Ja, Kristianstad Södra med mfÖSJ og Kristianstads Järnvägsmuseum er nok et besøg værd.
En vogn dér, som gav lidt hovedbrud, er denne:
ÖSJ nr. 106 på Kristianstad Södra 17.07.2017 (nm).
En godsvogn med tagrytter og åbne endeperroner samt påskrifter, der ser lidt "poppede" ud.
Men vognens historie er denne:
Östra Skånes Järnvägar ÖSJ F 106 blev bygget 1898 på Tollarps Mekaniska Verkstad (som var/blev ÖSJs togværksted). Efter at ÖSJ var blevet overtaget af Kristianstad-Hässleholms Järnväg (CHJ) i 1936, blev vognen CHJ F 632, og efter nationaliseringen af CHJ i 1944 fik den betegnelsen SJ EF1b 8730 ("E" for "enskild").
Allerede 1946 blev den degraderet til Bangårdsvagn nr. 582, bl.a. som Godsflyttningsvagn i Karbenning og til sidst som tjenestevogn ved Lokstationen i Örebro. I 1962 fik den tjenestevognsnr. 616027, og ultimo 1964 blev den udrangeret med ophugning for øje, men blev reddet af folkene i Kristianstad.
At den i sin aktive tid ved ÖSJ var rejsegodsvogn, vidner dette billede om:
Östra Skånes Järnvägar, ÖSJ lok 5, Vagn C 54, Vagn F 106. Fotograf: Bergenheim. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBED00546:
..... hvor der anes lidt vinduer, også i tagrytteren. En søstervogn, F 105, var uden tagrytter.
Bedste hilsener
Niels