Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

På jagt i historien. (+ et cool link)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/3 2011, 19:14 (4789 dage siden)

Jeg er forholdsvis ny i dette forum, men har i den grad allerede haft stor glæde af det :-) Jeg tilhører dog den yngre generation af jernbaneentuisiaster, og har derfor ikke haft den fornøjelse at opleve mange af de nu nedlagte baner mens de endnu var en del af hverdagen rundt om i landet, derfor nyder jeg det ekstra meget når der kommer billeder fra en svunden tid frem herinde i forum :-)
Jeg er ikke nr-mand eller tekniknørd (sagt med den aller største beundring for disse) for at nævne et par eksempler, dermed ikke sagt at jeg ikke suger til mig af den viden som de og alle andre deler rundhåndet ud af herinde. Mine interesser går nok mere mod det "jernbanearkæoloiske", hvis man kan bruge det udtryk ;-) Jeg går meget op i de historiske aspekter der er omkring de forskellige jernbaners tilbliven, drift og evt. bortgang, livet ved banen, bygningerne og ikke mindst de store anlægsarbejder. Til dette bliver der selvfølgelig gjort god brug af internettet, bøger, tidskrifter og ikke mindst lokalarkiver m.v.
En af mine foretrukne beskæftigelser er at "genopdage" de gamle baner, eller hvad der nu måtte være tilbage, både på kort og ude landskabet. Her er det så at jeg kan kombinere jernbaneglæden med min anden store passion, nemlig landkort. Der hvor I andre har skufferne fyldte med billeder af tog er mine fyldt med kort i alle mulige afskygninger, nye som gamle, og de bliver brugt flittigt når weekenden eller ferien skal tilbringes langs en gammel trace :-)
De fleste er sikkert godt bekendt med Kort og Matrikelstyrrelsens udmærkede korttjeneste, hvor det bl.a. er muligt at sammenligne nutidige kort med forskellige historiske kort, samt flere andre lignende hjemme sider. Men fornyligt kom der endnu en fantastisk hjemmeside som jeg gerne vil dele med jer: flyfotoarkivet.dk, her findes en masse ældre flyfotos fra forskellige dele af landet, som er indskannet for bevarelse for eftertiden. Specielt er denne side rigtig spændende.
I 1944 gennemfotograferede Luftwaffe hele Danmark fra luften i 1:25000, og endda i usædvanlig god kvalitet. Indtil nu er det kongelige bibliotek kommet i besddelse af ca 3/4 af billederne og som sagt skannet dem ind så de nu i dag er tilgængelige for offentligheden. De er fra en tid hvor mange baner stadig trak deres spor gennem det danske landskab og de er skam ganske synlige på disse luftfotos, så snyd ikke jer selv for denne oplevelse for i den grad at gå på opdagelse i historien. Men jeg må advare med det samme, det stjæler mere tid end man lige regner med ;-) Når I så alligevel er derinde for at kigge på Amagerbanen, så tag et smut forbi Vestamager, her kan man stadig se det store inddæmningsprojekt af Kalveboderne der endnu ikke er færdiggjort. God fornøjelse :-D

--
[image][image][image]

Billige jernbane T-shirts

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak