Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af Carsten, 11/7 2017, 23:37 (2479 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas
Jeg læser det som et tilsagn om EU støtte på 55 mill. DKK til godsoperatørernes installation af ETCS-udrustning.

Mvh
Carsten

Avatar

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af Ove Nygaard, 12/7 2017, 10:39 (2478 dage siden) @ Carsten

Kære Thomas
Jeg læser det som et tilsagn om EU støtte på 55 mill. DKK til godsoperatørernes installation af ETCS-udrustning.

Mvh
Carsten

Kære Carsten.

Jeg læser det nu således, at EU giver tilladelse til, at den danske stat yder støtte på 55 mill. DKK til ETCS-udrustning af godstogslokomotiver. Det er EU's konkurrencebestemmelser, der dermed er overholdt.
Men der kan jo være andre, der er "klogere" på dette emne.

Mvh
Ove af Erritsø

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af Carsten, 12/7 2017, 11:42 (2478 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove

Du har ret:-)

Med venlig hilsen

Carsten

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af Gæst1, 12/7 2017, 15:31 (2478 dage siden) @ Ove Nygaard

55 mio kroner i en pulje til at dække ETCS til mindst:
6 x MY (CFL, Contec, MJBA, Captrain
5 x MX (CFL, Contec, BLDX, MJBA)
4 x CFL 1800
MK?
1 x T66K
1 x MZ II
1 x MZ III
5 x MZ IV
30 x BR 185/241
13 x EG
og sikkert mere end det.

Det er dælme ikke mange penge, hvis "First of Class" koster de 7 mio kr og derefter 1,5 mio pr enhed af samme type, som man sagde engang - men det er vist længe siden, man var på dét prisniveau.

Der kommer i al fald næppe gang i tog til terminalen i Hirtshals...og mon ikke Aalborg Østhavns ambitioner knækker, når Signalprogrammet bevæger sig syd for Aalborg...

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af esni, Frederikssund, 12/7 2017, 15:48 (2478 dage siden) @ Gæst1

55 mio kroner i en pulje til at dække ETCS til mindst:
6 x MY (CFL, Contec, MJBA, Captrain
5 x MX (CFL, Contec, BLDX, MJBA)
4 x CFL 1800
MK?
1 x T66K
1 x MZ II
1 x MZ III
5 x MZ IV
30 x BR 185/241
13 x EG
og sikkert mere end det.

Det er dælme ikke mange penge, hvis "First of Class" koster de 7 mio kr og derefter 1,5 mio pr enhed af samme type, som man sagde engang - men det er vist længe siden, man var på dét prisniveau.

Der kommer i al fald næppe gang i tog til terminalen i Hirtshals...og mon ikke Aalborg Østhavns ambitioner knækker, når Signalprogrammet bevæger sig syd for Aalborg...

Det kan jo være at midlerne skal bruges til meromkostningerne for ETCS+DK-STM i forhold til blot ETCS?
ETCS slipper operatørerne jo ikke for i det lange løb; flere andre lande er jo også i gang.

Yderligere, så er der jo også en del maskiner, der kun ka nbruges som boostere, men ikke må køre selvstændigt på grund af manglende dansk ATC.

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af EG 3113, 12/7 2017, 20:15 (2478 dage siden) @ Gæst1

Hej, Contec + BLDX er ikke godsoperatører , så de kan vel ikke komme i betragtning, da det vil være konkurranceforvridende. Anton

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af Gæst1, 12/7 2017, 21:48 (2478 dage siden) @ EG 3113

Hej, Contec + BLDX er ikke godsoperatører , så de kan vel ikke komme i betragtning, da det vil være konkurranceforvridende. Anton

Lidt en gråzone her. Captrain er operatør, men ejer ikke trækkraft. Contec Rail er ikke operatør, men ejer trækkraft. Midtjyske Jernbaner er operatør, men må ikke køre kommercielle kørsler med deres MY og
MX, der dog kan få udstyr, fordi de skal kunne trække Y-tog på BDK infrastruktur. Hvem kan få støtte? DSB leaser 12 Desirotog, der får statsbetalte anlæg, skønt leasing perioden formelt ophører inden længe (og intentionen er så at staten køber dem, men alligevel).

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af EG 3113, 12/7 2017, 22:00 (2478 dage siden) @ Gæst1

Hej, nej der er ingen grå zone. Captrain, DB Cargo , CFL er alle jernbanevirksomheder. Contec Rail er registret som infrastruktur virksomhed , og kører på Banedanmarks operatørlicens.

Jernbanevirksomhed vs "Autoriseret Ansøger"

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 13/7 2017, 11:09 (2477 dage siden) @ EG 3113

Hejsa

Glædeligt at støtteordningen er godkendt - så skal der noget benarbejde til, for at få beløbet i puljen til at matche efterspørgslen i en sådan grad, at det også bliver økonomisk muligt at køre godstog i transitionsperioden (frem til ETCS og elektrificering er implementeret)

i forhold til diskussionen om hvem der kan ansøge, blev jeg lidt tricket af ordet "Jernbanevirksomheder", for Banedanmarks definition heraf er desværre gammeldags og grundliggende set i strid med intentionerne bag TSI TAF/TSI TAP (EUs Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet, Telematiske Applikationer for Fragt hhv Passager). Det kan jeg tillade mig at sige med sindsro, for det var mig, der sad med opgaven tilbage i 2012 i BDK (og var del af 6-mands gruppen for Europa, der arbejdede med netop dette) :-)

Tanken er at en "jernbanevirksomhed" er en virksomhed, der arbejder med "Jernbanen som transportform".
Hvis vi ser på intermodaltoget med Lauritzen trailere, der kører et par gange om ugen mellem Göteborg og Verona, så kan følgende "jernbanevirksomheder" være involveret i Danmark:

  • Lauritzen, der er logistik firmaet bag transporten. (Transportkøber - Autoriseret Ansøger)
  • TX - Logistik, der har kontrakten med Lauritzen (Ledende operatør)
  • Hector Rail, der har kontrakten med TX-Logistik i Danmark (operatør)
  • MRCE - der leaser lokomotivet ud til TX-Logistik (Traktionær)
  • AAE - der leaser godsvognene ud til TX -Logistik (Vognejer)
  • "Kaj´s Lkf service Aps" - fiktivt for eksemplets skyld, men selskab der udlejer lokomotivføreren
  • Bombardier Transportation - der vedligeholder lokomotivet og har ECM 1,2,3 og 4 ansvar
  • "Nogen jeg ikke kan huske" - der vedligeholder vognene og har ECM ansvar

I Banedanmark forstand er det alene Hector Rail, der er "Jernbanevirksomhed", fordi man (stadig) i Banedanmark sætter lighedstegn mellem "Dansk Operatør" og "Jernbanevirksomhed".

Tanken i TSIerne er, at Transportkøberen skal kunne købe køreplanerne, og derefter med ned til fem timers varsel bestemme, hvem der skal være ledende operatør, operatør, traktionær, vognejer og lokomotivfører (ECM - Entity in Charge of Maintenance) følger valget af vognejer og traktionær. I praksis er det dog forventningen, at den ledende operatør koordinerer dette. Men sammenligningsgrundlaget er lastbilbranchen, hvor du bare ringer efter en lastbil, og hvis den du helst vil have, ikke har tid, så finder du bare en anden. Tiltagene skal være med til at reducere (køre)planlægningstiden fra op til 16 måneder og ned til max 5 timer....

Nu kender jeg ikke støtteordningen helt, men jeg fornemmer, at der lægges vægt på, at der er tale om tilskud til "operatører", der har kørt en del i Danmark. I ovenstående tilfælde vil Hector Rail altså kunne få støtte, selv om de ikke ejer lokomotivet, endsige leaser det, og heller ikke har kontrakten med kunden.

Det lyder umiddelbart ikke som en helt nem eller fair løsning - men omvendt har jeg ingen ideer til alternative modeller, så vi må se, hvad der kommer ud af det, og krydse fingre for at jernbanegodset overlever i Danmark...

/Lasse

Jernbanevirksomhed vs "Autoriseret Ansøger"

af Jens Hansen, 13/7 2017, 11:52 (2477 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

I teksten fra EU står;

"to support rail freight operators' investment in new on-board traffic management equipment".

Det hedder vel på dansk "jernbanegodsoperatører"!

Når man er operatør i Danmark, har man vel en tilladelse til at køre og det fremgår måske af denne, hvad tilladelsen kan bruges til? Kan det tænkes at det er denne tilladelse, som ligger til grund for tilskuddet.

I øvrigt fremgår det at man alene kan få 50 % i støtte, så selskabet skal selv finde resten.

Jernbanevirksomhed vs "Autoriseret Ansøger"

af Gæst1, 13/7 2017, 12:29 (2477 dage siden) @ Jens Hansen

I øvrigt fremgår det at man alene kan få 50 % i støtte, så selskabet skal selv finde resten.

Tror umiddelbart at de 55 mio i puljen knap nok dækker 5% af behovet...

Jernbanevirksomhed vs "Autoriseret Ansøger"

af esni, Frederikssund, 13/7 2017, 12:52 (2477 dage siden) @ Jens Hansen

Er de ca 30 TRAXX2 så ens, at de kan dele en first of class godkendelse?
Er de 13 EG ens nok?

kan MZ I; II , II og IV dele first of class?

Nogle class 66 har i forvejen ETCS, men ikke den rigtige version. Gælder det også T66K714, der har dansk ATC?

Jernbanevirksomhed vs "Autoriseret Ansøger"

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 13/7 2017, 13:42 (2477 dage siden) @ esni

Er de ca 30 TRAXX2 så ens, at de kan dele en first of class godkendelse?
Er de 13 EG ens nok?

kan MZ I; II , II og IV dele first of class?

Nogle class 66 har i forvejen ETCS, men ikke den rigtige version. Gælder det også T66K714, der har dansk ATC?

TRAXX AC2 med udrustning til kørsel gennem Danmark er ens, og kan dele "First of class".

De Class 66, der har ETCS har Bl 2.3.0.d (de fleste med udstyr fra Bombardier), og vil kræve en ny "First of class" i forhold til at få "Dansk ETCS" (Bl 3.4.0 med "level crossings" mm inden opgradering til 3.6.0). T66K 714 har dansk ATC, men er generelt identisk med de to svenske Class 66, der har ETCS Bl 2.3.0.d. Disse er så forskellige fra de "kontinentale" Class 66.
Et forsigtigt bud vil derfor være, at fremtidige class 66 i Danmark vil være "kontinentale" maskiner, der får installeret ETCS.

/Lasse

Jernbanevirksomhed vs "Autoriseret Ansøger"

af esni, Frederikssund, 13/7 2017, 15:00 (2477 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Er de ca 30 TRAXX2 så ens, at de kan dele en first of class godkendelse?
Er de 13 EG ens nok?

kan MZ I; II , II og IV dele first of class?

Nogle class 66 har i forvejen ETCS, men ikke den rigtige version. Gælder det også T66K714, der har dansk ATC?


TRAXX AC2 med udrustning til kørsel gennem Danmark er ens, og kan dele "First of class".

De Class 66, der har ETCS har Bl 2.3.0.d (de fleste med udstyr fra Bombardier), og vil kræve en ny "First of class" i forhold til at få "Dansk ETCS" (Bl 3.4.0 med "level crossings" mm inden opgradering til 3.6.0). T66K 714 har dansk ATC, men er generelt identisk med de to svenske Class 66, der har ETCS Bl 2.3.0.d. Disse er så forskellige fra de "kontinentale" Class 66.
Et forsigtigt bud vil derfor være, at fremtidige class 66 i Danmark vil være "kontinentale" maskiner, der får installeret ETCS.

/Lasse

Tak Lasse for dine tålmodige og seriøse svar.

Jeg læser det som at T66K 714 ikke har ETCS Bl 2.3.0.d, hverken svensk eller 'kontinental'.

Avatar

Jernbanevirksomhed vs "Autoriseret Ansøger"

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/7 2017, 12:43 (2477 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

  • Lauritzen, der er logistik firmaet bag transporten. (Transportkøber - Autoriseret Ansøger)
  • TX - Logistik, der har kontrakten med Lauritzen (Ledende operatør)
  • Hector Rail, der har kontrakten med TX-Logistik i Danmark (operatør)
  • MRCE - der leaser lokomotivet ud til TX-Logistik (Traktionær)
  • AAE - der leaser godsvognene ud til TX -Logistik (Vognejer)
  • "Kaj´s Lkf service Aps" - fiktivt for eksemplets skyld, men selskab der udlejer lokomotivføreren
  • Bombardier Transportation - der vedligeholder lokomotivet og har ECM 1,2,3 og 4 ansvar
  • "Nogen jeg ikke kan huske" - der vedligeholder vognene og har ECM ansvar


Åh, hvor jeg dog savner gode gamle DSB. ;-)
I dag er det næsten umuligt at holde styr på, hvem der ejer hvilket rullende materiel (når ikke man har adgang til EVN-databasen).

--
[image]

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af Gæst1, 13/7 2017, 06:34 (2477 dage siden) @ Svend

Lad mig omformulere: Skal jernbanevirksomheden der søger om støtte til ETCS installation EJE den trækkraft, der søges støtte til? Captrain ejer ingen lokomotiver, og for øjeblikket lejer/leaser både DSB, DB Cargo og TX Logistik (Hector Rail) enheder, der skal have ETCS. Det er vel for alvor konkurrenceforvridende, hvis der kun gives tilskud til de jernbanevirksomheder, der har valgt een finansieringsform frem for en anden.

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af Svend, 13/7 2017, 06:49 (2477 dage siden) @ Gæst1

Lad mig omformulere: Skal jernbanevirksomheden der søger om støtte til ETCS installation EJE den trækkraft, der søges støtte til? Captrain ejer ingen lokomotiver, og for øjeblikket lejer/leaser både DSB, DB Cargo og TX Logistik (Hector Rail) enheder, der skal have ETCS. Det er vel for alvor konkurrenceforvridende, hvis der kun gives tilskud til de jernbanevirksomheder, der har valgt een finansieringsform frem for en anden.

.
Man bliver nok lige nødt til at gribe telefonen og ringe til dette nummer, hvis man vil have flere oplysninger, herunder hvem der kan kontaktes i Danmark.

--
Svend

EU-Kommissionen tillader dansk statsstøtte

af Jens Hansen, 13/7 2017, 11:53 (2477 dage siden) @ Svend

Nu er ordingen givet strikket sammen, i samarbejde med Transportministeriet i Danmark, så mon ikke en kontakt til dem, ville være nemmere?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak