Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Praktik folkeskole 9. klasse (Generelt)

af mikkel_snogdal, 14/9 2017, 20:29 (2415 dage siden)

Hej

Jeg hedder Mikkel, er 15 år og går i 9. klasse. Uge 46 er en praktikuge på min skole. Jeg har fundet ud af, at DSB eller Arriva ikke er så glade for at have praktikanter i førerrummet. Jeg vil derfor gerne vide om i kender nogle togoperatører omkring Herning eller bare i Midtjylland, hvor man kan få lov til at komme i praktik som lokomotivfører. Jeg er rigtig meget interesseret i tog, og det ville være fedt hvis det var muligt:-) Eller er der måske nogle af jer, som har prøvet andet inden for togdrift, som de kan anbefale.

Kh. Mikkel

Praktik folkeskole 9. klasse

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 14/9 2017, 20:37 (2415 dage siden) @ mikkel_snogdal

Lemvigbanen var måske en mulighed, hvor der jo køres med Lynetter. Men der vil selvfølgelig også gælde nogen regler her.

Mvh
Claus

--
[image]

Praktik folkeskole 9. klasse

af Johnni Christensen, 14/9 2017, 21:54 (2415 dage siden) @ mikkel_snogdal
redigeret af Johnni Christensen, 14/9 2017, 22:12

Eller er der måske nogle af jer, som har prøvet andet inden for togdrift, som de kan anbefale.

Du kan muligvis komme i praktik som trafikdisponent (mener jeg at det hedder).
Det er dem som sidder i kommandoposten/fjernstyringscentralen og giver togene grønt lys, har kontakt med lokomotivfører mv.

Der ligger flere af disse i Midtjylland (nogle større end andre), blandt andet i Herning. Det er Banedanmark som står for det, så prøv at se på deres hjemmeside.

Personligt var jeg i praktik som rangerleder i Padborg omkring årtusindeskiftet, men det er en uddøende race :-(

Johnni

Praktik folkeskole 9. klasse

af S. Andersen, 15/9 2017, 18:25 (2414 dage siden) @ mikkel_snogdal

Problemet er diverse sikkerhedsregler som forhindrer praktikanter og andre i førerummet, ligesom der er nogle forsikringsmæssige problemer (f.eks. i forhold til dækning af psykologhjælp i tilfælde af en personpåkørsel og lign.)

Du kan jo skrive til DSB, Arriva, Banedanmark og de andre og spørge, om de har noget som helst at tilbyde skolepraktikanter, og så se om de kan tilbyde noget du gider :-)

Et andet bud kunne måske være at kontakte en museumsbane (i Midtjylland kunne Bryrup - Vrads måske være en mulighed) - det er godt nok noget helt andet end moderne tog selvfølgelig, men de er muligvis mere fleksible i forhold til praktikanter og lign.
Om de så kan have en praktikant i flere dage på fuld tid er måske tvivlsomt, men det er da værd at prøve.

Avatar

Praktik folkeskole 9. klasse

af kenkari ⌂, Roskilde, 15/9 2017, 21:38 (2414 dage siden) @ mikkel_snogdal

Hej

Jeg hedder Mikkel, er 15 år og går i 9. klasse. Uge 46 er en praktikuge på min skole. Jeg har fundet ud af, at DSB eller Arriva ikke er så glade for at have praktikanter i førerrummet. Jeg vil derfor gerne vide om i kender nogle togoperatører omkring Herning eller bare i Midtjylland, hvor man kan få lov til at komme i praktik som lokomotivfører. Jeg er rigtig meget interesseret i tog, og det ville være fedt hvis det var muligt:-) Eller er der måske nogle af jer, som har prøvet andet inden for togdrift, som de kan anbefale.

Kh. Mikkel

Hej Mikkel. Jeg forsøgte også dengang i 2008, da jeg gik i 8. klasse og fik samme svar tilbage fra DSB. Jeg endte dog med at komme ind hos Fjernstyrings centralen på Hovedbanegården.

Men det ser ud til at der er nogle undtagelser - i denne video ser man en lille dreng rangere rundt med en IC3: https://www.youtube.com/watch?v=VptI1JHTgq8&t=3s

Så du kunne evt. presse DSB lidt mere ved at vise dem den video... :)

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak