Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af andersj, Aalborg, 14/9 2017, 21:41 (2414 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE9870617/s-dsb-skal-staa-for-al-togdrift-i-danmark/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

En nemmere løsning på Banedanmark/DSB problemet ville være at Banedanmark har det økonomiske ansvar for erstatningskørsel ved sporspærringer. Det vil betyde at omkostningerne ved togbusser indregnes i den samlede økonomi når der skal planlægges sporarbejder og andre sporspærringer. I disse uger kører en del aftentog ikke mellem Hjørring og Aalborg fordi man skal fælde træer og beskære beplantning langs sporene. Mon ikke man ville nøjes med at gøre det i de togfri timer hvis Banedanmark også skulle betale togbusserne.

Problemet ved at putte Banedanmark ind under DSB igen, er at man i dag har en del forskellige selskaber der kører både passager- og godstog på de danske skinner. Det kan hurtigt give nogle interessekonflikter hvor DSB's tog bliver prioriteret over andre selskaber, hvis det er DSB folk der sidder med styringen.

--
Mvh Anders

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Karsten Jensen, 14/9 2017, 23:24 (2414 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det var dog det mest fornuftige forslag jeg længe har hørt. Der er ingen tvivl om at det er det som ville fungere bedst. Det er f.eks. Schweiz et rigtig godt eksempel på. Men umiddelbart som tingene ser ud nu, så vil EU nok ikke give lov til det!

Mvh.
Karsten Jensen

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af UTJ, 15/9 2017, 04:18 (2414 dage siden) @ Karsten Jensen

Det var dog det mest fornuftige forslag jeg længe har hørt. Der er ingen tvivl om at det er det som ville fungere bedst. Det er f.eks. Schweiz et rigtig godt eksempel på. Men umiddelbart som tingene ser ud nu, så vil EU nok ikke give lov til det!

.
DSB er bare tjenestemandsplaceringsvirksomhed. Ideen er formentlig gangbar (ikke i forhold til EU, forstås) hvis man rekonstruerer i et helt hyt foretagende, parkerer tjenestemandsbyrden i det gamle DSB (var det 6 mia en eller anden løseligt regnede forpligtelsen ud til i en anden tråd).

At tro at en politiserende virksomhed som DSB, med det enorme forbrug af medierådgivere vil give bedre jernbane hvis de får Banedanmark ind under sig er yderst tvivlsomt. Desuden er DSB præget af gruppetænkning, togsæt og helst med særspecifikationer. De sidste opstår når man sætter et udvalg sammen og de kigger på udbuddet af "hyldevarer" og senere bliver enige om at det ikke er godt nok. Den slags "mandagsmøde-planlægning og -beslutningstagning" har slået jernbanedriften ihjel. DSB fokuserer febrilsk på image, design, undtagelsesbestemmelser i forbrugerlovgivningen og politik pression. I samme moment er selve driften, vedligeholdet og "de varme hænder" som skal levere varen blevet udsultet for at holde hånden under fejlbeslutninger.

Nej, det er vist bare en politisk boble, der er beregnet til at føre politisk kamp om togfonden. VLAK får udlicitering og SDF får togfonden gennemført - men det er heller ikke så værst.

--
ئۇلغىك

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Peter Christensen, 15/9 2017, 05:39 (2414 dage siden) @ UTJ

Nej, det er vist bare en politisk boble, der er beregnet til at føre politisk kamp om togfonden. VLAK får udlicitering og SDF får togfonden gennemført - men det er heller ikke så værst.

Hælder også til opfattelsen af at det er en art prøveballon.....om end det ikke er hr-hvem-som-helst der udtaler sig.

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Gæst1, 15/9 2017, 06:11 (2414 dage siden) @ Peter Christensen

Hælder også til opfattelsen af at det er en art prøveballon.....om end det ikke er hr-hvem-som-helst der udtaler sig.

Måske er det endda så simpelt, at det reelt er DSB, der udtaler sig...."Visse DSB ledelseselementers" forbindelser til tidligere kollegaer i S, er i al fald noget, der har været snakket om før....Har svært ved at tro, at S ligefrem har gennemtænkt dette forslag, med henblik på en decideret strategi...

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Gæst1, 15/9 2017, 06:22 (2414 dage siden) @ Gæst1

Men det sjoveste i forslaget er i øvrigt ikke, at slå hjernerne bag IC4 og Signalprogramsskandalerne sammen og høste synergier (IC4 kan ikke køre og Signalprogrammet gør det umuligt at køre tog, så det er smart nok) - S vil tilbyde at sælge ud af 40 procent af aktierne i det nye selskab....
Man kan næsten høre DSB ogi Goldman Sachs klappe i kulissen...men så heller ikke så mange andre....

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Jens Hansen, 15/9 2017, 08:43 (2414 dage siden) @ Gæst1

Man skal ikke være blind for at Socialdemokraterne holder deres kongres i denne weekend.

Og politik er jo ikke sund fornuft, men styret af spin og hvad der kan betale sig (for mig).

Ingen tvivl om at budskabet er vand på enkelte fagforeningers mølle - hvis DSB overlever, overlever de også.

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Peter Christensen, 15/9 2017, 09:22 (2414 dage siden) @ Gæst1

Måske er det endda så simpelt, at det reelt er DSB, der udtaler sig...."Visse DSB ledelseselementers" forbindelser til tidligere kollegaer i S, er i al fald noget, der har været snakket om før....Har svært ved at tro, at S ligefrem har gennemtænkt dette forslag, med henblik på en decideret strategi...

Er der ikke en voksen person, som kan holde Henrik S. væk fra cafeer og fadølsanlæg?
Han er jo decideret pinlig og selv-ødelæggende, når han kommer i nærheden af begge dele (enten hver for sig eller i kombination).
Er enig i at det ikke virker specielt gennemtænkt som et partipolitisk indlæg eller strategi.
Eller er DFs indflydelse så stor at S er blevet en god del mere EU-skeptisk end tidligere?
Se, dét ville være den rigtige nyhed.

Avatar

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af gaest, 17/9 2017, 08:25 (2412 dage siden) @ Peter Christensen

Hvis Sass lader et genopstået DSB rive alle køreledninger ned (dem bruger de jo knapt nok) og afgive ordre på en serie spritny My og Mz lokomotiver, samt en hulens masse A, B, Bk, Bf, BD, Bn, etc vogne, samt nye MA til lyntogene, så stemmer jeg på han ved næste valg. Hvis de bliver marron med vingehjul og det hele skal jeg også nok hjælpe med at sætte plakater op for ham.
Dette materiel egner sig mindre til sidebaner men hvis det ikke skulle lykkes at få fremstillet en ny serie af Mo og Bhs, accepterer jeg også gerne en ny serie MR. De behøver ikke at være i marron og med vingehjul.

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af ClausAmager, 15/9 2017, 08:35 (2414 dage siden) @ Karsten Jensen

Det var dog det mest fornuftige forslag jeg længe har hørt. Der er ingen tvivl om at det er det som ville fungere bedst. Det er f.eks. Schweiz et rigtig godt eksempel på. Men umiddelbart som tingene ser ud nu, så vil EU nok ikke give lov til det!

Mvh.
Karsten Jensen

Enig, og så til hel.... med EU!

Mvh.
Claus

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af bastholm, 15/9 2017, 12:30 (2414 dage siden) @ ClausAmager

Det var dog det mest fornuftige forslag jeg længe har hørt. Der er ingen tvivl om at det er det som ville fungere bedst. Det er f.eks. Schweiz et rigtig godt eksempel på. Men umiddelbart som tingene ser ud nu, så vil EU nok ikke give lov til det!

Mvh.
Karsten Jensen


Enig, og så til hel.... med EU!

Mvh.
Claus

Man kan altid finde et eksempel som passer efter en egen holdning.

Ikke kun i Schweitz, men også i Frankrig og i Italien er de lagt samme i en koncern. Og både Frankrig og Italien er eksempler på at denne sammenlægning fungerer meget dårligt....!

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Winther, Karlskov, 15/9 2017, 12:39 (2414 dage siden) @ bastholm

HEJ
I Tyskland er det hele samlet under DB AG.
Mvh.
Bent

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Gæst1, 15/9 2017, 13:04 (2414 dage siden) @ bastholm

Væsentlige dele af infrastrukturopgaverne er adskilt i både Frankrig, Schweiz og Italien, så det er ikke helt korrekt, at det ikke er adskilt.

EUs nye regler for jernbanen gør netop op med dette, og kræver adskillelse fra 2018. Dog undtaget særlige stykker infrastruktur (møntet på kanaltunnellen osv). De statslige selskaber må ikke være ejet af samme selskab.

S: DSB skal stå for al togdrift i Danmark

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/9 2017, 10:07 (2414 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Skal man køre linen helt ud, samle alt under DSB og droppe alle EU-krav om udbud - og senere sælge 40% af det nye DSB, hvorfor så ikke gå hele vejen med det samme: Tilbyd 40% af aktierne i det nye DSB, til den leverandør, der stiller med 200 nye tog?

Dén aftale køber jeg gerne...

/Lasse

DF: Nedlæg Banedanmark !!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 15/9 2017, 10:28 (2414 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så lykkedes det vist for Kim Christiansen, at lægge sig ud med samtlige medarbejdere i Banedanmark med denne tåbelige udtalelse fra denne artikel:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/sass-om-togkaos-det-er-vores-skyld/...

'- Man kunne reducere medarbejderstaben betragteligt og føre Banedanmark ind under Vejdirektoratet. Det kunne blive til en vej- og banestyrelse.

- Der sidder over 2000 mand i Banedanmark, og de sidder der kun for at sætte andre i gang. De har underleverandører på stort set alt, hvad de laver, siger Kim Christiansen.'

Kim Christiansen har altid haft en blød plet for Vejdirektoratet, men ligefrem at underløbe en hel organisation og dens medarbejdere er nok lige lovlig frisk, og viser til fulde, at manden ikke helt forstår, hvad han udtaler sig om...

Avatar

DF: Nedlæg Banedanmark !!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/9 2017, 11:23 (2414 dage siden) @ Henrik Hansen

Så lykkedes det vist for Kim Christiansen, at lægge sig ud med samtlige medarbejdere i Banedanmark med denne tåbelige udtalelse fra denne artikel:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/sass-om-togkaos-det-er-vores-skyld/...

'- Man kunne reducere medarbejderstaben betragteligt og føre Banedanmark ind under Vejdirektoratet. Det kunne blive til en vej- og banestyrelse.

- Der sidder over 2000 mand i Banedanmark, og de sidder der kun for at sætte andre i gang. De har underleverandører på stort set alt, hvad de laver, siger Kim Christiansen.'

Kim Christiansen har altid haft en blød plet for Vejdirektoratet, men ligefrem at underløbe en hel organisation og dens medarbejdere er nok lige lovlig frisk, og viser til fulde, at manden ikke helt forstår, hvad han udtaler sig om...

Eller også gør han netop.....
(Duk og væk) :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DF: Nedlæg Banedanmark !!

af Jens Hansen, 15/9 2017, 12:56 (2414 dage siden) @ Michael Deichmann

Ingen behøver "duk og væk" - det kan ikke komme bag på dem som følger med, at Kim C. har et skidt forhold til (dele af) Banedanmark.

Og ja, det er vist også en rodebutik - noget laver de selv, noget laver underleverandører.

Og tankevækkende at Vejdirektoratet har lavet VVM-redegørelser for baneprojekter, det viser vist, at "jernbane" ikke er så vanskelligt.

DF: Nedlæg Banedanmark !!

af ClausAmager, 15/9 2017, 14:46 (2414 dage siden) @ Henrik Hansen

Så lykkedes det vist for Kim Christiansen, at lægge sig ud med samtlige medarbejdere i Banedanmark med denne tåbelige udtalelse fra denne artikel:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/sass-om-togkaos-det-er-vores-skyld/...

'- Man kunne reducere medarbejderstaben betragteligt og føre Banedanmark ind under Vejdirektoratet. Det kunne blive til en vej- og banestyrelse.

- Der sidder over 2000 mand i Banedanmark, og de sidder der kun for at sætte andre i gang. De har underleverandører på stort set alt, hvad de laver, siger Kim Christiansen.'

Kim Christiansen har altid haft en blød plet for Vejdirektoratet, men ligefrem at underløbe en hel organisation og dens medarbejdere er nok lige lovlig frisk, og viser til fulde, at manden ikke helt forstår, hvad han udtaler sig om...

Kim har nok haft en munter aften i sin egen virksomhed i det nordjyske, og det blev sent igår... :-)
Jeg glæder mig personligt over hans udtalte had til OBO, men Kim har i bund og grund nok mere forstand på øl (og måske vejtrafik) end jernbanedrift...

Mvh.
Claus

Modsvar fra Blå stue

af Jens Hansen, 15/9 2017, 18:18 (2413 dage siden) @ ClausAmager

Man kan i øvrigt godt undre sig lidt over, at det jo ikke er mange dage siden at A tilsluttede sig, at genudbyde de vestjyske strækninger, endog med på Vejle - Struer ogSvendborg.

De må ikke have det sjovt på gruppemøderne (som Sass styrer).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak