Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...? (Generelt)

af dr42 ⌂, 15/9 2017, 10:46 (2414 dage siden)

[image]


Jeg har ikke nok viden for at kunne interpretere ytringer fra det danske politiske liv. Har I?

Så vidt jeg forstår, var der en overenskomst fra 2014 om genoptagelse af elektrificeringen, se https://da.wikipedia.org/wiki/Elektrificering_af_danske_jernbaners_togdrift

Da oljeprisen faldt, var der kræfter der ville skære en del af de planlagte strækninger væk, mod modstand. For nylig skete der en slags kup, hvor DF arbejdede sammen med oppositionen mod regeringen, for alligevel at kunne gennemføre den oprindelige plan.

Hvad betyder nu alt dette: Er den oprindelige plan makulatur? Eller gennemføres den videre, så lange til der opstår de forventelige diskrepancer? Der er jo en kernenet, som også regeringen vil se elektrificeret, eller hur? Hvor vil i så fald el-arbejdet fortsætte, og hvornår? Hvor/hvornår regner man med næste indvielse?

Lad mig gerne fremhæve, at mit spørgsmål ikke har noget at gøre med skjult 'ironi', 'skadefryd' eller lignende. Jeg gad bare vide det, går ud fra at det ikke er statshemmeligheder, samt at der er folk her som kan tillade sig et kvalificeret bud.

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af Dampfmeisteren ⌂, 15/9 2017, 11:35 (2414 dage siden) @ dr42

Som jeg har forstået det, ligger der en politisk aftale om at der er elektrificeret Roskilde - Kalundborg, Ringsted - Nykøbing F og Køge Nord - Næstved senest i 2022.
Pengene til projekterne er afsat.
Problemet er at signalprogrammet skal udrulles først, således at elektrificeringen ikke skal bekoste en immunisering af de nuværende signaler.
Da signalprogrammet er forsinket bliver elektrificeringen muligvis også forsinket.
Hvornår der kommer eldrift Fredericia - Århus - Lindholm ved jeg ikke.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af andersj, Aalborg, 15/9 2017, 13:04 (2414 dage siden) @ Dampfmeisteren

Som jeg har forstået det, ligger der en politisk aftale om at der er elektrificeret Roskilde - Kalundborg, Ringsted - Nykøbing F og Køge Nord - Næstved senest i 2022.
Pengene til projekterne er afsat.
Problemet er at signalprogrammet skal udrulles først, således at elektrificeringen ikke skal bekoste en immunisering af de nuværende signaler.
Da signalprogrammet er forsinket bliver elektrificeringen muligvis også forsinket.
Hvornår der kommer eldrift Fredericia - Århus - Lindholm ved jeg ikke.

Ringsted-Rødby F er en del af Fehmarn projektet. Køge Nord-Næstved er en del af projektet om den nye strækning København-Køge-Ringsted.

Togfonden indeholder elektrificering af Fredericia-Frederikshavn, Vejle-Stuer og Roskilde-Kalundborg. Den netop aftalte første del af Togfonden indeholder elektrificering Fredericia-Aalborg og Roskilde-Kalundborg.

--
Mvh Anders

Avatar

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/9 2017, 11:46 (2414 dage siden) @ dr42

Store anlægsarbejder i Danmark besluttes over 2 omgange - nogen gange 3:

1: En politisk aftale det udstikker de store linier og sætter rammerne. Her har vi aftalen om Togfonden hvori en række anlæg er beskrevet. I Togfondsaftalen er der også aftalt en financiering. En politisk aftale har ingen retsvirkning over for administrationen da der jo ikke er vedtaget nogen love i den sammenhæng. Det er alene en hensigtserklæring.
2: De enkelte større anlæg besluttes så i en eller flere anlægslove. De er utroligt kortfattede og giver sådan set bare den eller de relevante ministre lov til at projektere anlæggene og senere gennemføre projekterne. En anlægslov har ingen penge involveret.
3: Ved de årlige finanslovsforandlinger afsættes der midler til de enkelte projekter. Her kan Riget fattes penge og projekter kan derved sættes ned i tempo eller helt stoppe. Det var den sidstnævnte skæbne den første elektrificeringsbølge blev ramt af. Man stoppede simpelthen bevillingerne i Finansloven.

Mht Togfonden er der ikke ændret noget mht omfanf, men alle ved at der er ueninghed i forligskredsen om broen over Vejle fjord.

Det der er sket fornylig er at aftaleparterne har aftalt en fase 1 og herunder financieringen af denne. Da Togfonden ikke har penge fra olien i Nordsøen i det omfang man havde håbet, sker financieringen som aftalt i den oprindelige aftale via Fianansloven. Det var det der skete forleden. Parterne så hinanden iøjnene og nikkede til at sætte en nærmere defineret 1. fase igang - uden om den siddende regering. Det vil så nu blive fulgt op af dels de igangværende finanslovsforhandlinger og dels et antal anlægslove, som dette flertal pålægger regeringen at fremsætte.

Man må sige at det er en lidt usædvanlig situation for en regering :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af Gæst1, 15/9 2017, 12:29 (2414 dage siden) @ dr42

Banedanmark har en kontrakt med Siemens / Aarsleff om elektrificering af:
Fredericia - Frederikshavn
Vejle - Struer
Lunderskov - Esbjerg
Vigerslev - Ringsted
Køge Nord - Næstved
Ringsted - Holeby
Roskilde - Kalundborg

Derudover er der optioner i kontrakten på elektrificering af
ny bane Vestfyn
Vejle Fjord Bro
Ny bane Hasselager - Aarhus

Kontrakten var meget billig, men indeholder så til gengæld nogle ret dyre omkostninger, hvis elektrificeringen ikke kan gennemføres som eet løbende projekt.

Der er pt aftalt finansiering af
Fredericia - Aalborg
(Lunderskov - Esbjerg)
Vigerslev - Ringsted
Køge Nord - Næstved
Ringsted - Holeby
Roskilde - Kalundborg
Dvs ny bane Vestfyn, Vejle - Struer og Aalborg - Frederikshavn er ikke finansieret pt.

Da Signalprogrammet er forsinket (og en ny rapport, der er på trapperne givetvis lægger mere på), vil politikerne forventeligt være nødt til at finde penge til at finansiere immunisering af en række strækninger, for ikke at betale bod for uventet stilstand i elektrificeringsprogrammet.

Det er nok forventningen, at man kan lande en aftale om elektrificering af ny bane på Vestfyn istedet for Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn, men det vil tiden vise.

Banedanmarks ret åbentlyse "gambling" med at skrive kontrakt forud for finansiering og med afhængighed af Signalprogrammet, er givetvis medvirkende til, at nogle politikere, taler skidt om Banedanmark i øjeblikket...

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af dr42 ⌂, 15/9 2017, 18:45 (2414 dage siden) @ Gæst1

Jeg siger tak til alle for de detaljerede oplysninger! Nogenlunde har jeg nu forstået hvordan systemet er skruet sammen, men kunne jeg sige det i egne ord? Vædde ville jeg ikke på det.

Hvad jeg tager med på mit videre liv er at datoen for næste indvielse åbenbart ikke kendes pt. Man skal nok holde øjnene åbne med den videre udvikling, hvis man vil undgå overraskelser.

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af LarsJels, Jels, 18/9 2017, 10:22 (2411 dage siden) @ dr42

Hej

Jeg kan heller ikke helt overskue det, men som jeg læser det (især bane.dk) er tidsplanen:
København-Køge-Ringsted: færdig 2018
Roskilde-Køge-Næstved: færdig 2019
(for at der kan køre tog, kræves også et signalsystem -f.eks. ERTMS- men det er jo en anden sag.)
Ringsted-Nykøbing F: færdig mellem 2021 og 2024

Er der mon konkrete planer om at gå i gang med en anden strækning, f.eks. Vejle-Aarhus, inden Ringsted-Nykøbing F er færdig?

Med venlig hilsen
Lars

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af ThomasLarsen, 18/9 2017, 10:54 (2411 dage siden) @ LarsJels

Jeg tror at Roskilde-Kalundborg kommer før sydbanen. Da det skal laves sammen med noget sporarbejde inden for de næste par år.

Og bare lige for at præcisere. Så er den nordlige del af lille syd, ikke en del af elektrificerings programmet.

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af LarsJels, Jels, 18/9 2017, 13:13 (2411 dage siden) @ ThomasLarsen

Hej Thomas

Det er naturligvis kun Køge Nord-Næstved, der elektrificeres med færdiggørelse ultimo 2019. Tak for rettelsen.

Det kan give god mening at gå i gang med Roskilde-Kalundborg, da ERTMS her, efter planen, er indført i 2020, mens det for Ringsted-Nykøbing F først er i 2021. Men det vil nok kræve, at man ret hurtigt går i gang med de forberedende arbejder, især broarbejder. Det man er man allerede i gang med på sydbanen.

Med venlig hilsen
Lars

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af Claus N, 18/9 2017, 10:29 (2411 dage siden) @ dr42

Status for arbejdet på den nye bane København-Ringsted er at der pr. 1. september er sat 825 fundamentspæle ud af et samlet antal på 1700, mens der er rejst 104 master af 1250. Differencen mellem pæle og master udgøres af de pæle, der agerer fundament for barduner.

Der er ankommet adskillige nye maskiner til arbejdet. På Ringsted står bl.a. et ny køreledningstog købt af Aarsleff Rail fra Plasser & Theurer og en ny tovejs sugegravemaskine. Rammemaskinen Freja stod i weekenden på Køge Nord.

Mvh
Claus

Avatar

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/9 2017, 11:19 (2411 dage siden) @ Claus N

Status for arbejdet på den nye bane København-Ringsted er at der pr. 1. september er sat 825 fundamentspæle ud af et samlet antal på 1700, mens der er rejst 104 master af 1250. Differencen mellem pæle og master udgøres af de pæle, der agerer fundament for barduner.

Jeg var forbi i weekenden - der står master nu fra Ringsted og frem til lige før motorvejsudfletningen ved Køge.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

El-projektet: Jeg forstår ikke rigtigt...?

af dr42 ⌂, 18/9 2017, 13:10 (2411 dage siden) @ Michael Deichmann

Uh ja tak, men det er jo alt rigtig interessant. Jeg ser at andre åbenbart har stilt sig lignende spørgsmål?

Og så følger jeg op med Norges el-projekt omkring Trondheim (strøm et stykke vej på Nordlandsbanen, samt til svenskegrænsen), hvor det synlige arbejde skal begynde endnu i år. Når det er sket, laver jeg måske en lille rapport. Dvs medmindre nogen anden snupper emnet væk fra mig...

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak