Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvad skal der køre? (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 20/7 2017, 07:58 (2443 dage siden)

Det må være min tiltagende alder der gør at jeg ikke lige kan huske hvad der skal ske med den nye København-Køge Nord-Ringsted bane.
Hvad skal køre via den nye bane?

Jeg kunne forestille mig at lyntog som jo ikke standser mellem Høje Taastrup og Odense naturligvis tager "genvejen", og så godstog, da banen ikke går gennem så mange byer.
Ing.dk skriver om et regionaltogssystem, mellem Nivå og Næstved, der skal den vej over, og tager Køge-Næstved via Lille Syd.

Men er det alt?

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Hvad skal der køre?

af Peter Christensen, 20/7 2017, 09:28 (2443 dage siden) @ metrohenrik

Nu bare helt rolig.
Der er 2 udfordringer.
- Signalprogrammet.
- DSBs materiel.

Signalprogrammet.
Et nemt, men også svært spørgsmål er: Hvilke signaler kommer der på den nye bane og hvilken kapacitet giver det?
ERMTS kommer nok ikke......
Køb fra en af de vanlige leverandører - næ, det har BDK ikke gjort.
Det bliver en hjemmestikket løsning med en kapacitet til nogle ganske få tog pr time hver vej.
Hvilket ikke er et problem, fordi:

DSB.
Har ikke rigtig noget overskudsmateriel og slet ikke noget som kan tilnærmelsesvis udnytte banens hastighed.
Iøvrigt har DSB også en frygtelig masse folk, som skal indøves på banen og det tager tid.....
Så det passer DSB helt fint at de kun kan kører nogle få tog i timen den vej.

Avatar

Hvad skal der køre?

af gaest, 20/7 2017, 21:53 (2443 dage siden) @ Peter Christensen

ERMTS kommer nok ikke......
Køb fra en af de vanlige leverandører - næ, det har BDK ikke gjort.
Det bliver en hjemmestikket løsning med en kapacitet til nogle ganske få tog pr time hver vej.

Det kunne nemt gå så galt at den hjemmestrikkede ad-hoc løsning, som er simpel fordi ERTMS kommer jo snart, bliver så simpel at den højst kan bruges til 120 km/t.

Hvilket ikke er et problem, fordi:

DSB.
Har ikke rigtig noget overskudsmateriel og slet ikke noget som kan tilnærmelsesvis udnytte banens hastighed.

Hvis det midlertidige signalsystem bliver en discountudgave, hvilket meget taler for, så er det meget tvivlsomt om det tillader at udnytte banens tophastighed. Ud fra de billeder jeg har set af den nye bane, ser den ud til at have en del kurver som visuelt ikke ligner noget man burde befare med 250 km/t ERTMS eller ej. Men måske DSB satser på noget med krængeteknik?

Måske er min "spådom" om at der kommer til at køre MR på banen i den første tid rykket et lille skridt nærmere virkeligheden?

Hvad skal der køre?

af Scharfenberg, 21/7 2017, 10:48 (2442 dage siden) @ gaest

Ud fra de billeder jeg har set af den nye bane, ser den ud til at have en del kurver som visuelt ikke ligner noget man burde befare med 250 km/t ERTMS eller ej. Men måske DSB satser på noget med krængeteknik?

Den nye jernbanes linjeføring og kurveradier er lagt an på hastigheder for persontog på op til 250 km/t (Køge Nord: 230). Så krængningsteknik bliver ikke nødvendigt. Jeg ved det, fordi jeg var med til at skrive anlægslovforslaget tilbage i 2008 og 2009.

Hvad skal der køre?

af ThomasLarsen, 20/7 2017, 12:46 (2443 dage siden) @ metrohenrik
redigeret af ThomasLarsen, 20/7 2017, 13:18

Pga sporarbejdet ved Ringsted station. Vil hurtigtoget til Nykøbing være det eneste tog, som kører på hele strækningen.
Men fra ca august 2019 vil det være muligt, også at kører mod fyn/Jylland via den nye bane. Det er vel måske kun lyntoget i første omgang.

Nivå toget vil have Køge Nord station som endestop, i hele køreplans perioden.
Fra sommeren 2020 åbner resten af stykket, via Lille Syd, ned til Næstved St.

Banedanmark prøver dog at at gøre strækningen frem til Køge St klar, allerede fra december 2019.

Jeg ved ikke hvilken strækning godstogene skal kører på.
Logisk set ville den nye bane være bedst. Men med designet af den nye flyover i Vigerslev, gør det det svært/besværligt for godstogene at kører over Køge.
Men hvis de fleste godstoge skal forbi godsterminalen i Høje Taastrup. Har det jo alligevel ingen betydning.

Hvad skal der køre?

af Scharfenberg, 20/7 2017, 14:55 (2443 dage siden) @ ThomasLarsen

Pga sporarbejdet ved Ringsted station. Vil hurtigtoget til Nykøbing være det eneste tog, som kører på hele strækningen.
Men fra ca august 2019 vil det være muligt, også at kører mod fyn/Jylland via den nye bane. Det er vel måske kun lyntoget i første omgang.

Nivå toget vil have Køge Nord station som endestop, i hele køreplans perioden.
Fra sommeren 2020 åbner resten af stykket, via Lille Syd, ned til Næstved St.

Banedanmark prøver dog at at gøre strækningen frem til Køge St klar, allerede fra december 2019.

Jeg ved ikke hvilken strækning godstogene skal kører på.
Logisk set ville den nye bane være bedst. Men med designet af den nye flyover i Vigerslev, gør det det svært/besværligt for godstogene at kører over Køge.
Men hvis de fleste godstoge skal forbi godsterminalen i Høje Taastrup. Har det jo alligevel ingen betydning.

Godstog vil kunne benytte den nye Ringsted-bane.

Af aktstykke nr. 74 af 19. februar 2014 fremgår det blandt andet:

"Med henblik på at sikre, at godstrafik til og fra Sverige på den eksisterende Øresundsbane mellem
Kastrup og Hvidovre ikke skal krydse østgående passagertog på den nye bane mellem København og Ringsted, er der med Aftale om en moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK afsat 350 mio. kr. (2014-priser) til at etablere en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg Station".

Det må give følgende trafik:

* Lyntog
* IC-tog (et eller flere systemer)
* Eurocity mod Hamburg
* Regionaltog til Sydbanen
* Nyt regionaltogsystem til/fra Nivå
* Transitgodstog

Disse tog benytter den eksisterende bane via Roskilde:

* IC-tog (et eller flere systemer)
* Regionaltog mod Holbæk og Kalundborg (skal jo via Roskilde)
* Nyt Kbh. - Slagelse - Odense system?
* Godstog via Høje Taastrup

Men det er rent gætværk. Nogen der kender mere til det trafikale oplæg?

Hvad skal der køre?

af ThomasLarsen, 20/7 2017, 15:29 (2443 dage siden) @ Scharfenberg

Men godstoge mod Køge, ville skulle krydse sporet fra Køge mod kbh.
Og den anden vej ville godstoget krydse sporet mellem ørestad og Hvidovre.
Og det giver ikke mening for mig, at anlægge flyoveren på denne måde. Hvis man vil have alle godstoge over Køge.

PS.
Stoptoget (eller hvad man kalder det) fra Nykøbing F, vil stadigvæk kører over Roskilde. Det er kun ekspres toget som vil kører over Køge

Hvad skal der køre?

af Rail, 20/7 2017, 16:04 (2443 dage siden) @ Scharfenberg

Pga sporarbejdet ved Ringsted station. Vil hurtigtoget til Nykøbing være det eneste tog, som kører på hele strækningen.
Men fra ca august 2019 vil det være muligt, også at kører mod fyn/Jylland via den nye bane. Det er vel måske kun lyntoget i første omgang.

Nivå toget vil have Køge Nord station som endestop, i hele køreplans perioden.
Fra sommeren 2020 åbner resten af stykket, via Lille Syd, ned til Næstved St.

Banedanmark prøver dog at at gøre strækningen frem til Køge St klar, allerede fra december 2019.

Jeg ved ikke hvilken strækning godstogene skal kører på.
Logisk set ville den nye bane være bedst. Men med designet af den nye flyover i Vigerslev, gør det det svært/besværligt for godstogene at kører over Køge.
Men hvis de fleste godstoge skal forbi godsterminalen i Høje Taastrup. Har det jo alligevel ingen betydning.


Godstog vil kunne benytte den nye Ringsted-bane.

Af aktstykke nr. 74 af 19. februar 2014 fremgår det blandt andet:

"Med henblik på at sikre, at godstrafik til og fra Sverige på den eksisterende Øresundsbane mellem
Kastrup og Hvidovre ikke skal krydse østgående passagertog på den nye bane mellem København og Ringsted, er der med Aftale om en moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK afsat 350 mio. kr. (2014-priser) til at etablere en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg Station".

Det må give følgende trafik:

* Lyntog
* IC-tog (et eller flere systemer)
* Eurocity mod Hamburg
* Regionaltog til Sydbanen
* Nyt regionaltogsystem til/fra Nivå
* Transitgodstog

Disse tog benytter den eksisterende bane via Roskilde:

* IC-tog (et eller flere systemer)
* Regionaltog mod Holbæk og Kalundborg (skal jo via Roskilde)
* Nyt Kbh. - Slagelse - Odense system?
* Godstog via Høje Taastrup

Men det er rent gætværk. Nogen der kender mere til det trafikale oplæg?

Sådan som flyoveren er opbygget i Ny Ellebjerg giver det bedst mening at ligge transit godstog over Roskilde.

Hvad skal der køre?

af mikedk2100, 24/7 2017, 13:01 (2439 dage siden) @ ThomasLarsen

Pga sporarbejdet ved Ringsted station. Vil hurtigtoget til Nykøbing være det eneste tog, som kører på hele strækningen.
Men fra ca august 2019 vil det være muligt, også at kører mod fyn/Jylland via den nye bane. Det er vel måske kun lyntoget i første omgang.

Så hvis jeg forstår det ret, så er det en sandhed med modifikationer, når Banedanmark oplyser, at banen åbner den 9. december 2018?

Det som de fleste tror er, at man fra 9. december 2018 vil kunne skyde genvej til Fyn/Jylland over Køge Nord, men reelt vil det kun være et dieseltog med dobbeltdækkervogne og 120-130 km/t, der de første 8-9 måneder vil kunne bruge banen. Udover et eventuel el-tog, der har start/slut på Køge Nord, og hvor man alligevel skal have en bil for at kunne komme dertil.

Jeg kan desværre ikke finde anden tidsplan på Banedanmarks hjemmeside for elektrificering Ringsted-Næstved end at al el mellem Ringsted og Rødby er færdigt i 2024.

Ja undskyld det lidt sure opstød, men myndighederne er nu oftest også selv skyld i det dårlige omdømme de har.

Mvh
Michael

Hvad skal der køre?

af Rail, 20/7 2017, 16:01 (2443 dage siden) @ metrohenrik

Det må være min tiltagende alder der gør at jeg ikke lige kan huske hvad der skal ske med den nye København-Køge Nord-Ringsted bane.
Hvad skal køre via den nye bane?

Jeg kunne forestille mig at lyntog som jo ikke standser mellem Høje Taastrup og Odense naturligvis tager "genvejen", og så godstog, da banen ikke går gennem så mange byer.
Ing.dk skriver om et regionaltogssystem, mellem Nivå og Næstved, der skal den vej over, og tager Køge-Næstved via Lille Syd.

Men er det alt?

Når strækningen er fuldt i brugtaget (K20 eller K21)

  • -Uden stop

  • Lyn
  • Pendlerlyn
  • Hurtigtog på Sydbanen

  • -Med stop

  • Det ene IC-system
  • Næstved - Køge - Nivå (hver halve time)

Hvad skal der køre?

af Filip, 20/7 2017, 17:33 (2443 dage siden) @ metrohenrik

Her er trafikstyrelsens bud på trafikken i år 2022:
[image]

Billedet er snuppet fra en PowerPoint-presentation fra banekonferencen.

Hele præsentationen kan ses her.

Hvad skal der køre?

af Frank Poulsen, 20/7 2017, 21:40 (2443 dage siden) @ Filip

Skal man tolke det oplæg som at togene fra Næstved ikke vil standse i Ølby... Ølby er ikke direkte nævnt, men der er en sort prik for Østbanens tog til Roskilde, men ikke for togene fra Næstved mod København... Skandale hvis ikke man standser der, når supersygehuset for Region Sjælland netop er der!!!

Hvad skal der køre?

af ThomasLarsen, 20/7 2017, 22:03 (2443 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er vel konsekvensen ved ikke at udvide strækningen forbi ølby til 2 spor.
Der vil dog være 10 min drift på busserne fra henholdsvis Køge St og Køge Nord St.
Så problemet vil ikke være så stort da rejsetiden i bus, fra sygehuset til de 2 stationer, kun er 6-8 min.
Men muligheden for at standse på Ølby St, har været nævnt i lokalpressen.
Men jeg tror dog ikke på det, pga den begrænsede kapacitet.

Hvad skal der køre?

af Rail, 20/7 2017, 23:54 (2443 dage siden) @ Frank Poulsen

Skal man tolke det oplæg som at togene fra Næstved ikke vil standse i Ølby... Ølby er ikke direkte nævnt, men der er en sort prik for Østbanens tog til Roskilde, men ikke for togene fra Næstved mod København... Skandale hvis ikke man standser der, når supersygehuset for Region Sjælland netop er der!!!

Kapaciteten er voldsomt begrænset og Ølby er ikke omfattet af kontrakten mellem DSB og ministeriet fra 2019. Men derfor kan DSB godt vælge at standser der såfremt det er muligt og giver mening.

Hvis jeg var dig ville jeg nok lige vente med at alarmere EB ;-)

Hvad skal der køre?

af Jens Hansen, 22/7 2017, 15:57 (2441 dage siden) @ Filip

Interessant at Trafikstyrelsen ikke kører lyntog til Kastrup, men bruger Esbjerg/Sønderborgtoget, som det andet tog til Kastrup.

Hvad skal der køre?

af DTog, 17/12 2021, 00:21 (832 dage siden) @ metrohenrik

Det må være min tiltagende alder der gør at jeg ikke lige kan huske hvad der skal ske med den nye København-Køge Nord-Ringsted bane.
Hvad skal køre via den nye bane?

Jeg kunne forestille mig at lyntog som jo ikke standser mellem Høje Taastrup og Odense naturligvis tager "genvejen", og så godstog, da banen ikke går gennem så mange byer.
Ing.dk skriver om et regionaltogssystem, mellem Nivå og Næstved, der skal den vej over, og tager Køge-Næstved via Lille Syd.

Men er det alt?


Det ligner at det bliver noget som det her DSB selv har lavet altså ikke noget stop i Ølby
https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/13.pdf
Og det bliver lidt bøvlet med Nykøbing F da man skal skifte i Næstved når man ankommer fra Nivå/ Køge hvis man skal videre med stoptoget


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak