Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Militærtoget

af kme, 15/8 2017, 22:19 (2439 dage siden) @ kenkari

Okay, her tabte jeg lige underkæben. DB kører med danske tanks?

Omkring 1:50 synes jeg at jeg kan se en DB Bombardier Traxx AC med DSB DD-vogne. Kan det passe?
EDIT: Det er vist bare en nymalet DSB ME.

Avatar

Militærtoget

af Futfar, Kajerød, 16/8 2017, 17:48 (2438 dage siden) @ kme

Okay, her tabte jeg lige underkæben. DB kører med danske tanks?

Nej, ikke i dette tilfælde, så få du bare styr på underkæben :-D.

Hvem skulle ellers?

Forsvaret i DK har sjældnere og sjældnere behov for transport af tunge køretøjer på stålhjul, så de transporteres i stigende omfang - læs altid - på gummihjul. Like it or not!

Når vi så her i DK får besøg af NATO-enheder der gerne vil benytte sig af de - desværre - få tilbageværende skyde/- øvelsesterræner, bliver materiellet, i videst muligt omfang, transporteret på stålhjul. Her er det vel så relevant at bemærke, at vi i DK ikke længere har hverken loks eller vogne til den slags transport!

Måske indeholder transporten et lille dansk islæt, hvis loket er et tidligere dansk EG.:-P.

Bare for sjov.... Forestil dig lige en Lint 41, en IC 3, eller lign. der skal trække et "pansertog", på måske 1.000 tons, eller mere :-(.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Militærtoget

af Henrik B, 16/8 2017, 18:41 (2438 dage siden) @ Futfar

Hej
Contec Rail har da en del af de tidligere militær flad vogne.
Hilsen Henrik B

Avatar

Militærtoget

af Futfar, Kajerød, 18/8 2017, 14:40 (2436 dage siden) @ Henrik B

Ok, det vidste jeg så ikke. Er Contec Rail dansk? Og er disse fladvogne dem der tilhørte HOK, Hærens Operative Kommando?

--
Med venlig hilsen Futfar.

Militærtoget

af Poul Andersen, 18/8 2017, 15:08 (2436 dage siden) @ Futfar

Ok, det vidste jeg så ikke. Er Contec Rail dansk? Og er disse fladvogne dem der tilhørte HOK, Hærens Operative Kommando?

Af de i alt 20 stk. Slmmps-vogne (ejet af HOK), blev 15 stk. solgt til Contec og 4 stk. til Aarslev, hvor de anvendes i.f.m. sporarbejder.
Den sidste findes på Jernbanemuseet pålæsset en Leopard 1 kampvogn.

Mvh.
Poul.

Avatar

Militærtoget

af Futfar, Kajerød, 18/8 2017, 16:01 (2436 dage siden) @ Poul Andersen

Tak for dit svar, og ud fra dette læser jeg at Contec er dansk, vel lige som Aarslev. Men hvad gør Forsvaret så, hvis de skal bruge et antal fladvogne? Ikke fordi jeg tror de skal bruge nogen til den smule tungt materiel, der er tilbage i landet, men situationen kan vel opstå? Beholdningen af militære blokvogne/sættevogne er vist yderst beskeden, lejer/"udskriver" man så civile? Transport af bæltekøretøjer på landevej er vist en bekostelig affære: For det første er den slags køretøjer jo stærkt brændstofforbrugende, dernæst - på trods af at bælterne mere eller mindre er "gummibælter" - er det næppe gunstigt for vejbelægningerne ved andet end "ligeud kørsel". Jeg ser for mig en kampvogn der foretager en "taktisk centrumvending" på en (ny) asfalteret landevej:-(.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Militærtoget

af Poul Andersen, 18/8 2017, 16:57 (2436 dage siden) @ Futfar

Tak for dit svar, og ud fra dette læser jeg at Contec er dansk, vel lige som Aarslev. Men hvad gør Forsvaret så, hvis de skal bruge et antal fladvogne? Ikke fordi jeg tror de skal bruge nogen til den smule tungt materiel, der er tilbage i landet, men situationen kan vel opstå? Beholdningen af militære blokvogne/sættevogne er vist yderst beskeden, lejer/"udskriver" man så civile? Transport af bæltekøretøjer på landevej er vist en bekostelig affære: For det første er den slags køretøjer jo stærkt brændstofforbrugende, dernæst - på trods af at bælterne mere eller mindre er "gummibælter" - er det næppe gunstigt for vejbelægningerne ved andet end "ligeud kørsel". Jeg ser for mig en kampvogn der foretager en "taktisk centrumvending" på en (ny) asfalteret landevej:-(.

Kampvognene var alligevel blevet for tunge til de fireakslede Slmmps-vogne, så der anvendes nu seksakslede Samms- vogne når der en sjælden gang køres militærtog.

Mvh.
Poul.

Militærtoget

af OD, Od ⌂, 19/8 2017, 22:19 (2435 dage siden) @ Poul Andersen

Ok, det vidste jeg så ikke. Er Contec Rail dansk? Og er disse fladvogne dem der tilhørte HOK, Hærens Operative Kommando?


Af de i alt 20 stk. Slmmps-vogne (ejet af HOK), blev 15 stk. solgt til Contec og 4 stk. til Aarslev, hvor de anvendes i.f.m. sporarbejder.
Den sidste findes på Jernbanemuseet pålæsset en Leopard 1 kampvogn.


Leoparden røg retur til Forsvaret 23.01.2017.

Militærtoget

af steenth, 16/8 2017, 22:54 (2438 dage siden) @ Futfar

Måske indeholder transporten et lille dansk islæt, hvis loket er et tidligere dansk EG.:-P.

Tidligere EG! Nej - det er stadig en dansk litra EG, selvom den er malet i et andet design.

Avatar

Militærtoget

af Futfar, Kajerød, 18/8 2017, 14:16 (2436 dage siden) @ steenth

Tidligere EG! Nej - det er stadig en dansk litra EG, selvom den er malet i et andet design.

Be,be, om forladelse og undskyld :-P. Du har da helt ret;-).

--
Med venlig hilsen Futfar.

Militærtoget

af Jens V, 17/8 2017, 14:37 (2437 dage siden) @ Futfar

Bare for sjov.... Forestil dig lige en Lint 41, en IC 3, eller lign. der skal trække et "pansertog", på måske 1.000 tons, eller mere :-(.


Jow, da... :-) Måske ikke 1000 t, men mindre kan vel også gøre det?


[image]

Militærtoget

af re20000, 17/8 2017, 22:05 (2437 dage siden) @ Jens V

[image]

"lige til modeljernbanen"!

Nold

Avatar

Militærtoget

af T. Rithmester ⌂, Struer, 17/8 2017, 22:15 (2437 dage siden) @ Jens V

Bare for sjov.... Forestil dig lige en Lint 41, en IC 3, eller lign. der skal trække et "pansertog", på måske 1.000 tons, eller mere :-(.


Jow, da... :-) Måske ikke 1000 t, men mindre kan vel også gøre det?


[image]


Gad vide om den kan skyde en større hastighed med sådan en krabat bagefter ;-)

Duk og væk!

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Militærtoget

af Futfar, Kajerød, 18/8 2017, 14:24 (2436 dage siden) @ T. Rithmester

Ja med kanonen pegende bagud burde rekylen vel kunne give lidt ekstra fart:-D. Men da den - kanonen - er i transportlås, bliver det nok ikke engang til et "vildskud":-(. Men foto er da fint skudt;-) .

--
Med venlig hilsen Futfar.

Militærtoget

af jmp ⌂, Vejle, 17/8 2017, 23:59 (2437 dage siden) @ Jens V

Kanaler er en mangelvare mellem Esbjerg og Varde, så det kan forklare den pudsige oprangering.

Jeg kan huske, at jeg engang som togfører hos Veterantog Vest, efter en kørsel på Vestbanen, var havnet bag en Arriva MR i Varde spor 2. Vi skulle holde fire timer, før vi kunne komme videre mod Esbjerg og hjem til Bramming. Føreren på MR-en tilbød at vi jo bare kunne koble os bagpå, lade MT 152 arbejde lidt med og dermed komme meget tidligere afsted. Vi afslog dog, mest af forsikringsmæssige årsager ...

Jan

Militærtoget

af Poul Andersen, 18/8 2017, 07:41 (2437 dage siden) @ jmp

Kanaler er en mangelvare mellem Esbjerg og Varde, så det kan forklare den pudsige oprangering.

Jeg kan huske, at jeg engang som togfører hos Veterantog Vest, efter en kørsel på Vestbanen, var havnet bag en Arriva MR i Varde spor 2. Vi skulle holde fire timer, før vi kunne komme videre mod Esbjerg og hjem til Bramming. Føreren på MR-en tilbød at vi jo bare kunne koble os bagpå, lade MT 152 arbejde lidt med og dermed komme meget tidligere afsted. Vi afslog dog, mest af forsikringsmæssige årsager ...

Jan


Efter salget af Vestbanens to MY lokomotiver til Dansk Jernbane i 2004, blev de få godsvogne til Oksbøl Syd eller Lunde kørt med MR-tog,
indtil godstogstrafikken til Esbjerg ophørte.
Vestbanen havde i flere år kørt godstogene til/fra Esbjerg, så det er det "rigtige godstog" til Oksbøl Syd med MR, som Jens har fanget under udkørsel i Esbjerg.

Mvh.
Poul.

Militærtoget

af morten t, 15/8 2017, 23:37 (2439 dage siden) @ kenkari

Er det nyt materiel fra svensken? Går ikke ud fra de skal øst på

Militærtoget

af OLL, Ballerup, 16/8 2017, 00:03 (2439 dage siden) @ morten t

Det var amerikanske M1 Abrams kampvogne som var på, så formoder det er USMC reserve fra Norge som er på vej igennem. Hjulkøretøjerne kender jeg dog ikke til, men de ser ud til at have STANAG niveau 2 eller 3 pansring.

Mvh. Oliver L. Løvgard

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Militærtoget

af Nordexpress, 16/8 2017, 01:00 (2439 dage siden) @ kenkari

Meget godt, at vi lever i et land, hvor man - endnu - ikke bliver arresteret for at fotografere den slags.

Mindes dengang i 70'ene, hvor militærtransporter på vej og bane var hverdagskost i Vesttyskland!

Militærtoget

af Niels Kruse, 16/8 2017, 09:07 (2439 dage siden) @ kenkari

For dem som er interesseret var toget lastet med:
- Oshkosh MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacement) hjulkøretøjer
- M1A2 Abrams kampvogne, som nævnt andetsteds
- En enkelt M88A2 Hercules bjærgningsvogn på bælter
- M777 155mm letvægts haubitser

--
Niels

Militærtoget

af mougru, 16/8 2017, 10:24 (2438 dage siden) @ Niels Kruse

Hvor kom toget fra og hvad var målet?

Militærtogene 15-08-2017 og 16-08-2017

af Rask Ingemann Lambertsen, 16/8 2017, 19:25 (2438 dage siden) @ mougru

Hvor kom toget fra og hvad var målet?

Der er en tråd i SJK Postvagnen med flere oplysninger. Det korte af det lange er, at togene kom fra Hell i Norge og skulle til Montenegro. Tirsdagens tog havde nummer 62165 gennem Danmark og onsdagens tog havde nummer 63435 gennem Danmark. Hvilken togkategori blev brugt?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Militærtogene 15-08-2017 og 16-08-2017

af OD, Od ⌂, 16/8 2017, 19:53 (2438 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Tirsdagens tog havde nummer 62165 gennem Danmark og onsdagens tog havde nummer 63435 gennem Danmark. Hvilken togkategori blev brugt?

GD og G.

Avatar

Militærtoget

af Futfar, Kajerød, 16/8 2017, 17:20 (2438 dage siden) @ Niels Kruse

Helt korrekt... Godt set Niels :-).

--
Med venlig hilsen Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak