Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togbusser Valby - Frederikssund i 2018

af Karsten Jensen, 13/9 2017, 19:45 (2389 dage siden) @ Erik H

Det var aldrig sket før 1997, hvor DSB alene blev operatør og Banestyrelsen/Banedanmark fik infrastruktur. Det var fuldstændigt utænkeligt at lukke en S-bane eller andre hovedbaner i flere måneder pga. sporarbejde. Må da også koste en formue, med alle de busser. I 1970erne blev hareskovbanen f.eks. ombygget til S-bane med dobbeltspor, uden at togdriften var indstillet. Men det er sikkert et spørgsmål om udliciteringer og økonomi?

Mvh.
Karsten Jensen

Avatar

Togbusser Valby - Frederikssund i 2018

af Erik H, Frederikssund, 13/9 2017, 20:46 (2389 dage siden) @ Karsten Jensen

Der tror jeg at du har fat i noget helt rigtigt. Udliciteringer hist og pist og alle vegne.
Det kører efter devisen "spar lige meget hvad det koster".
Jeg husker tydeligt i perioden fra foråret 1998 til september 2002, hvor der i forbindelse med ombygningen af strækningen Ballerup - Frederikssund, flere gange også var store afbrydelser i togdriften. Denne største fandt dog sted i sommeren 1999 hvor der ikke kørte tog fra vist nok 4. juli til et stykke ind i august.
Der kørte også togbusser men på hele strækningen. Disse togbusser havde i øvrigt linjenumrene "H1, H2, H3, H4 og H5". Der var tale om alt forhåndenværende
busmateriel, gamle DSB busser og turistbusser var indsat. Jo det har været "sjovt" at være afhængig af at skulle sidde og rasle i disse firehjulede svedekasser.

Jeg husker udskiftningen af sporet mellem Ballerup og Frederikssund i 1975, og mener ikke, at der dengang var større afbrydelser i togdriften.
Jeg har herunder indsat et foto af en stor maskine læsset på en stor flad godsvogn, der blev brugt i forbindelse med udskiftningen af sporet. Vognen holder for øvrigt i den gamle banegrav, hvor Midtbanen skulle have kørt. Der var spor til cirka 400-500 meter syd for Frederikssund station.
Jeg måtte naturligvis ud at prøve, at køre på det nye spor og tog en tur til Ballerup og tilbage. Normalt kørte der MO+CLL+CLL+MO, men denne gang var det lidt anderledes, idet det var en enlig litra MO der kørte. Det var ret uforglemmeligt, for sporet var bestemt ikke rettet op endnu, og hastigheden var særdeles behersket.

[image]


Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak