Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Da capo: Rhindalbanen-byggeuheld (Generelt)

af dr42 ⌂, 18/8 2017, 11:24 (2415 dage siden)
redigeret af dr42, 18/8 2017, 11:36

Man hører ikke så meget fra officiel side aktuelt, og journalisterne skriver alene om problemerne for de rejsende samt lidt om godstrafikken, byggeprojektet som sådan spiller tydeligt ingen rolle for dem. Så man må nok selv rime sig det hele sammen - det der er sket, og hvad det betyder for det videre projekt (fokus på nogen vigtige aspekter).

Efter 'Ausbau- und Neubaustrecke Karlsruhe–Basel' https://www.karlsruhe-basel.de/ at dømme, så er uheldet åbenbart sket under den sidste fase af tunnelbygget under Rastatt: De 2 tunnelrør er blevet boret nordfra og skulle gå sammen med den klassiske strækning kort efter at have krydset den. Så skete det at jordmassen over østrøret ikke holdt.

Omegn:

[image]

Byggeafsnit (nord er til venstre):

[image]

https://www.karlsruhe-basel.de/pfa-1-2.html

På Google-kort er den nye tunnel markeret som afbrudt linie:

[image]

https://www.google.com/maps/@48.844605,8.2153156,16z

På denne 4 år gamle, fra nord kommende lokvideo (vi kigger mod syd) kan man åbenbart allerede dengang se, hvor den fremtidige strækning fra den nye tunnel skulle/skal forenes med den klassiske linje:

[image]

https://www.youtube.com/watch?v=vByMEAWz_P4

Så er spørgsmålet i øjeblikket nok det, hvordan de vil forene de forskellige aktuelle krav: På den ene side skal spærringen holdes så kort som muligt, således at trafikken kan genoptages snarest muligt. På den anden side betyder det nok, at man må fylde tunlens sidste meter med beton samt opgive pågældende TBM. Desuden bliver det uklart, hvad denne fremgangsmåde betyder for det videre tunnelbyggearbejde - hvis det oprindelig planlagde trace er blokkeret med beton og en TBM-ruine, så kræver det nok en større ændring.

NB: Mine oplysninger og forklaringer er kun et forsøg på at nogenlunde forstå situationen og dens implikationer samt tænke videre mht projektet, der kan altså være fejl i det. Forsk gerne selv og publicér, hvis der er interesse.

Da capo: Rhindalbanen-byggeuheld

af Per Sørensen, 19/8 2017, 08:28 (2414 dage siden) @ dr42

Godmorgen dr42

ved afspilning af "Din Video", kommer andre forslag frem om samme uheld.
Der står at banen er lukket resten af august og det kan sikkert blive længere (set før)

https://youtu.be/KA7H-aR0M-c

venligst
pediHg

Rhindalbanen byggeuheld

af Nordexpress, 19/8 2017, 08:43 (2414 dage siden) @ Per Sørensen

Der tales på foraene om medio September. Entreprenørerne skal først overhovedet beslutte hvilken teknik, der skal anvendes for ikke at umuliggøre det videre tunnelbyggeri.

Nattoget til/fra Hamburg En 471/470 er helt aflyst.

Da capo: Rhindalbanen-byggeuheld

af dr42 ⌂, 19/8 2017, 09:19 (2414 dage siden) @ Per Sørensen

Det er en AI-video. Kan du ikke høre den kunstige stemme, for ikke at nævne det næppe eksisterende indhold - alt efter amerikansk 'rollemodel'?

I hvert fald tales der ikke om den ved mig anførte målkonflikt, der IMO opstår ved at opfylde kravene om asap-genoptagelse af driften ved ifyldning af tunlen, og dermed lukke dette næsten færdig-borede tracé for projektets succesfulde afslutning. Det må da have graverende konsekvenser?

Da capo: Rhindalbanen-byggeuheld

af dr42 ⌂, 20/8 2017, 07:25 (2413 dage siden) @ andersj

Javel. Det er tiendets kilde.

Men vi kan nok gå udfra at de selv er klare over konsekvenserne. Spørgsmålet er fortsat hvorfor de har hældt beton i røret, som de vil bruge senere.

Ville det ikke have været klogere at rive det hele op og bygge resten under dagslys, nu hvor linjen alligevel er afbrudt?

Da capo: Rhindalbanen-byggeuheld

af andersj, Aalborg, 20/8 2017, 19:46 (2413 dage siden) @ dr42

Javel. Det er tiendets kilde.

Men vi kan nok gå udfra at de selv er klare over konsekvenserne. Spørgsmålet er fortsat hvorfor de har hældt beton i røret, som de vil bruge senere.

Ville det ikke have været klogere at rive det hele op og bygge resten under dagslys, nu hvor linjen alligevel er afbrudt?

Betonproppen er lavet for at isolere den beskadigede del af tunnellen for at man formodentlig kan arbejde videre med den ikke-beskadigede del. Den største prioritet er at få trafikken til at køre igen, mindre vigtigt (lige nu) er tunnellens færdiggørelse.

--
Mvh Anders

Da capo: Rhindalbanen-byggeuheld

af andersj, Aalborg, 23/8 2017, 00:08 (2410 dage siden) @ andersj

Bedste kilde må være DB selv: https://inside.bahn.de/tunnel-rastatt-sperrung/?dbkanal_006=L01_S01_D088_KTL0006_INSIDE...

Færdiggørelsen af tunnellen får vist lange udsigter da man pumper/har pumpet mange tusinder liter beton ind i tunnellen.

Artiklen er opdateret. Man vil fylde tunnellen med jord (og dermed også begrave boremaskinen), fjerne de eksisterende spor og køreledning, lave en 120 meter lang betonplade og reetablere spor og køreledninger igen.

--
Mvh Anders

Da capo: Rhindalbanen-byggeuheld

af dr42 ⌂, 23/8 2017, 15:19 (2410 dage siden) @ andersj

Beklager, men jeg synes det hele virker fortsat lidt mystisk. Hvorfor sagde de ikke: Vi løser det hele ved at bygge en 'beton-bro i jorden', således at togdriften atter kan optages, samtidigt med at vi kan fortsætte stille og roligt at fuske nede under den rullende trafik, altså uden at nogen lægger mærke til det? Eller noget i den stil, det kan vist også udtrykkes på en nogenlunde seriøs måde.

Men nu er vi altså i Tyskland, og det forklarer nok også en del...

Da capo: Rhindalbanen-byggeuheld

af andersj, Aalborg, 20/8 2017, 19:36 (2413 dage siden) @ dr42

DB improviserer Svejts-trafiken via Horb - Tübingen (ikke elektrificeret, 1 spor)

Dog kun godstrafikken. ICE-eren var en der var strandet i Schweiz og er ikke-personførende.

Det er uheldigt at hovedstrækningen mellem Böblingen og Herrenberg i øjeblikket er spærret pga. sporarbejde, for det ville have været en lettere omvej.

--
Mvh Anders

Så hedder det ultimo september

af Nordexpress, 21/8 2017, 18:35 (2412 dage siden) @ andersj

ifølge Railway Gazette i dag:

Freight operators reschedule

Der luftes stor utilfredshed med samtidige arbejder på de væsentlige transportkorridorer:

"UIRR- intermodal operators’ association - says the disruption at Rastatt comes on top of ‘a summer of rail infrastructure misery’, noting that ‘extensive and often unco-ordinated works’ on different networks had already been causing excessive disruption to the continent’s principal north-south rail freight axis."

Det bliver aldrig nemt at sende gods per bane!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak