Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus letbanedirektør skifter til Rejsekort A/S

af Peter Christensen, 26/7 2017, 20:56 (2465 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nok en chef, som ved han sidder på en ulmende vulkan og derfor skal væk inden den eksplodere.....
Lad os gætte: om ikke al for lang tid viser det sig at letbanens budgetter mm. var temmelig optimistiske hvilket giver et gevaldigt underskud. Så kan en anden direktør, som ikke er erfaringsbelastet eller en del af historien, stå og forklare sig....kønt bliver det ikke.

Om skiftet til rejsekortet er klogt - det vil tiden vise. Endnu syntes rejsekortet primært at skulle betjene bureaukrater med de rejsende som et nødvendigt onde for egen beskæftigelse.

Aarhus letbanedirektør skifter til Rejsekort A/S

af Mester, 26/7 2017, 21:38 (2465 dage siden) @ Peter Christensen

Nu du er i gang, kunne du så ikke maile lottotallene til mig. Jeg kunne godt bruge en stor pose penge, og du har jo åbenbart evnen til at læse i kaffegrums.

Aarhus letbanedirektør skifter til Rejsekort A/S

af Scharfenberg, 27/7 2017, 09:28 (2464 dage siden) @ Peter Christensen

Nok en chef, som ved han sidder på en ulmende vulkan og derfor skal væk inden den eksplodere.....
Lad os gætte: om ikke al for lang tid viser det sig at letbanens budgetter mm. var temmelig optimistiske hvilket giver et gevaldigt underskud. Så kan en anden direktør, som ikke er erfaringsbelastet eller en del af historien, stå og forklare sig....kønt bliver det ikke.

Om skiftet til rejsekortet er klogt - det vil tiden vise. Endnu syntes rejsekortet primært at skulle betjene bureaukrater med de rejsende som et nødvendigt onde for egen beskæftigelse.

Kære Peter. Har du nogensinde prøvet at tro på det bedste i folk?

Det er meget normalt, at chefen for det hele skifter job i en virksomhed, der går fra udvikling til drift. Rejsekort er så også efterhånden et rent driftselskab. Men jeg tager altså hatten af for, at Claus har lyst til at prøve kræfter med rejsekortet, som der nu findes 2,2 mio. aktive brugere af. Så helt skidt kan det ikke være. Jeg nyder i hvert fald ofte godt af de 20 % rabat, som rejsekortet giver på hele Sjælland uden for myldretiden + lørdag, søndag og helligdage + mellem kl. 11 og 13 og 18-07 på hverdage - ovenikøbet oven i den gamle klippekortrabat.

Myte nr. 1 om kollektiv trafik: Kollektiv trafik er dyr (at benytte). (Mod)svar: Er 12 kr. for en rejse uden for myldretiden i to zoner i bus, tog eller metro dyrt?

Aarhus letbanedirektør skifter til Rejsekort A/S

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/7 2017, 10:43 (2464 dage siden) @ Scharfenberg

Rejsekort er så også efterhånden et rent driftselskab. Men jeg tager altså hatten af for, at Claus har lyst til at prøve kræfter med rejsekortet, som der nu findes 2,2 mio. aktive brugere af. Så helt skidt kan det ikke være. Jeg nyder i hvert fald ofte godt af de 20 % rabat, som rejsekortet giver på hele Sjælland uden for myldretiden + lørdag, søndag og helligdage + mellem kl. 11 og 13 og 18-07 på hverdage - ovenikøbet oven i den gamle klippekortrabat.

Myte nr. 1 om kollektiv trafik: Kollektiv trafik er dyr (at benytte). (Mod)svar: Er 12 kr. for en rejse uden for myldretiden i to zoner i bus, tog eller metro dyrt?

Hvis man rejser i hovedstadsområdet er Rejsekortet efterhånden den eneste mulighed for at kunne betale for sin rejse.

Nuvel, der findes stadig SMS og mobilklippekort, men efter den seneste opdatering af mobilklippekort app'en, så er den nærmest ubrugelig. I den gamle version, kunne app'en selv udregne antallet at zoner, hvis man opgav sin destination - i dag må man selv klare opgaven vha. zonekortene. Endvidere er designet udført så gennemgribende amatøragtigt, at opgaven med ændringen kun kan være at 'skubbe' de sidste over på Rejsekortet - mig selv inklusive :-)

At Rejsekortet er billigt er en sandhed med modifikationer. Jeg blev selv 'bonnet' 43 kr. for at rejse rundt med tog/bus i København i ca. 2.5 timer - min fejl var, at der på intet tidspunkt var mere end 30 min imellem check-ud og check-ind, rejsen blev derfor takseret som en ubrudt rejse. Jeg var på intet tidspunkt ude af zone 1 eller 2, alligevel blev rejsen takseret som 7 zoner pga. tiden fra første check-in, der ydermere skete inden kl. 11.00.... På et klippekort havde turen kunne gøres for 2 klip = 30 kr.

Jeg vil medgive at rejsekortet er enkelt, man skal ikke tænke i zoner, men der er altså stadig 'fælder' når man ikke kun rejser 'punkt til punkt'.

Aarhus letbanedirektør skifter til Rejsekort A/S

af Gæst1, 27/7 2017, 12:26 (2464 dage siden) @ Scharfenberg

Myte nr. 1 om kollektiv trafik: Kollektiv trafik er dyr (at benytte). (Mod)svar: Er 12 kr. for en rejse uden for myldretiden i to zoner i bus, tog eller metro dyrt?

Myte nr 2 om kollektiv trafik: "Kollektiv transport tager dig fra et sted du ikke er, til et sted du ikke skal hen, på et tidspunkt, der ikke passer dig"

Myter om kollektiv trafik: Nr. 3

af Scharfenberg, 27/7 2017, 21:00 (2464 dage siden) @ Gæst1

Myte nr. 1 om kollektiv trafik: Kollektiv trafik er dyr (at benytte). (Mod)svar: Er 12 kr. for en rejse uden for myldretiden i to zoner i bus, tog eller metro dyrt?


Myte nr 2 om kollektiv trafik: "Kollektiv transport tager dig fra et sted du ikke er, til et sted du ikke skal hen, på et tidspunkt, der ikke passer dig"

Ad. "et sted du ikke er": Findes et sådan sted? Går ikke ud fra, at det er Aarhus og København, der tænkes på :-D

Ad. "et sted du ikke skal hen": Ja, sker hyppigt. Fx når man falder i søvn i bussen/metroen/S-toget navnlig nat efter fredag og lørdag :-P

Ad. "på et tidspunkt der ikke passer dig": Meget muligt. Men man skal godt nok være kræsen, hvis ikke man kan finde en afgang, der passer mellem fx København og Roskilde, Holbæk, Odense, Aarhus, Helsingør osv. Den københavnske metro. S-togene. Har jeg glemt noget?

Myte nr. 3 om kollektiv trafik: Der er IKKE mange fordomme om kollektiv trafik (for det er der - nogle mere berettigede end andre)
;-)

Aarhus letbanedirektør skifter til Rejsekort A/S

af Gæst1, 27/7 2017, 12:31 (2464 dage siden) @ Peter Christensen

Claus er en god og dygtig leder. Han har bare et ret pudsigt CV med DSB First, IC4 og så nu Aarhus Letbane og Rejsekortet på. Forhåbentlig bliver i det mindste Aarhus Letbane en succes...omend passagerprognoserner virker lidt optimistiske i forhold til de "pløjemarker", som letbanen skal betjene...omvendt har jeg aldrig hørt om en letbane, der ikke er blevet en succes med tiden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak