Avatar

SJ S 1307 tilbage på skinnerne (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 10. september, 2017, 19:37 (378 dage siden)

NSJK er lidt hårdt ramt dampmæssigt i år idet HHB4/GDS 11 ikke er færdig endnu og K 582 er henstillet med fejl på kedlen/fyrkassen.
Klubben har derfor hevet SJ S 1307 ud af mølposen og shinet den op. Den er stadig i revision, så man har vurderet at den var hurtigere at få igang igen end reparation af K 582.
Idag er den blevet prøvekørt på Kystbanen med succes.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

SJ S 1307 tilbage på skinnerne

af Erling Pedersen, søndag 10. september, 2017, 20:17 (378 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael.

Det lyder godt, forhåbentlig kommer K 582 også tilbage i drift ?

Det er fint i har en SJ maskine, men jo ikke så passende for Danmark.

Ville være dejligt med HHB4/GDS 11, DSB S 740 og K 582 de er jo danske Loks

Hilsen Erling.

.

Avatar

SJ S 1307 tilbage på skinnerne

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 11. september, 2017, 09:26 (377 dage siden) @ Erling Pedersen

Det lyder godt, forhåbentlig kommer K 582 også tilbage i drift ?

Det tror jeg er planen. Jeg er ikke længere medlem af NSJK, men følger naturligvis hvad den lokale veterantogsklub går og gør.

Det er fint i har en SJ maskine, men jo ikke så passende for Danmark.

Enig! Men det er vist et rigtig godt lokomotiv, og det var faktisk i revision, så da K'eren blev groundet ansås det for den hurtigste måde at få damptrækkraft igen. Og der er rigtig mange medlemmer der har følelser for det lokomotiv og for hvem det er vigtigere at køre i et lækkert lokomotiv end at formidle jernbanehistorie.

Mht. hvad der er rigtigt, så er det jo et emne for en hel tråd i sig selv. Jeg mener jo at NSJK alene burde koncentrere sig om at repræsentere de Nordsjællandske baner. Så kan man påberåbe sig en kulturhistorisk rolle. Det har man også rigtigt meget af, men der er også en fin vogn fra Skagensbanen mens jeg ved at der er nordsjællandske vogne i andre klubber. Og man lod MO'eren glide sig af hænde til ØSJK, hvilket alt andet lige måske var realistisk set. Man mangler jo virkelig en styrevogn for at kunne genskabe et Lillenord eller Frederikssund MO-træk.


Ville være dejligt med HHB4/GDS 11, DSB S 740 og K 582 de er jo danske Loks

Det er alle sammen Nordsjællandske lokomotiver sammen med L1 og M8. S 740 har nok stadig lange udsigter, desværre. Her er problemet også lidt at man ikke rigtig har en vognstamme der passer til S740. Det skulle vel for eksempel være en rystevognsstamme og man har nogle vogne, men ikke i revision.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

SJ S 1307 tilbage på skinnerne

af UTJ, mandag 11. september, 2017, 09:57 (377 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, man kan diskutere lokalt frem og tilbage.
.
Det meste maeriel af forskellige typer har faktisk været repræsenteret i Nordsjælland og Hovedstadsområdet. Når du nævner en vogn fra Skagensbanen har HFHJ faktisk i længere perioder lejet tilsvarende vogne fra MFVJ. Og sådan geografisk set er det svenske lok jo nærmere sin hjembane i de sudste år i Blekinge når den er på Sjælland end hvis den hørte til nord for Stockholm.

Hvis veterantoget i nordsjælland havde skulle basere sig på lokalt materiel skulle beslutningan være taget i 1969/70 hvor der var ganske fine vogne at få fat på. Men man ville noget andet og resultatet er som det er blevet, og det trækker kunder til og er faktisk rasende god formidling. For nu at blive i nutidens museumsslang.

--
ئۇلغىك

Avatar

SJ S2 1307 tilbage på skinnerne

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 11. september, 2017, 11:49 (377 dage siden) @ UTJ

Men man ville noget andet og resultatet er som det er blevet, og det trækker kunder til og er faktisk rasende god formidling. For nu at blive i nutidens museumsslang.

Det har du for så vidt ret i. Og jeg er helt klar på at materiel nogle frivillige har kastet hjerteblod i er svært at give slip på uanset hvad.

S2 1307 er et flot lokomotiv og vil gøre sig på kystbanen til november/december til juletogene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

SJ S 1307 tilbage på skinnerne

af Niels Munch @, mandag 11. september, 2017, 09:46 (377 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]Rungsted 25.09.2016 (nm).

M.v.h.
Niels

Avatar

SJ S 1307 tilbage på skinnerne

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 11. september, 2017, 11:45 (377 dage siden) @ Niels Munch

[image]Rungsted 25.09.2016 (nm).

Ja en stor del af arbejdet har været af kosmetisk art :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

SJ S 1307 tilbage på skinnerne

af Henrik B @, mandag 11. september, 2017, 11:55 (377 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er et rigtig dejligt lokomotiv. Der er kun to tilbage værende lok.ud af 6 stk.
Sb 1306 ved Nbvj Sverige.
De er bygget i 1917 så der er 100års jubilæum i år :-)
Hilsen Henrik B

Avatar

SJ S 1307 tilbage på skinnerne.+billede

af Henrik B @, mandag 11. september, 2017, 12:12 (377 dage siden) @ Henrik B

Her er et billede fra klargøringen til en af de allerførste ture på danske skinner.
Det er også før den igen fik de flotte røde stafringer.
[image]

ContecRail
Svenska-lok
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver
Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen