NJ og togbusser... (Generelt)

af Thomas Rasmussen @, Nordjylland, søndag 10. september, 2017, 18:24 (280 dage siden)
redigeret af Thomas Rasmussen, søndag 10. september, 2017, 18:41

Nordjyske Jernbaners overtagelse har givet en del flere afgange, og alt i alt synes jeg som pendler at det går meget godt. Den opfattelse ændrede sig da jeg så NJ's togbuskøreplaner for de 16 hverdagsaftener hvor der ikke kan køre tog mellem Aalborg og Hjørring (alle aftener efter mandage, tirsdage, onsdage og torsdage i uge 37, 38, 39 og 40).

DSB stod overfor en række lignende aftenspærringer sidste efterår og havde altid en togbus der kørte direkte Aalborg-Brønderslev-Hjørring. Det har NJ ikke fundet nødvendigt, og det giver en ringere betjening af Aalborg, Brønderslev og Hjørring, som det ses af køreplanerne nedenfor.

[image]

Minuttallet xx:17 ud af Aalborg er i øvrigt et pudsigt valg. NJ har sandsynligvis valgt minuttallet for at sikre korrespondance med lyntoget med ankomst xx:07, men dagens sidste lyntog ankommer 22:07. Herefter ankommer der IC-tog 22:51 og 23:53, og i forhold til disse er minuttallet xx:17 ganske dårligt valgt. Hvis man derimod havde valgt et minuttal som xx:00, ville der være fin korrespondance mellem de tre IC-tog 21:51, 22:51 og 23:53 og de tre togbusser 22:00, 23:00 og 0:00.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML
I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen