Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Esbjerg - hvad sker der? (Jernbanen i dag)

af kme, 12/7 2017, 15:15 (2473 dage siden)

Som den gamle julesang siger - "Sig nærmer tiden..." for den nye køreplan og der skal/kan køres med el til Esbjerg. Desværre synes jeg det er meget tyndt med information om hvad der skal ske. Der skal vel flyttes nogle IR4 fra Østdanmark til strækningen og nogle IC3 modsat.

Har nogle af I alvidende læsere mere præcise informationer?

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Peter Christensen, 12/7 2017, 17:37 (2473 dage siden) @ kme

Det står såmænd i sidste nummer (3/2017) af DJKs udmærkede blad "Jernbanen" på side 11....

El til Esbjerg - hvad sker der?

af dr42 ⌂, 12/7 2017, 18:13 (2473 dage siden) @ Peter Christensen

(Ahem) Kunne du måske tænke dig at uploade et kopi af pågældende side til dem, der ikke har adgang til bladet (forudsat det ikke er 'forbudt')?


El til Esbjerg - hvad sker der?

af Niels Munch, 12/7 2017, 18:30 (2473 dage siden) @ dr42

(Ahem) Kunne du måske tænke dig at uploade et kopi af pågældende side til dem, der ikke har adgang til bladet (forudsat det ikke er 'forbudt')?


"Eftertryk eller kopiering er ikke tilladt uden tilladelse fra redaktionen i hvert enkelt tilfælde. Citering af Ajour og artikler er tilladt med tydelig kildeangivelse."

Kilde: "Jernbanen" nr. 3/2017.

Biblioteket har som oftest bladet liggende.

El til Esbjerg - hvad sker der?

af re20000, 13/7 2017, 23:25 (2472 dage siden) @ dr42

(Ahem) Kunne du måske tænke dig at uploade et kopi af pågældende side til dem, der ikke har adgang til bladet (forudsat det ikke er 'forbudt')?


(Ahem...) Det er ikke nogen dårlig ide at melde sig ind i den fagforening, der dækker ens område..Togtossernes fagforening = DJK. Deres medlemsblad kan anbefales.
(Der findes andre, de fleste mere lokalt baserede, men de kan også anbefales)

Nold

El til Esbjerg - hvad sker der?

af kme, 12/7 2017, 19:20 (2473 dage siden) @ Peter Christensen

Det står såmænd i sidste nummer (3/2017) af DJKs udmærkede blad "Jernbanen" på side 11....

Nå, det viste jeg ikke. Mit lokale bibliotek holder det ikke, så jeg må tage toget til nabokommunen :-)

Avatar

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Ove Nygaard, 12/7 2017, 19:10 (2473 dage siden) @ kme

Som den gamle julesang siger - "Sig nærmer tiden..." for den nye køreplan og der skal/kan køres med el til Esbjerg. Desværre synes jeg det er meget tyndt med information om hvad der skal ske. Der skal vel flyttes nogle IR4 fra Østdanmark til strækningen og nogle IC3 modsat.

Har nogle af I alvidende læsere mere præcise informationer?

Mon ikke du tænkte på sangen fra "Trækfuglene" af Steen Steensen Blicher: "Sig nærmer tiden, da jeg skal væk..."
Sådan bare lige for at sætte denne lille detalje på plads.
Svaret er givet lidt længere nede i tråden!

Bedste hilsener
Ove af Erritsø,
"for jeg er også kun her på træk, og hører andetsteds hjemme";-)

El til Esbjerg - hvad sker der?

af H N Nielsen2, 14/7 2017, 13:16 (2471 dage siden) @ kme

De overflyttes vel fra strækningen til Sønderborg og over på Esbjerg. Så skal man i Sønderjylland nøjes med slidte IC3 tog....... Eller kunne DSB måske begynde på at spare op til flere togsæt, Litra ET ville ikke være dårlig, hvis ikke politikerne afbestiller dem igen ligesom sidste gang.......

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Peter Christensen, 14/7 2017, 16:48 (2471 dage siden) @ H N Nielsen2

...... Eller kunne DSB måske begynde på at spare op til flere togsæt, Litra ET ville ikke være dårlig, hvis ikke politikerne afbestiller dem igen ligesom sidste gang.......

De nuværende TSI-regler tillader IKKE bygning af ET grundet for ringe kollisionsbeskyttelse.....så den tanke kan du roligt glemme.
Det sagt, så kunne DSB godt skaffe flere ET i drift - hvis DSB forstod at vedligeholde dem så de ikke endte på værksted i tide og utide.
På den led kunne nogle ekstra togsæt skaffes.

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/7 2017, 18:21 (2471 dage siden) @ H N Nielsen2

De overflyttes vel fra strækningen til Sønderborg og over på Esbjerg. Så skal man i Sønderjylland nøjes med slidte IC3 tog.......

Komforten i IC3 er højere end i IR4 togene, bl.a. har IC3 bedre sæder.

Oprindelig var planen, at et antal IR4 tog skulle opgraderes til IC3 standard, når de skulle begynde at køre København-Esbjerg, men det blev vist kun til et enkelt sæt - og det bliver nok derved.

I realiteten er det spild af togmateriel at erstatte IC3 togsættet med IR4 på strækningen København-Esbjerg, jeg har endnu ikke oplevet en udsolgt afgang, når vi ser bort fra jul og andre helligdage hvor mange rejser. Det er nok snarere af rent politiske grunde, at man et nødt til at køre med el-tog til Esbjerg, så skiftet til IR4 er i praksis uundgåeligt, hvis DSB ikke skal til møde i transportministeriet. :-)

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Rail, 14/7 2017, 23:00 (2471 dage siden) @ Henrik Hansen

I realiteten er det spild af togmateriel at erstatte IC3 togsættet med IR4 på strækningen København-Esbjerg, jeg har endnu ikke oplevet en udsolgt afgang, når vi ser bort fra jul og andre helligdage hvor mange rejser. Det er nok snarere af rent politiske grunde, at man et nødt til at køre med el-tog til Esbjerg, så skiftet til IR4 er i praksis uundgåeligt, hvis DSB ikke skal til møde i transportministeriet. :-)

I den rigtige realitet så sparer DSB togmateriel på elektrificeringen til Esbjerg PUNKTUM !

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/7 2017, 23:27 (2471 dage siden) @ Rail

I realiteten er det spild af togmateriel at erstatte IC3 togsættet med IR4 på strækningen København-Esbjerg, jeg har endnu ikke oplevet en udsolgt afgang, når vi ser bort fra jul og andre helligdage hvor mange rejser. Det er nok snarere af rent politiske grunde, at man et nødt til at køre med el-tog til Esbjerg, så skiftet til IR4 er i praksis uundgåeligt, hvis DSB ikke skal til møde i transportministeriet. :-)


I den rigtige realitet så sparer DSB togmateriel på elektrificeringen til Esbjerg PUNKTUM !

Det kan da godt være at DSB sparer togmateriel, men hvis man ved den besparelse indsætter for mange pladser imellem København og Esbjerg, så må de pladser jo tages et andet sted fra, med mindre at besparelsen i togmateriel frigiver præcist det antal pladser man tilfører København-Esbjerg.

Men hvordan realiteten er, må du da gerne forklarer mig og sikkert også andre, du sidder åbenbart inden med den viden.

Det er vel stadig de IR4 togsæt der i dag bruges til København-Ringsted løbene der overføres til København-Esbjerg, men hvad skal så køre København-Ringsted løbene ?

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Rail, 20/7 2017, 16:05 (2465 dage siden) @ Henrik Hansen

I realiteten er det spild af togmateriel at erstatte IC3 togsættet med IR4 på strækningen København-Esbjerg, jeg har endnu ikke oplevet en udsolgt afgang, når vi ser bort fra jul og andre helligdage hvor mange rejser. Det er nok snarere af rent politiske grunde, at man et nødt til at køre med el-tog til Esbjerg, så skiftet til IR4 er i praksis uundgåeligt, hvis DSB ikke skal til møde i transportministeriet. :-)


I den rigtige realitet så sparer DSB togmateriel på elektrificeringen til Esbjerg PUNKTUM !


Det kan da godt være at DSB sparer togmateriel, men hvis man ved den besparelse indsætter for mange pladser imellem København og Esbjerg, så må de pladser jo tages et andet sted fra, med mindre at besparelsen i togmateriel frigiver præcist det antal pladser man tilfører København-Esbjerg.

Men hvordan realiteten er, må du da gerne forklarer mig og sikkert også andre, du sidder åbenbart inden med den viden.

Det er vel stadig de IR4 togsæt der i dag bruges til København-Ringsted løbene der overføres til København-Esbjerg, men hvad skal så køre København-Ringsted løbene ?

Du skal kigge op fra din egen navle (Vejen) og tænke at man også kan sparer materiel ved at fjerne lokalsættet mellem København og Odense når der køres med ER

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/7 2017, 19:47 (2465 dage siden) @ Rail

Du skal kigge op fra din egen navle (Vejen) og tænke at man også kan sparer materiel ved at fjerne lokalsættet mellem København og Odense når der køres med ER

Jamen, så giver det jo pludselig mere mening - hvor mange IR4 togsæt var 'bundet' af at løbe som lokalsæt København-Odense ?

El til Esbjerg - hvad sker der?

af andersj, Aalborg, 20/7 2017, 21:13 (2465 dage siden) @ Rail

I realiteten er det spild af togmateriel at erstatte IC3 togsættet med IR4 på strækningen København-Esbjerg, jeg har endnu ikke oplevet en udsolgt afgang, når vi ser bort fra jul og andre helligdage hvor mange rejser. Det er nok snarere af rent politiske grunde, at man et nødt til at køre med el-tog til Esbjerg, så skiftet til IR4 er i praksis uundgåeligt, hvis DSB ikke skal til møde i transportministeriet. :-)


I den rigtige realitet så sparer DSB togmateriel på elektrificeringen til Esbjerg PUNKTUM !


Det kan da godt være at DSB sparer togmateriel, men hvis man ved den besparelse indsætter for mange pladser imellem København og Esbjerg, så må de pladser jo tages et andet sted fra, med mindre at besparelsen i togmateriel frigiver præcist det antal pladser man tilfører København-Esbjerg.

Men hvordan realiteten er, må du da gerne forklarer mig og sikkert også andre, du sidder åbenbart inden med den viden.

Det er vel stadig de IR4 togsæt der i dag bruges til København-Ringsted løbene der overføres til København-Esbjerg, men hvad skal så køre København-Ringsted løbene ?


Du skal kigge op fra din egen navle (Vejen) og tænke at man også kan sparer materiel ved at fjerne lokalsættet mellem København og Odense når der køres med ER

Desuden tror jeg også at belægningen er noget højere Odense-Kolding end den er Kolding-Esbjerg, hvilket nok er den væsentligste grund til at man ønsker en større kapacitet vest for Odense på 8xx togene. Til og med K15 kørte 8/9xx togene jo mindst med enten 2xMF eller 1xMF+1xER mellem Odense og Kolding hvor den bagerste del fortsatte til hhv. Flensburg eller Sønderborg.

--
Mvh Anders

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/7 2017, 21:36 (2465 dage siden) @ andersj

Desuden tror jeg også at belægningen er noget højere Odense-Kolding end den er Kolding-Esbjerg, hvilket nok er den væsentligste grund til at man ønsker en større kapacitet vest for Odense på 8xx togene. Til og med K15 kørte 8/9xx togene jo mindst med enten 2xMF eller 1xMF+1xER mellem Odense og Kolding hvor den bagerste del fortsatte til hhv. Flensburg eller Sønderborg.

I dag er 8xx togene eneste intercity-forbindelse fra Kolding til København, med mindre man vil en tur over Fredericia med længere rejsetid til følge, så det er klart at belægningen stiger til/fra Kolding - omvendt har Kolding så fået intercity-forbindelse til København to gange i timen i stedet for en.

8xx togene har i dag ca. 10 min. ophold i Odense for at skabe forbindelse med lyntogene, for at man derved kan spare ca. 20 min. i rejsetid. De 10 min. ophold indeholder også til/frakobling af lokalsættet til/fra København.

Hvis man i den nye køreplan med IR4 til Esbjerg ikke længere skal koble, vil det længere ophold i Odense udelukkende for at skabe forbindelse til lyntogene, men med et kortere ophold i Odense, så kan der vindes ca. 10 min. uden man skal skifte til lyntog og man fjerner samtidig 'bindingen' imellem 8xx togene og lyntoget, noget som vist til tider giver udfordringer ved forsinkelser.

El til Esbjerg - hvad sker der?

af andersj, Aalborg, 20/7 2017, 21:47 (2465 dage siden) @ Henrik Hansen


Hvis man i den nye køreplan med IR4 til Esbjerg ikke længere skal koble, vil det længere ophold i Odense udelukkende for at skabe forbindelse til lyntogene, men med et kortere ophold i Odense, så kan der vindes ca. 10 min. uden man skal skifte til lyntog og man fjerner samtidig 'bindingen' imellem 8xx togene og lyntoget, noget som vist til tider giver udfordringer ved forsinkelser.

Man vil stadig skulle koble i Odense. Nogle af IC 8xx togene kører vel med en 3-4 togsæt (MF/ER) i myldretiden mellem Odense og København.

--
Mvh Anders

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Scharfenberg, 14/7 2017, 23:16 (2471 dage siden) @ Henrik Hansen

Komforten i IC3 er højere end i IR4 togene, bl.a. har IC3 bedre sæder.

Oprindelig var planen, at et antal IR4 tog skulle opgraderes til IC3 standard, når de skulle begynde at køre København-Esbjerg, men det blev vist kun til et enkelt sæt - og det bliver nok derved.

Alle 44 IR4-tog blev ombygget for et par år tilbage - togsæt 39 ovenikøbet totalombygget da den brændte i Fredericia vistnok i 2011. Men da der var bevilliget 20 mio. kr. til projektet med at opgradere alle IR4 til IC3-standard, var der kun ca. 500.000 kr. pr. togsæt. Og når alt skal sikkerhedsgodkendes, får man ikke meget for ½ mio. kr. Man endte derfor med at ændre sædeopstillingen i en af vognene i hvert togsæt fra flyopstilling til vis-a-vis - uden rigtige IC3-sæder men med bedre plads til bagage mellem sæderækkerne og stort bord a la IC3. Endvidere har alle IR4 fået infodisplays a la IC3. Og så blev der vist også råd til at shine vist nok handicaptoilettet op.

I realiteten er det spild af togmateriel at erstatte IC3 togsættet med IR4 på strækningen København-Esbjerg, jeg har endnu ikke oplevet en udsolgt afgang, når vi ser bort fra jul og andre helligdage hvor mange rejser. Det er nok snarere af rent politiske grunde, at man et nødt til at køre med el-tog til Esbjerg, så skiftet til IR4 er i praksis uundgåeligt, hvis DSB ikke skal til møde i transportministeriet. :-)

Nej, det er ikke spild af togmateriel, for IR4 udnyttes bedre i driften, når de ikke kun skal køre til Odense/Fredericia/Kolding.

El til Esbjerg - hvad sker der?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/7 2017, 23:39 (2471 dage siden) @ Scharfenberg

Alle 44 IR4-tog blev ombygget for et par år tilbage - togsæt 39 ovenikøbet totalombygget da den brændte i Fredericia vistnok i 2011. Men da der var bevilliget 20 mio. kr. til projektet med at opgradere alle IR4 til IC3-standard, var der kun ca. 500.000 kr. pr. togsæt. Og når alt skal sikkerhedsgodkendes, får man ikke meget for ½ mio. kr. Man endte derfor med at ændre sædeopstillingen i en af vognene i hvert togsæt fra flyopstilling til vis-a-vis - uden rigtige IC3-sæder men med bedre plads til bagage mellem sæderækkerne og stort bord a la IC3. Endvidere har alle IR4 fået infodisplays a la IC3. Og så blev der vist også råd til at shine vist nok handicaptoilettet op.

At vende sæderne i en 4. del af toget, giver jo ikke samme komfort som i IC3 toget, og pladsen til bagage er nok løst i en vogn, men stadig en udfordring i resten af toget. IR4 er nu engang bygget til regionaltrafik, med 'dårligere' sæder og manglende plads til bagage.

Nej, det er ikke spild af togmateriel, for IR4 udnyttes bedre i driften, når de ikke kun skal køre til Odense/Fredericia/Kolding.

IR4 kører vist stadig til Sønderborg

Det kan da næppe være 'spild' at bruge det togsæt med den største kapacitet på de strækninger hvor der er flest passagerer (Fredericia/Odense - København). Hverken strækningen til Sønderborg eller Esbjerg har en belægning, der kan fylde et IR4 sæt, her passer IC3 nu engang bedre. Fordelen ved netop IC3/IR4 er jo at man kan tilpasse kapaciteten ved at samle/dele toget efter hvor høj belægningen er på strækningen, som man for nuværende gør i både Fredericia og Odense.

Emnet har for øvrigt været behandlet på ingeniøren tilbage i 2014: https://ing.dk/artikel/minister-sender-sjaellaendernes-pendlertog-til-esbjerg-168648

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak