Alle 44 IR4-tog blev ombygget for et par år tilbage - togsæt 39 ovenikøbet totalombygget da den brændte i Fredericia vistnok i 2011. Men da der var bevilliget 20 mio. kr. til projektet med at opgradere alle IR4 til IC3-standard, var der kun ca. 500.000 kr. pr. togsæt. Og når alt skal sikkerhedsgodkendes, får man ikke meget for ½ mio. kr. Man endte derfor med at ændre sædeopstillingen i en af vognene i hvert togsæt fra flyopstilling til vis-a-vis - uden rigtige IC3-sæder men med bedre plads til bagage mellem sæderækkerne og stort bord a la IC3. Endvidere har alle IR4 fået infodisplays a la IC3. Og så blev der vist også råd til at shine vist nok handicaptoilettet op.
At vende sæderne i en 4. del af toget, giver jo ikke samme komfort som i IC3 toget, og pladsen til bagage er nok løst i en vogn, men stadig en udfordring i resten af toget. IR4 er nu engang bygget til regionaltrafik, med 'dårligere' sæder og manglende plads til bagage.
Nej, det er ikke spild af togmateriel, for IR4 udnyttes bedre i driften, når de ikke kun skal køre til Odense/Fredericia/Kolding.
IR4 kører vist stadig til Sønderborg
Det kan da næppe være 'spild' at bruge det togsæt med den største kapacitet på de strækninger hvor der er flest passagerer (Fredericia/Odense - København). Hverken strækningen til Sønderborg eller Esbjerg har en belægning, der kan fylde et IR4 sæt, her passer IC3 nu engang bedre. Fordelen ved netop IC3/IR4 er jo at man kan tilpasse kapaciteten ved at samle/dele toget efter hvor høj belægningen er på strækningen, som man for nuværende gør i både Fredericia og Odense.
Emnet har for øvrigt været behandlet på ingeniøren tilbage i 2014: https://ing.dk/artikel/minister-sender-sjaellaendernes-pendlertog-til-esbjerg-168648