Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hyperloop One

af Johnni Christensen, 15/7 2017, 07:35 (2471 dage siden) @ Tommy Nilsson

For en del år siden så jeg en vision for en sådan bane mellem London og New York.
Tanken var at lave en flydende tunnel som skulle forankres til havbunden og hænge hundrede meter (eller deromkring) under havoverfladen.

Der var dog tale om højere hastigheder (6-8000 km/t), således at turen kun skulle tage 1 time.
Hvordan de ville klare problemet med lydens hastighed kan jeg dog ikke huske.

Johnni

Hyperloop One

af caprani ⌂, København, 18/7 2017, 13:19 (2468 dage siden) @ Johnni Christensen

Hvordan de ville klare problemet med lydens hastighed kan jeg dog ikke huske.

Johnni

Er lydens hastighed ("lydmur") relevant i vacuum?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Hyperloop One

af Johnni Christensen, 18/7 2017, 15:51 (2468 dage siden) @ caprani

Er lydens hastighed ("lydmur") relevant i vacuum?

Aner det ikke, har aldrig prøvet;-)

Johnni

Avatar

Hyperloop One

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/7 2017, 00:01 (2467 dage siden) @ caprani

Hvordan de ville klare problemet med lydens hastighed kan jeg dog ikke huske.

Johnni


Er lydens hastighed ("lydmur") relevant i vacuum?

Nej.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hyperloop One

af dr42 ⌂, 15/7 2017, 08:49 (2471 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tror jeg fandt den på ing.dk, ikke her:

The Hyperloop: BUSTED!
https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

Det er på høj tid at vågne overfor de snæversynte amerikanske machinationer, som altid er rettet mod fornuftige globale normer (husk deres drama omkring GSM-indførelsen, som selv idag ikke er fordøjet). Se også min websajt og

https://twitter.com/1donmitchel?lang=en

bla

https://twitter.com/1donmitchel/status/885799238403317760

Svaret på verdens transportproblemer er fortsat den europæiske formel, kopieret og videre-eksporteret ved kineserne: højprestationsjernbane i normalspor. Elon Musks anliggende er at skabe 'hype' og ubemærket snyde folk til at blive den rigeste af rigmændene (i øjeblikket er staklen til trods for sine miljarder kun på 80. plads).

Hyperloop One - en skeptikers video

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/7 2017, 12:15 (2471 dage siden) @ dr42

Jeg tror jeg fandt den på ing.dk, ikke her:

The Hyperloop: BUSTED!
https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

Hvis skeptikeren tror, at stålets varmeudvidelse kræver hyppige dilatetionsfuger, hvordan vil vedkommende så forklare helt almindelige, helsvejsede spor? Olie- og gasrørledninger har mig bekendt heller ikke dilatetionsfuger til at optage varmeudvidelsen. Om nødvendigt laver man i stedet så megen kurve på rørledningen, at varmeudvidelsen kan optages ved at røret bevæger sig sidelæns.

Påstanden om, at solstrålingen skulle få oversiden af røret til at blive væsentligt varmere end undersiden, virker besynderlig, når det klart fremgår flere stedet, at rørene ligger i skygge af solcellerne på toppen.

Når det afslutningsvis påstås, at man lige så godt kunne sætte en stribe solceller henover en vej eller jernbane, så glemmes det, at man så lige skal opføre master m.m. til at holde alle disse solceller, også når det blæser. På Hyperloop One får man det med gratis, fordi man skal have noget til at holde røret alligevel.

På en vej eller jernbane bevæger køretøjerne sig i luft ved atmosfærisk tryk og møderr derfor meget større luftmodstand end Hyperloop One. Effektbehovet er derfor meget større, så påstanden om at det effektbehov også kan dækkes med en stribe solceller som overdækning burde da være fulgt op med en beregning, hvis den skal tages seriøst.

Hvis man over en almindelig vej eller jernbane opsætter en stribe solceller, så skal man også bygge en højspændingsledning til at føre energien væk med. Hyperloop One kan i stedet anvende energien mere lokalt ved at have små vakuumpumper fordelt henover længden af røret. Det bliver naturligvis ikke nævnt med et ord, for så kunne man jo ikke påstå, at man skal bruge en kollosalt stor vakuumpumpe, som ikke findes og/eller ikke kan bygges og derfor gør Hyperloop One til et luftkastel.

Det påstås, at vognene vil blive knust, hvis der går hul på røret og trykket stiger til 1 atm. Påstanden virker besynderlig, når den ledsages af et eksempel med en bordtennisbold, der ikke går i stykker af at blive ramt af trykbølgen. Her ser skeptikeren belejligt bort fra, at vognene er fyldt med luft, så der ved hul på røret sker et _fald_ i trykforskellen mellem vogn og rør. Et andet sted behandler skeptikeren situationen, hvor vognen bliver utæt og mister trykket. Skeptikeren skifter mao. mellem af fremstille vognen som enten lufttom eller luftfyldt, afhængigt af, hvad der lige passer vedkommende bedst.

Ovenstående må ikke opfattes som en udtømmende liste over fejl og mangler i skeptikerens video.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 15/7 2017, 13:31 (2471 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Er du udsendt ved Elon Musk? Han må jo efterhånden passe på sit aftagende rygte. .)

Men i alvor: Jeg er ikke specielt uddannet fysiker og skal derfor ikke prøve at begynde en fagdebat om dette.

Men jeg vile gerne henvise dig til det faktum at ophavsmanden for videon, Thunderf00t, er den renommerede engelske fysiker Phil Mason. Mere om ham på

https://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Mason

Måske kunne du få ham til at debattere med dig og så poste tråden her, hvis der er interesse?

Bortset fra det tyder efter mit indtryk alt i Elon Musks opførsel til det evindelige yankee business (lyder næsten som monkey business...), der egentlig ikke passer til vores mere nøgterne mentalitet. Vi har det mere med standarder og kvalitet i stedet for hjernløs hype, og helst på verdensplan. Og det bliver vi belønnet med, se fx GSM & co, jernbaner (netop!), etc pp. Desværre har altfor mange på denne side af Atlanten endnu ikke begrebet det, også indenfor forretnings-'eliten'. Hvorfor har vi ellers fået hotlines mod vores vilje, eller har vi tabt carkits og eksterne antenner for håndtelefoner i bilen, istedet har fået barnslig-kitschige 'smartphones'?

Avatar

Hyperloop One - en skeptikers video

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/7 2017, 14:44 (2471 dage siden) @ dr42

Er du udsendt ved Elon Musk?

Elon Musk er ikke længere engageret i HyperLoop.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 15/7 2017, 15:23 (2471 dage siden) @ Michael Deichmann

Rotterne forlader den synkende skude?

Som sagt, han er efter mit indtryk en business-hasardeur, ikke en seriøs forretningsmand (hvis sådan noget findes), som taler om én sag mens han mener en anden - nemlig hans fremtidige rigdom, hvorfor hans 'fantastiske idéer' er bare middel til formål. En karikatur-amerikaner, kort sagt.

Avatar

Hyperloop One - en skeptikers video

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/7 2017, 20:15 (2470 dage siden) @ dr42

Rotterne forlader den synkende skude?

Som sagt, han er efter mit indtryk en business-hasardeur, ikke en seriøs forretningsmand (hvis sådan noget findes), som taler om én sag mens han mener en anden - nemlig hans fremtidige rigdom, hvorfor hans 'fantastiske idéer' er bare middel til formål. En karikatur-amerikaner, kort sagt.

Eller måske han blot vil koncentrere sig om Tesla og Space-X som begge gør det ret fornuftigt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hyperloop One - en skeptikers video

af Scharfenberg, 15/7 2017, 23:05 (2470 dage siden) @ dr42

Som sagt, han er efter mit indtryk en business-hasardeur, ikke en seriøs forretningsmand (hvis sådan noget findes), som taler om én sag mens han mener en anden - nemlig hans fremtidige rigdom, hvorfor hans 'fantastiske idéer' er bare middel til formål. En karikatur-amerikaner, kort sagt.

Du lyder som et menneske med en aversion mod særligt talentfulde, visionære og dygtige forretningsfolk. Musk har ikke opfundet Tesla, men har gjort Model S, X og 3 mulige - nogle helt utrolige 'all electric' biler inkl. hurtigladernetværk i store dele af verden. Nok en af de vigtigste landvindinger inden for autoindustrien og sågar transportindustrien. Hvis man først har kørt en Tesla, vil man formentlig resten af sit liv have aller dybeste respekt for Musk.

Hyper Loop vil sikkert være for dyrt de fleste steder til at kunne løbe rundt. Men tænk hvis det blot realiseres nogle få steder. Ville være noget af en landvinding. Og tænk at nogen er så tapre at turde tro på ideen, sætte udvikling i gang og måske endda selv lægge store penge i det.

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 16/7 2017, 05:30 (2470 dage siden) @ Scharfenberg

Aversion mod dygtighed? Absolut ikke. Jeg har dog ikke ret meget tilovers for den overfladiske amerikanske, mod verden rettede hype og alt, der udløser og følger den. Som sagt: Det er vi som er seriøse mht kvalitet og standardisering og verdensomspændende brug og nytte, ikke amerikanerne - de er bare ude efter den næste 'sensation' (snake oil pedlar). De er ikke engang metriske endnu, og selv på deres internationale flyvepldser bruger de am/pm-uret! Desværre er der i vores region alt for mange mennesker, der ikke formår at se gennem facaden. Og det udnytter amerikanerne på en måde, som kan kaldes for uanstændigt. Deres tilsyneladende venlighed er ikke værd betegnelsen, for den er snarere falskhed.

Og det med at 'Elon Musk har gjort det og det' er jo bare latterlig. Enhver ingeniør - efter Wikipedia er han det ikke engang - kan specialisere sig på ét område og ikke være den største på alle samtidigt. Det er snarere sådan at har gjort penge med ét foretagende, og nu er hans anliggende at gøre mere-mere-mere af det, ved at betale andre til at udvikle hans idéer (som til tider er skrupskøre, tænk på den korte LA-biltunnel).

Så ja, du lyder faktisk som én af dem jeg nævnte - der ikke formår... .)

I øvrigt vil jeg gerne anbefale at du, før du svarer, virkelig læser og hvis mulig begriber de hidtil anførte argumenter, for det du i øvrigt siger har jeg forlængst tilbagevist i denne tråd - fx hvorfor Hyperloop 'er så god', i modsætning til klassisk men moderne normalspor-jernbane, som er kompatibel (!), ikke et helt nyt system. Det var kun 3 indlæg af moderat længde, så det kan da ikke være for meget krævet? Naturligvis går jeg stilletiende ud fra, at vi tænker på en forholdsvis fælles måde (kulturelt set). Hvis du er sådan under den amerikanske indflydelse at du ikke er rigtig dansker mere, så er det nok håbløst. Lad os gøre smartphone-testen: Har du én? .)

Hyperloop One - en skeptikers video

af re20000, 17/7 2017, 01:45 (2469 dage siden) @ dr42

Blodtrykket, unge mand, Blodtrykket!

Nold

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 17/7 2017, 05:45 (2469 dage siden) @ re20000

Tja, hvis du har problemer med sandheden... Men du har ret, det er enklere at svømme med strømmen. Den effekt udnytter jo amerikanerne.

Hyperloop One - en skeptikers video

af re20000, 18/7 2017, 01:01 (2468 dage siden) @ dr42

Ingen problemer med sandheden her. Udover at den aldrig er enkel. det syntes mig bare at du lod dig rive meget med i din argumentation. I øvrigt er jeg enig med dig i mange af dine synspunkter men ikke alle, man kan ikke skære 300+ millioner mennesker over én kam.

Nold

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 18/7 2017, 05:27 (2468 dage siden) @ re20000

Desværre er gruppesindsygen så stærk, at man faktisk sagtens kan skære de fleste i et givet land over én kam. Hvis de ikke var som de andre, så havde de nok allerede vist det og ville være bekendt for det. Husk Kejserens nye klæder, ved mester Andersen. .)

Elon Musk er en typisk repræsentant for det evindelige minderværdige amerikanske hype-system, der opretholdes på de andres bekostning. Jeg havde lige lejlighed til at skrive 3 korte kommentarer til en artikel om ham i Daily Mail, se

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4700012/Elon-Musk-talks-cars-_-humanitys...

Det giver måske supplerende indsigt. (Ved en fejl er de blevet til 4, dvs den ene synes dobbelt.)

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 18/7 2017, 05:33 (2468 dage siden) @ dr42

Glemt: Du finder det lettere, hvis du indtaster i søgefunktionen (ctrl f) switz. .)

Hyperloop One - en skeptikers video

af re20000, 18/7 2017, 13:52 (2468 dage siden) @ dr42

Desværre er gruppesindsygen så stærk, at man faktisk sagtens kan skære de fleste i et givet land over én kam.


Ligesom alle Israelere er Zionister og Finnerne har let til Kniven???

Hvis de ikke var som de andre, så havde de nok allerede vist det og ville være bekendt for det. Husk Kejserens nye klæder, ved mester Andersen. .)

Martin Luther King var vist også amerikaner. Og Robert E. Lee.


Elon Musk er en typisk repræsentant for det evindelige minderværdige amerikanske hype-system, der opretholdes på de andres bekostning. Jeg havde lige lejlighed til at skrive 3 korte kommentarer til en artikel om ham i Daily Mail, se


Det giver ikke mening at diskutere med folk, der generaliserer.

Over And Out

Nold

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 18/7 2017, 18:03 (2467 dage siden) @ re20000

Nå? .)

Vi generaliserer alle, dig iberegnet. Ellers ville det hele slet ikke fungere. En forhærskende strømning ignorerer man kun på egen fare.

Hyperloop One - en skeptikers video

af Scharfenberg, 21/7 2017, 10:54 (2465 dage siden) @ dr42

Hvis du er sådan under den amerikanske indflydelse at du ikke er rigtig dansker mere, så er det nok håbløst. Lad os gøre smartphone-testen: Har du én? .)

Jeg fandt aldrig rigtig ud af, hvad smart phone-testen gik ud på - altså om det er godt eller skidt at have/ikke at have en, DR42. Og så kan du jo passende prøve Tesla-testen: Her du kørt i en?

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 21/7 2017, 12:21 (2465 dage siden) @ Scharfenberg

Fon/datamat-hybrid: Jeg undrede om du er én af de mange ved amerikanerne dresserede europæere, der ikke er bevidste af de egne ydelser og bare blindt følger de amerikanske 'genistrege', som fx at købe en smartphone, i stedet for at bare tilslutte laptoppen til håndtelefonen når der er ægte brug for internet, gå omkring med den hele dagen som en zombie og fiksere skærmen. Se i øvrigt min website, der handler om denne aspekt af vores under US-stormløbet aftagende industrikultur. Et stormløb, der opildnes ved deres missonariske iver, der baserer på en høj grad på ignorans. Jeg siger altid: De (anglosfæren generelt) lærer for meget how-do-you-do og smalltalk, istedet for sprog og globale standarder.

Elbil: Jeg ejer bensinbiler, som du kan se på samme sted. Før ikke elbiler er vel arriverede i markedet, har jeg ikke til hensigt at ændre dette forhold. Du er mon 'early adopter'? Held og lykke med det.

Tog det 5 døgn for dig at finde ud af, om og i givet fald hvad du ville svare? .)

Avatar

Hyperloop One - en skeptikers video

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/7 2017, 14:28 (2465 dage siden) @ dr42

Fon/datamat-hybrid: Jeg undrede om du er én af de mange ved amerikanerne dresserede europæere, der ikke er bevidste af de egne ydelser og bare blindt følger de amerikanske 'genistrege', som fx at købe en smartphone, i stedet for at bare tilslutte laptoppen til håndtelefonen når der er ægte brug for internet, gå omkring med den hele dagen som en zombie og fiksere skærmen. Se i øvrigt min website, der handler om denne aspekt af vores under US-stormløbet aftagende industrikultur. Et stormløb, der opildnes ved deres missonariske iver, der baserer på en høj grad på ignorans. Jeg siger altid: De (anglosfæren generelt) lærer for meget how-do-you-do og smalltalk, istedet for sprog og globale standarder.

Elbil: Jeg ejer bensinbiler, som du kan se på samme sted. Før ikke elbiler er vel arriverede i markedet, har jeg ikke til hensigt at ændre dette forhold. Du er mon 'early adopter'? Held og lykke med det.

Tog det 5 døgn for dig at finde ud af, om og i givet fald hvad du ville svare? .)


Må jeg lige minde om, at dette er et jernbaneforum.

--
[image]

Hyperloop One - en skeptikers video

af dr42 ⌂, 21/7 2017, 15:12 (2465 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fair enough. I disse moderne tider er bare alt mere og mere fakultetsovergribende, efter mit indtryk. .)


Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak