Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 (Generelt)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/7 2017, 11:34 (2479 dage siden)

Det er ikke mange IC4 der ses holde/passere Hedehusene i disse dage. Faktisk kun én stamme synes at være i drift. Er de grounded igen?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

IC4

af Frank Poulsen, 12/7 2017, 11:54 (2479 dage siden) @ Holger Sørensen

Mon ikke det snarere skyldes at der generelt er færre tog på skinnerne i sommerferien, ingen myldretidstog osv osv. Og så er der vel ikke lige så stort behov for at bruge IC4 tænker jeg. Men det er rent gætværk :)

IC4

af Scharfenberg, 12/7 2017, 14:50 (2479 dage siden) @ Frank Poulsen

Mon ikke det snarere skyldes at der generelt er færre tog på skinnerne i sommerferien, ingen myldretidstog osv osv. Og så er der vel ikke lige så stort behov for at bruge IC4 tænker jeg. Men det er rent gætværk :)

Tror du har gættet rigtigt. Sommerkøreplan og færre rejsende vil også være mit gæt. Jeg så dog fronten af et IC4 holde på Valby med snuden mod vest. Ca. kl. 8.30. Det er immervæk en imponerende maskine, som den holder der og fylder hele udsynet fra mit S-togsvindue :-D

IC4

af Niels Munch, 12/7 2017, 12:16 (2479 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger,

Såfremt du ligefrem savner dem, får du her en forsigtig MG fra Aarhus:

[image]MG 5819 under udkørsel, Aarhus H 06.06.2017 (nm).

PS: Billedet illustrerer den begrænsede frihøjde under Bruuns Bro, et forhold, der repræsenterer en udfordring for elektrificeringsprojektet.


Bedste hilsener
Niels

IC4

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/7 2017, 13:00 (2479 dage siden) @ Niels Munch

Savner dem? På en måde, da Holbæk-togene i forbindelse med ændret køreplan standser ex i Hedehusene (udover de sædvanlige Roskilde/Ringsted/Slagelse-tog, hvor langt de så kører i øjeblikket). Disse Holbæk-tog har i nogle tid været fremført af larmende litra ME med dobbeltdækkervogne, som virkelig er oppe i omdrejningerne under stationsopholdet.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

IC4

af Andersen, 12/7 2017, 16:22 (2479 dage siden) @ Niels Munch

Kære Holger,

Såfremt du ligefrem savner dem, får du her en forsigtig MG fra Aarhus:

[image]MG 5819 under udkørsel, Aarhus H 06.06.2017 (nm).

PS: Billedet illustrerer den begrænsede frihøjde under Bruuns Bro, et forhold, der repræsenterer en udfordring for elektrificeringsprojektet.


Bedste hilsener
Niels

Noget der har undret mig en smule er om man først har fundet ud af det nu eller om man altid har vidst det. Tilbage omkring år 2000 var man i gang og der blev sat et par master op i Aarhus. Dengang synes jeg ikke der forlød noget om Bruuns bro som et problem.

Her i Fredericia var der i starten af 90'erne også en større ombygning af Prangervejsbroen som fører over baneterrænet (den blev hævet)...og tunnelerne ved udfletningen mod Fyn og syd/vest (sporene blev vist sænket)

Mvh

IC4

af Niels Munch, 12/7 2017, 16:48 (2479 dage siden) @ Andersen

Noget der har undret mig en smule er om man først har fundet ud af det nu eller om man altid har vidst det. Tilbage omkring år 2000 var man i gang og der blev sat et par master op i Aarhus. Dengang synes jeg ikke der forlød noget om Bruuns bro som et problem.


Det er min oplevelse, at man også dengang var opmærksom på "opgaven", men at det først nu er blevet aktuelt at behandle den med fornøden grundighed, eksemplificeret ved de dokumenter, der kan findes her: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Elektrificering-og-o... .


M.v.h.
Niels

IC4

af Jens Hansen, 13/7 2017, 11:43 (2478 dage siden) @ Niels Munch

Jeg fik engang en forklaring om, at en del af problematikken i Aarhus er at Banedanmarks normgrundlag adskiller sig fra det gængse i Europa. Angiveligt skulle kravene i Danmark være væsentlig skærpede ift. hvad man accepterer i vore nabolande. Altså at der skal være mere luft over skinnerne.

Er der nogen som har kendskab til det?

IC4

af Scharfenberg, 13/7 2017, 15:35 (2478 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg fik engang en forklaring om, at en del af problematikken i Aarhus er at Banedanmarks normgrundlag adskiller sig fra det gængse i Europa. Angiveligt skulle kravene i Danmark være væsentlig skærpede ift. hvad man accepterer i vore nabolande. Altså at der skal være mere luft over skinnerne.

Er der nogen som har kendskab til det?

Mener at Banedanmark langt hen ad vejen (sporene) følger europæiske standarder. Tror at Aarhus-problemet stammer fra en tid, hvor elektrificeringen på den danske fjernbane lå meget langt væk. Apropos små fritrumsprofiler for køreledninger: Se løsningerne fx på Boulevardbanen (S-tog og fjerntog), hvor strømskinne af valgt på S-banen (bl.a. valgt pga. kort afstand mellem togene, større slid på køreledningen og brug for meget strøm i systemet). Fjerntog har dog et almindeligt bæretov/køretråd, som så hænger forholdsvist tæt på "loftet", og eltogenes pantografer og sænket en del, når de kører på Boulevardbanen.

Men man har åbenbart - mere eller mindre tilfældigt - fremtidssikret Boulevardbanen mht. elektrificering, for der er højere til loftet end på Aarhus H.

Et andet sted i Jylland med meget lavt til "loftet" er i Esbjerg under det nye butikscenter Broen. Men selv om der er lavt der, er det vist knap så lavt som Aarhus H. Det er lige før, at IC4 - der er en smule højere end IC3 - ikke kan være under Aarhus H. :-P

IC4

af Niels Munch, 13/7 2017, 16:12 (2478 dage siden) @ Scharfenberg

Som jeg er underrettet - og (med alle forbehold) har forstået det, har man i Esbjerg anvendt et moderne "trolleyophæng", og ikke en strømskinneløsning.

Problemet i Aarhus skyldes bl.a., at kravet til "isolationsafstand" mellem loftskonstruktion og køretråd er større ved 25 kV end ved 15 kV (som det kendes fra strømskinne-/trolleyløsninger i udlandet).

M.v.h.
Niels

IC4

af Bjarke Hvass, Valby, 13/7 2017, 16:37 (2478 dage siden) @ Scharfenberg


Et andet sted i Jylland med meget lavt til "loftet" er i Esbjerg under det nye butikscenter Broen. Men selv om der er lavt der, er det vist knap så lavt som Aarhus H. Det er lige før, at IC4 - der er en smule højere end IC3 - ikke kan være under Aarhus H. :-P

Det nye center i Esbjerg opfylder de gældende krav for elektrificering af "øvrige spor, v<80 km/h" som er 5475 mm plus 100 mm tillæg til fremtidig sporvedligeholdelse.
Mange af de ældre broer på de elektrificerede strækninger i Danmark opfylder også kun dette krav.

Ved en eksisterende bro på en ikke-elektrificeret strækning, som Bruuns bro i Aarhus, er højdekravet kun 4800 mm.

IC4

af Dampfmeisteren ⌂, 14/7 2017, 10:50 (2477 dage siden) @ Bjarke Hvass

Det nye center i Esbjerg opfylder de gældende krav for elektrificering af "øvrige spor, v<80 km/h" som er 5475 mm plus 100 mm tillæg til fremtidig sporvedligeholdelse.
Mange af de ældre broer på de elektrificerede strækninger i Danmark opfylder også kun dette krav.

Ved en eksisterende bro på en ikke-elektrificeret strækning, som Bruuns bro i Aarhus, er højdekravet kun 4800 mm.


Indtil revision januar 2014 af fritrumsprofilnormen var 5475 mm plus 100 mm tillæg pga. sporvedligeholdelse generelt gældende på elektrificerede baner eller baner, der forventes elektrificeret. De nye vejoverføringer på Sydbanen og Nordvestbanen opført 2009-2012 har alle et fritrumsprofil på 5575 mm.

Det er derfor meget underligt at revision januar 2014 ændrer dette forhold til 5780 mm + 100 mm tillæg for 80 < v < 200 km/t.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

IC4

af Bjarke Hvass, Valby, 14/7 2017, 11:07 (2477 dage siden) @ Dampfmeisteren


Indtil revision januar 2014 af fritrumsprofilnormen var 5475 mm plus 100 mm tillæg pga. sporvedligeholdelse generelt gældende på elektrificerede baner eller baner, der forventes elektrificeret. De nye vejoverføringer på Sydbanen og Nordvestbanen opført 2009-2012 har alle et fritrumsprofil på 5575 mm.

Det er derfor meget underligt at revision januar 2014 ændrer dette forhold til 5780 mm + 100 mm tillæg for 80 < v < 200 km/t.

Skal det tolkes sådan at sporet skal sænkes 305 mm i forbindelse med den kommende elektrificering?

Avatar

Aarhus og elektrificering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/7 2017, 13:21 (2477 dage siden) @ Dampfmeisteren

Nogle gange kunne man have lyst til at tage diktatorkasketten på og sige til Banedanmark:

"Prøv li'e a' hør' her ik' å. Nu udarbejder I et projekt, hvor nuværende perronspor eletrificeres uden at rive Bruunsbro m. v. ned og uden at splitte toggangen fuldstændig ad i byggeperioden, og kan I ikke finde ud af det, har I underskrevet jeres egen afskedsanmodning og så ansætter vi nogle andre, der kan løse opgaven."

Duk & væk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Aarhus og elektrificering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/7 2017, 14:04 (2477 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nogle gange kunne man have lyst til at tage diktatorkasketten på og sige til Banedanmark:

"Prøv li'e a' hør' her ik' å. Nu udarbejder I et projekt, hvor nuværende perronspor eletrificeres uden at rive Bruunsbro m. v. ned og uden at splitte toggangen fuldstændig ad i byggeperioden, og kan I ikke finde ud af det, har I underskrevet jeres egen afskedsanmodning og så ansætter vi nogle andre, der kan løse opgaven."

Duk & væk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Banedanmarks nuværende holdning er i øvrigt fuldstændig sammenfaldende med den holdning, der gennemsyrede daværende trafikregion Sydjylland/Fyn jf. billedteksten i dette indlæg:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=74100

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aarhus og elektrificering

af Svend, 14/7 2017, 14:54 (2477 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nogle gange kunne man have lyst til at tage diktatorkasketten på og sige til Banedanmark:

"Prøv li'e a' hør' her ik' å. Nu udarbejder I et projekt, hvor nuværende perronspor eletrificeres uden at rive Bruunsbro m. v. ned og uden at splitte toggangen fuldstændig ad i byggeperioden, og kan I ikke finde ud af det, har I underskrevet jeres egen afskedsanmodning og så ansætter vi nogle andre, der kan løse opgaven."

.
Det du så siger er, at sporene skal sænkes. Ja, men mon ikke der er regnet på det også ;-)

https://www.aarhus.dk/~/media/eDoc/2/9/2/2926884-4667938-2-pdf.pdf

"Ved en sporsænkning forventes en anlægsperiode på omkring ét år. De trafikale konsekvenser af projektet i anlægsperioden omfatter meget betydelige konsekvenser for togtrafikken. Det forventes at fjerntrafikken i store træk kan opretholdes – mens regionaltrafikken ikke kan benytte Aarhus H. Der vil desuden forekomme nat- og weekendspærringer, hvor hele Aarhus H er lukket. Letbanen forventes spærret i en periode på 15 dage. Regionaltog fra nord forventes at stoppe i Hinnerup eller Hadsten og fra syd forventes de at stoppe i Skanderborg eller Viby. Videretransport ske med togbusser og letbane."

--
Svend

Avatar

Aarhus og elektrificering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/7 2017, 15:54 (2477 dage siden) @ Svend

Nogle gange kunne man have lyst til at tage diktatorkasketten på og sige til Banedanmark:

"Prøv li'e a' hør' her ik' å. Nu udarbejder I et projekt, hvor nuværende perronspor eletrificeres uden at rive Bruunsbro m. v. ned og uden at splitte toggangen fuldstændig ad i byggeperioden, og kan I ikke finde ud af det, har I underskrevet jeres egen afskedsanmodning og så ansætter vi nogle andre, der kan løse opgaven."

.
Det du så siger er, at sporene skal sænkes. Ja, men mon ikke der er regnet på det også ;-)

https://www.aarhus.dk/~/media/eDoc/2/9/2/2926884-4667938-2-pdf.pdf

"Ved en sporsænkning forventes en anlægsperiode på omkring ét år. De trafikale konsekvenser af projektet i anlægsperioden omfatter meget betydelige konsekvenser for togtrafikken. Det forventes at fjerntrafikken i store træk kan opretholdes – mens regionaltrafikken ikke kan benytte Aarhus H. Der vil desuden forekomme nat- og weekendspærringer, hvor hele Aarhus H er lukket. Letbanen forventes spærret i en periode på 15 dage. Regionaltog fra nord forventes at stoppe i Hinnerup eller Hadsten og fra syd forventes de at stoppe i Skanderborg eller Viby. Videretransport ske med togbusser og letbane."


He, he, Svend, jeg ved såmænd ikke, hvordan problemet kan løses. Vidste jeg det, og kunne jeg få bare én procent i provision for at komme med Løsningen med stort "L", kunne jeg sikkert blive en rig mand.

Jeg harmes såmænd blot endnu engang over den ikke-uvildige og elendige "rådgivning", Banedanmark yder vores politikere.

Det materiale, du linker til, er efter min mening et godt eksempel. De konsekvenser, Banedanmark oplister, står jo indtil videre uimodsagte og er af Banedanmark beskrevet i værste skrækscenarieform. Kunne man forestille sig sporsænkningsløsningen implementeret på en anden måde, i en anden rækkefølge eller i et andet tidsperspektiv end det, der oplister af Banedanmark? Hvad ville fx Cowi svare, hvis man spurgte dem?

Banedanmark siger, at fjerntogstrafikken vil kunne gennemføres nogenlunde uberørt. Så problemet er altså "kun" regionaltrafikken som vil skulle vendes i Hadsten, Hinnerup, Skanderborg og/eller Viby. Sikke et skræksenarie. Ingen udfordrer og spørger Banedanmark, om hvordan en midlertidig løsning med midlertidige træperroner (som det kendes fra mange andre projekter), midlertidige transversaler osv osv på aktuelle steder vil kunne gennemføres.

Letbanen skal lukkes i 15 dage. Ingen udfordrer Banedanmark og spørger ind til alternative løsninger. Som jeg husker det, er der ikke mange passagerer, der rejser fra stationer vest for Aarhus H til stationer øst for Aarhus H og de få, der er, kunne de passere Aarhus H på anden vis?

Osv. osv.

Ingen udfordrer Banedanmark.

I øvrigt kunne man jo godt tænke lidt over problemets kerne: Aarhus H skal have køretråde, fordi man vil have pantografer ind under Bruunsbro, perronhallen og vandrehallen. Man kunne jo bare holde pantograferne på den rigtige side af Bruunsbro og lade togdelen uden pantograf køre helt frem til perrontrappen fra vandrehallen. Nå, men det er jo sikkert en ny "Duk & Væk"

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aarhus og elektrificering

af Peter Christensen, 14/7 2017, 16:56 (2477 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det materiale, du linker til, er efter min mening et godt eksempel. De konsekvenser, Banedanmark oplister, står jo indtil videre uimodsagte og er af Banedanmark beskrevet i værste skrækscenarieform. Kunne man forestille sig sporsænkningsløsningen implementeret på en anden måde, i en anden rækkefølge eller i et andet tidsperspektiv end det, der oplister af Banedanmark? Hvad ville fx Cowi svare, hvis man spurgte dem?

Nogenlunde det samme da Cowi har mange konsulentopgaver for BDK, så laver Cowi en for BDK meget ugunstig rapport, så bliver opgaverne nok færre.....
Husk nu at et konsulenthus kun kan sælge timer, så færre (eller billigere) timer er faktisk skidt for det konsulenthus.....

Men eller helt enig i at BDK ikke bliver udfordret nok. En form for modspil kunne altså være godt.
Det samme kan siges om temmelig mange af DSB's planer.....

Aarhus og elektrificering

af Mester, 16/7 2017, 23:54 (2475 dage siden) @ Jørgen

Prøv at læse læserbrevet Javel Banedanmark på hjemmesiden www.sporjylland.dk

Et hurtigt kig på sporjylland.dk afslører, at folkene bag hjemmesiden kun har en dagsorden, nemlig at "slippe" for at få en ny jernbane (Hasselager-Hovedgård) gennem Solbjerg. Det er der for såvidt intet forbudt i, men lad venligst være med at pakke det ind som et forsøg på at give århusianerne en bedre banegård. Der er INGEN fornuft i, at århusianerne skal begynde togrejsen med en tur i bumletog ud til en placering 12 km vest for byen for så at fortage et togskifte der.

Aarhus og elektrificering

af jaer, 14/7 2017, 18:11 (2477 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

He, he, Svend, jeg ved såmænd ikke, hvordan problemet kan løses. Vidste jeg det, og kunne jeg få bare én procent i provision for at komme med Løsningen med stort "L", kunne jeg sikkert blive en rig mand.

Her ville jeg så, som en, der har været med på nogle tilsvarende projekter, ønske, at alle disse "kloge" mennesker, vi har i Danmark, uden for branchen, bare en gang i mellem ville bruge lidt mere tid til at blive kloge på opgaverne, herunder ikke mindst rammerne, betingelser oma, som sådanne opgaver nu til dags har.

Det er altså folk, der til dagligt arbejder med tingene, der udarbejder rapporterne og beregningerne, og ja, en gang i mellem skal BDK da udfordres, men det rykker ikke ved, at "man" (= systemet = politikerne) har gjort tingene meget besværlige. Der til kommer de mange interessenter, der alle har ønsker og krav. Så det er slet ikke så simpelt. Nuvel, der er også en tendens til at overfortolke normer og regler, men det har "systemet" altså også selv været med til at fremme.

/Jan

Svenska-lok

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
DSB ME1514

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak