Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere tog over grænsen til Tyskland

af Hedegaard, 23/7 2017, 13:38 (2467 dage siden) @ Sune

Her kunne det have været genialt hvis Tønder-Tinglev var blevet renoveret og genåbnet.
Således ville der kunne skabes en ringbane Tønder-Niebüll-Flensburg-Tinglev-Tønder, som ville have kunne gavne lokalsamfundet på begge sider af grænsen.

Flere tog over grænsen til Tyskland

af Jens Hansen, 23/7 2017, 15:41 (2467 dage siden) @ Hedegaard

Jeg har aldrig forstået facinationen af at "tog kører i ring", ingen mennesker rejser jo på denne måde. De eneste tog som normalt kører i ring, er vel modeljernbane?

Hvis kørslen skal foregå "i ring", er eneste begrundelse at det kan betale sig ud fra et materielmæssigt synspunkt. Det rullende materiel er som bekendt den største omkostning for en jernbaneoperatør.

Avatar

Flere tog over grænsen til Tyskland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/7 2017, 18:33 (2466 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg har aldrig forstået facinationen af at "tog kører i ring", ingen mennesker rejser jo på denne måde. De eneste tog som normalt kører i ring, er vel modeljernbane?

Hvis kørslen skal foregå "i ring", er eneste begrundelse at det kan betale sig ud fra et materielmæssigt synspunkt. Det rullende materiel er som bekendt den største omkostning for en jernbaneoperatør.

Mon ikke det er ham der sidder foran + evt. togfører der er den største omkostning? Men spares der materiel spares der selvfølgelig også personale :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Flere tog over grænsen til Tyskland

af andersj, Aalborg, 23/7 2017, 18:41 (2466 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har aldrig forstået facinationen af at "tog kører i ring", ingen mennesker rejser jo på denne måde. De eneste tog som normalt kører i ring, er vel modeljernbane?

Hvis kørslen skal foregå "i ring", er eneste begrundelse at det kan betale sig ud fra et materielmæssigt synspunkt. Det rullende materiel er som bekendt den største omkostning for en jernbaneoperatør.


Mon ikke det er ham der sidder foran + evt. togfører der er den største omkostning? Men spares der materiel spares der selvfølgelig også personale :-)

Hvis vi tager et Lint togsæt til 27 mio. kr. (stykprisen Nordjyske Jernbaner har betalt for deres Lint) så vil den daglige afskrivning være 2.465 kr. (eksklusiv låneomkostninger og vedligehold) ved en forventet levetid på 30 år.
Jeg ved ikke hvad en lokomotivfører inkl. pension osv. koster pr. dag, men det er nok lidt lavere.

--
Mvh Anders

Flere tog over grænsen til Tyskland

af LasseG, 23/7 2017, 18:43 (2466 dage siden) @ andersj

Jeg har aldrig forstået facinationen af at "tog kører i ring", ingen mennesker rejser jo på denne måde. De eneste tog som normalt kører i ring, er vel modeljernbane?

Hvis kørslen skal foregå "i ring", er eneste begrundelse at det kan betale sig ud fra et materielmæssigt synspunkt. Det rullende materiel er som bekendt den største omkostning for en jernbaneoperatør.


Mon ikke det er ham der sidder foran + evt. togfører der er den største omkostning? Men spares der materiel spares der selvfølgelig også personale :-)


Hvis vi tager et Lint togsæt til 27 mio. kr. (stykprisen Nordjyske Jernbaner har betalt for deres Lint) så vil den daglige afskrivning være 2.465 kr. (eksklusiv låneomkostninger og vedligehold) ved en forventet levetid på 30 år.
Jeg ved ikke hvad en lokomotivfører inkl. pension osv. koster pr. dag, men det er nok lidt lavere.

Har du overhovedet ingen idé om hvad man får i løn i dag ?

--
[image]

Flere tog over grænsen til Tyskland

af andersj, Aalborg, 23/7 2017, 19:18 (2466 dage siden) @ LasseG

Jeg har aldrig forstået facinationen af at "tog kører i ring", ingen mennesker rejser jo på denne måde. De eneste tog som normalt kører i ring, er vel modeljernbane?

Hvis kørslen skal foregå "i ring", er eneste begrundelse at det kan betale sig ud fra et materielmæssigt synspunkt. Det rullende materiel er som bekendt den største omkostning for en jernbaneoperatør.


Mon ikke det er ham der sidder foran + evt. togfører der er den største omkostning? Men spares der materiel spares der selvfølgelig også personale :-)


Hvis vi tager et Lint togsæt til 27 mio. kr. (stykprisen Nordjyske Jernbaner har betalt for deres Lint) så vil den daglige afskrivning være 2.465 kr. (eksklusiv låneomkostninger og vedligehold) ved en forventet levetid på 30 år.
Jeg ved ikke hvad en lokomotivfører inkl. pension osv. koster pr. dag, men det er nok lidt lavere.


Har du overhovedet ingen idé om hvad man får i løn i dag ?

Jo, men har regnet forkert. Hvis vi antager at lønnen er ca. 500.000 kr. om året alt inkl. så vil det være 2.500 kr. pr. arbejdsdag ved 200 arbejdsdage pr. kalenderår. Dvs. ca. 7.500-10.000 kr. pr. tog pr. dag alt efter hvor stort driftsdøgnet er, også er lønomkostningerne højest.

--
Mvh Anders

Flere tog over grænsen til Tyskland

af Ole Juhl, Skovby, 24/7 2017, 09:45 (2466 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg har aldrig forstået facinationen af at "tog kører i ring", ingen mennesker rejser jo på denne måde. De eneste tog som normalt kører i ring, er vel modeljernbane?

Jeg har oplevet både metrotog og godstog der kører helt eller delvist på ringbaner, dobbeltsporet - men i ring.
Se evt. her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Ringbanen
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=90562
http://www.dr.dk/nyheder/politik/groent-lys-koebenhavns-metro-ringbane

Om det er en fordel aner jeg ikke, den eneste fordel jeg lige kan komme på er at toget ikke skal "vendes".

Hvis kørslen skal foregå "i ring", er eneste begrundelse at det kan betale sig ud fra et materielmæssigt synspunkt. Det rullende materiel er som bekendt den største omkostning for en jernbaneoperatør.

Den fatter jeg ikke helt, hvordan skulle det være en fordel ved materiellet?
I princippet er det vel lige meget, det vil jo nok være det samme type materiel der bruges og nok også samme antal som ved alm. baner.
Jeg ved ikke om der er fordele ved ringbane/ikke ringbane, den eneste fordel jeg kan komme på er, at som sagt at der ikke skal bruges tid til at "vende toget" i en ringbane.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Flere tog over grænsen til Tyskland

af Filip, 25/7 2017, 17:00 (2464 dage siden) @ Ole Juhl

En anden fordel kunne være at du undgår endestationer. Man undgår at starte med et tomt tog, der lige så langsomt fyldes op, for så til sidst at tømmes igen ved en stor endestation.

Man har også lidt at denne ringbane-effekt med på S-banen. I stedet for at vende togene på hovedbanegården, fortsætter de videre, til en station, der måske ikke er relevant for startstationen.

Der er ingen der rejser hele turen rundt på ringbaner, og der er heller ikke nogen der rejser hele linjer igennem på S-banen. Men ved, at toget ikke vender midt i det hele, skabes der nye forbindelser.

Det er selvfølgelig bare spekulationer, men jeg kan forestille mig at der er flere fordele end man lige regner med.

Flere tog over grænsen til Tyskland

af kme, 23/7 2017, 14:41 (2467 dage siden) @ Sune

Kan Arrivas tog køre med tyske signaler uden (dyr) ombygning?

Flere tog over grænsen til Tyskland

af esni, Frederikssund, 23/7 2017, 18:13 (2466 dage siden) @ kme

Kan Arrivas tog køre med tyske signaler uden (dyr) ombygning?

Kører Arrivas tog ikkr allerede til Niebüll?

Flere tog over grænsen til Tyskland

af Niels Munch, 23/7 2017, 18:39 (2466 dage siden) @ esni

Kan Arrivas tog køre med tyske signaler uden (dyr) ombygning?


Kører Arrivas tog ikkr allerede til Niebüll?


Her kan læses, hvorledes strækningen grænsen-Niebüll aktuelt er udstyret, og hvilke planer der p.t. er for fremtiden: http://www.neg-niebuell.de/index.php/strecke-niebuell-grenze .

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak