Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tagpladetoget afgår fra Aalborg (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2017, 15:30 (2430 dage siden)

Det forankørende intercitytog har passeret Ellidshøj kl 15.16 og stationsbestyreren dér ringer til stationsbestyreren i Aalborg og tilbagemelder toget. Tagpladetoget afmeldes og der stilles udkørsel og toget afgår fra spor 22 med 17 vogne og en herlig blågrå dieselsky over sig.

Foto: Aalborg 28. august 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Tagpladetoget afgår fra Aalborg

af kme, 28/8 2017, 17:03 (2430 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kan nogen fylde lidt detaljer på for en novice. Jeg går ud fra vi taler om tog til Cembrit (tidligere Dansk Eternit), men hvad er det for et lokomotiv, hvem ejer der det, hvor tit kører toget? Jeg synes jeg har set noget om at toget kommer fra Centraleuropa (Tjekkiet?).

Tagpladetoget afgår fra Aalborg

af Jlykholt, 31/8 2017, 23:24 (2427 dage siden) @ kme

Kan nogen fylde lidt detaljer på for en novice. Jeg går ud fra vi taler om tog til Cembrit (tidligere Dansk Eternit), men hvad er det for et lokomotiv, hvem ejer der det, hvor tit kører toget? Jeg synes jeg har set noget om at toget kommer fra Centraleuropa (Tjekkiet?).

T66K714 er pt i Captrains varetægt, og får eftersigende æren af tagpladerne til Aalborg. Toget skulle så vidt jeg er orienteret være et engelsk lokomotiv, hvilket giver god mening da der køres fra venstre side :) (Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl).
Hvis den fast skal kører tagpladerne til Aalborg Havn, så er det oftest om mandagen der køres hertil med enkelte huller i ny og næ.

Ofte er folk flinke til at smide lidt tider ud på denne facebook gruppe: https://www.facebook.com/groups/1442046276033491/

[image]

[image]

[image]

Der er ligeledes blevet smidt en video op på den nævnte facebookgruppe. Kan desværre ikke oploade video her af T66.

Tagpladetoget afgår fra Aalborg

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 28/8 2017, 19:21 (2430 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Flot billede Thomas!

Der var ikke den samme lyd og røg som fra de danske MX/MY/MZ som ellers har trukket Tagpladetoget tidligere. Jeg stod lidt længere fremme ved broen over til kolonihaverne Engen og fik toget samt det nordgående linttog fra Skørping på video.

https://youtu.be/o7G3FVw0ToI

Mvh
Lasse

Avatar

Tagpladetoget afgår fra Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2017, 15:29 (2416 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det forankørende intercitytog har passeret Ellidshøj kl 15.16 og stationsbestyreren dér ringer til stationsbestyreren i Aalborg og tilbagemelder toget. Tagpladetoget afmeldes og der stilles udkørsel og toget afgår fra spor 22 med 17 vogne og en herlig blågrå dieselsky over sig.

Foto: Aalborg 28. august 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]


Samme sted præcis 14 dage senere. I dag også 17 vogne. Samme stamme?

Foto: Aalborg 11. september 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]

Tagpladetoget afgår fra Aalborg

af Niels-Erik Hansen, 11/9 2017, 18:04 (2416 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er det ikke. - Se vogn 3 på det nederste billede. Den er lavere. Graffitien kan også hjælpe med at svare på dit spørgsmål, men det er umuligt her og ikke nødvendigt! Flere af vognene efter vogn 4 synes også lavere .....

Avatar

Tagpladetoget afgår fra Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/11 2017, 15:26 (2364 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ægte solarfims under passage af Aalborgs fremskudte signal nu kl. 15.21. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]

Tagpladetoget afgår fra Aalborg

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 20/11 2017, 22:04 (2346 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den 20/11 2017 var det MZ 1425 og My 1134, der trak tagpladetoget for Captrain. Her er et par billeder og en lille film fra returtrækket fra Aalborg Havn.

Her køres forbi Reno Nord i Aalborg Øst.
[image]

Her laves der omløb på godssporene i Aalborg.
[image]

Her køres forbi Ellidshøj på vej mod syd
[image]

Film på YouTube: https://youtu.be/CUWSRZgaEDk

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak