50 år, mærkedage: på DJM: MZ 1401 og B 314 (Generelt)
MZ 1401 blev bygget i Sverige, 1967. I dag, den 10. juli, er det i flg. ”Jernbanen.dk” netop 50 år siden, at MZ 1401 blev indsat i normal drift. Herunder ses den senere samme år i Hedehusene på vej fra Rødby Havn mod København. Kun fem år fik den lov til at køre i original design. Allerede i 1972 blev den designmalet rød/sort med stort DSB-logo.
MZ 1401, Hedehusene, 1967
MZ 1401, i nyt design med stort logo, mellem Århus og Brabrand, juni 1980.
Personvogn B 314 blev bygget af Scandia i 1967. B-vognene blev alle bygget med 8 pladser i hver kupé. Ved moderniseringen i 1975 blev antal sæder pr kupé reduceret til 6. En luksus man i dag næppe finder i moderne 2.-klasses materiel.
IC mellem Støvring og Skørping, jun 82. Efter MY følger en A-vogn og derefter et antal B-vogne
MY 1107, på vej mod Århus H engang i 1980'erne. Forrest en A-vogn, derefter 5 B-vogne. Bemærk 2.g S-tog på Henriksens ophugningsplads.
For 50 år siden fandt dog også andre begivenheder sted i Danmark, bl.a.:
Postnummersystemet indførtes,
Der indførtes moms på 10%, og
den 10. august skete den tragiske lyntogsulykke ved Odense.
Kilder: Jernbanen.dk forum, DJK Jernbanen 2/2017 og Wikipedia
M.v.h.
Keld Zumbach