Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langeskovs passagertal (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 16/9 2017, 11:51 (2413 dage siden)

Berlingske citerer idag LA's transportordfører Villum Christensen for at bl.a. at sige: "Transportudvalget var på studietur i Langeskov på Fyn. Det er den sidste nye station og kostede 115 millioner kroner. Stationen er så lang, som øjet rækker, og der var ikke et øje. Vi spurgte en DSB-medarbejder, hvor mange personer i døgnet, som pendler derfra til København. Svaret var 40."

Er det bare LA på tværs, eller er Langeskovs passagertal katastrofalt ringe? Og er der nogen der ved noget om pendlertrafikken den anden vej, altså til Odense?

Langeskovs passagertal

af kme, 16/9 2017, 12:07 (2413 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Er det bare LA på tværs, eller er Langeskovs passagertal katastrofalt ringe? Og er der nogen der ved noget om pendlertrafikken den anden vej, altså til Odense?

Det er i hvert fald urimeligt overfor andre passagerer at stoppe et IC tog for dette. Men selvfølgelig skal der være betjening med regionaltog.

Langeskovs passagertal

af Svend, 16/9 2017, 17:58 (2413 dage siden) @ kme

Er det bare LA på tværs, eller er Langeskovs passagertal katastrofalt ringe? Og er der nogen der ved noget om pendlertrafikken den anden vej, altså til Odense?


Det er i hvert fald urimeligt overfor andre passagerer at stoppe et IC tog for dette. Men selvfølgelig skal der være betjening med regionaltog.

At IC-togene skal standse i Langeskov er en politisk beslutning - ikke en beslutning baseret på sund fornuft ;-)

--
Svend

Langeskovs passagertal

af andersj, Aalborg, 16/9 2017, 18:51 (2413 dage siden) @ Svend

Er det bare LA på tværs, eller er Langeskovs passagertal katastrofalt ringe? Og er der nogen der ved noget om pendlertrafikken den anden vej, altså til Odense?


Det er i hvert fald urimeligt overfor andre passagerer at stoppe et IC tog for dette. Men selvfølgelig skal der være betjening med regionaltog.


At IC-togene skal standse i Langeskov er en politisk beslutning - ikke en beslutning baseret på sund fornuft ;-)

Også alligevel. Hvor dyrt er det ikke lige at have en IC4 til at trille frem og tilbage mellem Nyborg og Odense, som man gjorde efter Nyborg-Ringe planen kuldsejlede.

--
Mvh Anders

Langeskovs passagertal

af Jørgen Pagh Jensen, 16/9 2017, 19:22 (2413 dage siden) @ andersj

Jamen - er der nogen der ved noget om passagertallet mellem Langeskov og Odense?

Avatar

Langeskovs passagertal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/10 2017, 20:15 (2373 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Jamen - er der nogen der ved noget om passagertallet mellem Langeskov og Odense?


Nyeste officielle tal er fremkommet i dag:

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/52/svar/1436701/1808238.pdf

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/52/svar/1436701/1808239.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Langeskovs passagertal

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/10 2017, 23:22 (2372 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja der er jo plads til forbedring før det skønnede antal endsige det økonomiske break-even antal opnås. Rigelig med plads vil nogen sikkert mene :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Langeskovs passagertal

af Morten Flindt Larsen, 27/10 2017, 07:23 (2372 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja der er jo plads til forbedring før det skønnede antal endsige det økonomiske break-even antal opnås. Rigelig med plads vil nogen sikkert mene :-)

Ja, og så siger tallene endda intet om, hvor mange af de rejsende, der er nye kunder og hvor mange, der er gaflet fra stationerne Odense og Nyborg.

Vh
Morten

Langeskovs passagertal

af Brian Væver, København, 16/9 2017, 19:23 (2413 dage siden) @ andersj

Nu har jeg da, som togfører, flere gange stoppet med IC tog i Langeskov og fået 30 ombord, så jeg tror ikke helt på hans tal.

Langeskovs passagertal

af re20000, 16/9 2017, 23:38 (2412 dage siden) @ Brian Væver

Nu har jeg da, som togfører, flere gange stoppet med IC tog i Langeskov og fået 30 ombord, så jeg tror ikke helt på hans tal.

Er det ikke også ham, der påstår at en lokofører kun præsterer 2½ times arbejde på en arbejdsdag?

Nold

Langeskovs passagertal

af Jørgen Pagh Jensen, 18/9 2017, 20:05 (2411 dage siden) @ Brian Væver

Så ved du vel, om det er passagerer mod Odense eller mod Nyborg / København. Det gør en stor forskel: Hvis det er pendlere mod Odense, så må den trafik kunne dækkes af regionaltog. Hvis det er pendlere mod København, er det vel rimeligt nok, at IC-tog standser i Langeskov.

Men der må der være nogle tilgængelige statistikker med passagertal et eller andet sted derude??

Langeskovs passagertal

af Scharfenberg, 19/9 2017, 14:30 (2410 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Så ved du vel, om det er passagerer mod Odense eller mod Nyborg / København. Det gør en stor forskel: Hvis det er pendlere mod Odense, så må den trafik kunne dækkes af regionaltog. Hvis det er pendlere mod København, er det vel rimeligt nok, at IC-tog standser i Langeskov.

Men der må der være nogle tilgængelige statistikker med passagertal et eller andet sted derude??

Det seneste jeg kan finde, er Trafikstyrelsens rapport fra 2014 (side 70) - inden Langeskov åbnede:

https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...

Omtalt af JP:

http://jyllands-posten.dk/indland/trafik/article6570259.ece

Langeskovs passagertal

af UTJ, 17/9 2017, 06:15 (2412 dage siden) @ Svend

Er det bare LA på tværs, eller er Langeskovs passagertal katastrofalt ringe? Og er der nogen der ved noget om pendlertrafikken den anden vej, altså til Odense?


Det er i hvert fald urimeligt overfor andre passagerer at stoppe et IC tog for dette. Men selvfølgelig skal der være betjening med regionaltog.


At IC-togene skal standse i Langeskov er en politisk beslutning - ikke en beslutning baseret på sund fornuft ;-)

.
Men en effektiv udnyttelse af fx Langeskovs pendlerpotentiale fordrer også at det ikke er dyrere at passere Storebælt end andre tilsvarende afstande. Man kan udbygge nok så meget infrastruktur på begge sider af barrieren, men det udvikler ikke Østfyn eller Vestsjælland en tøddel, sålænge der ikke er et normalt pendlerbillede på tværs af bæltet - og det kommer først hvis nogle tør nedsætte brotakst for tog og bil til en ubetydelig post eller helt fjerne den.

--
ئۇلغىك

Langeskovs passagertal

af Niels Bak, 18/9 2017, 19:30 (2411 dage siden) @ UTJ

Er det bare LA på tværs, eller er Langeskovs passagertal katastrofalt ringe? Og er der nogen der ved noget om pendlertrafikken den anden vej, altså til Odense?


Det er i hvert fald urimeligt overfor andre passagerer at stoppe et IC tog for dette. Men selvfølgelig skal der være betjening med regionaltog.


At IC-togene skal standse i Langeskov er en politisk beslutning - ikke en beslutning baseret på sund fornuft ;-)

.
Men en effektiv udnyttelse af fx Langeskovs pendlerpotentiale fordrer også at det ikke er dyrere at passere Storebælt end andre tilsvarende afstande. Man kan udbygge nok så meget infrastruktur på begge sider af barrieren, men det udvikler ikke Østfyn eller Vestsjælland en tøddel, sålænge der ikke er et normalt pendlerbillede på tværs af bæltet - og det kommer først hvis nogle tør nedsætte brotakst for tog og bil til en ubetydelig post eller helt fjerne den.

Shh - fortæl ikke det til alle dem, som allerede pendler på strækningen...

(og hvor mange det er ved jeg ikke men nok til at det kan ses på huspriserne på Østfyn)

Langeskovs passagertal

af LarsJels, Jels, 30/10 2017, 08:35 (2369 dage siden) @ UTJ

Med pendlerrabat og værdien af det særlige skattefradrag koster det ca. 80 kr. pr. arbejdsdag at krydse Storebælt i bil og ca. 16 kr. med tog. Mener du for alvor, at beløb i den størrelse er en barriere for pendling hjem-arbejde?

MVH, Lars

Langeskovs passagertal

af LarsJels, Jels, 31/10 2017, 08:16 (2368 dage siden) @ LarsJels

Beklager meget!
Jeg havde ikke sat mig ind i detaljerne for skattefradraget ved brug af Storebæltsbroen til pendling. De korrekte nettoudgifter er:
Bil: ca. 55 kr. pr. arbejdsdag
Tog: ca. 50 kr. pr arbejdsdag.
Eller ca. 1000 kr. om måneden ...Altså relativt små beløb.

MVH, Lars

Langeskovs (faktiske) passagertal

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/10 2017, 20:37 (2370 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Delvist på min opfordring har Andreas Steenberg (B) anmodet Transport-, Bygnings- og Boligministeren/-ministeriet om at oversende passagertal for Langeskov til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.

Svaret er her, og det medsendte diagram ser sådan ud:
[image]

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Avatar

Langeskov: Samfundsøkonomi og passagertal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2018, 19:49 (1981 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Langeskov har kostet ca. 105 mio. kr. at etablere (niveau 2018). Heraf har staten betalt 97 mio. kr. (niveau 2017) og kommunen 6,3 mio. kr. (niveau budget 2014). Der er formentlig i omegnen af 129-340 påstigere pr dag (fantastisk, at man ikke kan komme det nærmere). Det samfundsmæssige afkast er negativt (det vil sige mindre end 0%, men man sætter ikke et konkret procenttal på).

Læs selv mere her:

https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/TRU/bilag/81/1974017.pdf

105 mio. kr. Det er vel Danmarks dyreste trinbræt i nyere tid?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Langeskov: Samfundsøkonomi og passagertal

af Frank Poulsen, 22/11 2018, 19:55 (1981 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er godt nok meget upræcist passagertal. Med meget meget stort spænd, det må da have kæmpe indflydelse på om det er økonomisk godt eller dårligt, og dermed umuligt at sige noget om når usikkerheden er så stor

Langeskov: Samfundsøkonomi og passagertal

af Jens Hansen, 23/11 2018, 06:39 (1980 dage siden) @ Frank Poulsen

Selvmål?

"En meget dyrt anlæg og vi ved ikke hvor mange passagerer der er" - det udstiller vel i høj grad ministeriet. Hvilket de vel næppe have tænkt med udarbejdelsen og offentliggørelsen.

Ministeren, jeg formoder det er ham, havde næppe set den vinkel, da han bestilte analysen.

Langeskov: Samfundsøkonomi og passagertal

af Rørvig Station, 23/11 2018, 10:10 (1980 dage siden) @ Jens Hansen

"En meget dyrt anlæg og vi ved ikke hvor mange passagerer der er" - det udstiller vel i høj grad ministeriet.

Eller konsulentfirmaet, der vælger at opgive et interval i stedet for et gennemsnit over tid.

Avatar

Langeskov: Samfundsøkonomi og passagertal

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/11 2018, 08:21 (1980 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sjov at man arbejder med "skjult forsinkelse", som angiveligt dækker over at passagerer frivilligt venter på et tog der ikke stopper i Lunderskov, for at blive fri for disse tre minutters længere rejsetid.

Så det rapporten lægger op til er at nogle rejsende hellere vil komme 27 minutter senere frem, for at undgå et kort ophold på en mellem station!

Sikke noget pi..
Måske de samme passagerer tager toget "før" for at undgå et ophold i Langeskov, hvad kalder man så det? Rettidig omhu?.

Det viser i mine øjne at disse konsulenter svarer som kunden ønsker, og spørger.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Langeskov: Samfundsøkonomi og passagertal

af Rail, 23/11 2018, 17:51 (1980 dage siden) @ metrohenrik

Sjov at man arbejder med "skjult forsinkelse", som angiveligt dækker over at passagerer frivilligt venter på et tog der ikke stopper i Lunderskov, for at blive fri for disse tre minutters længere rejsetid.

Jeg kan ikke se at "skjult forsinkelse" optræder et eneste sted i rapporten ?

Langeskov: Samfundsøkonomi og passagertal

af P.Jensen, 23/11 2018, 18:27 (1980 dage siden) @ Rail

Sidste i afsnit 3.4 står der:

De øvrige passagerer i toget oplever et tab i form af forlænget rejsetid. For at undgå den forlængede rejsetid vil nogle passagerer vælge at vente på et af de tog, som ikke stopper i Langeskov. Det betyder, at de i stedet oplever et tab i form af ventetid eller såkaldt skjult ventetid. Det sidstnævnte dækker over, at man fx bliver derhjemme og venter med at gå ned til stationen til, der kommer et direkte tog, som ikke stopper i Langeskov.

P.Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak