Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vs. Arriva

af Jens Hansen, 21/8 2017, 18:57 (2433 dage siden) @ Poul Andersen

2 fakta som skal med i denne problemstilling;

Arrivas kontrakt er skærpet ift. DSBs.

Arriva lever op til kontrakten.

DSB vs. Arriva

af Poul Andersen, 21/8 2017, 20:50 (2433 dage siden) @ Jens Hansen

2 fakta som skal med i denne problemstilling;

Arrivas kontrakt er skærpet ift. DSBs.

Arriva lever op til kontrakten.

Vil det sige, at man med de talrige aflysninger til stor ulæmpe for brugerne, overholder kontrakten ?
- Det kræver hvis en nærmere forklaring ?.

mvh.
Poul.

DSB vs. Arriva

af Chalo, 21/8 2017, 21:44 (2433 dage siden) @ Poul Andersen

Efter sigende kører Arrivas lokomotivpersonale med meget overarbejde, har selv hørt historier om lokomotivfører der direkte søger så meget overarbejde som muligt, for jo mere kommer der jo i lønningsposen. Arriva ville vist komme til at aflyse endnu flere tog hvis ikke lokomotivpersonalet ville køre overarbejde. Mig bekendt har de heller ikke den store rådighedsstyrke blandt personalet. Hvilket en ny operatør nok heller ikke vil have, med mindre der er penge i det for operatøren at have personale siddende på rådighed. Hvilket DSB jo har i mange timer i løbet af dagen.

Angående materillet troede da ellers at Lint-togene var meget driftsikre. I forhold til andet materiel.

Nu vi er ved udliciteringen og andre jernbaneselskaber, har en lille historie fra Aalborg efter Nordjyske jernbaner overtog regionaltogstrafikken.

Der var nogle signalproblemer mellem Aalborg og Hjørring, toggangen var aflyst. En vred kvindelig kunde kommer hen til en DSB- lokomotivfører og brokker sig og spørger om der ikke er indsat busser nu der ikke kører nogen tog. Han svare at det ved han ikke noget om, hun bliver endnu mere sur og skælder ud at det fandme er for dårligt og i den dur. Så bliver han også sur på hende og siger hov hov, nu har i råbt og skreget på at alting bliver bedre når Nordjyske overtager i stedet for DSB. Men nordjyske har vist ikke nogen aftale med nogen busvognmand, der var i hvert fald ikke sat nogen busser ind. (Måske de heller ikke har nogen lovlige busser ha ha, nå det vist en anden historie)....

Nogle af disse ting glemmer man jo nok nåe man er så forhippet på at udlicitere alt jernbanetrafik i Danmark. Hvilket landet forøvrigt er alt for lille til.

DSB vs. Arriva

af Gæst1, 22/8 2017, 06:31 (2432 dage siden) @ Chalo

Nogle af disse ting glemmer man jo nok nåe man er så forhippet på at udlicitere alt jernbanetrafik i Danmark. Hvilket landet forøvrigt er alt for lille til.

Jeg synes nu ellers ikke, at folkekravet mod at retablere Combus, DSB Rederi og sikre at kun SAS må flyve indenrigs er specielt stort...

Lad være med at bruge en forkert organisering af Jernbanesektoren som begrundelse, for ikke at få styr på togtrafikken. Eksempelvis kunne det jo være interessant, om Banedanmark skulle finansiere alle togbusser. Det ville givetvis reducere behovet generelt...

DSB vs. Arriva

af andersj, Aalborg, 22/8 2017, 14:57 (2432 dage siden) @ Chalo


Angående materillet troede da ellers at Lint-togene var meget driftsikre. I forhold til andet materiel.

Nordjyske Jernbaners Lint bryder ned på stribe. I eftermiddag er der både aflysninger og forsinkelser pga. nedbrud på Hirtshalsbanen, jeg ved dog ikke om det er en Lint, men det er det sandsynligvis.

https://ing.dk/artikel/jernbaneselskab-forventer-tekniske-fejl-paa-13-splinternye-tog-2...

Det er dog også kendt fra især Tyskland at Alstom's nyere tog har en del børnesygdomme, det gælder både Lint og Coradia Continental.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB vs. Arriva

af Ove Nygaard, 22/8 2017, 11:57 (2432 dage siden) @ Jens Hansen

Sidste år havde Arriva tilsyneladende problemer, det fremgår af dette referat, fra Folketingets hjemmeside;

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/134/svar/1361357/1691882.pdf

men trods det, at man aflyste tog pga. personaleforhold står der, at man har opnået 2. højeste bonustrin. Det må, alt andet lige, betyde, at Arriva trods aflysninger, lever op til kontrakten.

Hej Jens.

Ja, "et er papir, noget andet er virkelighedens verden", og det gamle ord gælder stadigvæk:" Næst efter ...driften, er jernbanedriften den sværeste at styre i dette land".
Duk og væk:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø, "gammel banemand fra en tid, hvor man brugte mere tid på at trafikere end på at registrere"! Endnu engang duk og væk!:-(

DSB vs. Arriva

af Poul Andersen, 22/8 2017, 13:48 (2432 dage siden) @ Ove Nygaard

Ja, "et er papir, noget andet er virkelighedens verden", og det gamle ord gælder stadigvæk:" Næst efter ...driften, er jernbanedriften den sværeste at styre i dette land".
Duk og væk:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø, "gammel banemand fra en tid, hvor man brugte mere tid på at trafikere end på at registrere"! Endnu engang duk og væk!:-(


Hej Ove

Der er ikke noget at dukke sig over, og endnu mindre at blive væk over, for sådan var det ved jernbanen, da pålideligheden og troværdigheden var en del af dagligdagen.

Mange hilsener

Poul - "en knap så gammel banemand".

DSB vs. Arriva

af Jens Hansen, 23/8 2017, 06:44 (2431 dage siden) @ Poul Andersen

Nu er jeg ikke så bekendt med hvad der sker "på papiret" og så hvad jeg opfatter som i mener er "den virkelige verden".
Mener I at det er forkert det som er oplyst i brevet, altså at der er flere tog som har været aflyst?
Eller mener I at 1 tog aflyst er alt for meget?
Umiddelbart vil jeg nok have den opfattelse, at DSB har større problemer omkring aflysninger, men er der nogen her, der kender fakta?

DSB vs. Arriva

af Scharfenberg, 21/8 2017, 22:54 (2432 dage siden) @ Jens Hansen

2 fakta som skal med i denne problemstilling;

Arrivas kontrakt er skærpet ift. DSBs.

Arriva lever op til kontrakten.

Yderligere to fakta som skal med i denne problemstilling:

* DSB's kontrakt 2015-2024 er skærpet i forhold til blandt andet punktlighed, effektivisering og togproduktion

* DSB lever op til disse kontraktkrav.

En anden relevant problemstilling: Det siges, at Dansk Jernbaneforbund noget nær dikterer hvor mange nye lokomotivførere, der skal uddannes hvert år. Det er derfor sjældent Arrivas ellers DSB's skyld alene, når der pludselig mangler førerrumspersonale.

DSB har stand by vagter men slet ikke så mange som tidligere.

Togoperatørerne burde sige til DJ: Jeres medlemmer skal gå 20 % ned i løn og køre 20 % mere pr. vagt (køremændene 50 %) - det er Sveriges- og Tysklands-benchmark. Hvis de strejker, bør de få 24 timer til at møde på evt. vagt. Ellers er de fyret 'for good'. Så vil der gå ½ års tid med halveret togdrift i hele landet. Til gengæld vil den danske stat og regionerne få 20 % mere togproduktion for pengene og samtidig spare 500.000 kr. x 20 % x 2500 lokomotivførere om året = 250 mio. kr. om året = 2,5 mia. kr. for hver 10-års periode

DSB vs. Arriva

af Gæst1, 22/8 2017, 06:19 (2432 dage siden) @ Scharfenberg

Togoperatørerne burde sige til DJ: Jeres medlemmer skal gå 20 % ned i løn og køre 20 % mere pr. vagt (køremændene 50 %) - det er Sveriges- og Tysklands-benchmark. Hvis de strejker, bør de få 24 timer til at møde på evt. vagt. Ellers er de fyret 'for good'.

Hvor mange DR Mangfoldighedskonsulenter kan man få for DSBs direktørlønninger? Med al respekt for Flemming Jensen og øvrige direktører i DSB, så er DSB suværent lønførende blandt de offentlige selskaber. Mon ikke Direktionen kunne reducere sine egne lønninger med 50-60 procent, og stadig være bedre lønnet end departementchefer og statsministre, inden man begyndte at kræve lønnedgange af det personale, der trods alt holder røven oppe på DSB...

DSB vs. Arriva

af Scharfenberg, 22/8 2017, 15:51 (2432 dage siden) @ Gæst1

Togoperatørerne burde sige til DJ: Jeres medlemmer skal gå 20 % ned i løn og køre 20 % mere pr. vagt (køremændene 50 %) - det er Sveriges- og Tysklands-benchmark. Hvis de strejker, bør de få 24 timer til at møde på evt. vagt. Ellers er de fyret 'for good'.


Hvor mange DR Mangfoldighedskonsulenter kan man få for DSBs direktørlønninger? Med al respekt for Flemming Jensen og øvrige direktører i DSB, så er DSB suværent lønførende blandt de offentlige selskaber. Mon ikke Direktionen kunne reducere sine egne lønninger med 50-60 procent, og stadig være bedre lønnet end departementchefer og statsministre, inden man begyndte at kræve lønnedgange af det personale, der trods alt holder røven oppe på DSB...

Relevant pointe. Men hvis du halverer DSB-direktørernes lønninger, sparer staten nok ca. 5-6 mio. kr. om året. Med lokomotivførernes 20 % er det en kvart milliard om året. Hvorfor skal det være så vellønnet at tage en 9 måneder lang uddannelse, når fx folkeskolelærere og jordemødre tjener 25.000 kr. efter 4 års uddannelse?
Bemærk også at DSB er en statsvirksomhed, der skal drives mest muligt som en privat virksomhed. Derfor kan du ikke aflønne en DSB CEO som fx en departementschef, der jo er 100 % embedsmand. Aflønnede du DSB's adm. dir. som en departementschef eller styrelsesdirektør, ville ansøgningsfeltet ikke være specielt stort. Sammenlignet med de store private, danske virksomheder, tjener DSB's CEO en brøkdel af, hvad han kunne som CEO i en stor privat virksomhed.

DSB vs. Arriva

af re20000, 22/8 2017, 21:56 (2432 dage siden) @ Scharfenberg

Hvorfor skal det være så vellønnet at tage en 9 måneder lang uddannelse, når fx folkeskolelærere og jordemødre tjener 25.000 kr. efter 4 års uddannelse?

De 9 måneder kommer oveni 4 års faglig uddannelse som smed eller elektriker subsidiært 3 års gymnasium

Nold

DSB vs. Arriva

af Scharfenberg, 22/8 2017, 22:18 (2432 dage siden) @ re20000

Hvorfor skal det være så vellønnet at tage en 9 måneder lang uddannelse, når fx folkeskolelærere og jordemødre tjener 25.000 kr. efter 4 års uddannelse?


De 9 måneder kommer oveni 4 års faglig uddannelse som smed eller elektriker subsidiært 3 års gymnasium

Nold

Folkeskolelærere og jordemødre skal også have gennemført gymnasial eksamen (med særligt adgangskrav), inden de kan påbegynde studiet.

* Jordemoder/folkeskolelærer: 2-3 års gymnasial uddannelse + 3 ½ -4 års professionsbachelor = mellem 5 ½ og 7 års uddannelse.

* Lokomotivfører: 3 års gymnasial uddannelse eller 4 år som smed/elektriker + 9 måneder = mellem 3 år og 9 mdr. og 4 år og 9 måneder + 40-50 % mere i lønningsposen.

DSB vs. Arriva

af Chalo, 22/8 2017, 22:34 (2431 dage siden) @ re20000

Arrivas lokomotivfører tjener merer end DSBs lokomotivfører. Hvis der er så stor utilfredshed med lønnen som lokomotivfører for udeforestående. Så var der nok adskillige andre brancher der også skulle gå ned i løn.

DSB vs. Arriva

af Scharfenberg, 23/8 2017, 13:26 (2431 dage siden) @ Chalo

Arrivas lokomotivfører tjener merer end DSBs lokomotivfører. Hvis der er så stor utilfredshed med lønnen som lokomotivfører for udeforestående. Så var der nok adskillige andre brancher der også skulle gå ned i løn.

Det har du helt sikkert ret i. De fleste lokomotivførere kører dog offentlig servicetrafik og er dermed direkte eller indirekte lønnet af staten. Kan du finde eksempler på andre almindelige overenskomstansatte inden for stat og region, der er overbetalte? Lad os se bort fra særlige politiske rådgivere og eksterne konsulenter - de er utvivlsomt overbetalte.

DSB vs. Arriva

af Gæst1, 22/8 2017, 06:24 (2432 dage siden) @ Scharfenberg

Yderligere to fakta som skal med i denne problemstilling:

* DSB's kontrakt 2015-2024 er skærpet i forhold til blandt andet punktlighed, effektivisering og togproduktion

* DSB lever op til disse kontraktkrav.

Skærpet togproduktion? DSB kører færre tog end i 2014. Både ydertimerne og myldretid. At kalde det for skærpet produktion er måske lige voldsomt nok.
DSBs punklighedskrav er dækket med så meget gummi, at det ingen konsekvenser har for DSB, hvis man ikke lever op til kravene (hvad man da vist først lige er begyndt på, efter de seneste tre-fire rejsetidsforlængelser, man har indført - senest solgt som længere holdetider....

DSB vs. Arriva

af Scharfenberg, 22/8 2017, 15:56 (2432 dage siden) @ Gæst1

Yderligere to fakta som skal med i denne problemstilling:

* DSB's kontrakt 2015-2024 er skærpet i forhold til blandt andet punktlighed, effektivisering og togproduktion

* DSB lever op til disse kontraktkrav.

Skærpet togproduktion? DSB kører færre tog end i 2014. Både ydertimerne og myldretid. At kalde det for skærpet produktion er måske lige voldsomt nok.
DSBs punklighedskrav er dækket med så meget gummi, at det ingen konsekvenser har for DSB, hvis man ikke lever op til kravene (hvad man da vist først lige er begyndt på, efter de seneste tre-fire rejsetidsforlængelser, man har indført - senest solgt som længere holdetider....

DSB's samlede ydeevne er ikke bedre end den infrastruktur, der tilbydes. I kontraktperioden skærpes kravene til punktlighed og rejsetid efterhånden, som ny og forbedret infrastruktur kan tages i brug. DSB skal i kontraktperioden herudover trimme virksomheden med 20-30 % og forventer desuden at kunne drives uden subsidier, når ny infrastruktur og alle nye tog er i drift.

DSB vs. Arriva

af Gæst1, 23/8 2017, 12:52 (2431 dage siden) @ Scharfenberg

DSB's samlede ydeevne er ikke bedre end den infrastruktur, der tilbydes. I kontraktperioden skærpes kravene til punktlighed og rejsetid efterhånden, som ny og forbedret infrastruktur kan tages i brug. DSB skal i kontraktperioden herudover trimme virksomheden med 20-30 % og forventer desuden at kunne drives uden subsidier, når ny infrastruktur og alle nye tog er i drift.

Mange tak for svar Scharfenberg. Og ja, man kan jo altid finde nogle dyrere at sammenligne sig med, hvis det er det man gerne vil. Men mon ikke man godt kunne finde en dygtig CEO for måske blot en enkelt lokomotivførerlønning mindre, og på den måde "vise vejen" for de øvrige personalegrupper, ledelsen måtte mene er frygtelig overbetalte?

Jeg antager at lønnedgange på 20-30% ikke kan gennemføres, så er der noget nyt om, hvor mange man vil fyre for at "trimme"? Jeg forstår heller ikke helt hvilken "ny infrastruktur", der skal være på plads, for at DSB kan køres "gratis" (Timemodellen antager DSB jo i Belsutningsoplæg 1.5 ikke bliver etableret alligevel, og så er der ikke andet end elektrificeringen tilbage, og den er jo færdig længe inden 2030?), ligesom jeg er i tvivl om, hvorvidt det er selve kontraktbetalingen for kørslen, eller den "samlede" kontraktbetaling, der kan bortfalde?

DSB vs. Arriva

af Scharfenberg, 23/8 2017, 13:36 (2431 dage siden) @ Gæst1
redigeret af Scharfenberg, 23/8 2017, 13:55

DSB's samlede ydeevne er ikke bedre end den infrastruktur, der tilbydes. I kontraktperioden skærpes kravene til punktlighed og rejsetid efterhånden, som ny og forbedret infrastruktur kan tages i brug. DSB skal i kontraktperioden herudover trimme virksomheden med 20-30 % og forventer desuden at kunne drives uden subsidier, når ny infrastruktur og alle nye tog er i drift.


Mange tak for svar Scharfenberg. Og ja, man kan jo altid finde nogle dyrere at sammenligne sig med, hvis det er det man gerne vil. Men mon ikke man godt kunne finde en dygtig CEO for måske blot en enkelt lokomotivførerlønning mindre, og på den måde "vise vejen" for de øvrige personalegrupper, ledelsen måtte mene er frygtelig overbetalte?

Det er jeg sådan set enig med dig i. Men hvis direktørlønningerne reduceres i DSB, risikerer man kun at tiltrække folk, der er gode til at tænke i processer og politiske strategier som fx departementschefer og styrelsesdirektører, der er knap så gode til at tænke drift og forretning. Sidstnævnte får man i højere grad, hvis man også kan tiltrække fx en tidligere pilot og direktør fra SAS el. lign.

Jeg antager at lønnedgange på 20-30% ikke kan gennemføres, så er der noget nyt om, hvor mange man vil fyre for at "trimme"? Jeg forstår heller ikke helt hvilken "ny infrastruktur", der skal være på plads, for at DSB kan køres "gratis" (Timemodellen antager DSB jo i Belsutningsoplæg 1.5 ikke bliver etableret alligevel, og så er der ikke andet end elektrificeringen tilbage, og den er jo færdig længe inden 2030?), ligesom jeg er i tvivl om, hvorvidt det er selve kontraktbetalingen for kørslen, eller den "samlede" kontraktbetaling, der kan bortfalde?

Der skal i udgangspunktet ikke fyres. Visse steder i organisationen skal man bare gøre tingene (mindst 2-3 %) mere effektivt - nogle vil sige smartere - hvert år frem til kontraktudløb i 2024. Nogle dele af DSB er allerede trimmet, men der er fortsat steder, hvor tingene kan gøres smartere/nemmere/bedre/billigere.

Mht. infrastruktur er det primært elektrificering, signalprogrammet, Kbh.-Ringsted og formentlig også ny bane over Vestfyn (der har en tårnhøj samfundsøkonomisk forrentning), hastighedsopgraderinger Ringsted-Odense + Fredericia-Aarhus-Aalborg + Ringsted-Rødby. Det bør alt sammen være klar i 2024 og vil helt klart give jernbanen et boost uanset hvem, der er operatør.

Mht. nye tog forventes alle disse leveret og sat i drift i 2024-2030.

Det er den samlede kontraktbetaling. 4-5 mia. kr. i dagens penge. I DSB's årsrapport kan man se hvilke strækninger, der allerede hviler økonomisk i sig selv. Det er vist nok S-tog og lyntog Kbh. - Aarhus. Kioskområdet - eksempelvis - hviler også allerede økonomisk i sig selv.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak