Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Bremseomstiller-position? (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 16/8 2017, 18:28 (2438 dage siden)

Forleden var min lidelsesfælle cm og jeg ud i det ferroviale univers, på en en beskeden trainspotter tur til Padborg. Noget kunne der måske vise sig, selvom toggangen er lidt pauver, men en EG'er med et langt godstog oplevede vi dog ankomme fra Tyskland. Lokføreren steg af, og en ny - dansk - dukkede så op i den sydlige ende af det lange træk. Han omstillede så samtlige omstillere fra G til P. ??? Det vakte så en vis undren hos os, og vi spurgte ham så, hvorfor nu det?
Svaret var så, at det var gældende regler, hvilket vi naturligvis ikke betvivlede. Men er der nogen her på forum, der lige kan forklare os, hvorfor nu det ?

--
Med venlig hilsen Futfar.

Bremseomstiller-position?

af Svend, 16/8 2017, 20:09 (2438 dage siden) @ Futfar

Forleden var min lidelsesfælle cm og jeg ud i det ferroviale univers, på en en beskeden trainspotter tur til Padborg. Noget kunne der måske vise sig, selvom toggangen er lidt pauver, men en EG'er med et langt godstog oplevede vi dog ankomme fra Tyskland. Lokføreren steg af, og en ny - dansk - dukkede så op i den sydlige ende af det lange træk. Han omstillede så samtlige omstillere fra G til P. ??? Det vakte så en vis undren hos os, og vi spurgte ham så, hvorfor nu det?
Svaret var så, at det var gældende regler, hvilket vi naturligvis ikke betvivlede. Men er der nogen her på forum, der lige kan forklare os, hvorfor nu det ?

.
Fordi godstogene i Danmark (og Sverige) skal fremføres i bremsestilling P a.h.t. bremseveje (-længder).
Der findes supplerende regler som vil være for omfattende at bringe her, men de er beskrevet i Sikkerhedsreglementet (findes på Banedanmarks hjemmeside).

På strækninger med ETCS/ERTMS bliver det muligt at køre i bremsestilling G.

--
Svend

Bremseomstiller-position?

af esni, Frederikssund, 16/8 2017, 22:57 (2438 dage siden) @ Svend

Forleden var min lidelsesfælle cm og jeg ud i det ferroviale univers, på en en beskeden trainspotter tur til Padborg. Noget kunne der måske vise sig, selvom toggangen er lidt pauver, men en EG'er med et langt godstog oplevede vi dog ankomme fra Tyskland. Lokføreren steg af, og en ny - dansk - dukkede så op i den sydlige ende af det lange træk. Han omstillede så samtlige omstillere fra G til P. ??? Det vakte så en vis undren hos os, og vi spurgte ham så, hvorfor nu det?
Svaret var så, at det var gældende regler, hvilket vi naturligvis ikke betvivlede. Men er der nogen her på forum, der lige kan forklare os, hvorfor nu det ?

.
Fordi godstogene i Danmark (og Sverige) skal fremføres i bremsestilling P a.h.t. bremseveje (-længder).
Der findes supplerende regler som vil være for omfattende at bringe her, men de er beskrevet i Sikkerhedsreglementet (findes på Banedanmarks hjemmeside).

På strækninger med ETCS/ERTMS bliver det muligt at køre i bremsestilling G.

Men vil det ikke give et givent tog en længere bremesevej, og vel derfor også lavere mulig hastighed?

Bremseomstiller-position?

af Svend, 17/8 2017, 09:27 (2438 dage siden) @ esni


På strækninger med ETCS/ERTMS bliver det muligt at køre i bremsestilling G.


Men vil det ikke give et givent tog en længere bremesevej, og vel derfor også lavere mulig hastighed?

.
Her holder min viden op, men mon ikke ETCS-anlægget giver mulighed for at "se" længere frem?

--
Svend

Avatar

Bremseomstiller-position?

af Futfar, Kajerød, 17/8 2017, 09:10 (2438 dage siden) @ Svend

Tak for svar...

--
Med venlig hilsen Futfar.

Bremseomstiller-position?

af Michael Thomasberg, 17/8 2017, 09:59 (2438 dage siden) @ Futfar

Tyskland har nogle specielle regler for bremsearter i godstog:

Belastning 0 - 1199 tons = hele toget P bremset
Belastning 1200 - 1599 tons = "Lange Lok", dvs ca fem vogne (fem G/P omstiller) op til lok skal være G-bremset
Belastning 1600 - max = hele toget G bremset

Udover disse regler, findes der deciderede G køreplaner, hvor hele toget er G bremset uanset belastning.

Der skal nok være afvigelser som jeg ikke er bekendt med, men dette er i hvert fald en del af forklaringen.

PS: De indenlandske godstog til og fra Tyskland, kører også med "Lange Lok" i Danmark, hvis belastningen er mellem 1200 og 1599 tons. Fra 1600 og opefter bliver bremserne omstillet i Padborg til hhv G eller P - altså ingen G bremset godstog i DK.
Transittog til og fra Sverige kører ikke med "Lange Lok" - her bliver der altid omstillet i Padborg.

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Avatar

Bremseomstiller-position?

af Futfar, Kajerød, 18/8 2017, 14:51 (2436 dage siden) @ Michael Thomasberg

Det virker for lægfolk som os noget kompliceret, men det er jo nok ikke helt tilfældigt at man har disse regler.
Tak for fint uddybende svar :-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak