DF og røde partier danner flertal om togdrift udenom regerin (Generelt)

af Svend @, torsdag 07. september, 2017, 10:53 (97 dage siden)

BREAKING NEWS:
TV 2 erfarer: DF og røde partier danner flertal om togdrift udenom regeringen

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-09-07-tv-2-erfarer-df-og-roede-partier-danner-flerta...

--
Svend

[image]

Avatar

Dagens Togfondforlig

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 43-44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 07. september, 2017, 18:14 (97 dage siden) @ Svend

Jyllands-Posten har lidt mere konkret om dagens forlig.

Facts om Togfonden DK:

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE9850752/fakta-forliget-om-togfonden/

En lille-bitte smule om det konkrete indhold af dagens forlig:

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE9850470/df-gaar-udenom-regeringen-togfonden-udvides/

Lederartikel i Jyllands-Posten i morgen:

http://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE9851600/regeringen-boer-vaere-med-i-forliget-o...

Har nogen i øvrigt set "en forligstekst på tryk" fra dagens forlig?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Dagens Togfondforlig - nu med forligstekst - og forklaring

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 43-44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 07. september, 2017, 18:56 (97 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har nogen i øvrigt set "en forligstekst på tryk" fra dagens forlig?


Jeg fandt forligsteksten - den kan ses her:

https://www.dropbox.com/s/708nup7cmim7dy2/udvidelse-af-togfonden.pdf?dl=0

Jeg synes dog ikke det helt klart fremgår, hvad de nævnte to mia. kr. skal bruges til. Lidt efterforskning viser, at pengene skal anvendes således:

1) Valg af nordligste linjeføring på Vestfyn = ca. 400 mio kr.

2) Fordyrelse elektrificering Fredericia-Lindholm: 615 mio kr.:

[image]

3) Fordyrelse hastighedsopgradering Fredericia-Aalborg: 840 mio kr.:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Dagens Togfondforlig

af Jens Hansen, torsdag 07. september, 2017, 18:56 (97 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

nederst i dette link findes en fakta-fil

https://www.socialdemokratiet.dk/da/nyhedsarkiv/2017/9/togfonden-udvides-med-2-milliard...

At partierne bag Togfonden ufortrødent fortsætter deres projekt, må vel være en begmand til DSBs materiel strategi. DSB ønsker jo ikke at købe tog som kører mere end 200 km/t. Og det kan Togfonden vel ikke nøjes med?

Dagens Togfondforlig

af Scharfenberg, torsdag 07. september, 2017, 20:40 (97 dage siden) @ Jens Hansen

At partierne bag Togfonden ufortrødent fortsætter deres projekt, må vel være en begmand til DSBs materiel strategi. DSB ønsker jo ikke at købe tog som kører mere end 200 km/t. Og det kan Togfonden vel ikke nøjes med?

Timemodellen kan realiseres med materiel, der kan køre 200 km/t. Derfor giver det god mening at købe en masse nye tog, der kan køre 200 km/t. Dette vil dække grundbehovet for både landsdækkende fjerntog og regionaltog (især Kbh.-Holbæk-Kalundborg 120 (160)-180 km/t + Store Syd 200 km/t og Lille Syd 160 km/t men også regionaltog på hovedlinjerne i Jylland).

De 250 km/t er som sagt ikke nødvendigt for timemodellen, men fornuftigt nok bygges der i dag ikke nyanlæg til mindre end 250 km/t - heller ikke i Danmark. De 250 km/t for ny bane mellem Kbh.-Køge-Ringsted og ny bane over Vestfyn er derfor en måde at fremstidssikre jernbanen på i tilfælde af:

- En fremmed operatør i fri trafik skulle ønske at køre fjerntog med 200-250 km/t
- Der skulle opstå et politisk behov for at DSB eller anden operatør på offentlig service kontrakt skal tilbyde et premiumprodukt over timemodellens superlyntog.

Men så længe Christiansborg ikke specifikt beder DSB eller andre om at køre 250 km/t, giver det ikke mening at købe sådanne tog. Endnu.

Avatar

Dagens Togfondforlig

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 43-44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 07. september, 2017, 20:48 (97 dage siden) @ Scharfenberg

Timemodellen kan realiseres med materiel, der kan køre 200 km/t


Det udsagn dukker jævnligt op. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke er overbevist jf. her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=111927

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Dagens Togfondforlig

af Scharfenberg, torsdag 07. september, 2017, 21:12 (97 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Timemodellen kan realiseres med materiel, der kan køre 200 km/t

Det udsagn dukker jævnligt op. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke er overbevist jf. her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=111927

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Du har som udgangspunkt ret. Det er det, som rapporten lægger til grund. Af rapporten på side 12 fremgår det rigtignok, at Togfondens nye banestrækninger med højere maksimalhastigheder og kortere linjeføringer vil med IC3-materiel (180 km/t) gøre det muligt at nå ned på 1:01 og med materiel til 250 km/t 0:55 mellem Odense og Aarhus og/eller Aarhus og Aalborg.

Men jeg synes, at to ting taler for 200 km/t:

* Allerede med 200 km/t bør København-Odense (160 km) kunne tilbagelægges på 0:55
* Allerede med Togfondens fase 1 og 200 km/t mellem Hobro og Aalborg (og er der ikke kun 140 km med tog mellem Aarhus og Aalborg?) bør Aalborg-Aarhus kunne tilbagelægges på 0:55.

Desuden er rapporterne fra 2013, og som jeg kan forstå på Bombardier (og andre producenter?), går udviklingen bl.a. i retning af at kunne få 160 km/t tog (med høj acceleration) til 200 km/t.

Avatar

Dagens Togfondforlig

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 43-44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 07. september, 2017, 21:30 (97 dage siden) @ Scharfenberg

* Allerede med Togfondens fase 1 og 200 km/t mellem Hobro og Aalborg (og er der ikke kun 140 km med tog mellem Aarhus og Aalborg?) bør Aalborg-Aarhus kunne gennemføres på 0:55.


Dagens indsprøjtning til bl. a. strækningen Hobro-Aalborg sikrer desværre kun, at hastigheden der kan sættes op fra 120 km/t til 160 km/t. Banedanmark fandt ud af, at det ville blive alt for dyrt at sætte den op til 200 km/t og derfor meddelte man blot politikerne, at man ikke ville lave undersøgelsen færdig. Det sagde politikerne ikke noget - i hvert fald ikke endnu.

Men da 200 km/t Hobro-Aalborg stadig er en forudsætning for timemodellen, skal det nok komme. Forligskredsen har i hvert fald i dag demonstreret, at de er så nogenlunde faste i kødet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Dagens Togfondforlig

af Scharfenberg, torsdag 07. september, 2017, 22:41 (97 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dagens indsprøjtning til bl. a. strækningen Hobro-Aalborg sikrer desværre kun, at hastigheden der kan sættes op fra 120 km/t til 160 km/t. Banedanmark fandt ud af, at det ville blive alt for dyrt at sætte den op til 200 km/t og derfor meddelte man blot politikerne, at man ikke ville lave undersøgelsen færdig. Det sagde politikerne ikke noget - i hvert fald ikke endnu.

Men da 200 km/t Hobro-Aalborg stadig er en forudsætning for timemodellen, skal det nok komme. Forligskredsen har i hvert fald i dag demonstreret, at de er så nogenlunde faste i kødet.

Men på faktaarket fra Socialdemokratiets hjemmeside står der bl.a.:

"Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg (200 km/t)"

Jeg er i øvrigt af den skare, der mener, at vi på sigt skal være endnu mere ambitiøse end timemodellen. Dvs. gerne rejsetider yderligere reduceret ved hjælp af fase 2 og 250 km/t-tog:

* København-Odense: 0:50
* Odense-Esbjerg: 0:55
* Odense-Aarhus: 0:50
* Aarhus-Aalborg: 0:50
* København-Aarhus: 1:40
* København-Esbjerg: 1:45
* København-Aalborg: 2:30

Dagens Togfondforlig

af Peter Christensen, torsdag 07. september, 2017, 23:02 (97 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg er i øvrigt af den skare, der mener, at vi på sigt skal være endnu mere ambitiøse end timemodellen. Dvs. gerne rejsetider yderligere reduceret ved hjælp af fase 2 og 250 km/t-tog:

* København-Odense: 0:50
* Odense-Esbjerg: 0:55
* Odense-Aarhus: 0:50
* Aarhus-Aalborg: 0:50
* København-Aarhus: 1:40
* København-Esbjerg: 1:45
* København-Aalborg: 2:30

Da jeg formoder at toget skal stoppe i Odense, hvor lang tid beregnes til dette?
Vel en 2-3 min langs perron?
Ergo, hvis du skal afgå fra Odense kl. 00, så skal du ankomme 57-58 stykker.
De øvrige, få minutter kan bruges til LA-forhold og margen til at hente forsinkelser fra stationsophold.
Således kan timemodellen realiseres.
Det giver ikke mening at køre Kh-Od på 50 min, holde 2-3 min og derefter mod Ar med tilsvarende skæve minuttal - medmindre du vil fastholde et DSB monopol?
Ar-Ab giver mening med 50 min - det tager nok 10 min at vende (er det 7 min ET, som bestemt ikke er hurtigt, bruger til en oprigning?) og lidt luft til forsinkelser skal der vel være?

Dagens Togfondforli

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, torsdag 07. september, 2017, 23:17 (97 dage siden) @ Scharfenberg

* København-Odense: 0:50
* Odense-Esbjerg: 0:55
* Odense-Aarhus: 0:50
* Aarhus-Aalborg: 0:50
* København-Aarhus: 1:40
* København-Esbjerg: 1:45
* København-Aalborg: 2:30

Timemodellen som beskrevet i Togfonden, kan køres med 250 km/t ved accelleration på 0,6-0,7 m/s2, hvilket eksempelvis kræver tre motorvogne i en fem-vogns ICx.
Timemodellen kan køres med 230 km/t med en acceleration på 1,0-1,1 m/s2
Timemodellen kan ikke køres med 200 km/t tog.
I alle tre tilfælde er køretidstillæggene barberet ned til UIC standard, så der er markant mindre margin end i dag.

TSI kravene skiller reelt ikke meget ved 189 km/t længere. Derfor kan regionaltog til 160 km/t tunes til 200 km/t. Imidlertid er tog til 160 km/t typisk konstrueret til at møde tog, der kører 250 km/t (altså en krydsvindhastighed på 410 km/t). Hvis 160 km/t toget optures til 200 km/t, er det ikke givet, at det kan holde til at møde tog, der kører 250 km/t, uden risiko for at døre falder af, eller vinduer trykkes ind.

Trenden med optunede 160 km/t, synes iøvrigt at blive overhalet indenom, at lok-trukne tog, da både anskaffelsespris og driftsomkostninger på lok-vogne er lavere, end togsæt til IC/EC trafik. Både Østrig og Tyskland har ændret strategi fra togsæt til lok-vogne til IC/EC trafikken, og det er muligt, at 200 km/t optunede togsæt alene bliver hos NSB og NS.

Scharfenbergs ønske rejsetider øverst kræver helt nye baner til mindst 250 km/t fra Ringsted til Odense, Kauslunde -Vejle og Aarhus -Randers.

Lasse

Dagens Togfondforlig

af Jimbow, Ballerup, fredag 08. september, 2017, 07:28 (97 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Politikerne sagde skam noget til det...
Se i Anlægsstatus 1. halvår 2017.

Jeg går ud fra at der nu også er penge til at realisere 2. etape så Skørping-Aalborg også kan opgraderes, men jeg har ikke set det på skrift nogen steder. Det bliver dog kun til max 180 km/t.
1. etape med 200 km/t Hobro-Skørping er allerede besluttet.

Avatar

Dagens Togfondforlig

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 43-44, Godsbanen, Aalborg, fredag 08. september, 2017, 08:23 (96 dage siden) @ Jimbow

Politikerne sagde skam noget til det...
Se i Anlægsstatus 1. halvår 2017.

Jeg går ud fra at der nu også er penge til at realisere 2. etape så Skørping-Aalborg også kan opgraderes, men jeg har ikke set det på skrift nogen steder. Det bliver dog kun til max 180 km/t.
1. etape med 200 km/t Hobro-Skørping er allerede besluttet.


Jeg synes, det er svært at finde ud af, hvad der konkret er besluttet for så vidt angår Hobro-Skørping henholdsvis Skørping-Aalborg. Men måske er det bare mig. Hvordan skal følgende tekst fra Anlægsstatus 1. halvår 2017 forstås i sammenhæng med det forlig, der blev indgået i går?

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Dagens Togfondforlig

af LarsJels, Jels, fredag 08. september, 2017, 09:41 (96 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Det er tankevækkende, at mens politikerne "fedter rundt" med nogle få gange 100 mio. kr. via møder i forligskreds, aftaler, alternative flertal osv. til hastighedsopgraderingen af Hobro-Aalborg, så havde man ingen problemer med at afsætte 500 mio. kr. på dette års finanslov til 15 km udvidelse af E45 mellem Skanderborg og Aarhus nærmest med et fingerknips.

I forslag til finanslov 2018 indgår VVM-undersøgelse af udvidelse af E45 mellem Vejle og Skanderborg, og lur mig om der i de kommende år ikke kommer flere klumper af halve og hele mia. kr. til den udvidelse (som kan være samfundsøkonomisk relevant). I det perspektiv virker opgraderingen Hobro-Aalborg relativ beskeden, selv om det selvfølgelig er uheldigt, at den første beregning af udgifterne var for lav sat.

Med venlig hilsen
Lars

Dagens Togfondforlig

af UTJ, fredag 08. september, 2017, 10:54 (96 dage siden) @ LarsJels

I det perspektiv virker opgraderingen Hobro-Aalborg relativ beskeden, selv om det selvfølgelig er uheldigt, at den første beregning af udgifterne var for lav sat.

.
Tillid. Politikere bryder sig ikke om at bevillige penge til projekter/sektorer hvor der ikke er tillid til at der ikke kommer efterregninger eller fejlslagne projekter. Jernbanen har brug for projekter der i offentligheden fremstår velgennemførte og med en økonomi der ikke fremstår som løben løbsk.

Vejdirektoratet har i snart en årrække lært at bede om lidt mere end man skal bruge og gennemfører til tiden. Det giver bonus når dørene er lukket på finansudvangsmøderne og midler bevilliges.

--
ئۇلغىك

Dagens Togfondforlig

af Peter Christensen, torsdag 07. september, 2017, 22:49 (97 dage siden) @ Scharfenberg

- En fremmed operatør i fri trafik skulle ønske at køre fjerntog med 200-250 km/t
- Der skulle opstå et politisk behov for at DSB eller anden operatør på offentlig service kontrakt skal tilbyde et premiumprodukt over timemodellens superlyntog.

Men så længe Christiansborg ikke specifikt beder DSB eller andre om at køre 250 km/t, giver det ikke mening at købe sådanne tog. Endnu.

Tja, DSBs plan om at indkøbe fremtidens tog blev ret hurtigt parkeret politisk - presse
Jeg kan ikke se rettere end, at ønsket om et andet statsligt selskab til køb af fremtidens tog er en gevaldig begmand til DSB....så noget tyder på at de politiske ønsker er anderledes end DSBs.
Christiansborg har - længe - fået tudet ørene fulde af at 250 km/t (evt. 230 km/t hvis accelerationen er god) er nødvendige for timemodellen.
Om DSB kan ændre denne opfattelse skal jeg ikke kunne sige, men DSBs troværdighed er - ovenpå IC4 - meget lille, så god fornøjelse.
Desuden går der en grænse for TSI-regler ved 189 km/t. Derfor giver det IKKE mening at snakke om 200 km/t, for hvis du gør, så siger du også "jeg skal have materiel/spor, som er godkendt til 249 km/t"....I sin tid var det tanken at den nye Kbh-Ringsted-bane skulle bygges til 200 km/t. Forstandige folk fik gjort opmærksom på at 200 eller 249 km/t var et fedt, da det var samme TSI regler og så blev 250 km/t valgt.
Det er ikke en tilfældighed.

Utroligt at "nogen" stadig hænger fast i enelleranden 1960'er forestilling om at 200 km/t er vejen til lykken; vel var det DBs politik for mange år siden, men desværre er der sket en del siden mht. regler, hvorfor al snak om 200 km/t kan anses for en meget gammel virkelighedsopfattelse.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen