Det er en standard-udmeldelse. Der skal mere nøjagtige udregninger til. Artiklen nævner nemlig ikke hvor stor andel af den samlede omkostning som broafgiften udgør. Både for lastvogne og for godstog.
Der er formentlig mange andre faktorer som har langt større betydning - for godstogsoperatører er den manglende vished om både tid og omkostninger til det nye signalsystem en langt større problemstilling. Som rigtig nok også bliver nævnt i artiklen. Og det er også klart at denne problemstilling ikke bliver mindre, hvilket artiklen også nævner, når konkurrenten på vej får en omkostningelempelse.
Men laver broafgift smadrer altså ikke banegodsets muligheder - det er der helt andre faktorer som gør. Alle ændringer i afgiftsstrukturer flytter på markedsandele i mere eller mindre grad.
Og er banegodset i forvejen ikke mest transitgods? hvis det flyttes til vej går det over Trelleborg eller Rødby og der er ingen umiddelbar lempelse på vej. Og chaufførerne skal have hvil og til det er Fehmarn-forbindelsen med færge stadig perfekt, plus at den er kortere, hvilket betyder ganske meget for et transit-lastvognstog.