Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanetrafikken skal genoplives

af Peter H, Nærum, 23/7 2017, 21:04 (2462 dage siden) @ Sune

Go'aften

Jeg har i årevis sagt: KOM NU IGANG!

Alle de lastvogne fylder rigtig meget på vejene.

Men balladen har vel en del at gøre, med liberaliseringen af godsmarkedet.

Danske fragtmænd købte DSB Gods?

Så de forsatte godstransporten - på gummihjul...:-(

EU regler havde vist også en afgørende rolle i denne ud(af)vikling..?

For 20år siden begyndte Det at gå nedad bakke.

Med venlig hilsen
Peter H

Godsbanetrafikken skal genoplives

af steenth, 24/7 2017, 00:18 (2461 dage siden) @ Peter H

Go'aften

Jeg har i årevis sagt: KOM NU IGANG!

Alle de lastvogne fylder rigtig meget på vejene.

Men balladen har vel en del at gøre, med liberaliseringen af godsmarkedet.

Det store problem er prisen på jernbanetransport. Der er skal store mængde til og en hvis afstand for at det kan betale sig.

Danske fragtmænd købte DSB Gods?

DSB var en af de sidste jernbaneselskaber som havde stykgods. Der gav underskud.

EU regler havde vist også en afgørende rolle i denne ud(af)vikling..?

Der var underskud på driften. Og staten må ikke dække det. Det kræver god ledelse for at få en god og billig drift. Og det ligner at DSB Gods ikke have den ledelse.

Godsbanetrafikken skal genoplives

af Ole Juhl, Skovby, 24/7 2017, 09:21 (2461 dage siden) @ steenth

Go'aften

Jeg har i årevis sagt: KOM NU IGANG!

Alle de lastvogne fylder rigtig meget på vejene.

Men balladen har vel en del at gøre, med liberaliseringen af godsmarkedet.


Det store problem er prisen på jernbanetransport. Der er skal store mængde til og en hvis afstand for at det kan betale sig.

Måske - det er dog ikke helt billigt at bruge lastbiler, der er omkostningen bare delt ud på alle de andre trafikanter via skatter og afgifter.
Tænk bare på hvad ekstraomkostningerne der er på grund af lastbiler, f.eks. ved anlæg af veje, ekstra vognbaner, bedre fundering, bredere svingbaner, særlige rundkørsler til blokvogne og sikkert flere ting.
Ved jernbanere er det direkte bruger betaling.

Danske fragtmænd købte DSB Gods?


DSB var en af de sidste jernbaneselskaber som havde stykgods. Der gav underskud.

EU regler havde vist også en afgørende rolle i denne ud(af)vikling..?


Der var underskud på driften. Og staten må ikke dække det. Det kræver god ledelse for at få en god og billig drift. Og det ligner at DSB Gods ikke have den ledelse.

Ja, DSB gjorde ikke noget for at vende det - jeg prøvede at benytte/favorisere DSB gods, men måtte til sidst opgive - jeg kunne ikke forsvare det over for mine kollegaer, på grund af dårligt arbejde/service fra DSBs side, ikke pris.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Avatar

EU myter om statslige selskaber

af mss ⌂, 24/7 2017, 13:49 (2461 dage siden) @ Ole Juhl

Så vidt jeg ved skal lovgivningen sikre er at staten ikke må udøve unfair konkurrence/udkonkurrere konkurrenterne. Der står såvidt jeg har opfattet det ingensteds at staten ikke må dække underskuddet i en statsejet forretning.

De hjemlige politikere har en stor del af skylden for EU-leden i DK, da man ofte har placeret "skylden" for upopulære beslutninger hos EU.
Når man først og fremmest bare er ude på at spare penge henviser man bare til en eller anden EU lov. Uden tvivl vel vidende at denne lov slet ikke er så firkantet, men det ved den almindelige dansker ikke og "køber" argumentet.

DB Cargo er f.eks. fortsat et statsejet selskab og har aldrig givet overskud. Det blev lavet til et AG og man ville sælge ud af aktierne. I løbet af nogle år "fusionerede" man med en række store private selskaber (mestendels reelt en overtagelse af disse) og opkøbte DSB Gods og væsentlige aktieandele i andre statslige godsselskaber. Nyligt har man så opgivet at sælge det, og har atter ført DB Cargo og andre datterselskaber tilbage til DBAG. De tyske statsbaner slet og ret. Resultatet er at DBAG/DB Cargo i dag er det dominerende godsselskab i store dele af Europa og fortsat er et statsligt selskab.
Alt dette har sjovt nok ikke givet problemer med EU.

Mht. stykgods er der plads til forbedringer, men det kræver lovgivning at få det tilbage på skinnerne. Og her i DK er det egentlig ikke attraktivt at gøre noget ved når man har solgt det statslige godsselskab. En kæmpe fejl, som jeg ser det.
Overskuddet på transittrafik og heltog ville sammen med vejafgifter på stykgods kunne dække en stor del af underskuddet ved stykgodstransporten på skinner.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

EU myter om statslige selskaber

af Frank Poulsen, 24/7 2017, 14:03 (2461 dage siden) @ mss

Hvor ville i have alle de godstog på skinnerne? Uden massive investeringer der også... Den der med der bør være plads om aftenen og natten... Jamen gods er jo i dag noget med korte frister, og kan ikke altid vente til om natten...

Når det er sagt synes jeg også man kunne gøre mange ting for at forbedre den indenrigs godstransport. Netto har et hovedlager for hele Danmark i Køge eksempelvis. Der køres et hav af lastbiler til Fyn og Jylland HVER eneste dag... De handler her om at der laves (eller købes, mener jeg har set nogle klip med nogle) smarte vogne hvor lastbilerne midt på en lang vognstamme bliver gledet ud til siden og så kan køre af. Så holder den på Fyn et sted, og vupti så kører 3 af lastbilerne af og rundt til Nettoer på Fyn, så syd for Århus et sted og så et omkring Ålborg... Det burde være enkelt... Og det er jo bare et eksempel.

Der burde være faste køreplaner for tog, hvor lastbiler møder op et sted, ligesom ved en færge, og så kører ombord, så kan der evt. være en enkelt passagervogn, hvor chauffører kan gå op og holde hviletid, og så kan de køre af igen et andet sted. Det kræver nogle specielle vogne og det kræver nogle asfalterede områder langs et spor. Men det skal ikke være med en masse omrangeringer. Det skal være lige ind til siden, holde måske 10 min, og så videre når der er kørt af og på. Det ser jeg i øvrigt som en fin mulighed for biler der skulle igennem landet. Men det kræver nok noget smart udvikling af vogne og systemer til hurtigt at få sikkerhed på plads, for de skal vel også spændes fast på en måde det er jo ikke nok bare at køre op og trække håndbremsen tænker jeg (uden at have ekspert viden).

Men det var nogle tanker for hvordan man gjorde det nemt. Men der er en del udfordringer, hvad er der ombord i de lastbiler, farligt gods osv, skal der bestilles plads dagen i forvejen osv. Det mest optimale ville jo være timedrift, med faste afgange gennem landet, og man bare mødte op. Men jeg er med på det ikke er nemt at få etableret sådan et system, ej heller billigt.

EU myter om statslige selskaber

af andersj, Aalborg, 24/7 2017, 14:39 (2461 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvor ville i have alle de godstog på skinnerne? Uden massive investeringer der også... Den der med der bør være plads om aftenen og natten... Jamen gods er jo i dag noget med korte frister, og kan ikke altid vente til om natten...

Når det er sagt synes jeg også man kunne gøre mange ting for at forbedre den indenrigs godstransport. Netto har et hovedlager for hele Danmark i Køge eksempelvis. Der køres et hav af lastbiler til Fyn og Jylland HVER eneste dag... De handler her om at der laves (eller købes, mener jeg har set nogle klip med nogle) smarte vogne hvor lastbilerne midt på en lang vognstamme bliver gledet ud til siden og så kan køre af. Så holder den på Fyn et sted, og vupti så kører 3 af lastbilerne af og rundt til Nettoer på Fyn, så syd for Århus et sted og så et omkring Ålborg... Det burde være enkelt... Og det er jo bare et eksempel.

Carlsberg benytter sig faktisk af denne metode. De har 3 daglige tog mellem Fredericia og Høje Taastrup. Lastbilerne bliver pakket på lageret/bryggeriet i Fredericia og lastet på togvogne, når de så ankommer til Høje Taastrup bliver sættevognene afhentet og produkterne kørt direkte ud til kunderne. Nogle varer køres dog hen på lageret i Høje Taastrup: http://erhvervsraad.dk/medlemmer/months/carlsberg-denmark-ol-i-lange-baner.html

--
Mvh Anders

EU myter om statslige selskaber

af andersj, Aalborg, 24/7 2017, 14:23 (2461 dage siden) @ mss

Så vidt jeg ved skal lovgivningen sikre er at staten ikke må udøve unfair konkurrence/udkonkurrere konkurrenterne. Der står såvidt jeg har opfattet det ingensteds at staten ikke må dække underskuddet i en statsejet forretning.

De hjemlige politikere har en stor del af skylden for EU-leden i DK, da man ofte har placeret "skylden" for upopulære beslutninger hos EU.
Når man først og fremmest bare er ude på at spare penge henviser man bare til en eller anden EU lov. Uden tvivl vel vidende at denne lov slet ikke er så firkantet, men det ved den almindelige dansker ikke og "køber" argumentet.

DB Cargo er f.eks. fortsat et statsejet selskab og har aldrig givet overskud. Det blev lavet til et AG og man ville sælge ud af aktierne. I løbet af nogle år "fusionerede" man med en række store private selskaber (mestendels reelt en overtagelse af disse) og opkøbte DSB Gods og væsentlige aktieandele i andre statslige godsselskaber. Nyligt har man så opgivet at sælge det, og har atter ført DB Cargo og andre datterselskaber tilbage til DBAG. De tyske statsbaner slet og ret. Resultatet er at DBAG/DB Cargo i dag er det dominerende godsselskab i store dele af Europa og fortsat er et statsligt selskab.
Alt dette har sjovt nok ikke givet problemer med EU.

Der er også voldsomt kritik af denne fremgangsmåde i Tyskland fordi skatteyderne i Tyskland i rigtig mange år har skulle dække de kæmpe underskud i DB Cargo der er genereret af virksomhedens engagement i mange andre lande end Tyskland. En af konsekvenserne er at man har lukket en masse aktive sidespor i Tyskland.
DSB var jo også i 00'erne igang med et stort og, for skatteyderne i Danmark, dyrt udlandseventyr, men det blev heldigvis stoppet inden det gik så galt som det er gjort i Tyskland. Det er rigtigt nok at nogle af Detusche Bahns udenlandske projekter som Arriva generere overskud, men når man ser det som en investering der skulle give et afkast så er afkastet ikke stort nok i forhold til hvis man investerede i kerneforretningen i hjemlandet.

En del af denne dokumentar (på tysk) beskriver meget godt de problemer Deutsche Bahn har ved at fokusere på meget andet end kerneforretningen: https://youtu.be/Oz98yFooUm4?t=1320

--
Mvh Anders

Avatar

EU myter om statslige selskaber

af mss ⌂, 24/7 2017, 19:56 (2461 dage siden) @ andersj

Det er korrekt at kerneforretningen lider. P.t. er DB Cargo under voldsom beskydning, bl.a. af nogle af deres største kunder, for ikke at have kapacitet nok til at køre for dem. Det sker efter at man i årevis har skrottet enorme mængder materiel og afskediget utallige medarbejdere. Det er nok mest at se som en ubehagelig konsekvens af den nu opgivne "drøm" om børsnotering og frasalg af aktier.
Det bliver svært at vende skuden nu, man bør som minimum vedtage en ny strategi, reaktivere det materiel der endnu ikke er skrottet og få gang i ansættelserne.
De mange udlandseventyr ser jeg heller ikke den store fidus i. Man burde koncentrere sig mere om kerneforretningen.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

EU myter om statslige selskaber

af Erling Pedersen, 28/7 2017, 10:31 (2457 dage siden) @ mss
redigeret af Erling Pedersen, 28/7 2017, 10:48

Hej mms.

Ja det er et rent politisk problem, godset skulle ikke have været solgt fra men været en stadig del af statbanerne. Så det kunne styres indenfor egne grænser, vores skattekasse tjene pengene og ikke lade private firmaer trække underskudene fra.

Lastbilerne max. 7 tons store (minimal slitage)og kun køre i byerne mellem 22.00 og 4.00.

Vi skulle aldrig have tiltrådt EF i 1972 der skete fejlen. Tak Socialdemokratiet !

Havde politikerne stillet krav så var vi ikke i dette kapitalistiske kaos (EF), enhver vognmand sin egen lykkes smed, ligegyldigt hvor meget lastbilen er læsset, de fleste lastbiler kører tomme den ene vej !

Nu er det umuligt at løse, vi skal ud af EU og så stille skrappe krav til vognmændende om altid fuldlast og max størrelse af lastbiler, ikke grænseoverskridende transport, lave meget dyre transport afgifter over landevej, så det bliver urealistisk at bruge denne tranportform !

Kommunerne udstede tilladelser for lastbiler efter hvor stor kommunen er, så små kommuner har måske en to lastbiler og store flere dog altid max. 7 tons. så slitagen på vejen bliver minimal.

Har statslige indstandser som Brand og redning større og tungere køretøjer gives disse særlige tilladelser. Al redning / autohjælp, etc. skal være statseje, gå i skatteborgernes lommer og ikke til underskud som kan trækkes fra, som det bliver !

Så bliver vejene ikke slidte ret meget og husk i et tog er der plads til mange lastbiler i et træk, med ellokomotiver på vindmølle strøm og med elbremse ja ingen miljøforurening af nogen art, jubiii.

Hilsen Erling.

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak