Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MY Veterantog Sommertur (Generelt)

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/8 2017, 10:12 (2440 dage siden)

FRa gårdagens fangst, var lidt heldig med hensyn til vejret

[image]
Børkop ( dvs lidt sollys )
og de sidste 4 fotos er returkørsel fra Struer mod Odense
Lidt mystisk syntes jeg, hvorfor kørte MY Veterantog ved sidespor i Grejsdal, i stedet på selve hovedspor?

[image]
[image]
Grejsdal
[image]
[image]
Lillebælt
alle fotos Baumann

MY Veterantog Sommertur

af Poul Andersen, 20/8 2017, 10:20 (2440 dage siden) @ TeamBaumann

Lidt mystisk syntes jeg, hvorfor kørte MY Veterantog ved sidespor i Grejsdal, i stedet på selve hovedspor?

FC Herning, har udnyttet togets 18 aksler til "rustkørsel" i vigesporet.

mvh.
Poul.

MY Veterantog Sommertur

af Jens V, 20/8 2017, 10:41 (2440 dage siden) @ TeamBaumann

Lidt mystisk syntes jeg, hvorfor kørte MY Veterantog ved sidespor i Grejsdal, i stedet på selve hovedspor?


Det er IKKE for at være højrøvet eller pedantisk, men ment som venlig oplysning: Der er hverken sidespor eller hovedspor i Grejsdal.

Det spor, du nævner, er vigespor og det gennemgående spor eller gennemkørselssporet. På den slags stationer benyttes normalt - som du også bemærker - gennemkørselssporet, men på stationer, hvor der ikke foregår så meget i vigespor, er det nødvendigt af og til at "køre rust", altså slide rusten af skinnerne.

Det KAN være det, som toget er blevet brugt til. Jeg har ikke undersøgt, hvor meget vigesporet i Grejsdal anvendes, men hovedreglen er, at der skal mindst 30 aksler igennem hvert døgn.

I øvrigt: Hovedspor findes MELLEM og ikke på stationerne, og sidespor er populært sagt spor, som kun benyttes i forbindelse med rangering.

:-)

Lidt fra SR paragraf 2:

Først om den fri bane:

[image]

...og så om stationer:

[image]

Avatar

MY Veterantog Sommertur

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/8 2017, 11:23 (2440 dage siden) @ Jens V

Lidt fra SR paragraf 2:

Ikke et ord om "skiftespor"?
(duk og væk)
:-D :-D :-P :-D :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

OT - MY Veterantog Sommertur

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/8 2017, 16:15 (2440 dage siden) @ Jens V

Det må I meget undskylde ... da jeg kun er hobby fotograf og ej ansat i jernbaneverden, kender jeg
desværre ikke til store af fagsprog indenfor Bane og tog :-P
Om sidespor eller vigespor er for mine øjne ens dyt.
Hovedemne er at jeg ville fremvise MY Veterantog på tur ... og ikke en møde fra korrektur-stationsbetjent :-D

OT - MY Veterantog Sommertur

af UTJ, 20/8 2017, 17:27 (2440 dage siden) @ TeamBaumann

Det må I meget undskylde ... da jeg kun er hobby fotograf og ej ansat i jernbaneverden, kender jeg
desværre ikke til store af fagsprog indenfor Bane og tog :-P
Om sidespor eller vigespor er for mine øjne ens dyt.
Hovedemne er at jeg ville fremvise MY Veterantog på tur ... og ikke en møde fra korrektur-stationsbetjent :-D

.
Tag det ikke så tungt. Det er en den af legen med tog at nogle gerne vil korrekse. Jeg selv nyder gerne ord som togstation, togchauffør og skiftespor - :-P

--
ئۇلغىك

OT - MY Veterantog Sommertur

af re20000, 20/8 2017, 22:50 (2440 dage siden) @ TeamBaumann

Rolig nu. Jens indleder omhyggeligt sit hjælpsomme indlæg med at skrive:

Det er IKKE for at være højrøvet eller pedantisk, men ment som venlig oplysning:

Det er en del af enhver hobby at blive klogere. Nogen gange mod sin vilje.

Nold

MY Veterantog Sommertur

af jmp ⌂, Vejle, 20/8 2017, 15:52 (2440 dage siden) @ TeamBaumann

Lidt mystisk syntes jeg, hvorfor kørte MY Veterantog ved sidespor i Grejsdal, i stedet på selve hovedspor?


Der blev kørt rust i Gadbjerg og Grejsdal på hjemturen.

Jan

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak