Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København (Generelt)

af andersj, Aalborg, 12/9 2017, 18:59 (2390 dage siden)

I forbindelse med anskaffelsen af Fremtidens Tog skal der bygges to nye værksteder til el-tog, et i vest og et i øst. Det i Aarhus forventer man at placere ved Aarslev/Brabrand. Værkstedet i Sonnesgade lukkes når de sidste dieseltogsæt (IC3 og IC4) er udfaset.

Værkstedet i Fredericia skal også i fremtiden servicere MQ/Desiro tog til Svenborgbanen samt Fredericia-Herning-Struer.

Kilde: http://stiften.dk/aarhus/DSB-vil-flytte-fra-midtbyen-Bygger-nyt-vaerksted-i-AArslev/art...

--
Mvh Anders

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Bongo-Anders, 12/9 2017, 19:24 (2390 dage siden) @ andersj

Hvor skal den i København ligge og bliver det i stedet for den ude ved Svanemøllen?

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Jens Hansen, 12/9 2017, 21:09 (2390 dage siden) @ marrix

Øh, de har ikke fået lov til at købe et eneste tog.
Og flere politikere har udtrykt, at det kommer DSB ikke til. Den væsentligste er vel Transportministeren.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Scharfenberg, 12/9 2017, 22:34 (2390 dage siden) @ Jens Hansen

Øh, de har ikke fået lov til at købe et eneste tog.
Og flere politikere har udtrykt, at det kommer DSB ikke til. Den væsentligste er vel Transportministeren.

Jo, men transportministre kommer og går. Jernbanen består :-D

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Peter Christensen, 12/9 2017, 22:55 (2390 dage siden) @ Scharfenberg

Jo, men transportministre kommer og går. Jernbanen består :-D

Bare noget skidt at han har mere rygdækning end du aner blandt de øvrige partier.....
I min verden skal DSB ikke bygge noget som helst (medmindre DSB selv vil påtage sig HELE risikoen, inklusiv men ikke begrænset til, lukning af butikken).
Det kan ikke være rimeligt at DSB bygger værksteder, som "andre" skal overtage bagefter.
DSB ville næppe acceptere det omvendte forhold.
At DSB ad åre taber dele/hele trafikken til andre ser jeg som en logisk konsekvens af kravene om udlicitering af offentlige trafikkøb.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Jimmy, 12/9 2017, 23:13 (2390 dage siden) @ Peter Christensen

Man skulle tro at ham transportministeren fra Liberal aber, har haft dårlige oplevelser med DSB tidligere. Sådan som han er efter DSB hele tiden, og tror han kan spare en masse penge og få bedre togtrafik ud af det.

Danmark er for lille til alt det pjat, håber de en dag finder ud af det de inde på kolbøtte borgen.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af UTJ, 13/9 2017, 02:33 (2390 dage siden) @ Jimmy

Man skulle tro at ham transportministeren fra Liberal aber, har haft dårlige oplevelser med DSB tidligere. Sådan som han er efter DSB hele tiden, og tror han kan spare en masse penge og få bedre togtrafik ud af det.

Danmark er for lille til alt det pjat, håber de en dag finder ud af det de inde på kolbøtte borgen.

.
Liberal betyder at man ikke skeler til hvem (læs:DSB) der udfører opgaven, men at opgaven bliver udført.

DSB er jo i mange år opretholdt fordi man havde et tjenestemandsproblem (en omkostning som ellers ville skrives direkte ind som en udgiftspost i statsregnskabet). Desuden fordi man har haft dette interessante materielindkøb mm som skulle afskrives og heller ikke påvirke.

For DSB er det derfor uhyre vigtighed at forsøge sig med my gældsætning, uanset hvad, da et gældfrit (eller blot mindre gældsat) bliver udliciteret. Derfor er DSB af taktiske årsager så forhippet på at positionere sig på den ene eller anden måde, så det er for dyrt at fjerne DSB som leverandør. Det er i øvrigt tankevækkede at DSB fortsat tænker værksteder som for 160 år siden, dvs to, og endda placeret samme steder som centralværkstederne - skal de nye tog ikke kunne køre en dobbelttur fra København til Århus uden at blive repareret - det virker som om IC4-standard er blevet bygget ind i planlægning af eltog.

--
ئۇلغىك

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Scharfenberg, 13/9 2017, 15:35 (2389 dage siden) @ UTJ
redigeret af Scharfenberg, 13/9 2017, 15:46

Det er i øvrigt tankevækkede at DSB fortsat tænker værksteder som for 160 år siden, dvs to, og endda placeret samme steder som centralværkstederne - skal de nye tog ikke kunne køre en dobbelttur fra København til Århus uden at blive repareret - det virker som om IC4-standard er blevet bygget ind i planlægning af eltog.

Du glemmer vist hvor politisk et område, jernbanen stadigvæk er. Med et værksted i øst og vest får du både et værksted i hovedstadsområdet og et i provinsen. Dvs. både øst og vest tilgodeses ift. arbejdspladser.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Jens Hansen, 13/9 2017, 17:14 (2389 dage siden) @ Scharfenberg

logisk set skal værksteder placeres der hvor de skal bruges, eller sagt på en anden måde, hvor det er fornuftigt ift. togproduktionen.

Hvis vi f.eks. taler om togmateriel, som skal køre som Togfondstog, ja så er mulighederne København, Esbjerg, Aarhus eller Aalborg. Alt andet vil være tåbeligt.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af UTJ, 13/9 2017, 17:21 (2389 dage siden) @ Jens Hansen

Man kunne også vælge helt at udlicitere vedligeholdelsen - evt som en del af kontrakten.

--
ئۇلغىك

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Ole Juhl, Skovby, 13/9 2017, 10:58 (2389 dage siden) @ Jimmy

Man skulle tro at ham transportministeren fra Liberal aber, har haft dårlige oplevelser med DSB tidligere. Sådan som han er efter DSB hele tiden, og tror han kan spare en masse penge og få bedre togtrafik ud af det.<

Hej Jimmy
Nu forudsætter du, at trafikministeren overhovedet er interreseret i en bedre togtrafik :-D
På mig virker det som om han, i fuld overensstemmelse med sit partis holdninger, ønsker togdriften privatiseret og ikke ser togdrift som en samfundsopgave.
Det er der nok mange holdninger om, men faktum er at den nuværende regering (Som vi vælgere på et eller andet niveau har valgt) ikke er meget for en stærk og fremtidssikker togdrift. Længe leve lastbiler og overfyldte motorveje.

Mvh Ole

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af UTJ, 13/9 2017, 11:16 (2389 dage siden) @ Ole Juhl

Det er der nok mange holdninger om, men faktum er at den nuværende regering (Som vi vælgere på et eller andet niveau har valgt) ikke er meget for en stærk og fremtidssikker togdrift. Længe leve lastbiler og overfyldte motorveje.

.
Lastbiler har strengt taget intet med DSB's forretningsområde at gøre. I yderste konsekvens skulle både mange lastbiler og overfyldte motorveje hjælpe DSB med at få tiltrukket kunder til bixen.

Som sagt, nogle mener at det er ligegyldigt om katten er sort eller rød, bare den kan fange mus. Andre mener, at det skal være en rød kat........

[image]

--
ئۇلغىك

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Scharfenberg, 13/9 2017, 15:33 (2389 dage siden) @ Peter Christensen

I min verden skal DSB ikke bygge noget som helst (medmindre DSB selv vil påtage sig HELE risikoen, inklusiv men ikke begrænset til, lukning af butikken).
Det kan ikke være rimeligt at DSB bygger værksteder, som "andre" skal overtage bagefter.

Faktisk tror jeg, at en anden operatør ville være taknemmelig for, at værkstederne allerede er der og ikke selv skal bygge egne værksteder og inden da vedligeholde nye tog på gamle værksteder. Sidstnævnte lyder som en ineffektiv og bekostelig affære.

Så uanset hvem der skal drive de nye tog, er det en fordel, at værkstederne er på plads fra første dag og ikke først 2-3 år efter. Det er jo stadigvæk skatteyderpenge, vi har at gøre med, og de bør bruges mest muligt klogt. Det er vi enige om.

At DSB ad åre taber dele/hele trafikken til andre ser jeg som en logisk konsekvens af kravene om udlicitering af offentlige trafikkøb.

Man skal altid holde sig alternativerne for øje. Fx Deutsche Bahn. Penge lige ned i den tyske statskasse. Eller tyske statssubsidier til at fordrive konkurrenter. Eller hvad med en stor kapitalfond hvis eneste formål er at skumme fløden? En klog kontorchef sagde engang: Der findes kun én ting værre end et offentligt monopol: Et privat :-D
Mange politikere, der tidligere per automatik henviste til Arriva som en succeshistorie, har her til sommer fået en anden historie at referere til: At også private og halvoffentlige togselskaber kan mangle lokomotivførere og aflyse masser af tog.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Peter Christensen, 13/9 2017, 20:01 (2389 dage siden) @ Scharfenberg

Faktisk tror jeg, at en anden operatør ville være taknemmelig for, at værkstederne allerede er der og ikke selv skal bygge egne værksteder og inden da vedligeholde nye tog på gamle værksteder. Sidstnævnte lyder som en ineffektiv og bekostelig affære.

Og hvis DSB bygger nogle værksteder, som ikke passer til de tog, som faktisk anskaffes, hvad så? Det er lige opskriften på at sikre DSB et forsat monopol.
Det er nok klogere at lade en evt. vinder af et udbud stille med både materiel og værksteder - så passer tingene sammen.
Noget andet er vanetænkningen med at placere værkstederne i Århus og København. Det er jeg ikke så sikker på er en god idé mere.
Arealerne er efterhånden midt i byen og MANGE penge værd....det kan krible i fingrene for et salg....
Desuden kunne togene passende vedligeholdes om natten - når de ikke kører (= færre reserver og dermed lavere omkostninger til indkøb).
Et værksted i Kalundborg og et i Nykøbing F ville ikke være så tosset set fra et operationssynspunkt.
Politisk kunne det være en fordel med "udflytning af arbejdspladser til den rådne banan".
Hvor værkstederne i Jylland skal ligge er jeg ikke så sikker på, men 2 mindre i Ålborg og Esbjerg samt et større i Frederica syntes realistisk.
Igen kan "udflytningskortet" spilles.

Man skal altid holde sig alternativerne for øje. Fx Deutsche Bahn. Penge lige ned i den tyske statskasse. Eller tyske statssubsidier til at fordrive konkurrenter. Eller hvad med en stor kapitalfond hvis eneste formål er at skumme fløden? En klog kontorchef sagde engang: Der findes kun én ting værre end et offentligt monopol: Et privat :-D
Mange politikere, der tidligere per automatik henviste til Arriva som en succeshistorie, har her til sommer fået en anden historie at referere til: At også private og halvoffentlige togselskaber kan mangle lokomotivførere og aflyse masser af tog.

Du skal vidst læse EUs 4.jernbanepakker en gang til......udliciteringen kommer; det er blot hvornår.
Ja, risikoen er at en skruppelløs kapitalfond byder ganske som både DB og SJ måske er interesseret.
Men en useriøs operatør kan jo kun vinde hvis udbuddet er skruet dårligt sammen og her må jeg klart erkende at Trafikstyrelsen (eller hvad de nu kalder sig i dag) har en umådelig dårlig historik. Kystbaneudbuddet var jo ikke just en solstråle-historie.
Det er ligeledes rigtigt at tjenestemandsproblematikken kan fylde en del. Om jeg ikke husker helt forkert, så stoppede DSB med at ansætte tjenestemænd i 1995. Gad vide hvor mange af folkene fra 1995, som faktisk stadig er ved DSB? Det er muligvis ikke så mange og kan lidt groft omtales som "den biologiske løsning"; problemet bliver mindre og mindre med tiden. Hold i øvrigt øje med postnord - uanset hvor grimt det er - for det giver et fingerpeg om hvad der kan ske, når der er en overvægt af tjenestemænd.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Karsten Jensen, 13/9 2017, 20:16 (2389 dage siden) @ Peter Christensen

Blot fordi at EUs 4.jernbanepakke siger at alt skal udliciteres, er det ikke sikkert at det kommer til at gå sådan. Der er lande som f.eks. Irland som mig bekendt overhovedet ikke er interesseret i at udlicitere deres jernbaner. De har også et meget højt serviceniveau, og hvis de skal til at udlicitere, så vil det gå som andre steder hvor man har udliciteret. Servicepersonale på stationer og i tog, vil i stort omfang blive fjernet, for at komme med et så billigt tilbud som muligt!!

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Scharfenberg, 13/9 2017, 21:02 (2389 dage siden) @ Peter Christensen

Og hvis DSB bygger nogle værksteder, som ikke passer til de tog, som faktisk anskaffes, hvad så? Det er lige opskriften på at sikre DSB et forsat monopol.

Værkstederne bygges først, når togstørrelsen er kendt. Og den godkender politikerne, så der burde ikke opstå miskmask der.

Noget andet er vanetænkningen med at placere værkstederne i Århus og København. Det er jeg ikke så sikker på er en god idé mere.

Kan godt følge din tankegang. Men omløbsteknisk vil København og Aarhus både give mening i forhold til fjern- og regionaltog.

Desuden kunne togene passende vedligeholdes om natten - når de ikke kører (= færre reserver og dermed lavere omkostninger til indkøb).

Enig. Det bør være et krav uanset operatør.

Du skal vidst læse EUs 4.jernbanepakker en gang til......udliciteringen kommer; det er blot hvornår.

Tyskland eksempelvis blæser på traktatbrudssager, og det samme har Danmark gjort adskillige gange. I sidste ende er det vælgerne og Folketinget, der bestemmer over jernbanen i Danmark.

Men en useriøs operatør kan jo kun vinde hvis udbuddet er skruet dårligt sammen og her må jeg klart erkende at Trafikstyrelsen (eller hvad de nu kalder sig i dag) har en umådelig dårlig historik. Kystbaneudbuddet var jo ikke just en solstråle-historie.

Der var to grunde til, at Kystbaneudbuddet endte som det gjorde:
1. Trafikstyrelsen var ikke uduelig. Udbudsmaterialet var gennemsyret af politisk dikterede behov og ønsker. Man ville se, hvor meget togtrafik man kunne få, hvis man gav den fuld skrald på udbudsgashåndtaget. Resultatet var et DSB-datterselskab, der havde underbudt, fordi Kystbanen var DSB's hjerteblod. Og så blev det hele drevet på kommerciel vis: Al service kostede ekstra - selv perronguider ifm. store begivenheder.
2. Danmark havde ikke erfaring med togudbud af den karakter. Arriva-land er slet ikke sammenligneligt. Desuden endte man med en bruttokontrakt, hvor passagerindtægterne tilfaldt staten og ikke operatøren. Arriva får selv passagerindtægterne, og dermed har de i udgangspunktet langt større incitamenter til at forbedre service og tiltrække passagerer. Hvis de ellers får en lukrativ kontraktbetaling i øvrigt. Og det gør de ikke.

Det er ligeledes rigtigt at tjenestemandsproblematikken kan fylde en del. Om jeg ikke husker helt forkert, så stoppede DSB med at ansætte tjenestemænd i 1995. Gad vide hvor mange af folkene fra 1995, som faktisk stadig er ved DSB? Det er muligvis ikke så mange og kan lidt groft omtales som "den biologiske løsning"; problemet bliver mindre og mindre med tiden. Hold i øvrigt øje med postnord - uanset hvor grimt det er - for det giver et fingerpeg om hvad der kan ske, når der er en overvægt af tjenestemænd.

Rigtigt. Med tiden bliver der færre og færre tjenestemænd. Men tro mig - der er fortsat rigtig mange tjenestemænd i DSB. Hvis man blev ansat i 1995 (det var vist deromkring tjenestemandsordningen blev droppet i hele staten) som 20-årig, er der i 2017 op til 30 år endnu, indtil alle tjenestemænd er pensioneret. Lad os bare anslå, at 25 % af DSB's 7000 medarbejdere er tj.mænd, og at det koster 3,5 mio. kr. at fritstille hver tjenestemand = 6 mia. kr.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Peter Christensen, 14/9 2017, 09:33 (2388 dage siden) @ Scharfenberg

Men en useriøs operatør kan jo kun vinde hvis udbuddet er skruet dårligt sammen og her må jeg klart erkende at Trafikstyrelsen (eller hvad de nu kalder sig i dag) har en umådelig dårlig historik. Kystbaneudbuddet var jo ikke just en solstråle-historie.

Der var to grunde til, at Kystbaneudbuddet endte som det gjorde:
1. Trafikstyrelsen var ikke uduelig. Udbudsmaterialet var gennemsyret af politisk dikterede behov og ønsker. Man ville se, hvor meget togtrafik man kunne få, hvis man gav den fuld skrald på udbudsgashåndtaget. Resultatet var et DSB-datterselskab, der havde underbudt, fordi Kystbanen var DSB's hjerteblod. Og så blev det hele drevet på kommerciel vis: Al service kostede ekstra - selv perronguider ifm. store begivenheder.

Det koster dyrt at glemme sådan noget i et udbud og viser lidt om indsigten hos forfatterne af udbuddet.....og alle andre operatører ville også forlange ekstrabetaling i den situation.

2. Danmark havde ikke erfaring med togudbud af den karakter. Arriva-land er slet ikke sammenligneligt. Desuden endte man med en bruttokontrakt, hvor passagerindtægterne tilfaldt staten og ikke operatøren. Arriva får selv passagerindtægterne, og dermed har de i udgangspunktet langt større incitamenter til at forbedre service og tiltrække passagerer. Hvis de ellers får en lukrativ kontraktbetaling i øvrigt. Og det gør de ikke.

Hvad skulle forhindre en gentagelse af Kystbaneudbuddet - bare i meget større scala?
Trafikstyrelsen referrer stadig ind i det samme departement som DSB. Opstår en kombination hvor DSB anser Lyn- og IC-trafikken som hjerteblod og et department, som ønsker at fastholde DSB, jamen så kan Trafikstyrelsen intet. Uanset at DSBs tilbud er klart under dumpinggrænsen.
Man kunne overveje at fjerne Trafikstyrelsen (eller hvem, der i praksis kommer til at lave udbudsmaterialet) fra transportministeriet for at opnå en tilpas uafhængighed, men hvor skulle det så ligge?
Indenrigsministeriet kunne være en mulighed.
Innovationsministeriet en anden - det ville ihvertfald være innovativt.
Fiskeriministeriet - da forvaltningernes praksis ligner hinanden godt.
Kirkeministeriet - hvilket kunne give anledning til en række spændende synergieffekter.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Gæst1, 14/9 2017, 20:18 (2388 dage siden) @ Scharfenberg

Scharfenberg skrev (blandt andet)

Tyskland eksempelvis blæser på traktatbrudssager, og det samme har Danmark gjort adskillige gange. I sidste ende er det vælgerne og Folketinget, der bestemmer over jernbanen i Danmark.

Nu er det vist ikke helt for sjov, at Danmark ikke bare indfører et fælles europæisk signalsystem, men er direkte frontløber på dette område. Tilsvarende er der massive EU midler bag de fleste investeringer i jernbaneinfrastruktur - så mon ikke, man også gør som de andre lande i denne tilfælde. Selv Norge og Finland er i gang med store restrukturereringer i jernbanesektoren, for at åbne op for udbud og konkurrence. Eller det er måske en kampagne for at få Danmark ud af EU, der er skudt igang her?

Kan vi ikke også snart løfte os over de der tvangstanker og ufaktuelle følelser, der siger at "Danmark er for lille til udbud" eller "Så støtter vi bare udenlandske statskasser eller kapitalfonde". Der er masser af udbud på bus- og færgedrift. Flere busudbud er ganske små, mens andre er store - og ja flere af disse sender deres overskud til udenlandske ejere, men overskuddet er faktisk ikke ret stort, fordi netop konkurrenceudsættelsen gør, at Danmark stadig sparer mere, end der potentielt sendes ud af landet. På færgeområdet er der endda "onde" kapitalfonde involveret - og det fører eksempelvis til, at færgerne til Bornholm bliver nyere, større og billetterne billigere...og nå ja, DSB tjener jo også en klatskilling på at køre udbudt togtrafik i Tyskland...

Hvordan bliver det så med førerløse biler? Skal staten eje dem også?

Endelig virker det ufattelig dobbeltmoralsk, at anbefalingen er ikke at følge EU-reglerne og spørge flere leverandører om pris, når DSB netop vil investere 20 mia i nye tog - og her inviterer alle togleverandører ind for at konkurrere på pris i et EU-udbud, som DSB på trods af IC4 sagen ikke stiller spørgsmålstegn ved. DSB har endda inviteret "kineserne", som alle de øvrige statsbaner indtil nu har undgået bevidst.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af brufnus, 7/1 2021, 08:45 (1177 dage siden) @ Scharfenberg

Nu er de 30 år fra og med 2017 lidt højt sat, det er højst 28... men okay. Og så tror jeg, det er meget få (hvis der overhovedet er nogle), der blev ansat som 20-årige i 1995. Jeg selv var knap 25, da jeg blev ansat i 1991.
Endvidere er det de færreste, der fortsætter, til de er 70. Så jeg tror, at en 20-25 år fra 2017 er mere korrekt.

Det andet, derimod, er temmelig højt sat. Hvis man afskediger en tjenestemand i utide, er reglen, at der betales tre års rådighedsløn og derefter pension. Det meste af pensionen skulle man have haft alligevel, og de tre års rådighedsløn udgør f.eks. for en lokomotivfører ca. 1,2 mill.

Så der er altså et godt stykke op til de 3,5 mill. pr. tjenestemand, du nævner.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af kbhdk, 4/1 2018, 00:27 (2277 dage siden) @ andersj

Hvor skal den i København ligge?

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Jens Hansen, 4/1 2018, 06:47 (2276 dage siden) @ kbhdk

I tråden nævnes Københavns Godsbanegaard som en mulighed.

Men der er vel ikke truffet nogen beslutning endnu. Der er vel heller ikke truffet beslutning om togkøb, udover de 26 nye ellokomotiver.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Gæst1, 4/1 2018, 09:08 (2276 dage siden) @ Jens Hansen

Men der er vel ikke truffet nogen beslutning endnu. Der er vel heller ikke truffet beslutning om togkøb, udover de 26 nye ellokomotiver.

DSB arbejder videre ud fra en "antagelse" om at DSB får politisk godkendelse til at etablere tre værksteder (mindst tyve spor i alt) og anskaffe op til 200 nye tog(sæt). I København placeres det nye værksted ved Dybbølsbro/Godsbanegården, på det areal, der efter sigende indtil for ganske nyligt var udlagt til kommende Fjernbusterminal (...)
DSB skulle have købt en grund i Brabrand til Aarhus værkstedet, mens det sidste bliver en udvidelse af værkstedet i Fredericia.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Brussen, 4/1 2018, 20:22 (2276 dage siden) @ Gæst1

Værkstedet skal ligge i sporgruppe 200 bag det nye Trafiktårn. Et nyt forbindelsesspor kan, alt efter tilslutningssted, konflikte med en kommende fjernbusterminal, men der bliver nok plads til det hele.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Svend, 4/1 2018, 23:57 (2276 dage siden) @ Brussen

Værkstedet skal ligge i sporgruppe 200 bag det nye Trafiktårn. Et nyt forbindelsesspor kan, alt efter tilslutningssted, konflikte med en kommende fjernbusterminal, men der bliver nok plads til det hele.

.
DSB kan vel fortsat bygge på sit eget areal på Otte Bussesvej. Det er vel ikke alle bygninger der er bevaringsværdige. Eller vil man hellere sælge sin egen jord og bygge på Banedanmarks areal i stedet?

--
Svend

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Jens Hansen, 5/1 2018, 06:45 (2275 dage siden) @ Svend

Du har enpointe Svend, hvorfor bygger DSB ikke der, hvor de selv ejer jorden. Man må tro, at det er fordi Banedanmarks areal ligger bedre ift. den produktion, som skal ske. Altså, at det ligger optimalt for togriften. Her kunne man dog mene at Helgoland ligger lige så godt og det værksted mister jo en del arbejde når svenskernes nye værksted i Hæsleholm er færdigt i 2020. Vi må antage at alle Øresumdstogsæt skal vedligeholdes der jvf. den seneste politikse aftale om at svenkerne overtager hele Øresundstrafikken.

Apropos Sverige, her ser man at værksteder bygges udenfor byerne. Hvis nu DSB gjordw det samme, ja så kunne arealerne på København G ganske givet sælges, til en pæn pris.

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af UTJ, 5/1 2018, 12:36 (2275 dage siden) @ Jens Hansen

Det er nok værre end som så. Banedanmarks jord kan være biigere end det DSB kan få for egne arealer. Hvis dette er korrekt bidrager Bdk indirekte med støtte til DSB - omvendt kan man jo mene at Bdk's areal også kunne være relevant for andre operatører.........

--
ئۇلغىك

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af andersj, Aalborg, 5/1 2018, 12:49 (2275 dage siden) @ Jens Hansen

Du har enpointe Svend, hvorfor bygger DSB ikke der, hvor de selv ejer jorden. Man må tro, at det er fordi Banedanmarks areal ligger bedre ift. den produktion, som skal ske. Altså, at det ligger optimalt for togriften. Her kunne man dog mene at Helgoland ligger lige så godt og det værksted mister jo en del arbejde når svenskernes nye værksted i Hæsleholm er færdigt i 2020. Vi må antage at alle Øresumdstogsæt skal vedligeholdes der jvf. den seneste politikse aftale om at svenkerne overtager hele Øresundstrafikken.

Spørgsmålet er om det nye værksted kun er for Fremtidens Tog eller også er lokomotiv- og vognværksted. Hvis ikke, så skal DSB stadig bruge værkstedet på Otto Busses Vej. Helgoland er nok for lille og ligger for dårligt fordi man skal igennem røret for at komme derud. Godsbanegården kan man komme til rimelig nemt fra både hovedbanegården og lufthavnen.


Apropos Sverige, her ser man at værksteder bygges udenfor byerne. Hvis nu DSB gjordw det samme, ja så kunne arealerne på København G ganske givet sælges, til en pæn pris.

I Aarhus skal værkstedet jo bygges udenfor byen, men i København er det nok begrænset med store ledige byggegrunde langs jernbanen, og der er heller ikke den store kapacitet til en masse tomkørsler til og fra værkstedet på skinnenettet omkring København.

--
Mvh Anders

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København

af Gæst1, 5/1 2018, 12:55 (2275 dage siden) @ andersj

Helgoland kan ikke udvides til at håndtere de 110 meter lange togsæt, som Fremtidens Tog forventer at anskaffe.

"El-tog skal serviceres vest for Aarhus"

af Niels Munch, 18/6 2020, 13:08 (1380 dage siden) @ andersj

"El-tog skal serviceres vest for Aarhus

DSB har købt en 70.000 kvadratmeter stor erhvervsgrund i Logistikparken i Aarslev vest for Aarhus. Grunden skal huse DSB’s fremtidige værksted til at vedligeholde togoperatørens kommende el-tog."

Kilde: https://www.kollektivtrafik.dk/tags/jernbaner/ .

Se evt. mere her: https://ltl.dk/artikel/transport/dsb-kber-grund-i-logistikcenter .


M.v.h.
Niels

"El-tog skal serviceres vest for Aarhus"

af mikedk2100, 18/6 2020, 13:48 (1380 dage siden) @ Niels Munch

"El-tog skal serviceres vest for Aarhus

DSB har købt en 70.000 kvadratmeter stor erhvervsgrund i Logistikparken i Aarslev vest for Aarhus. Grunden skal huse DSB’s fremtidige værksted til at vedligeholde togoperatørens kommende el-tog."

Kilde: https://www.kollektivtrafik.dk/tags/jernbaner/ .

Se evt. mere her: https://ltl.dk/artikel/transport/dsb-kber-grund-i-logistikcenter .


M.v.h.
Niels

Så må vi da håbe, at Banedanmark også er færdige med elektrificeringen inden 2027.

Hvor skal eltogene på værksted indtil da? Det ved Mogenstrup er vel kun for lokomotiverne?

"El-tog skal serviceres vest for Aarhus"

af andersj, Aalborg, 18/6 2020, 14:00 (1380 dage siden) @ mikedk2100

"El-tog skal serviceres vest for Aarhus

DSB har købt en 70.000 kvadratmeter stor erhvervsgrund i Logistikparken i Aarslev vest for Aarhus. Grunden skal huse DSB’s fremtidige værksted til at vedligeholde togoperatørens kommende el-tog."

Kilde: https://www.kollektivtrafik.dk/tags/jernbaner/ .

Se evt. mere her: https://ltl.dk/artikel/transport/dsb-kber-grund-i-logistikcenter .


M.v.h.
Niels


Så må vi da håbe, at Banedanmark også er færdige med elektrificeringen inden 2027.

Hvor skal eltogene på værksted indtil da? Det ved Mogenstrup er vel kun for lokomotiverne?

Fredericia bliver modtagecenter, og første værksted af 3 for de nye togsæt. Der kommer også et værksted på den tidligere godsbanegård i København ved siden af Trafiktårn Øst.

--
Mvh Anders

"El-tog skal serviceres vest for Aarhus"

af Jens Hansen, 18/6 2020, 14:26 (1380 dage siden) @ andersj

Ja, det har været vendt i anden tråd her i forum;

Fredericia 3 spor
København 4 spor
Aarhus vest 8 spor.

Dvs. samlet kapacitet til at servicere 225 - 300 togsæt!

JH

"El-tog skal serviceres vest for Aarhus"

af krabsen, 18/6 2020, 14:20 (1380 dage siden) @ mikedk2100


Så må vi da håbe, at Banedanmark også er færdige med elektrificeringen inden 2027.

Teksten i nyheden er en anelse uklar ;-)

Det er formentlig 'indsatsområdet eltog', der forventes færdigt i 2027, ikke værkstedet.
I modsat fald må 60 milliarder give mulighed for et ret avanceret værksted. :-P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak