Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spor efter sporvogn (gætteri) (Generelt)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 18:08 (2407 dage siden)

Hej

Lise og jeg har været på en forlænget weekendtur til en større europæisk by, hvor jeg stødte på nedenstående spor efter et tidligere sporvognsnet.
Jeg har prøvet at finde noget på nettet om denne bys sporvognsnet - det meste af det har været på et sprog, som jeg ikke magter, så derfor spørger jeg nu i dette forum, om der er nogle af jer, der kan hjælpe med litteratur på et sprog, som jeg kan læse (f.eks. eng ell. tysk - til nød fransk ;o).
- men først laver vi lige en lille gættekonkurrence ud af det ;-) - i hvilken by finder man disse rester af et tidligere sporvognsnet?:
[image]

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Lars, 20/9 2017, 18:41 (2407 dage siden) @ Niels

Hej

Lise og jeg har været på en forlænget weekendtur til en større europæisk by, hvor jeg stødte på nedenstående spor efter et tidligere sporvognsnet.
Jeg har prøvet at finde noget på nettet om denne bys sporvognsnet - det meste af det har været på et sprog, som jeg ikke magter, så derfor spørger jeg nu i dette forum, om der er nogle af jer, der kan hjælpe med litteratur på et sprog, som jeg kan læse (f.eks. eng ell. tysk - til nød fransk ;o).
- men først laver vi lige en lille gættekonkurrence ud af det ;-) - i hvilken by finder man disse rester af et tidligere sporvognsnet?:
[image]

Venlig hilsen

Niels H.

Det må være et sted, hvor der har været jordskælv, så jeg gætter på Skopje :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 18:50 (2407 dage siden) @ Lars

Hej Lars

Jordskælv :-D nej
Skopje? - desværre heller ikke.

Den by vi taler om, ligger længere nord på, og jeg tror bestemt ikke, der har været jordskælv dér.

Vh. Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (gætteri)

af esni, Frederikssund, 20/9 2017, 19:10 (2407 dage siden) @ Niels

Hej

Lise og jeg har været på en forlænget weekendtur til en større europæisk by, hvor jeg stødte på nedenstående spor efter et tidligere sporvognsnet.
Jeg har prøvet at finde noget på nettet om denne bys sporvognsnet - det meste af det har været på et sprog, som jeg ikke magter, så derfor spørger jeg nu i dette forum, om der er nogle af jer, der kan hjælpe med litteratur på et sprog, som jeg kan læse (f.eks. eng ell. tysk - til nød fransk ;o).
- men først laver vi lige en lille gættekonkurrence ud af det ;-) - i hvilken by finder man disse rester af et tidligere sporvognsnet?:
[image]

Venlig hilsen

Niels H.

Skulle jeg dømme efter vejbelægningsmaterialerne, så ville jeg sige et sted i Holland, menkender ikke til at de har mistet nogen sporvejsnet der.

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 19:24 (2407 dage siden) @ esni

Hej esni

Holland er det desværre heller ikke - vi skal østsydøst på.

Som I måske har bemærket, er der tale om smalspor - nedenstående billede viser et specielt sporarrangement fra byens nuværende normalsporede net, som er ret stort - og velfungerende.
[image]

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Rask Ingemann Lambertsen, 20/9 2017, 20:50 (2407 dage siden) @ Niels

Det er lidt af et skud i tågen, men: Prag?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 20:55 (2407 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det er lidt af et skud i tågen, men: Prag?

Vi nærmer os - du skal stik øst - og i følge Google er der 521 km i bil mellem de to byer :-)
Her er et billede af en af de mange forskellige typer sporvogne, man møder i byen:

[image]

Vh.

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Rask Ingemann Lambertsen, 20/9 2017, 21:22 (2407 dage siden) @ Niels

Det er lidt af et skud i tågen, men: Prag?


Vi nærmer os - du skal stik øst - og i følge Google er der 521 km i bil mellem de to byer :-)
Her er et billede af en af de mange forskellige typer sporvogne, man møder i byen:

[image]

Sporvogn model EU8N i Kraków?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Spor efter sporvogn (gættet)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 21:29 (2407 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Sporvogn model EU8N i Kraków?

Nemlig :-D

Erik H. var lidt hurtigere end dig - se mit svar til ham længere nede i tråden.

Også tak til dig for deltagelse i min gættekonkurrence.

Vh.

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 20:46 (2407 dage siden) @ Niels

Hej

På nedenstående billede ses en af det normalsporede nets veteransporvogne.

[image]

Vognen holder til i remiseanlægget, som ses på næste billede.
Remisen var min store fortrydelse, men til Lises store glæde, mens vi var der brugt som outlet for eksklusivt dametøj - det har jeg godt nok aldrig oplevet før, men jeg har på den anden side heller aldrig oplevet, at Lise er gået frivilligt ind i en veteransporvognsremise :-D

[image]

- i øvrigt talte de et slavisk sprog i den pågældende by.

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Avatar

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Erik H, Frederikssund, 20/9 2017, 21:00 (2407 dage siden) @ Niels

Slovakiets hovedstad Bratislava?

Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 21:05 (2407 dage siden) @ Erik H

Slovakiets hovedstad Bratislava?

Hej Erik

I går som katten om den varme grød:-D - du skal nordøst på, og samtidig stik øst for Prag.

Vh.

Niels H

--
Niels

Avatar

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Erik H, Frederikssund, 20/9 2017, 21:09 (2407 dage siden) @ Niels

Krakow i Polen? Har kikket lidt på Google Earth

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 21:26 (2407 dage siden) @ Erik H

Krakow i Polen? Har kikket lidt på Google Earth

Så ramte du lige i plet!

Krakow er på rigtig mange måder en by, der er værd at besøge - dels er Polen som de fleste østeuropæiske land jo velsignet med rigtig meget jernbane og mange sporvognsnet, alle med en utrolig variation af materiel.
Dels er Krakow en smuk gammel by, som ikke er blevet fysisk ødelagt under Anden Verdenskrig - men måske mentalt for mange af de ældre beboere i omegnen, da en af menneskehedens største forbrydelser skete i Auschwitz/Birkenau, som ligger ikke langt fra Krakow

Men nu tilbage til mit oprindelige spørgsmål:
Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget litteratur om Krakows sporvognsnet, der som jeg kunne forstå af diverse plancher, først har bestået af et smalsporsnet for senere at blive omlagt til normalspor - kan nogen hjælpe?

Er der i øvrigt andre byer, hvor man har omlagt fra smalspor til normalspor - som det på sin vis også sker på lørdag i min egen hjemby Aarhus, når man indvier Letbanen?

Her er i øvrigt hjælpebilledet af en af nutidens sporvogne uden sløring:

[image]


Tak for deltagelse i min lille gættekonkurrence.

Vh.

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Leif Jørgensen, København Ø., 20/9 2017, 22:37 (2407 dage siden) @ Niels


Men nu tilbage til mit oprindelige spørgsmål:
Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget litteratur om Krakows sporvognsnet, der som jeg kunne forstå af diverse plancher, først har bestået af et smalsporsnet for senere at blive omlagt til normalspor - kan nogen hjælpe?

Et sted at begynde kunne være Engelsk Wikipedias artikel Trams in Kraków eller dens tyske modstykke Straßenbahn Krakau. De er dog ikke helt enige om, hvorvidt brugen af smalspor ophørte 1. januar 1954 eller i 1952, men de er enige om, at det var 900 mm sporvidde.

Derudover kan det nævnes, at Robert Schwandl senere i år udgiver Tram Atlas Polen med tekst, kort og billeder af alle de nuværende polske sporvejs-, trolleybus og metronet. Bogen er den seneste i en serie af tilsvarende bøger med forskellige lande og regioner, der giver grundlæggende introduktioner af de forskellige net.

Med venlige litteratur-hilsner
Leif Jørgensen

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Niels, Aarhus, 20/9 2017, 22:46 (2407 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Leif

Tusind tak for dine forslag - så har jeg noget at arbejde videre med

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Peer Pedersen, 21/9 2017, 06:49 (2407 dage siden) @ Niels

Liberic i Tjekkiet har i mange år kørt sporvogn til Jablonec på smalspor, sporet var lagt igennem byen Liberic som en tredie skinne imellem de normalsporede sporvogns skinner, nu er hele strækningen blevet omlagt og kører på normalspor imellem begge byer og i byerne. [image]

Billedet er fra vendesløjfen i Jablonec.

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Niels, Aarhus, 21/9 2017, 11:59 (2407 dage siden) @ Peer Pedersen

Hej Peer

Liberic i Tjekkiet har i mange år kørt sporvogn til Jablonec på smalspor, sporet var lagt igennem byen Liberic som en tredie skinne imellem de normalsporede sporvogns skinner, nu er hele strækningen blevet omlagt og kører på normalspor imellem begge byer og i byerne.

Tak for denne interessante oplysning -treskinnedrift på sporvognsnet - det havde jeg ikke hørt om før.
Har du evt. billeder af selve sporet med treskinne?


Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af K 564, 24/9 2017, 11:52 (2404 dage siden) @ Niels

Hej

Her er et par foto af 1000 mm og 1435 mm spor i Liberic.

[image]

Ved banegården i Liberic 24/7-03

[image]

Bymidtten i Liberic 05/03-13


Hele sporvejen i Liberic er ombygget fra 1000 mm til 1435 mm sporvide.

Hilsner Keld

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Niels Munch, 21/9 2017, 12:23 (2407 dage siden) @ Niels

Er der i øvrigt andre byer, hvor man har omlagt fra smalspor til normalspor


Det har man eksempelvis gjort i Stuttgart, hvor man har omlagt et metersporet sporvejssystem til normalsporet Stadtbahn, se f.eks.: https://de.wikipedia.org/wiki/Stuttgarter_Stra%C3%9Fenbahnen .


M.v.h.
Niels

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Jesper Andersen, 21/9 2017, 08:57 (2407 dage siden) @ Niels

Hej.

Et spørgsmål.
Den blå sporvogn nr 151 er den bygget af ASEA?
Syndes det minder om en ASEA vogn.
Har du taget flere billeder af den.

Mvh
Jesper Andersen

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Niels, Aarhus, 21/9 2017, 11:03 (2407 dage siden) @ Jesper Andersen

Den blå sporvogn nr 151 er den bygget af ASEA?
Syndes det minder om en ASEA vogn.
Har du taget flere billeder af den.

Hej Jesper

Jeg glemte desværre at tjekke, hvilken fabrik, der har fremstillet nr. 151 - men her er et billede mere:
[image]

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (lidt hjælp)

af Niels Munch, 21/9 2017, 12:15 (2407 dage siden) @ Jesper Andersen

Den blå sporvogn nr 151 er den bygget af ASEA?
Syndes det minder om en ASEA vogn.


Vogn SN4 nr. 151 er bygget af Gottfried Lindner i 1910. Den blev overført til Krakow fra Eberswalde i 1941. Se f.eks.: http://www.kmk.krakow.pl/gottfried_sn4_151.html (google translate anbefales).

Andre nyttige links om Krakows mangfoldige sporvognstyper: http://www.le-rail.ch/text/aktuell3512.htm og http://www.railfocus.eu/public-transport/krakow/index.html .


M.v.h.
Niels

Spor efter sporvogn (gætteri)

af 1993matias ⌂, KH, 21/9 2017, 02:01 (2407 dage siden) @ Niels

Jeg har tiliger søgt information om netop dette emne, men der er desværre ikke mange spor efter det i mine bogmærker. Som sagt er det meste på polsk, men du kan med fordel bruge Google Translate til engelsk, så får du det meste med.
http://www.kmk.krakow.pl/linietram.html

Desuden findes denne meget interessante side med historiske jernbanekort over Polen:
http://mapy.atlaskolejowy.net/

Plus et kort fra 2011 inklusive nedlagte strækninger med årstal
http://mapy.atlaskolejowy.net/?map=8

Denne side indeholder information om polsk trækkraft - på engelsk!
http://www.locomotives.com.pl/

Her finder du køreplaner, opdateret næsten ugentligt ifb. spor-/vejarbejde
http://www.mpk.krakow.pl/en/page-70cdbe44/

Samt oversigtskort over bus- og sportvognsnettet i Krakow her - selvfølgelig opdateret med seneste linjeændringer!
http://www.mpk.krakow.pl/en/network-maps/

Desuden findes der en lille bitte smule information til billederne på min sparsomme fotoblog
https://trainsandtrams.wordpress.com

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Niels, Aarhus, 21/9 2017, 11:05 (2407 dage siden) @ 1993matias

Hej 1993matias

Fantastisk med de mange gode links - tusind tak for det - nu er der da noget at studere :-)

Venlig hilsen

Niels H

--
Niels

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Michael Olsen, 21/9 2017, 09:51 (2407 dage siden) @ Niels

Den by har jeg også besøgt.

[image]
Her et foto af de gamle smalspor.

[image]
Et foto fra veteranremisen, som det lykkedes os at komme ind i, selv om der var lukket den dag.

[image]
Og et af mine mange foto fra gadelivet i Krakow.

[image]
Endeligt et foto fra det ondeste sted i denne verden Birkenau. Det må aldrig ske igen.

Alle egne foto fra 2011.
Mvh Michael

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Niels, Aarhus, 21/9 2017, 11:11 (2407 dage siden) @ Michael Olsen

Hej Michael

Den by har jeg også besøgt.

Tak for dit supplement til mine egne billeder - det er bestemt en by, som jeg gerne vil tilbage til.

Godsvognen i Birkenau har jeg også stået ved siden af med nøjagtig de samme tanker, som du: Det må aldrig ske igen!

[image]

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Spor efter sporvogn (gætteri)

af Michael Olsen, 22/9 2017, 14:57 (2405 dage siden) @ Niels

Hej Niels.

Det var i denne bygning - villaen i Wansee vest for Berlin - at de sad og planlage Endlösung. Inklusive embedsmænd fra de tyske jernbaner, som skulle stå for transporterne. Alle referater blev destrueret, men et enkelt eksemplar dukkede op efter krigens ophør, og dermed kunne ondskaben dokumenteres.

[image]
Foto af villaen.

[image]
Villaen er i dag et dokumentationscenter for forbrydelserne.

[image]
Endeligt et foto fra Berlins tekniske museum af en af de vogne, som blev brugt til transporterne. Tyskerne har taget et omfattende opgør med deres fortid og udstiller den.

Alle er egne foto taget i 2007.
Mvh Michael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak