Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s resultat før skat blev i 1. halvår 2017 290 mio. kr.

af Gæst1, 18/8 2017, 09:02 (2437 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så er alt jo bare fryd og gammen eller.....

Jeg tror nogle politikere bliver overrasket over at høre, at de skulle have vedtaget DSBs beslutningsoplæg. Den rette formulering er vist mere, at "politikerne ikke denne gang har bedt DSB, om at lave det om, men istedet har regeringen fremsat sit eget forslag til en fremtidssikret jernbane, hvor regeringen hælder kraftigt til Udbudsscenarie E (udbud af S-bane og Regionaltrafik inden 2025 og en Franchise på Fjerntrafikken med DSB som operatør til allersenest 2029), mens DSB helst ser scenarie A (uændret DSB med mindre politisk indblanden) eller scenarie C (uændret DSB med nye ejere), så vi kan forsætte som vi plejer og sikre, at kunderne ikke mærker nogle forskelle".
Men det lyder jo ikke så fedt, hvis man er DSB og ihærdigt forsøger at påvirke politikerne, til at undlade at indføre Timemodel og sikre DSBs fortsatte monopol til tid og evighed - for det hele bliver billigere og bedre, hvis bare man venter (lige nu 13 år).

Reelt viser DSBs regnskaber en svagt faldende indtjening og svagt stigende omkostninger, hvilket på et tidspunkt vil blive problematisk. Resten er tal-fifleri, som nok kun de færreste kan gennemskue.

DSB’s resultat før skat blev i 1. halvår 2017 290 mio. kr.

af Peter Christensen, 18/8 2017, 13:20 (2437 dage siden) @ Gæst1

Lige den med politisk godkendelse af "fremtidens tog" studsede jeg også over. DSB har en lidt anden opfattelse end min - men det er nok bare mig.

Ellers minder det efterhånden om fuskeriministeriet, hvor de ansatte trak torsk iland istedet for at passe deres arbejde. Skandalerne står i kø som sild i en tønde.
OK - kunne ikke lade være med vandede vittigheder på en regnfuld fredag.
Og her vil jeg ikke komme ind på det omvendte armslængde-princip!

DSB’s resultat før skat blev i 1. halvår 2017 290 mio. kr.

af kme, 18/8 2017, 11:12 (2437 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvorfor skal DSB give overskud? Det er ikke deres opgave. DSB skal levere infrastruktur der holder landet sammen.

Hvem har nogensinde hørt om en motorvej, der giver overskud uden man indregner indlejrede effekter - e.g. at lokalsamfundet vil hensygne uden vejen. Det samme gælder for banen. Den sikre død for en provinsby er 1) skolen lukker, 2) stationen får ikke nok afgange til nabobyerne, 3) købmanden lukker. Hvem er tjent med det?

Har Vejdirektoratet nogen sinde i deres levetid tjent en ærlig krone?

mvh

Michael
Postnummer 3480, så jeg ved hvad et tog gør for en lille provinsby.

DSB’s resultat før skat blev i 1. halvår 2017 290 mio. kr.

af ClausAmager, 18/8 2017, 12:04 (2437 dage siden) @ kme

Hvorfor skal DSB give overskud? Det er ikke deres opgave. DSB skal levere infrastruktur der holder landet sammen.

Hvem har nogensinde hørt om en motorvej, der giver overskud uden man indregner indlejrede effekter - e.g. at lokalsamfundet vil hensygne uden vejen. Det samme gælder for banen. Den sikre død for en provinsby er 1) skolen lukker, 2) stationen får ikke nok afgange til nabobyerne, 3) købmanden lukker. Hvem er tjent med det?

Har Vejdirektoratet nogen sinde i deres levetid tjent en ærlig krone?

mvh

Michael
Postnummer 3480, så jeg ved hvad et tog gør for en lille provinsby.

DSB skal IKKE levere infrastruktur...
Mvh.
Claus

DSB’s resultat før skat blev i 1. halvår 2017 290 mio. kr.

af kme, 18/8 2017, 14:52 (2437 dage siden) @ ClausAmager

DSB skal IKKE levere infrastruktur...

I allehøjeste grad. Kun hvis man har en 1800-tals forståelse af infrastruktur (som Banedanmark) og tror infrastruktur er noget fysisk, kunne du have ret.

Service er i den grad infrastruktur. Se bare på internettet. Her har infrastruktur ikke det fjerneste at gøre med TDC eller andre teleselskaber. Internettet er defineret af IETF, der definerer TCP/IP protokollerne, der er højst virtuelle. Man kan altså køre TCP/IP over brevdue eller flaskepost hvis man vil.

Men internettet er måske ikke infrastruktur? Ring til Mærsk og hør deres mening.

DSB’s resultat før skat blev i 1. halvår 2017 290 mio. kr.

af Scharfenberg, 18/8 2017, 21:30 (2436 dage siden) @ kme

DSB skal IKKE levere infrastruktur...

I allehøjeste grad. Kun hvis man har en 1800-tals forståelse af infrastruktur (som Banedanmark) og tror infrastruktur er noget fysisk, kunne du have ret.

Service er i den grad infrastruktur. Se bare på internettet. Her har infrastruktur ikke det fjerneste at gøre med TDC eller andre teleselskaber. Internettet er defineret af IETF, der definerer TCP/IP protokollerne, der er højst virtuelle. Man kan altså køre TCP/IP over brevdue eller flaskepost hvis man vil.

Men internettet er måske ikke infrastruktur? Ring til Mærsk og hør deres mening.

Internettet er it-infrastruktur. Korrekt. DSB leverer offentlig servicetrafik. Det er ikke infrastruktur.

DSB’s resultat før skat blev i 1. halvår 2017 290 mio. kr.

af kme, 18/8 2017, 23:25 (2436 dage siden) @ Scharfenberg

Men internettet er måske ikke infrastruktur? Ring til Mærsk og hør deres mening.


Internettet er it-infrastruktur. Korrekt. DSB leverer offentlig servicetrafik. Det er ikke infrastruktur.

Her er du altså tynd is. Hvorfor er der forskel på at levere data (folks viden) via tog kontra ledninger, radiobølger eller brevduer?

Service ER infrastruktur i det 21. århundrede.

DSB’s resultat før skat blev i 1. halvår 2017 290 mio. kr.

af Peter Christensen, 19/8 2017, 06:07 (2436 dage siden) @ kme

Men internettet er måske ikke infrastruktur? Ring til Mærsk og hør deres mening.


Internettet er it-infrastruktur. Korrekt. DSB leverer offentlig servicetrafik. Det er ikke infrastruktur.

Her er du altså tynd is. Hvorfor er der forskel på at levere data (folks viden) via tog kontra ledninger, radiobølger eller brevduer?

Service ER infrastruktur i det 21. århundrede.

Nej.
Du kan sagtens have en der ejer ledninger og en 3.part som "låner" dem og sælger sin service til andre.....
Infrastruktur er defineret som noget "fast" a la spor eller veje.
Bare kik på rutebilen.
Ejer vognmanden/busselskabet vejen? Næ.
Den er ofte kommunal eller statslig.
Men busforbindelsen hver 2.time er stadig en service (om den er betalt af kommunen eller regionen; det er faktisk lidt ligegyldigt her).

Infrastruktur - Den store danske

af kme, 19/8 2017, 10:49 (2436 dage siden) @ Langelandsbanen

Så er den ged vidst barbere :-P
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Geografi/Geografi_generelt/infrastruktur

Ja, hvis vi holder os til dette citat: "Ordet infrastruktur kommer af latin infra 'neden for, neden under' og structura, af struere 'bygge', dvs. 'underbygning, grundlag" - altså at infrastruktur betyder "grundlag".

Men det er næppe hvad du mener, og så vil jeg gerne påpege at Gyldendals Encyklopædi er fra 1990'erne og derfor bygger på koncensusviden fra 80'erne. Altså da EDB (sic!) stadig var ved at træde sin sti.

I dag har infrastruktur intet at gøre med fysiske enheder. Du kan roligt regne med at direktionsgangen i dit firma opfatter deres PR-, regnskabs- og deres reklameafdelinger som firmaets infrastruktur. Intet af dette er fysisk.

Så DSBs drift er bestemt infrastruktur, omend ikke i 1800-tals betydning. Men vi lever jo heller ikke i 1800-tallet.

Men jeg indstiller skydningen, for der er ingen udsigt til enighed.

Infrastruktur - Den store danske

af UTJ, 19/8 2017, 11:27 (2436 dage siden) @ kme

Men jeg indstiller skydningen, for der er ingen udsigt til enighed.

.
Fornuftigt - definitioner ændrer sig nemlig ikke fra den ene dag til den anden. Der kan i visse brancher opstå en slags slang, men det ændrer ikke definitionen af den grund.

--
ئۇلغىك

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak