Jan for et fint svar :-)

Avatar

Prøvekørsler på Letbanen

af gaest, 27/6 2017, 10:46 (2492 dage siden) @ Asger Christiansen

I dag var Tango sæt nr. 3 læsset med 15 tons sand i sække for at teste kørsel under belastning.

- og så siger de at der ikke kan køres godstog på Letbanen!

Prøvekørsler på Letbanen

af Karl Høst, 27/6 2017, 16:19 (2492 dage siden) @ gaest

Ved godt at det er ment som en god vits, men faktisk, så er stationerne mellem Aarhus og Grenaa bygget således, at der kan køre godstog. Læs her.

Prøvekørsler på Letbanen

af AndreasM, 11/7 2017, 10:39 (2478 dage siden) @ Karl Høst

Ved godt at det er ment som en god vits, men faktisk, så er stationerne mellem Aarhus og Grenaa bygget således, at der kan køre godstog. Læs her.

Ligesom terminalen på Esbjerg havn, den er også bygges således, at der rent hypotetisk kan køre godstog. Bemærk at letbanen selv konstaterer at det nærmest er det eneste sted i verden med den løsning, så kan man jo selv tænke over hvorfor.

Prøvekørsler på Letbanen

af Niels Munch, 11/7 2017, 11:03 (2478 dage siden) @ Karl Høst

Ved godt at det er ment som en god vits, men faktisk, så er stationerne mellem Aarhus og Grenaa bygget således, at der kan køre godstog. Læs her.


..... og billederne af "hattehylderne" i linket er fra Odder.

Prøvekørsler på Letbanen

af TB1977, 10/7 2017, 23:32 (2479 dage siden) @ Asger Christiansen

Der kommer, som jeg har forstået det, osse til at køre godstog til industriområdet i Lisbjerg. Jeg har læst et sted at der er reserveret et areal til skinner langs med Klokhøjen, jeg kan desværre ikke finde et link til der hvor det stod beskrevet.

Prøvekørsler på Letbanen

af Svend, 11/7 2017, 10:20 (2478 dage siden) @ TB1977

Der kommer, som jeg har forstået det, osse til at køre godstog til industriområdet i Lisbjerg. Jeg har læst et sted at der er reserveret et areal til skinner langs med Klokhøjen, jeg kan desværre ikke finde et link til der hvor det stod beskrevet.

.
Så skal der vist bygges en helt ny jernbane langs med letbanen frem til Lystrup ...... ;-) eller etableres sporforbindelse til et sted (på banen til Randers) nord for Mundelstrup.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak